Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabiesvaksine 12 uker eller 3 måneder?


Polfarer
 Share

Recommended Posts

Har sendt mail til mattilsynet, men kanskje noen har erfaring fra før? :)

Valp som skal ha rabiesvaksine i Polen kan få det ved 12 uker. Hvis den da skal reise til Norge må vi da vente med å vaksinere til den er 3 måneder? Det er en hel uke forskjell.

Hunden er jo over 3 måneder når den reiser til norge og har gyldig vaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går på reglene i det landet den kommer fra, så viss du skal ha valp fra polen og du vet at produsenten der opererer med 12 uker istedet for 3 mnd så er det greit. Men det bør du jo være sikker på, for tar du feil er det ikke gyldig.

Takk for svar! :)

Er 99% sikker på at det er 12 uker her, men skal stikke innom en av klinikkene eller farmakologi avdelingen på skolen i morgen og høre for sikkerhetsskyld hva de praktiserer og hva som står i pakningsvedlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Takk for svar! :)

 

Er 99% sikker på at det er 12 uker her, men skal stikke innom en av klinikkene eller farmakologi avdelingen på skolen i morgen og høre for sikkerhetsskyld hva de praktiserer og hva som står i pakningsvedlegget.

Jeg ville sjekket med mattilsynet i Norge også, for jeg er ikke sikker på at det er slik som Malamuten sier.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det har akkurat vært diskusjoner om dette på et veterinærforum jeg er medlem av, og der mente man at man gikk ut fra det man annså som legemiddelprodusentenes anbefaling i Norge. Så her ville jeg ikke tatt noe for gitt, men heller undersøkt litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har Jordbruksverket presisert veldig tydelig hvilke regler som kommer til å bli innført fra og med 1. desember i år (mener jeg det er), og det er da EU-reglene som kommer til å gjelder i alle land slik jeg forstår. Der er det oppgitt av minstealder skal være 12 uker for rabiesvaksine. Jeg ser ikke bort fra at dette også blir regelen her i Norge?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har Jordbruksverket presisert veldig tydelig hvilke regler som kommer til å bli innført fra og med 1. desember i år (mener jeg det er), og det er da EU-reglene som kommer til å gjelder i alle land slik jeg forstår. Der er det oppgitt av minstealder skal være 12 uker for rabiesvaksine. Jeg ser ikke bort fra at dette også blir regelen her i Norge?

Slik jeg har fortstått det vil dette gjelde i norge fra 1.1.2015 :) Desverre blir dette litt for sent da valpen skal være med hjem til jul. Gjelder 12 uker så er vi innafor og kan dra allerede 20. des men er det tre måneder som gjelder så vil den ikke kunne krysse før 27. des :P

Hvis det stemmer at de reglene gjelder i EU land fra 1.des så skaper det ihvertfall ett problem mindre, for neste problem ville vært om vi kunne kjørt gjennom tyskland eller om vi måtte ta båt fra polen til sverige, så det må vi også få sjekket opp :)

Heldigvis sjekker vi opp dette før vi faktisk har kjøpt den aktuelle valpen, og har mulighet til å ta en annen valp hvis det ikke skulle ordne seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det har akkurat vært diskusjoner om dette på et veterinærforum jeg er medlem av, og der mente man at man gikk ut fra det man annså som legemiddelprodusentenes anbefaling i Norge. Så her ville jeg ikke tatt noe for gitt, men heller undersøkt litt ekstra.

Det spiller vell egentlig ikke noen rolle hva man tror eller mener når det ikke står skrevet. Dessuten så har de jo selv skrevet "vanligvis 3 mnd" dvs at de tydeligvis ikke er bastant på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vell egentlig ikke noen rolle hva man tror eller mener når det ikke står skrevet. Dessuten så har de jo selv skrevet "vanligvis 3 mnd" dvs at de tydeligvis ikke er bastant på det.

Men herregud, dette er folk som er veterinærer og jobber i mattilsynet. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe så big deal å ta kontakt med mattilsynet og høre? Er vel bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud, dette er folk som er veterinærer og jobber i mattilsynet. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe så big deal å ta kontakt med mattilsynet og høre? Er vel bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Kjære meg stått opp på feil fot i dag?

Nei, det skader ikke å høre, å det er det heller ingen som har sagt. Men ettersom man stort sett får forskjellig svar fra MT hver gang man spør så er vell ikke det noe tryggere.. Og uansett, når alt kommer til alt så er det jo loven som spiller en rolle samme hva noen har sagt eller ikke sagt, det er jo mye lettere å forholde seg til. Og som du selv skriver, "mener man" så virker det jo ikke som de selv er helt sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er som Malamute sier, at alle tolker forkjellig og egentlig ikke er enige i hva som gjelder:P

Har allerede snakket med en som jobber i mattilsynet, i en annen region som jeg kjenner privat og han kunne ikke gi meg noe fornuftig svar, men han mente at hvis jeg får det skriftelig fra noen i min region så er det bare å printe ut og ta med seg. Og det er jo greit, men vil jo helst holde meg innenfor det som faktisk er loven.

Får vel bare vente på svar fra dem og se:) Men får jeg ikke noe fornuftig svar derfra heller så printer jeg ut det som står på deres sider, tar med brev fra veterinær her nede om hva som gjelder her + pakningsvedlegget på vaksinen herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det ikke er enkeltpersoner i MT som bestemmer. Og uansett hva noen har sagt på mail eller andre plasser, så hjelper nok ikke det OM det viser seg å være feil ifht det som står skrevet i loven og man møter på en dust som nekter å gi seg. Ganske interessant forøvrig at de såpass lenge etter enda ikke selv er enig i hvordan dette skal gjøres, kan jo ikke være så vanskelig å bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i henhold til produsentens anbefaling, jeg ga en vaksine tidligere en 3 måneder på bakgrunn av dette. I Norge bruker de kun Rabisin, mens i europa er det mange typer rabiesvaksiner å velge blandt. Jeg fikk med meg pakningsvedlegget fra vet og har det i passet dersom det skulle bli noen spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp denne igjen jeg, er det vaksine ved 12 uker eller 3 mnder som gjelder? Eller er det fortsatt diffust? @Malamuten hva gjorde du?
Og man trenger ikke søke lengre til mattilsynet? Bare ha alt i orden og kjøre over grensa liksom? (stoppe og betale mva da såklart...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen jeg, er det vaksine ved 12 uker eller 3 mnder som gjelder? Eller er det fortsatt diffust? @Malamuten hva gjorde du?

Og man trenger ikke søke lengre til mattilsynet? Bare ha alt i orden og kjøre over grensa liksom? (stoppe og betale mva da såklart...)

Før var det produsentens anbefaling i det landet man hentet valp fra, nå er det 3 mnd uansett. Jeg sendte mail til MT da jeg ble litt usikker på hva som gjaldt mtp søknad osv, men man skulle ikke søke eller noe nei, bare ha vaksiner, inkl rabies, i orden samt markkur som tar revens dvergbendelorm (1-5 dager før innreise), pass, kjøpekontrakt/kvitering og kjøre på rødt i tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det produsentens anbefaling i det landet man hentet valp fra, nå er det 3 mnd uansett. Jeg sendte mail til MT da jeg ble litt usikker på hva som gjaldt mtp søknad osv, men man skulle ikke søke eller noe nei, bare ha vaksiner, inkl rabies, i orden samt markkur som tar revens dvergbendelorm (1-5 dager før innreise), pass, kjøpekontrakt/kvitering og kjøre på rødt i tollen.

Okei. Jaja, selv om jeg er utålmodig er det jo bare en uke :P Hvor står det at det er 3 mnd? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Fra Mattilsynet sine sider. 12 uker om ikke produsenten av den type vaksine sier annet. (Men 12 uker er det tidligste som godkjennes i Norge)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jaja, selv om jeg er utålmodig er det jo bare en uke :P Hvor står det at det er 3 mnd? :)

Vet ikke, men ei jeg kjenner skal importere nå straks og fikk vite det av MT at nye regler sa 3 mnd uansett. Men det utgjør antagelig ingen forskjell uansett fordi i de fleste land så er produsentens anbefaling 3 mnd og ikke 12 uker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1427210121.765730.jpgFra Mattilsynet sine sider. 12 uker om ikke produsenten av den type vaksine sier annet. (Men 12 uker er det tidligste som godkjennes i Norge) Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk. Herregud, jeg har jo lest på den siden men ikke fått med meg at det var nevnt 12 uker :P

Vet ikke, men ei jeg kjenner skal importere nå straks og fikk vite det av MT at nye regler sa 3 mnd uansett. Men det utgjør antagelig ingen forskjell uansett fordi i de fleste land så er produsentens anbefaling 3 mnd og ikke 12 uker.

Takk :) sendte avgårde en Mail likeså greit. Hvorfor kan de ikke bare legge ut de nye reglene da. Gah. Jaja :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Herregud, jeg har jo lest på den siden men ikke fått med meg at det var nevnt 12 uker :P

Takk :) sendte avgårde en Mail likeså greit. Hvorfor kan de ikke bare legge ut de nye reglene da. Gah. Jaja :)

Si fra hva du får til svar da, virker som det er noe delt oppfatning av hva som gjelder fra MT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...