Gå til innhold
Hundesonen.no

Agria Elite, noen som har erfaringer med det?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Agrias forsikring for konkurransehunder, agria Elite, skriver dette som et krav:

"Hunden må beviselig ha hatt en

betydningsfull ferdighet for arbeidet"
Hva betyr det egentlig? Mener å huske at det tidligere stod noe om at de måtte være i eliteklasse i LP feks, eller er jeg helt på jordet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle våre har det...

Det er vel bare at man får utbetalt livsforsikringen om hunden varig mister bruksegenskapene sine (for våre hunder, som jakthunder)

Vi har det på vår, hatt det siden vi forsikra han ved 8 ukers alder :) gjelder jakt for vår del

Vet ikke helt om jeg formulerte meg helt feil, men jeg lurer altså på hva de mener med det som er sitert i åpningsinnlegget mitt. Forsikringen har jeg og jeg vet hvem den er for, men er usikker på hva kravene er for å kunne "løse ut" denne forsikringen (les: hva vil det egentlig si at hunden har betydningsfulle ferdigheter?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt dem og hørt, det kan hende at en jakthund kanskje må ha en eller annen premiering osv, dette vet agria best ;)

Jeg antar det er en grunn til at det ikke står noe konkret lenger og at det derfor blir vurdert litt fra sak til sak eller noe sånt? Ser ingen annen grunn til å gjøre det så diffust. Så da tenkte jeg kanskje noen hadde en erfaring med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det er en grunn til at det ikke står noe konkret lenger og at det derfor blir vurdert litt fra sak til sak eller noe sånt? Ser ingen annen grunn til å gjøre det så diffust. Så da tenkte jeg kanskje noen hadde en erfaring med det :)

Som jeg har skjønt det gjelder det varig ødelagt bruksevne i forhold til hundens bruk, uavhengig av premiering. Ellers vil det jo være meningsløst å sette denne forsikringen på hundene før de er jaktpremierte (på de nyeste jeg har forsikret har de hos agria slengt på denne av seg selv)

Og så tipper jeg den ødelagte bruksevnen må skyldes skade, og ikke medfødte defekter, for å gi utbetaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skjønt det gjelder det varig ødelagt bruksevne i forhold til hundens bruk, uavhengig av premiering. Ellers vil det jo være meningsløst å sette denne forsikringen på hundene før de er jaktpremierte (på de nyeste jeg har forsikret har de hos agria slengt på denne av seg selv)

Og så tipper jeg den ødelagte bruksevnen må skyldes skade, og ikke medfødte defekter, for å gi utbetaling?

Ja, men samtidig kan jo ikke hvem som helst bare si at "jeg hadde tenkt å konkurrere i lydighet". Det må jo finnes noen krav for den type sporter.

Jeg også har tenkt at det bør skyldes skade, men i vilkårene om unntak står det kun:

"lAgria Hund forsikringsvilkår og Felles forsikringsvilkår - april 2014 - side 11 av 28

 Tannstillingsfeil, tannsykdommer og bittfeil
 Hormonforstyrrelser og innbilt drektighet.
 Øye, øre og hudsykdommer hos rasen shar
pei
 Atferdsforstyrrelser, feil på lynnet eller
uvaner
 Tap av bruksevne for greyhound som har fylt
fem år"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men samtidig kan jo ikke hvem som helst bare si at "jeg hadde tenkt å konkurrere i lydighet". Det må jo finnes noen krav for den type sporter.

Jeg også har tenkt at det bør skyldes skade, men i vilkårene om unntak står det kun:

"lAgria Hund forsikringsvilkår og Felles forsikringsvilkår - april 2014 - side 11 av 28

 Tannstillingsfeil, tannsykdommer og bittfeil

 Hormonforstyrrelser og innbilt drektighet.

 Øye, øre og hudsykdommer hos rasen shar

pei

 Atferdsforstyrrelser, feil på lynnet eller

uvaner

 Tap av bruksevne for greyhound som har fylt

fem år"

Ok, har ikke lest så nøye jeg :P Men forsikringen er jo ment for å dekke opp tiltenkt bruk også? Så om unghunden blir påkjørt og ubrukelig FØR den er ferdig innjaget (eller startet i lp) så har man jo fortsatt mistet bruksverdien. Selv om man da ikke får utbetalt all verden. For verdien følger jo premieringene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at hunden måtte være "ferdig utdannet" i grenen.. Så feks i ipo, måtte hunden ha ipo3..Sent from my iPhone using Tapatalk

I konkurranseformer som ikke har noen praktisk nytte, så kan jeg skjønne at det må være premieringer som gjelder.

Men så lenge orlyden står slik:

" hunden må beviselig ha hatt en

betydningsfull ferdighet for arbeidet

 hunden må frem til skadetilfellet kontinuerlig ha vært brukt i praktisk arbeid eller offisiell konkurransevirksomhet"

Så burde de jo erstatte feks.jakthunder i full bruk.

Men jo mer jeg ser på det, jo mer meningsløst ser det ut til å være på valper og unghunder.. ja ja, koster ikke mange kronene da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men jo mer jeg ser på det, jo mer meningsløst ser det ut til å være på valper og unghunder.. ja ja, koster ikke mange kronene da :P

Akkurat den tankegangen forsikring selskapet lever av. Når det koster en hundrings i året eller noe pr hund og 40.000 hunder har tegnet det.... U do the math.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gjensidige heter det bruksverdiforsikring, hvis en av mine jakthunder får en varig skade som gjør at de ikke kan brukes som jakthund så får jeg utbetalt livsforsikringen. Har ikke måttet bevise noen premiering på dette, bare oppgitt at det er apporterende fuglehunder til småviltjakt.

Edit: På Gjensidige sine hjemmesider står det at hunden må ha beviselige bruksferdigheter, så jeg antar at hvis jeg skulle bruke forsikringen ved en skade så må jeg vise frem kritikkskjemaer fra jaktprøver, evt attest fra FCI/NKK godkjent jaktprøve dommer som kan signere på at hunden har vært et bra "verktøy" under praktisk jakt. Vet at det ikke handler om Gjensidige, var bare til sammenligning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gjensidige heter det bruksverdiforsikring, hvis en av mine jakthunder får en varig skade som gjør at de ikke kan brukes som jakthund så får jeg utbetalt livsforsikringen. Har ikke måttet bevise noen premiering på dette, bare oppgitt at det er apporterende fuglehunder til småviltjakt.

Edit: På Gjensidige sine hjemmesider står det at hunden må ha beviselige bruksferdigheter, så jeg antar at hvis jeg skulle bruke forsikringen ved en skade så må jeg vise frem kritikkskjemaer fra jaktprøver, evt attest fra FCI/NKK godkjent jaktprøve dommer som kan signere på at hunden har vært et bra "verktøy" under praktisk jakt. Vet at det ikke handler om Gjensidige, var bare til sammenligning.

Det er jo samme ordlyden som Agria bruker, så er vel samme greia i praksis :) (hva nå det enn er om det kommer til stykket....)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...