Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Skal hente valp i juleferien og turen hjem tar ca 5 timer. Planen er å prøve å få med meg noen til å hente sånn at valpen kan ligge på fanget eller foran beina på den som ikke kjører. Men fordi det er ferie og ingen er igjen her nede er det ikke sikkert at det går.

Så det jeg da lurer på er:

Hvis jeg kjører alene hvor er det lurest å ha valpen?

Alternativ 1 er bur bak. Jeg har en varebil med gitter bak setene så om han ligger i bur bak kan han se meg hele tiden. Men stakkaren blir tatt fra alt det kjente og vil jo ikke at dette skal bli en helt forferdelig opplevelse for han.

Alternativ 2 er i bilsele i passasjersete ved siden av meg.

Alternativ 3 på gulvet ved passasjersetet.

Hva er deres erfaringer?

Han kommer til å få med seg ett pledd fra oppdretteren og han har vært på småturer i bil før som har gått veldig fint. Vi kommer til å stoppe ofte så lenge han ikke sover. Har også mulighet til å stoppe ca halvveis og overnatte hos en venn hvis det skulle bli problemer men vill helst kjøre hele veien samme dag.

Når jeg var på besøk i går (han er nå 5 uker) så var det null problem for han å være uten søsken og mor. Han lekte og koste seg før han sov litt og lekte litt mer. Selvfølgelig kan mye forandre seg de 5 neste ukene men han virker til å være fornøyd så lenge det er noen i samme rom.

Skrevet

Siden han skal knytte seg til deg så kanskje bruk en trøye som det luter av fra deg og legg i gjen så den får en blanding av din lukt og søsken lukt. Noen syntes det er helt greit å kjøre i bur alene og sover godt andre protesterer og andre protesterer en stund før dem sovner. Det er farlig å ha valpen løs i kupeen sammen med deg. Valpen ka komem ned tio pedalene uten at du oppdager det før det er for seint

Skrevet

Da jeg hentet hund i Sverige (8 timer unna), hadde jeg valpen i bur på gulvet ved passasjersetet. Den hadde teppe med fra oppdretter, fikk godis og så stoppet jeg under veis for lufting og kos. Var det piping så snkaket jeg med den til den roet seg. Slik har det vært med henting/levering av andre valper også. Det er ikke noe big deal og man trenger ikke gjøre mer ut av det enn hva det er, er nå min mening.

Skrevet

Tilknyttning til mennesker skjer først og fremst fra 13-ukers alder. Før det er det mestring, miljø og trygghet som er viktig. Det går nok helt fint å ha valpen i bur bak i bilen. Litt redd blir det antagelig uansett. Spør om du kan få med et tøystykke fra oppdretter som du kan ha i buret.

• Like 1
Guest Snusmumrikk
Skrevet

En som kom og hentet her og skulle kjøre alene sørover hadde stroppet fast et bur i passasjersetet. Det hadde gått kjempefint :)

Det gjorde jeg også da jeg henta valp på Oppdal og kjørte alene til Tromsø :) funka fint, selv om han protesterte en del på å være innestengt i starten
Skrevet

Det går stort sett helt fint, da jeg henta valp med bil så var valpene ute litt hos oppdretter og lekte fra seg rett før vi skulle dra, det er jo veldig kjekt for da er valpen litt sliten. Hun ulte litt i starten, kanskje 10 minutter også sovnet hun og sov hele veien hjem. Hun lå i bur i baksetet. Vi hadde vell omtrent 3 timer reiseveg og hunden var vell ikke av tøffeste sort, hun brukte en del tid på å slå seg til ro å komme over sjokket etter at vi kom hjem, men bilturen gikk likevell bra. Våkner valpen underveis så er det bare å stoppe og lufte litt godt så sovner de som regel igjen, de sover jo mye :)

Skrevet

Hadde lånt meg ett lite bur og hatt valpen i forsete. (Om det er greit med tanke på str på valpen).

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :)

Hadde lånt meg ett lite bur og hatt valpen i forsete. (Om det er greit med tanke på str på valpen).

Det er det som blir mitt problem. Er snakk om en rimelig stor rase. Men kan alltids få lånt ett bur som kan passe i forsete også se om det faktisk går når jeg henter han. Uansett så vil han kunne se meg om han ligger i bur bak så det er vel det beste med tanke på sikkerheten. Det er også der han vil ha størst plass. Det buret tar hele bredden av bagasjerommet og litt under halve lengden.

Får tenke litt mer og se etter andre løsninger også. Er jo en stund til jeg faktisk skal hente :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :)

Det er det som blir mitt problem. Er snakk om en rimelig stor rase. Men kan alltids få lånt ett bur som kan passe i forsete også se om det faktisk går når jeg henter han. Uansett så vil han kunne se meg om han ligger i bur bak så det er vel det beste med tanke på sikkerheten. Det er også der han vil ha størst plass. Det buret tar hele bredden av bagasjerommet og litt under halve lengden.

Får tenke litt mer og se etter andre løsninger også. Er jo en stund til jeg faktisk skal hente :)

Bare husk på at bur i bil ikke skal være for stort pga sikkerheten til valpen :)

Skrevet

Jeg hadde Flink i bur bak i bilen, ved siden av buret til min andre hund når jeg hentet henne. Det er vegg og ikke gitter mellom lasterommet og forsetet i min bil. Hun protesterte bittelitt på å gå inn i buret, og var litt urolig i noen minutter, så gikk det helt fint. Det er kanskje sju timer å kjøre, og jeg stoppet og luftet to ganger.

Skrevet

Hadde både bur i baksetet (voksen-bur for stort for forsetet) og bilsele med meg da jeg hentet. Pga bilsyke ble det til at jeg måtte gå over til at valpen lå med bilselen i passasjersetet på en pute istedenfor i baksetet i buret. Bilselen kostet ikke mye, så helt greit å gardere, og den hadde også litt nytte utover selve hente-turen. Kjørte sikkert 14 timer fordelt på to dager forøvrig på den turen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...