Gå til innhold
Hundesonen.no

Matallergi?


Eloise
 Share

Recommended Posts

Hunden min har slitt med en veldig seig ørebetennelse. Vi har holdt på i en måned, hun har gått på dråper, antibiotika, kortison, mer dråper, og nå har hun vært til øreskylling og skal få en mer bredspektret medisin.

Hun er ellers frisk og rask, klør ikke (annet enn i øret), fin pels, osv. Men veterinær mener at det må være noe bakenforliggende og vil prøve med allergifor.

I dag går hun på vom og hundemat + selolje, og jeg ønsker ikke at hunden skal spise tørrfor resten av sitt liv. Finnes det noe alternativt allergifor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, elimineringsmetoden som også flere og flere vet. anbefaler.

Hvilken type V&H går hun på nå? Er det en uten lam, ville jeg ha begynt med nettopp lam, en måned for å se om det blir betydelig bedre av det. Og såklart da ingenting annet enn evt. rent lammekjøtt ved siden av/hjemmelagde godbiter av rent lammekjøtt.

Ellers er det mer vanlig å reagere på midd enn rene kjøttsorter for å si det slik dessverre, og midd finnes i alt av tørket og tørr mat (lagermidd), så har man jo husstøvmidd.

Fiske-/seloljer som blir solgt i Norge skal være helt renset for proteiner slik at man ikke skal kunne reagere på dem tiltross for at man reagerer på f.eks fiskeprotein, så det kan du gi ved siden av. Er du usikker på det med V&H sin, så selger vel alle vet. Dr.Baddakys-olje evt. sikkert kan få dette inn.

La til: Hvilken rase er det snakk om, og bader du hunden med å vaske i ansikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med midden er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å sette henne på tørrfor. I dag går hun på...nr 33? Den uten fisk, i allefall. Det står at den er basert på råvarer fra kylling, svin og storfe.

Problemet her er at jeg sliter litt med å se hvordan vi skal vurdere om det fungerer, da eneste grunnen til at dyrlegen vil teste henne er en ørebetennelse. Hvis den ikke blusser opp igjen, så kan jo det være på grunn av endring i foret, men det kan jo også være fordi hun rett og slett ble bra etter siste runde medisin. Det er liksom ingen tegn å se etter.

Vom og hundemat selger jo for som er bare storfe, eller bare kylling osv, men dette er ikke fullfor. Jeg vet ikke om det er godt nok at en hund spiser blanding av to typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det med midden er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å sette henne på tørrfor. I dag går hun på...nr 33? Den uten fisk, i allefall. Det står at den er basert på råvarer fra kylling, svin og storfe.

Problemet her er at jeg sliter litt med å se hvordan vi skal vurdere om det fungerer, da eneste grunnen til at dyrlegen vil teste henne er en ørebetennelse. Hvis den ikke blusser opp igjen, så kan jo det være på grunn av endring i foret, men det kan jo også være fordi hun rett og slett ble bra etter siste runde medisin. Det er liksom ingen tegn å se etter.

Vom og hundemat selger jo for som er bare storfe, eller bare kylling osv, men dette er ikke fullfor. Jeg vet ikke om det er godt nok at en hund spiser blanding av to typer.

Det er helt klart fullverdig de typene over en måneds tid+ da det er vitaminisert, spesielt med tilsetning av omega-3. :-)

Nei, men om det ikke er tegn å se etter er det jo ingen grunn til å bytte fôr overhodet?

La til: Det jeg ville gjort hadde vært å bytte til Taste Lam, fordi hun ikke har fått lam nå og det dermed ikke er sjanse for at det er det som har forårsaket reaksjon nå (med mindre du gir lammegodbiter ofte).

Om det holdt seg bra på det i en måneds tid, gitt en type fisk i tillegg, også fordi det ikke kan være det hun har reagert på tidligere (igjen om godbiter etc.) (kjøp en type fiskefilet bare og tilsett).

Og så tilsatt f.eks storfe V&H, om det da skulle slått ut på nytt rett etter f.eks storfe ble tilsatt, kan man prøve å kutte ut for å prøve igjen, eller prøve en annen kilde og glemme den, for å se om det går bedre.

En hund lever fint på 3 kilder, og tåler hun fisk, er det stor sannsynlighet for at hun tåler flere typer av fisk også.

Lykke til hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg tror dyrlegen mener at hun skal over på allergiforet de selger der, og hvis ørebetennelsen går bort (hun er fremdeles under behandling) så skal hun gå på det hele livet. Det synes ikke jeg er godt nok, men jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal argumentere her, eller hvordan vi skal gå frem siden det kun er snakk om øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg tror dyrlegen mener at hun skal over på allergiforet de selger der, og hvis ørebetennelsen går bort (hun er fremdeles under behandling) så skal hun gå på det hele livet. Det synes ikke jeg er godt nok, men jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal argumentere her, eller hvordan vi skal gå frem siden det kun er snakk om øret.

Min vet. er litt oppdatert på dette med råfôring og de selger også V&H, og hun anbefaler helt klart også eliminerinhsmetoden for de som er villige til å gjøre litt ekstra for det (tørrfôr er jo det letteste alternativet, men ingen god langtidsløsning mener hvertfall jeg).

Mange har jo også begynt å selge en type boksemat også som er tiltenkt denne metoden, husker ikke merket, men hver inneholder da bare en proteinkilde om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vom og hundemat har jo Taste, så der kan man jo blande inn en og en proteinkilde. Veldig lurt tips å starte med lam da, siden hun aldri har fått det før. Jeg skal snakke med veterinæren om dette, men jeg er litt skeptisk til hvor positiv han kommer til å være.

For meg er ikke den enkle løsningen med tørrfor god nok. Ikke bare er jeg skeptisk til å gi hunden mat som er så langt fra naturlig, men jeg tenker også på godbiter og sånt. Jeg vil helst ha muligheten til å belønne hunden min, og da må jeg jo nesten vite hva hun tåler/ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden din? Det er jo ikke uvanlig at unge hunder som ennå ikke har utviklet immunforsvaret sitt godt nok kan få en eller annen infeksjon. Jeg tror faktisk alle mine hunder har hatt en øre- eller øyeinfeksjon som unghunder, men aldri fått det igjen etterpå :). Men det var bare en tanke som slo meg altså :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det selv, derfor jeg spurte om rase og baderutiner og. :) Hengeører som blir våte uten lufting, mye hår som går vått eller som bare hindrer luft å komme til etc. er/kan være også oppskrift på øreproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slitt med sopp i ørene i høst, på unghund. Første gangen han fikk det behandla vi med soppdrepende i 4 uker før det ble bra.. Få uker etter måtte han gå med krage i to uker, og vi fikk ikke rensa ørene på den tiden (pga operasjonssår ved ørekanten), og da ble det sopp igjen. Nå har vi behandla i litt over 4 uker, fortsatt ikke borte..

Veterinærene vi har vært hos (to forskjellige klinikker pga juleferie) har også snakka om mulighet for allergi. Vi fôret med tørrfôr og v&h, og fikk høre at det kanskje også kunne hjelpe å varmebehandle v&h. Evt allergiutredning skjer ikke før han har fylt 1 år iallefall, men jeg håper virkelig at han ikke får det igjen etter denne behandlinga.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 1 år og 4 mnd, så helt klart en unghund. Korthåret, bader så og si aldri. ;)

Hun har trange øreganger, og jeg tenker at det kan være grunnen til at dette er vanskelig å bli kvitt. At medisin og rens ikke kommer helt til der det skal. Det ble sendt inn prøve til dyrkning etter kortisonbehandlingen. Da hadde hun fått tarmbakterier i øret! jeg spurte dyrlegen hvordan dette kunne skje, og han mente at det kunne være på grunn av at kortisonen slo ut immunforsvaret og at hun da kanskje har klødd seg i øret mens hun har hatt bakterier på labben. Så nå sitter vi her da å prøver å få bort tarmbakterier fra øret hennes.

Jeg sliter litt med å forstå logikken bak allergiforet. Jeg tror han mener at det er best å sette henne på det for å unngå at hun får tilbakefall (eller for å hjelpe til med å få bukt med det hun har nå), men hun er så ung. Altså, hadde hun vært en gammel dame så hadde jeg ikke vært like skeptisk til å sette henne på allergifor resten av livet, men med en så ung hund så føler jeg at jeg må få vite hva jeg skal unngå, og heller ta det derfra.

Og igjen, tusen takk for svar! Det hjelper på mine tynnslitte nerver å høre deres tanker om saken. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder allergi hos hund så blir det fort fokus på fôrallergi. Det man må huske er at det ikke er langt mer vanlig med atopisk allergi enn fôrallergi. Man pleier å si at av ti allergiske hunder så har én fôrallergi, og ni har atopisk dermatitt.

Som et ledd i allergiutredning så ønsker man å differensiere disse, for man behandler på ulike vis.

Jeg synes ikke at du skal tenke at hunden må spise tørrfôr resten av livet ved å gå over på allergifôr nå. Hvis hunden ikke bedrer seg ved å gå på det fôret så har den sannsynligvis ikke fôrallergi og trenger heller ikke å fortsette på det.

Hvis hunden HAR fôrallergi så har man jo faktisk en løsning på allergispørsmålet. Den kan da enten fortsette på fôret, eller du kan introdusere hunden for andre matsorter gradvis og finne ut hva som fungerer.

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...