Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene - alder


rosinbolle
 Share

Recommended Posts

Hvor gammel var valpen deres da den var hjemme alene en hel arbeidsdag? :) Hvor gammel bør den være?

Vi holder på med alenetrening, men synes selvsagt at vår valp på 9 uker er for liten til å være alene hele dagen. I starten nå skal han få være med på jobb og ligge i bilen, på kalde dager får han antakelig ligge ipå kontoret til samboern. Etter hvert er planen å ha ham alene hjemme, men hvor gammel ca. er han klar for det? Hvor lenge ca. bør vi sørge for at han luftes i løpet av dagen? Når har en valp såppas blærekontroll at han ikke tisser selv om han får boltre seg på et helt rom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isi var 4 mnd, og det gikk heldigvis helt fint. Vi hadde henne i valpegrind (bur + kompostgrinder) og hun holdt seg hele dagen. Men hun har alltid hatt god kontroll på blæra si da, så jeg hadde ikke egentlig forventet det..

De første dagene dro mannen min litt senere på jobb, mens jeg dro hjem litt tidligere. Fra før hadde vi prøvd å holde aktivitetsnivået på et minimum før kl 16, slik at hun skulle lære seg at det bare var å slappe av til den tid. Så henne an, og filmet henne også en dag, og hun taklet det helt fint :) Så da stresset vi ikke mer med det.

Når det er sagt så er nok dette veldig individuelt fra hund til hund. Jeg ville bare testet ut hvordan han funker alene hjemme, og om han ikke takler det bra, så ville jeg gjort tiltak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gradvis igang fra ca. 3mnd, da først hele dagen i bilen på jobb, så halve dager hjemme og resten i bilen på med endel luftinger. Dette ble gradvis utvidet sammen med at jeg f.eks. gikk sent på jobb, luftet i pausen (tiltross for 15min hver vei) og samboer kom hjem tidlig. Så ble gradvis luftingen fjernet og det har gått veldig fint for min hund.

Vil vel si han var hjemme en hel arbeidsdag fra ca 5mnd om jeg ikke husker feil.

Fra 2-3mnd brukte jeg tiden på lukke døra når jeg gikk på do, å gå til postkassen (en spasertur på 5min der jeg bodde da), og andre lignende ting. Kamera ble aktivt brukt og han var avstengt til gangen (noe han fortsatt er den dag idag).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Setter ikke aldersgrense på ting men prøver å ta det etter hvert som ejg ser det går. Men det er jo så koslig å se valpetryne med en gang en er ferdig med jobb så det å ha hunden litt for lenge i bil er veldig fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg 6 mnd er tidligst for alene valp en hel arbeidsdag, som regel så greier de å holde seg fra 3-4 mnd alder, men jeg synes man skal huske på at de er fryktelig små og umodne enda. Har man en annen hund eller evt en katt el så blir det litt annerledes synes jeg for da er de ikke helt alene ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Foreløpig synes jeg valpis takler å være alene veldig bra , ligger i bilen 2,5 timer i strekk uten problemer og har vært alene i 15 min. Da vi kom hjem til ham da lå han og tygget på en leke og så ikke ut til å ha brydd seg om at vi ikke er der.

4-5 måneder høres jo fornuftig ut, forutsatt at han fortsetter i dette sporet... Kjekt å høre andres erfaringer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med en som fyller 12 år neste mnd. og tror virkelig aldri at det har hendt at han har vært så lenge alene (over 8t). :P

Kommer jo helt an på hvor trygg valpen din er ved alenetid, men er helt klart lurt å heller ta det ekstra gradvis, enn å gjøre det for fort slik at valpen kan utvikle sep.angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med en som fyller 12 år neste mnd. og tror virkelig aldri at det har hendt at han har vært så lenge alene (over 8t). :P

Nå er jo dette veldig individuelt og også rasebetinga. Nå har jo vi kanskje to ytterpunkter: Havanaiser er kjent for å ikke kunne være aleine, mens shibaer ofte synes det er digg å få være litt i fred fra eiers kvelende kjærlighet. :teehe:

Da jeg fikk min første hund var det JEG som måtte oppsøke valpen da jeg kom hjem fra jobb, for hun var opptatt med å ligge og slange seg på den store hundesenga. Dvs min dobbeltseng. :P I tillegg har jeg lyst til å ha hund OG jobb, og bor aleine. Da får de bare være hjemme på dagtid, altså. At de er hjemme aleine da er helt uproblematisk for oss alle tre, all den tid de får masse tur, kos og deltakelse i livet mitt forøvrig. Det hender jeg har dem med på jobb om jeg skal jobbe seint, men de har det mye hyggeligere hjemme enn på mitt lille kontor med stusslige filter å ligge på, kontra to sofaer, en dobbeltseng og hver sin hundeseng hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jo aldri det var noe galt i det, men var liksom det spørsmålet det åpnet med her. :)

Men ja, det er helt klart forskjell på raser og individer, man bør ikke kjøpe seg f.eks en eneste Havanais om man vet at hunden kommer til å være mye alene (for enkelte hjelper det jo derimot mye å ha en artsvenn), nettopp fordi de er kjent for å takle alenetid dårlig.

Nå har heldigvis ikke min hund noe seperasjonsangst, men vet uansett at det er en stor forskjell på trivselen ved det sammenliknet med f.eks dine hunder, @SandyEyeCandy

Sier ofte at kos og nærhet for han er det viktigste i livet, så mat, mens tur og aktivisering bare blir en bonus (som han jo får uansett). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund begynte vi med,med engang.. Null stress å være alene hjemme :)

Nå er hun 10mnd,og har de siste 2mnd +/- begynte å gaule når hun er alene.. aldri gjort d før,og skjønner ikke hvorfor hun plutselig har begynt nå.. :/

Løpetid på gang?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetid på gang?

Den trodde vi var over og forbi, allerede..men d er jo ikke helt stabilt det der,første gangene.. Så d er mulig :)

Merker hun er mer kenguru og "du klarer ikke ta meg" ifht når hun ikke kommer på innkalling,og sånn og..

Hun har vel generelt hatt litt mer bomull i øra og, de siste ukene..

Tøysesara! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund begynte vi med,med engang.. Null stress å være alene hjemme :)

Nå er hun 10mnd,og har de siste 2mnd +/- begynte å gaule når hun er alene.. aldri gjort d før,og skjønner ikke hvorfor hun plutselig har begynt nå.. :/

Var hun alene hele dagen med en gang, eller begynte dere å alentrene da? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her begynnes det rimelig fort å alenetrene, Jeg begynenr forsiktig med å gå p do alene også utvider jeg tid og endrer sted. Starten blir enten samme dag eller dagen etter at hunden har komemt i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hun alene hele dagen med en gang, eller begynte dere å alentrene da? :)

Jeg gadd aldri sånn type ut i posten, i dusjen osv..

De første gangene var hun vel 4t,og var alene type 3-4t.. Økt gradvid bare..og hun har klart seg fint i 7-8t alene til nå.. Null problem.. Men nå de siste ukene har hun klaga en del.. Hun kjeder seg,tror jeg bare.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd aldri sånn type ut i posten, i dusjen osv..

De første gangene var hun vel 4t,og var alene type 3-4t.. Økt gradvid bare..og hun har klart seg fint i 7-8t alene til nå.. Null problem.. Men nå de siste ukene har hun klaga en del.. Hun kjeder seg,tror jeg bare.. :P

Skjønner :) vi tar det litt mer gradvis, men hunder er vel forskjellige :)

Kanskje du kan legge godbiter litt rundt omkring så hun kan snuse rundt og bruke hodet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var 6-7 måneder før han begynte å være alene en hel arbeidsdag en gang i uka. Begynte gradvis siden den forrige hunden min hadde sterk seperasjonsangst. Jeg hadde han mye med på jobb, og jobbet noe hjemmekontor. Var og så heldig at jeg hadde flere hundre timer avspassering som jeg brukte til å jobbe korte dager. :)

Tror det viktigste er å se an hunden, og finne noen som passer for dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var alene i kortere tidsrom (maks 3 timer) fra han var ca. 3 mnd. Fra 6 mnd. alder var han alene opptil en hel arbeidsdag. Da han ble ca 9 mnd. begynte han å ødelegge alt han fikk tak i når han var alene og han taklet ikke å være i bur. Fra han var 12-13 mnd. ble det gradvis mindre ødeleggelser. Nå er han 16 mnd. og kan være alene hjemme uten problemer så lenge vi dekker til hullene han har gravd i sofaen med kompostgrinder (sånn at han ikke graver mer) + rydder vekk alt som kan tygges på. Neste valp skal vennes til avgrenset område med bur og/eller kompostgrinder fra første stund, for jeg orker ikke ta sjansen på så mye ødeleggelser igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...