maiakristine Skrevet 7. November 2014 Rapporter Share Skrevet 7. November 2014 Jeg oppbevarer hundematen i forsekken i romtemperatur, er det feil? Skal den oppbevares i en spesiell temperatur? Er det bedre om sekken står i boden f.eks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 7. November 2014 Rapporter Share Skrevet 7. November 2014 Aner ikke om det er noe som er bedre, men har ihvertfall alltid oppbevart det i sekken i romtemperatur, litt kaldere nå på vinteren siden den står på soverommet, men alikevell. Aldri hatt noe problem med det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 7. November 2014 Rapporter Share Skrevet 7. November 2014 Tipper det beste er mørkt og kjølig i en fortønne. Altså gjerne i boden uten frost og lukket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krilo Skrevet 8. November 2014 Rapporter Share Skrevet 8. November 2014 Vi heller sekken over i en fórtønne som står i boden med romtemperatur. At vi har den i tønne er mest fordi jeg synes der er lettere å få tatt av enn å grave nedi en stor sekk egentlig. Edit: vi pleier å vaske den mellom hver gang, er sånn plast"tønne" fra Curver. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
julnil Skrevet 8. November 2014 Rapporter Share Skrevet 8. November 2014 Har blitt anbefalt å ikke ha det rett i fortønnen, da fettet som legger seg på innsiden vil harskne med tiden. Evt så kan man vaske ned fortønnen mellom hver sekk man har oppi, men det er jeg for lat til..Jeg har forposen oppi tønnen, tønnen står i romtemp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Yellow Skrevet 8. November 2014 Rapporter Share Skrevet 8. November 2014 Så tett og kjølig som mulig er jo det beste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabalderet Skrevet 8. November 2014 Rapporter Share Skrevet 8. November 2014 Vi har foret i en fortønne i garasjen, der er det ca 6 grader hele vinteren og ikke så alt for varmt om sommeren. Tar inn foret i en liten fortønne som vi har i gangen og fyller på fra den i garasjen når når den inne blir tom (ca 1gang i uka for kattene sjeldnere for hunden). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 8. November 2014 Rapporter Share Skrevet 8. November 2014 Fôrsekken oppi fôrtønna som står på kjøkkenet. Er alt for lat til å vaske tønna mellom hver gang jeg kjøper ny sekk. Har plasttønne fra Royal Canin beregnet på 15kg sekker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 8. November 2014 Rapporter Share Skrevet 8. November 2014 Vi har foret i en fortønne i garasjen, der er det ca 6 grader hele vinteren og ikke så alt for varmt om sommeren. Tar inn foret i en liten fortønne som vi har i gangen og fyller på fra den i garasjen når når den inne blir tom (ca 1gang i uka for kattene sjeldnere for hunden). Har blitt fortalt at denne måten er den beste å gjøre det på (og ser logikken i det). Åpner man sekken hver gang man skal gi mat slipper man ny luft nedi hver gang og fettet på foret harskner raskere og tørker ut. Best å ta ut litt av gangen i egen beholder Fettet harskner også raskere om det står på oppvarmet gulv. Dette er selvsagt ikke så viktig for hunder som spiser opp sekken sin ganske raskt, men for min hund, som har en 15kg tørrforsekk i et halvt år og enda lengre, er det greit å gjøre det sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 8. November 2014 Rapporter Share Skrevet 8. November 2014 Jeg har også en mindre beholder som jeg tar mat fra og fyller på fra fôr tønna når det trengs. Det skjer vel ca. annen hver uke at den må ha påfyll, vet ikke hvor mye den rommer dessverre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renate A Skrevet 8. November 2014 Rapporter Share Skrevet 8. November 2014 Da jeg bodde på gården så hadde jeg et lite tak(ca 15kvm) rom som var dårlig isolert bakerst i huset, der oppbevarte jeg hundematen til Chicka i en tønne fra Specific for 15 kg mat, puttet hele sekken oppi dunken Rommet var ikke så langt fra kjøkkenet så jeg trengte ikke å ha en liten tønne på kjøkkenet. Nå har jeg en sånn hvit forboks på hjul med bilder av hunder på, denne rommer 15kg. I denne putter jeg alt foret oppi uten sekken og vasker boksen hver gang jeg fyller på mer mat. Pga plass så står dunken hennes på kjøkkenet, så den står i romtemperatur hele tiden, har ikke merket noe forskjell på maten hennes. Hun bruker litt over 2 måneder på en sekk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 10. November 2014 Rapporter Share Skrevet 10. November 2014 Jeg har sekken(e) i en stor fórbytte fra Felleskjøpet, også fyller jeg på en liten boks som står på kjøkkenbenken ved behov. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rosinbolle Skrevet 10. November 2014 Rapporter Share Skrevet 10. November 2014 Har sekken med mat stående på vaskerommet i sekken den kom i. Lukker igjen hullet med en poseklemme. Det funker for katta, så da funker det vel for bikkja også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 10. November 2014 Rapporter Share Skrevet 10. November 2014 Hvordan er det å oppbevare tørrfôr i fryseren? Tennkte å kjøpe en sekk Orijen, men det eneste stedet jeg egentlig har plass til en så stor sekk uten at den står i veien er i fryseren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 11. November 2014 Rapporter Share Skrevet 11. November 2014 Hvordan er det å oppbevare tørrfôr i fryseren? Tennkte å kjøpe en sekk Orijen, men det eneste stedet jeg egentlig har plass til en så stor sekk uten at den står i veien er i fryseren Jeg har lest noe om det tidligere, men husker dessverre ikke detaljene! Jeg mener at det skal gå fint å oppbevare det i frys, men kan dessverre ikke si noe om hukommelsen min er helt rett eller eventuell kilde. Ikke mye hjelp der nei.... Edit: Google is my friend http://hundesonen.no/forum/topic/67380-trrfor-i-fryseren/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandyEyeCandy Skrevet 12. November 2014 Rapporter Share Skrevet 12. November 2014 Har ei tønne stående på kjøkkenet med tørrfôr i, uten posen. Mine spiser veldig lite tørrfôr, så jeg burde kanskje tenke litt på det med harskhet... De bruker jo 4-5 mnd på en sekk, om ikke mer. Har riktignok aldri opplevd at det virker annerledes, men absolutt noe å tenke på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renate A Skrevet 12. November 2014 Rapporter Share Skrevet 12. November 2014 Hvordan er det å oppbevare tørrfôr i fryseren? Tennkte å kjøpe en sekk Orijen, men det eneste stedet jeg egentlig har plass til en så stor sekk uten at den står i veien er i fryseren Jeg vet at mange må fryse tørrforet dersom hunden har en eller annen allergi, tror ikke det skal gjøre noe å fryse det, men ikke 100% sikker altså. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maiakristine Skrevet 13. November 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 13. November 2014 Tips til hvor man får kjøpt en rimelig fôrbøtte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tekopp Skrevet 13. November 2014 Rapporter Share Skrevet 13. November 2014 Vet det var flere som opplevde at hundene ble dårlige i sommer (når det var så varmt) fordi foret ble dårlig. Men da var jo tempraturen endel høyere enn normalt og over det jeg regner som vanlig romtemperatur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 13. November 2014 Rapporter Share Skrevet 13. November 2014 Hvordan er det å oppbevare tørrfôr i fryseren? Tennkte å kjøpe en sekk Orijen, men det eneste stedet jeg egentlig har plass til en så stor sekk uten at den står i veien er i fryseren Det bør gå greit å fryse det, men anbefaler å dele det opp i mindre porsjoner på forhånd. Ellers lager man seg fort veldig mye jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 13. November 2014 Rapporter Share Skrevet 13. November 2014 Det bør gå greit å fryse det, men anbefaler å dele det opp i mindre porsjoner på forhånd. Ellers lager man seg fort veldig mye jobb. Okei, for det fryser seg sammen, liksom? Pga fuktigheten i fettet osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 13. November 2014 Rapporter Share Skrevet 13. November 2014 Okei, for det fryser seg sammen, liksom? Pga fuktigheten i fettet osv? Ja. Det skal veldig lite til før det fryser seg sammen, og holdbarheten etter tining blir også gjerne også lavere enn i utgangspunktet. Fort gjort at det blir litt fuktig pga kondens, så det kan lønne seg å ikke ta opp alt for mye i slengen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts