Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrlegene anbefaler allergifor.


Wims
 Share

Recommended Posts

Jeg forer hunden min som nå er 15 mnd på V&H. Det har jeg gjort siden jeg fikk henne som valp. Hun har flott, blank pels, myke poter og er i meget god kondisjon. Jeg er superfornøyd!

Men ved et par anledninger har hun hatt reaksjoner i huden. Ikke pga foret, men en gang var det noe hun har fått i seg på tur (hun spiser ALT!) og en annen gang fikk hun utslett av noe hun rullet seg i. Utslettet var da kun på en liten del av av siden hennes. Utslettet har begge ganger sett ut som små myggstikk tett sammen.

Hun fått kortison for å behandle utbruddene, og da har det forsvunnet veldig fort.

Men nå sier dyrlegen at hvis hun får en slik reaksjon en gang til, vil han at hun skal gå over på allergifor. Jeg mener helt bestemt at disse utslettene ikke har noe med V&H å gjøre, og har sagt at det vil jeg helst ikke. Han blir da nesten sur, og mener at V&H kan være årsaken til dette.

Er det noen som har vært borti at hunder ikke tåler V&H?

Jeg har heller hørt motsatt. At hunder med allergi eller hunder som er sensitive har fungert best på V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Enkelt forklart. Reagerer hunden på et protein som er i den typen vom og hundemat du forer med så er det greit å bytte til noe annet. Men reagerer hunden på husstøvmidd og lagermidd så er det lurt å bytte fra tørrfor og til våtfor

Så ja det er en skattejakt å finne ut av hva hunden reagerer på. Ønsker deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som elveblestutslett hunden din har hatt? Det kommer som regel av "utenfra påvirkning" på huden. Vepsestikk, brennenesle, andre insekt, osv. Kan selvsagt også komme av mat, men hadde det vært tilfelle for hunden din, så hadde du nok sett hyppige reaksjoner. Du har til nå bare sett to reaksjoner om jeg forstår deg rett?

Isåfall ser jeg ikke helt poenget med å skifte for (uavhengig av hva slags for hunden din går på).

Jeg har hatt flere elveblestreaksjoner på hundene mine, spesielt de små (mindre kropp til å takle gift). Det er omtrent umulig å vite hva det kommer av, fordi reaksjonen ofte kan komme en stund etter dyret har blitt stukket/kommet borti brennenestle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hunder kan selvfølgelig bli allergiske og reagere på noe i v&h, akkurat som de kan på ingredienser i alt annet for. Eller ting de får i seg utenom foret, midd, pollen osv. Så ja, hunden kan reagere på v&h, men det trenger selvfølgelig ikke være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer hunden min som nå er 15 mnd på V&H. Det har jeg gjort siden jeg fikk henne som valp. Hun har flott, blank pels, myke poter og er i meget god kondisjon. Jeg er superfornøyd! 

 

Men ved et par anledninger har hun hatt reaksjoner i huden. Ikke pga foret, men en gang var det noe hun har fått i seg på tur (hun spiser ALT!) og en annen gang fikk hun utslett av noe hun rullet seg i. Utslettet var da kun på en liten del av av siden hennes. Utslettet har begge ganger sett ut som små myggstikk tett sammen.

Hun fått kortison for å behandle utbruddene, og da har det forsvunnet veldig fort.

 

Men nå sier dyrlegen at hvis hun får en slik reaksjon en gang til, vil han at hun skal gå over på allergifor. Jeg mener helt bestemt at disse utslettene ikke har noe med V&H å gjøre, og har sagt at det vil jeg helst ikke. Han blir da nesten sur, og mener at V&H kan være årsaken til dette.

 

Er det noen som har vært borti at hunder ikke tåler V&H?

Jeg har heller hørt motsatt. At hunder med allergi eller hunder som er sensitive har fungert best på V&H. 

Hunder kan, som mennesker, reagere på det aller meste. Det finnes for eksempel hunder som reagerer på svin eller kylling, og som da ikke tåler vom og hundemat (eller spesifikke typer av vom og hundemat).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at dette kun har skjedd to ganger, så har jeg vondt for å tro at dette er forårsaket av foret hennes.

Første gang kalte dyrlegen det for elveblest. Den andre gangen var det som sagt kun en flekk på ca 10x10 cm, hvor det var tett i tett av "små myggstikk" etter hun hadde rullet seg i noe. Det har kun vært disse to gangene og det var ca. 4-5 mnd mellom utbruddene.

Jeg vet jo at hunder kan være allergiske mot flere ting, men dette føler jeg ikke har noe med V&H å gjøre. Derfor er jeg ikke så interessert i å bytte til allergifor. Sikkert litt sært av meg...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger veterinæren dette allergiforet som han anbefaler på klinikken kanskje? Rart med det.... :whistle:

Hvilket allergifor skal han anbefale da? Et han ikke fører og derfor ikke kjenner like godt til?

Synes ikke hunden din høres ut som en allergiker da, legger også inn en stemme for elveblest.. sånn helt uten å ha sett hunden din eller hvordan utslettene arter seg. Det kan jo være grunner vi ikke ser her gjennom datamaskinen til at veterinæren din anbefaler deg å teste et annet for. Om han fortsetter å få kløa inn i mellom så ville nok jeg prøvd det, det er jo ikke værre enn at man bytter tilbake når man har fått bevist at det ikke funket å bytte, så får dyrlegen skrive det opp i sin differential-liste over hva det kan være.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente : Foret blir muligens anbefalt utfra økonomisk gevinst for vetten, ikke nødvendigvis nødvendig å bruke for trådstartes hund. :)

Jajo, ser den altså :P

Men når man tenker at det er utrulig mange hunde som kommer inn med mulig allergi og de fleste av disse igjen har en eller annen type forallergi. Når man da har utelukket at hunden klør pga. parasitter så vil foret være et naturlig sted å starte siden det er der feilen ligger hos de fleste. Vetten ville jo tjent mer penger på å starte i andre enden av lista, med å foreslå obskure hudsykdommer som nesten ingen har.

Så jeg skjønner at han starter der han gjør og foreslår det han foreslår, men høres jo ikke akkurat ut som en matallergi på TS sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Krutt reagerer mer på andre ting om han ikke går på allergifor. (Kryssallergi). Så det kan jo hende dyrlegen vil eliminere diverse for å finne ut eksakt hva din har reagert på.

Eksempel: Krutt kan spise en del ting fra bakken når han går på allergifor, men om han spiser vanlig for reagerer han på mye mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen vil at jeg skal prøve Hills z/d på henne. Han selger det på klinikken sin ; )

Hun klør ikke, hverken når hun har hatt en reaksjon, eller ellers. Hun er ikke rød mellom potene eller i ørene som er vanlig for hunder med allergi. Hun har glatt skinnende blank pels, myke fine poter med sterke klør. Ørene hennes er rene og lukter godt, og hun har en super kondisjon. Ut i fra dette synes jeg hun fungerer helt supert på V&H. Det er kun disse to utbruddene som er grunn til at han vil ha henne over på z/d.

Jeg er ikke dyrlege, og det er vanskelig å stå imot når en fagmann sier noe, men dette er jeg veldig uenig i.

Jeg er ikke ingen fan av å fore hunden min på tørrfor, hun har aldri spist det, så bare det hadde blitt en utfordring (hun er litt kresen på for...).

Jeg vil fortsette å fore henne på V&H, fordi hun fungerer veldig godt på det, og jeg mener bestemt at dette ikke er allergi. Men jeg lurer på hvordan han tar det når jeg nekter å bytte... : /

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

I og med at dette kun har skjedd to ganger, så har jeg vondt for å tro at dette er forårsaket av foret hennes.

Første gang kalte dyrlegen det for elveblest. Den andre gangen var det som sagt kun en flekk på ca 10x10 cm, hvor det var tett i tett av "små myggstikk" etter hun hadde rullet seg i noe. Det har kun vært disse to gangene og det var ca. 4-5 mnd mellom utbruddene.

Jeg vet jo at hunder kan være allergiske mot flere ting, men dette føler jeg ikke har noe med V&H å gjøre. Derfor er jeg ikke så interessert i å bytte til allergifor. Sikkert litt sært av meg...

Jeg er helt enig i at man ikke skal bytte til allergifor fra ett for man er fornøyd med om det blir med de to utbruddene, og v&h er ett bra for. Men jeg er ikke helt enig i at veterinæren er helt på jorde her. Det du beskriver er ganske nøyaktig sånn allergien til foreldrene mine sin hund begynte. Først bare utslett med over ett halvt år mellom, så kom utbruddene tettere, var som sånne myggstikk du bekriver, hun klødde seg, det ble fuktig og så ble det heftige, store, betente utbrudd som kom oftere og oftere.

Før kunne hun gå på mange forskjellige type for, men gikk i all hovedsak på rc og i en lengre periode v&h. Så prøvde de Köbers en kort periode, og det satte nok i gang første utbruddet (da var hun ca 3 år). Nå holdes allergien i sjakk ved hjelp av veterinærfor. Alt annet gir kløe. Inkludert alle varianter av rent kjøtt. Nå som hun har gått så lenge på allergifor tåler hun nok til å ikke få utbrudd av å få i seg ting som detter ned fra benken eller hun finner ute, men hun kan ikke fores på noe som helst annet eller få andre godbiter enn allergiforet.

Hadde jeg vært deg, ville jeg fortsatt på v&h og sett det an. Om det kommer flere sånne utbrudd ville jeg gått over på allergifor fra veterinær og så senere testa ut hvike andre proteinkilder hunden tåler. Om det ikke kommer flere utbrudd, så kan du glad og fornøyd fortsette på v&h og da var det sikkert bare noe hun hadde fått i seg eller rulla seg i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre symptomer har hunden din hatt?

Vablete utslett to ganger høres ikke ut som allergi for meg men..

Hun har ikke hatt annet enn disse utslettene. En gang over hele kroppen, og andre gang en flekk (ca 10x10 cm) på siden. Ingen kløe, og ingen væske fra "klumpene", kun at de var der, og måtte behandles med kortison for å få dem bort. Så jeg synes det er drastisk å sette henne på allergifor kun på grunn av dette.

Det må da være andre måter å finne ut av mulig allergi på enn å bare sette henne på et allergifor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun har ikke hatt annet enn disse utslettene. En gang over hele kroppen, og andre gang en flekk (ca 10x10 cm) på siden. Ingen kløe, og ingen væske fra  "klumpene", kun at de var der, og måtte behandles med kortison for å få dem bort. Så jeg synes det er drastisk å sette henne på allergifor kun på grunn av dette.

Det må da være andre måter å finne ut av mulig allergi på enn å bare sette henne på et allergifor? 

Dessverre er eliminasjonsdiett (allergifór) den enkleste og sikreste måten å teste for allergi hos hund. Blodprøver er svært upresise.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville rådet deg først til å kutte helt ut lagermidd, dvs. ikke noe tørket og tørr mat, og ikke en eneste godbit heller, ikke smake på en bit brødskive, ikke tørr godteri, ikke noe tørket kjøtt osv, og gi VH som nå, samt gjerne tenk at tekstil hunden har på og ligger mye på blir vasket på 60gr/fryst regelmessig.

Ser du symptomer på at det er på vei til å komme igjen, gi kun en matsort som hunden ikke har fått i det hele tatt, evt. på veldig lenge, slik at det er sikkert at det ikke er det som har gitt allergiutbrudd nå (sammen med norsksolgt omega-3-olje, som er fri for proteiner som en dermed ikke kan reagere på, om kilden ikke er viltkjøtt/fisk) i minst en mnd. Ser du bedring på det, konkluderer man med at det er matallergi, ellers er det sannsynligvis husstøvmidd som er synderen.

Det er mer sjelden å reagere på en type proteinkjøtt enn nettopp midd (husstøv- eller lager-), og gluten samt laktose er ikke noe hunder er skapt for å nyttiggjøre seg av i voksen alder, men det er såklart mulig å reagere på en kjøttkilde og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville rådet deg først til å kutte helt ut lagermidd, dvs. ikke noe tørket og tørr mat, og ikke en eneste godbit heller, ikke smake på en bit brødskive, ikke tørr godteri, ikke noe tørket kjøtt osv, og gi VH som nå, samt gjerne tenk at tekstil hunden har på og ligger mye på blir vasket på 60gr/fryst regelmessig.

Ser du symptomer på at det er på vei til å komme igjen, gi kun en matsort som hunden ikke har fått i det hele tatt, evt. på veldig lenge, slik at det er sikkert at det ikke er det som har gitt allergiutbrudd nå (sammen med norsksolgt omega-3-olje, som er fri for proteiner som en dermed ikke kan reagere på, om kilden ikke er viltkjøtt/fisk) i minst en mnd. Ser du bedring på det, konkluderer man med at det er matallergi, ellers er det sannsynligvis husstøvmidd som er synderen.

Det er mer sjelden å reagere på en type proteinkjøtt enn nettopp midd (husstøv- eller lager-), og gluten samt laktose er ikke noe hunder er skapt for å nyttiggjøre seg av i voksen alder, men det er såklart mulig å reagere på en kjøttkilde og.

Hvorfor gå igjennom så mye når det kun er to sporadiske reaksjoner hunden har hatt? Det er mye mer sannsynlig at den har fått reaksjonene på grunn av utvendig stimuli (stikk, planter, ect).

Hun har ikke hatt annet enn disse utslettene. En gang over hele kroppen, og andre gang en flekk (ca 10x10 cm) på siden. Ingen kløe, og ingen væske fra "klumpene", kun at de var der, og måtte behandles med kortison for å få dem bort. Så jeg synes det er drastisk å sette henne på allergifor kun på grunn av dette.

Det må da være andre måter å finne ut av mulig allergi på enn å bare sette henne på et allergifor?

Hvor lenge hadde hunden dem før hun fikk behandling? Siden du skriver at hunden måtte få kortison for at det skulle gå vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært et engangstilfelle hadde jeg ikke gjort noe som helst, men når det har skjedd to (eller flere?) ganger kan man jo begynne å lure litt, men tror man det er noe hunden har gått i på tur så ville jeg jo heller passet ekstra på dette og sett om det kom igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge hadde hunden dem før hun fikk behandling? Siden du skriver at hunden måtte få kortison for at det skulle gå vekk.

Første gang hadde hun det i ca halvannen uke før jeg gikk til dyrlegen. Jeg trodde hun hadde fått insektstikk, da vi var på hytta på den tiden, og det var masse knott ute på kveldene.

Men det ble bare mer og mer utslett, og da dro jeg. Først ble jeg anbefalt å vaske henne med spesial-shampo, men dette hjalp ikke, så etter 3-4 dager startet vi med kortison. Etter noen få dager med dette forsvant det.

Andre gangen dro jeg til dyrlegen etter 4 dager, da jeg så det ikke roet seg ned, men heller ble mer denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært et engangstilfelle hadde jeg ikke gjort noe som helst, men når det har skjedd to (eller flere?) ganger kan man jo begynne å lure litt, men tror man det er noe hunden har gått i på tur så ville jeg jo heller passet ekstra på dette og sett om det kom igjen da.

Hun både spiser mye rart, og ruller seg i mye rart... :icon_confused:

Det er jo vanskelig å kontrollere, da hun er mye løs i skogen. Det er der hun finner stort sett alle disse delikatessene. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang hadde hun det i ca halvannen uke før jeg gikk til dyrlegen. Jeg trodde hun hadde fått insektstikk, da vi var på hytta på den tiden, og det var masse knott ute på kveldene.

Men det ble bare mer og mer utslett, og da dro jeg. Først ble jeg anbefalt å vaske henne med spesial-shampo, men dette hjalp ikke, så etter 3-4 dager startet vi med kortison. Etter noen få dager med dette forsvant det.

Andre gangen dro jeg til dyrlegen etter 4 dager, da jeg så det ikke roet seg ned, men heller ble mer denne gangen også.

Ok, såpass lenge er lenge for elveblest fra insektsstikk eller planter.

Det går som regen ned av seg selv. Jeg har opplevd at en hund trengte lenger kortisonbehandling etter vepsestikk - da kom og gikk utslettet over hele kroppen i noen dager før det roet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...