Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp alene i bil


Polfarer
 Share

Recommended Posts

Skal hente valp i juleferien og turen hjem tar ca 5 timer. Planen er å prøve å få med meg noen til å hente sånn at valpen kan ligge på fanget eller foran beina på den som ikke kjører. Men fordi det er ferie og ingen er igjen her nede er det ikke sikkert at det går.

Så det jeg da lurer på er:

Hvis jeg kjører alene hvor er det lurest å ha valpen?

Alternativ 1 er bur bak. Jeg har en varebil med gitter bak setene så om han ligger i bur bak kan han se meg hele tiden. Men stakkaren blir tatt fra alt det kjente og vil jo ikke at dette skal bli en helt forferdelig opplevelse for han.

Alternativ 2 er i bilsele i passasjersete ved siden av meg.

Alternativ 3 på gulvet ved passasjersetet.

Hva er deres erfaringer?

Han kommer til å få med seg ett pledd fra oppdretteren og han har vært på småturer i bil før som har gått veldig fint. Vi kommer til å stoppe ofte så lenge han ikke sover. Har også mulighet til å stoppe ca halvveis og overnatte hos en venn hvis det skulle bli problemer men vill helst kjøre hele veien samme dag.

Når jeg var på besøk i går (han er nå 5 uker) så var det null problem for han å være uten søsken og mor. Han lekte og koste seg før han sov litt og lekte litt mer. Selvfølgelig kan mye forandre seg de 5 neste ukene men han virker til å være fornøyd så lenge det er noen i samme rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han skal knytte seg til deg så kanskje bruk en trøye som det luter av fra deg og legg i gjen så den får en blanding av din lukt og søsken lukt. Noen syntes det er helt greit å kjøre i bur alene og sover godt andre protesterer og andre protesterer en stund før dem sovner. Det er farlig å ha valpen løs i kupeen sammen med deg. Valpen ka komem ned tio pedalene uten at du oppdager det før det er for seint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet hund i Sverige (8 timer unna), hadde jeg valpen i bur på gulvet ved passasjersetet. Den hadde teppe med fra oppdretter, fikk godis og så stoppet jeg under veis for lufting og kos. Var det piping så snkaket jeg med den til den roet seg. Slik har det vært med henting/levering av andre valper også. Det er ikke noe big deal og man trenger ikke gjøre mer ut av det enn hva det er, er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

En som kom og hentet her og skulle kjøre alene sørover hadde stroppet fast et bur i passasjersetet. Det hadde gått kjempefint :)

Det gjorde jeg også da jeg henta valp på Oppdal og kjørte alene til Tromsø :) funka fint, selv om han protesterte en del på å være innestengt i starten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går stort sett helt fint, da jeg henta valp med bil så var valpene ute litt hos oppdretter og lekte fra seg rett før vi skulle dra, det er jo veldig kjekt for da er valpen litt sliten. Hun ulte litt i starten, kanskje 10 minutter også sovnet hun og sov hele veien hjem. Hun lå i bur i baksetet. Vi hadde vell omtrent 3 timer reiseveg og hunden var vell ikke av tøffeste sort, hun brukte en del tid på å slå seg til ro å komme over sjokket etter at vi kom hjem, men bilturen gikk likevell bra. Våkner valpen underveis så er det bare å stoppe og lufte litt godt så sovner de som regel igjen, de sover jo mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :)

Hadde lånt meg ett lite bur og hatt valpen i forsete. (Om det er greit med tanke på str på valpen).

Det er det som blir mitt problem. Er snakk om en rimelig stor rase. Men kan alltids få lånt ett bur som kan passe i forsete også se om det faktisk går når jeg henter han. Uansett så vil han kunne se meg om han ligger i bur bak så det er vel det beste med tanke på sikkerheten. Det er også der han vil ha størst plass. Det buret tar hele bredden av bagasjerommet og litt under halve lengden.

Får tenke litt mer og se etter andre løsninger også. Er jo en stund til jeg faktisk skal hente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :)

Det er det som blir mitt problem. Er snakk om en rimelig stor rase. Men kan alltids få lånt ett bur som kan passe i forsete også se om det faktisk går når jeg henter han. Uansett så vil han kunne se meg om han ligger i bur bak så det er vel det beste med tanke på sikkerheten. Det er også der han vil ha størst plass. Det buret tar hele bredden av bagasjerommet og litt under halve lengden.

Får tenke litt mer og se etter andre løsninger også. Er jo en stund til jeg faktisk skal hente :)

Bare husk på at bur i bil ikke skal være for stort pga sikkerheten til valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Flink i bur bak i bilen, ved siden av buret til min andre hund når jeg hentet henne. Det er vegg og ikke gitter mellom lasterommet og forsetet i min bil. Hun protesterte bittelitt på å gå inn i buret, og var litt urolig i noen minutter, så gikk det helt fint. Det er kanskje sju timer å kjøre, og jeg stoppet og luftet to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde både bur i baksetet (voksen-bur for stort for forsetet) og bilsele med meg da jeg hentet. Pga bilsyke ble det til at jeg måtte gå over til at valpen lå med bilselen i passasjersetet på en pute istedenfor i baksetet i buret. Bilselen kostet ikke mye, så helt greit å gardere, og den hadde også litt nytte utover selve hente-turen. Kjørte sikkert 14 timer fordelt på to dager forøvrig på den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...