Gå til innhold
Hundesonen.no

Deleier-avtale, haster!


SBJ
 Share

Recommended Posts

Jeg skal muligens deleie en hund, men er litt usikker på hva jeg kan forvente av kontrakten. Vil ikke gå med på dårligere vilkår enn det som er ''vanlig'', så derfor lurer jeg litt på hvordan dere som enten deleier hund eller har satt ut hund selv har gjort det!

F.eks...

- Mtp. utstillinger, skal jeg som deleier levere hunden hos oppdretter, eller skal oppdretter hente og levere selv? Hva med evt. utenlands?

- Hvem skal betale forsikring (eller betaler oppdretter Liv og deleier Vet.?)?

- Ble fortalt av oppdretter at deleier står for daglige utgifter, større utgifter som HD/AD-røntgen; mentaltesting o.l. deles. Burde da også ting som skader, sykdom, vaksiner osv også deles?

- Hvor mange kull/antall valper er vanlig grense før hunden overføres til deleier? Det er snakk om en hannhund.

- Hva skjer vanligvis dersom det blir en konflikt mellom oppdretter og deleier og en av partene ønsker å kjøpe den andre ut? Oppdretter tilbakebetaler summen man har betalt, deleier betaler resterende sum av valpepris, eller hva?

- Om hunden ikke kan brukes til avl likevel, får deleier da hunden uten flere kostnader?

- Hvilke fordeler er det ved å være deleier kontra fôrvert? Jeg antar at siden man betaler halve valpesummen i stedet for ingenting (fôrvert) burde det være noe. Færre kull før hunden overføres, eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mtp. utstillinger, skal jeg som deleier levere hunden hos oppdretter, eller skal oppdretter hente og levere selv? Hva med evt. utenlands?
Jeg prøver å langt som mulig å hente hundene selv, evnt spørre om forvert/deleier kan komme et lite stykke på veien- Om det ikke er greit så er det mitt ansvar å hente hunden. Samme med når man skal utenlands.

- Hvem skal betale forsikring (eller betaler oppdretter Liv og deleier Vet.?)?

Forvert/deleier betaler forsikring, jeg krever veterinærforsikring på hundene. Om de ønsker livsforsikirng også er det ok for min del, denne tilfaller da forvert/deleier.

- Ble fortalt av oppdretter at deleier står for daglige utgifter, større utgifter som HD/AD-røntgen; mentaltesting o.l. deles. Burde da også ting som skader, sykdom, vaksiner osv også deles?

Jeg betaler alt av røntging, øyelysning og testing på både deleier og forvert. Alle daglige/årlige utgifter som vaksine, skader og sykdom går da på forvert. OM hunden blir skadet/syk når jeg har den, så er det mitt ansvar å betale det. Rabies og evnt lepto pga utenlandsreise betaler jeg.

- Hvor mange kull/antall valper er vanlig grense før hunden overføres til deleier? Det er snakk om en hannhund.

Forvert: 5 år eller 5 kull.
Deleier: 2 kull + en dose frossen sperm som står til min fulle disposisjon. Hunden blir forverts uansett ved 4 års alder.

- Hva skjer vanligvis dersom det blir en konflikt mellom oppdretter og deleier og en av partene ønsker å kjøpe den andre ut? Oppdretter tilbakebetaler summen man har betalt, deleier betaler resterende sum av valpepris, eller hva?

Om deleier ønsker ut av avtalen, og ikke ha hunden mer kjøper jeg den tilbake for den summen deleier ga for hunden.

Om forvert ønsker ut av avtalen, får ikke forvert noe tilbake for det den har brukt mens de har hatt hunden.

Om forvert/deleier ønsker å kjøpe ut hunden får de muligheten til det mot å betale det som står igjen til valpeprisen.

- Om hunden ikke kan brukes til avl likevel, får deleier da hunden uten flere kostnader?

Mine forverter/deleiere får hunden kostnadsfritt ja.

- Hvilke fordeler er det ved å være deleier kontra fôrvert? Jeg antar at siden man betaler halve valpesummen i stedet for ingenting (fôrvert) burde det være noe. Færre kull før hunden overføres, eller noe annet?

I min tilfelle får deleier mer muligheter enn forvert. Jeg inkluderer deleier mer i avgjørelser, og deleier har like mye rett til å stille ut hunden som meg men sponser ikke kurs som jeg gjør med rene forverter. Forverter må innhente tillatelse til å stille hunden før den melder på. (jeg tror aldri jeg ville sagt nei, men sånn er det :P ) på hannhunder inkluderer jeg også deleier mer enn forvert når det kommer til hvilken tisper skal brukes på hannen.

Hos meg får forverter kompensasjon hvis de klarer opprykk i diverse hundesport, det får heller ikke deleiere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått med på 5 kull. Jeg syns det er minst to kull for mange.
Jeg har satt ut tispe på fôr et par ganger. Fôrvert har stått for forsikring og daglige utgifter. Jeg har stått for helsetestene. 2 kull eller 5 år er avtalen. Om jeg ikke bruker tispa overføres den til fôrvert. Det eneste fôrverten da må betale er omregistrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått med på 5 kull. Jeg syns det er minst to kull for mange.

Jeg har satt ut tispe på fôr et par ganger. Fôrvert har stått for forsikring og daglige utgifter. Jeg har stått for helsetestene. 2 kull eller 5 år er avtalen. Om jeg ikke bruker tispa overføres den til fôrvert. Det eneste fôrverten da må betale er omregistrering.

5 kull gjaldt hannhund :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kommer jo veldig an på. I mitt hode skisserer trådstarter noe som minner meg mer om en fôrvertavtale enn deleie. Men det er kanskje et tolkningsspørsmål. For mitt vedkommende kjøper jeg KUN hund på deleie med en oppdretter jeg kjenner godt. Vi eier hunden 50/50, og det er ikke slik at den ene eller den andre har mer rett til å legge føringer enn den andre. Det er noe man kommer til enighet om i kontrakt. En av oss må selvsagt ha hunden hjemme, men det dekkes også av kontrakten hvem som har hvilket ansvar i forhold til praktiske ting. Dessuten kjøper JEG bare hund på deleie om det ganger også meg. Her skal begge "tjene" på samarbeidet. F.eks. ved at begge får ha ett kull hver på en tipse. Som sagt er det mulig man tenker litt ulikt ift definisjoner, men når man er fôrvert tenker jeg i større grad at opodretter kan legge føringer. Da er hunden i oppdretters eie, men en fôrvert får hunden gratis etter gitte vilkår. Ved deleie kjøper begge en andel i hunden. Kjøper man en egenprodusert hund på deleie med en oppdretter betaler man f.eks. halvparten av normal valpris. Men dette er sånn jeg er vant til det :) Viktigst av alt er en solid kontrakt der dere begge er enige og ingen føler seg utnyttet med utgangspunkt i den enkeltes ønsker og mål for hundeholdet. :) Og ikke minst - kjøp for all del ikke hund på deleie med en du ikke stoler på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gått med på 5 kull. Jeg syns det er minst to kull for mange.

Jeg har satt ut tispe på fôr et par ganger. Fôrvert har stått for forsikring og daglige utgifter. Jeg har stått for helsetestene. 2 kull eller 5 år er avtalen. Om jeg ikke bruker tispa overføres den til fôrvert. Det eneste fôrverten da må betale er omregistrering.

5 kull gjaldt hannhund :)

Korrekt :lol: Jeg har også bare 2 kull uansett antal valper, på tisper helfor. Deleie er da et kull.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal muligens deleie en hund, men er litt usikker på hva jeg kan forvente av kontrakten. Vil ikke gå med på dårligere vilkår enn det som er ''vanlig'', så derfor lurer jeg litt på hvordan dere som enten deleier hund eller har satt ut hund selv har gjort det!

F.eks...

- Mtp. utstillinger, skal jeg som deleier levere hunden hos oppdretter, eller skal oppdretter hente og levere selv? Hva med evt. utenlands?

Jeg henter og melder på. Ønsker deleier stille selv så er det selvsagt velkommen til å melde på akkurat som de vil. Og avtaler alltid så det ikke kræsjer med bruks/lp/annet for deleier.

- Hvem skal betale forsikring (eller betaler oppdretter Liv og deleier Vet.?)?

Deleier betaler forsikring. Om de vil ha liv eller ikke er opp til de. Evt utbetalnger tilfaller deleier. Utgifter i forbindelse med avl er mine.

- Ble fortalt av oppdretter at deleier står for daglige utgifter, større utgifter som HD/AD-røntgen; mentaltesting o.l. deles. Burde da også ting som skader, sykdom, vaksiner osv også deles?

Som deleier, så deler vi på HD/AD o.l.. Rabies evt andre vaksiner som jeg ønsker i forbindelse med avl, er mine. Vanlige vaksiner og andre daglige utgifter er deleier sine.

- Hvor mange kull/antall valper er vanlig grense før hunden overføres til deleier? Det er snakk om en hannhund.

Hannhund har jeg ikke på ute, så det kan jeg ikke svare på.

- Hva skjer vanligvis dersom det blir en konflikt mellom oppdretter og deleier og en av partene ønsker å kjøpe den andre ut? Oppdretter tilbakebetaler summen man har betalt, deleier betaler resterende sum av valpepris, eller hva?

Avtalen min er at de kan kjøpe seg ut om de ønsker det, da resterende valpepris. Om de er missfornøyd med hunden så er avtalen som andre valpekjøpere: Innen hunden er 2 år, levere tilbake hunden og få tilbake kjøpesummen.

- Om hunden ikke kan brukes til avl likevel, får deleier da hunden uten flere kostnader?

Da blir hunden overført til deleier, jeg betaler omregistrering.

- Hvilke fordeler er det ved å være deleier kontra fôrvert? Jeg antar at siden man betaler halve valpesummen i stedet for ingenting (fôrvert) burde det være noe. Færre kull før hunden overføres, eller noe annet?

Færre kull og mer kontroll vil jeg påstå. Du er også eier på papiret, men ikke underskriftberetget. Hunden blir kjappere i ditt eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...