Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig økt vekt og økt matlyst.


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg vil også se! Hvor er det dere ser hjertet slå, og i hvilken stilling synes det best? :icon_redface: Jeg klarer jo selvsagt å kjenne hjerteslagene deres ved å legge en hånd bak ene frambeinet, men er det der det synes best også? :P

:lol: Synes best når han ligger på siden. Da ser jeg det nettopp der du sier du kjenner de. Rett bak forbenet. Der dunker det opp og ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke etter vektøkningen, sist ultralyd ble tatt i august.

Det er jo ganske ekkelt om hjertet pumper som bare fy, men at han ikke ser ut til å få bra farge på innsiden av leppene. Kunne jo vært lurt med en ny ultralyd/røngten for å se om det er noen forandringer/mer væske eller noe slikt.. mye kan ha skjedd siden august.

Krysser fingrene for at medisinene han prøver nå funker :hug:

Kan forresten av og til se hjertet slå på begge mine, det er mer tydelig på akitaen (men nå er han også mye tynnere enn shibaen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske ekkelt om hjertet pumper som bare fy, men at han ikke ser ut til å få bra farge på innsiden av leppene. Kunne jo vært lurt med en ny ultralyd/røngten for å se om det er noen forandringer/mer væske eller noe slikt.. mye kan ha skjedd siden august.

Krysser fingrene for at medisinene han prøver nå funker :hug:

Kan forresten av og til se hjertet slå på begge mine, det er mer tydelig på akitaen (men nå er han også mye tynnere enn shibaen).

Altså, hjertet har jobba sånn alltid (men det at han har litt dårlig farge på tannkjøtt og sånn er første gang jeg har hørt/lagt merke til). Så det er jo ingen forandringer der. Høy pustefrekvens, et hjerte som jobber hardt, mye pesing, sånn har han alltid vært.

Vi har blitt enige om å gi det to uker og se om vi merker bedring innen da. Hvis ikke blir det nye prøver og undersøkelser.

Placeboeffekten i meg prøver å lure meg tror jeg. Han har fått to piller i dag og en liten stund etter hver av pillene synes jeg pustefrekvensen er ufattelig mye roligere. Jeg kan ikke huske at jeg noen sinne har telt den til å være under 40 (ikke at jeg har sjekka sånn superofte da, men hver gang jeg har telt er når han er i dyp søvn). Nå stusset jeg plutselig over de dyyype åndedragene og måtte telle. Kom til 12 i minuttet. Også måtte jeg google og ser at mennesker merker effekten veldig fort noen ganger. Ja, jeg tror jeg blir litt halvsprø av dette. Det er "litt" spennende å se etter effekter når man har lurt på dette i mange år :lol:

Edit: og uhøflige meg glemte å takke for tips og innspill. Jeg setter veldig, veldig stor pris på det :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Legger inn en oppdatering her, siden et par har spurt. :) Dessverre har vi ikke merket store forskjellene på Monti med stoffskiftemedisin. Dyrlegen sa at vi KAN prøve lave doser av kortison i tilfelle det var noe med lungene (og sånne ting som det gjerne kunne være her responderte godt på kortison?). Jeg etterlyste litt flere prøver og han anbefalte meg derfor å ta kontakt med Tertnes Dyreklinikk, en som jobber der har ganske tung kompetanse på sånt. Så da blir det neste steg for oss :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NVH ringte opp igjen i dag, ganske håpløs telefon. Hun sa bare at hun hadde time vi kunne få på onsdag. Jeg lurte på om hun fikk med seg at vi bodde på vestlandet og at vi gjerne vil vite om det er noe de tror de kan gjøre utover det som allerede har blitt gjort. Nei, det visste hun ikke, for de hadde ingen veterinærer som kunne se på saken, de måtte få hunden inn for å se på den i så fall. Jeg spurte igjen om hun trodde det var noe de kunne gjøre utover det som allerede var blitt gjort. Jooo, de hadde jo blant annet hjertespesialist. Jeg sa at det hadde vi jo vært hos. Da hadde hun ingen flere gode svar, annet enn at det var håpløst for de å vurdere noe uten å ha sett hunden.

Så da vet jeg ikke om vi skal reise dit eller ikke, det er jo 8 timers kjøretur. Og det hjelper jo ikke de å ha hunden pesende foran nesen, det er jo undersøkelser som må gjøres i så fall.. Sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NVH ringte opp igjen i dag, ganske håpløs telefon. Hun sa bare at hun hadde time vi kunne få på onsdag. Jeg lurte på om hun fikk med seg at vi bodde på vestlandet og at vi gjerne vil vite om det er noe de tror de kan gjøre utover det som allerede har blitt gjort. Nei, det visste hun ikke, for de hadde ingen veterinærer som kunne se på saken, de måtte få hunden inn for å se på den i så fall. Jeg spurte igjen om hun trodde det var noe de kunne gjøre utover det som allerede var blitt gjort. Jooo, de hadde jo blant annet hjertespesialist. Jeg sa at det hadde vi jo vært hos. Da hadde hun ingen flere gode svar, annet enn at det var håpløst for de å vurdere noe uten å ha sett hunden. 

 

Så da vet jeg ikke om vi skal reise dit eller ikke, det er jo 8 timers kjøretur. Og det hjelper jo ikke de å ha hunden pesende foran nesen, det er jo undersøkelser som må gjøres i så fall.. Sukk.. 

Sukk, hun som sitter i resepsjonen på NVH er helt håpløs.. Ring og be om at en av veterinærene ringer deg opp igjen? Det gjør alltid jeg der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, hun som sitter i resepsjonen på NVH er helt håpløs.. Ring og be om at en av veterinærene ringer deg opp igjen? Det gjør alltid jeg der.

Ja, det var ikke så mye fornuftig å få ut av henne.. Hun sa bare at det var ikke sånn at en veterinær kunne kikke på mailene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et veldig hyggelig svar av Tertnes dyreklinikk og Ulf Erlandsen. Han oppsummerte veldig godt og vektla at han syntes undersøkelsene var kjørt litt "fast" på enkelte ting som gang på gang viste seg å være bra. Han trodde lungene kunne være vesentlig å sjekke bedre (CT) og hadde også en del andre tanker, skrev han. Så da blir det videre utredning der, må bare (forhåpentligvis) få forhåndsgodjenning på CT fra agria.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi vært på ct og fått en fantastisk god behandling på tertnes. Dyrlegen hadde satt seg godt inn i sykehistorien, forklarte veldig godt hva han tenkte og hva slags mistanker han hadde. Sentralt stod allergi og han ville se på tettheten i lungene. CT viste fortetninger i lungene, noe som styrker mistanken om allergi veldig. Så da har det blitt sendt inn blodprøver, så får vi se hva de sier. Så blir det å lage en sånn vaksinelignwnde greie og evt behandle med medisiner (rimadyl, elns?) og evt kortison i perioder. Noen som har erfaringer med sånt?

Kjenner jeg er ufattelig lettet over at vi har fått noen svar. Jeg har jo hatt dårlig magefølelse fra han var veldig liten men mange har sagt at jeg kanskje må slå meg til ro med at han bare er sånn. Nå har vi i alle fall svar på at noe er galt. Litt rart å være glad for, men.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på ct og fått en fantastisk god behandling på tertnes. Dyrlegen hadde satt seg godt inn i sykehistorien, forklarte veldig godt hva han tenkte og hva slags mistanker han hadde. Sentralt stod allergi og han ville se på tettheten i lungene. CT viste fortetninger i lungene, noe som styrker mistanken om allergi veldig. Så da har det blitt sendt inn blodprøver, så får vi se hva de sier. Så blir det å lage en sånn vaksinelignwnde greie og evt behandle med medisiner (rimadyl, elns?) og evt kortison i perioder. Noen som har erfaringer med sånt?

Kjenner jeg er ufattelig lettet over at vi har fått noen svar. Jeg har jo hatt dårlig magefølelse fra han var veldig liten men mange har sagt at jeg kanskje må slå meg til ro med at han bare er sånn. Nå har vi i alle fall svar på at noe er galt. Litt rart å være glad for, men.

Så bra at dere har funnet ut noe og at du har fått så god behandling! :) Høres ut som en veldig seriøs dyrlege dere har vært hos. Krysser fingre for at behandling virker, hold oss oppdatert videre :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere har funnet ut noe og at du har fått så god behandling! :) Høres ut som en veldig seriøs dyrlege dere har vært hos. Krysser fingre for at behandling virker, hold oss oppdatert videre :console:

Ja, jeg var virkelig imponert. Og det var godt å se at noen virkelig ga sitt for å komme til bunns i det. Takk for kryssa fingre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Allergiprøvene slo dessverre ikke ut på noe som helst, men mistanken er fremdeles allergi pga andre symptom i tillegg. Dessverre gjør det at vaksine ikke er et alternativ. Så det eneste alternativet er kortison via inhalator. Han har forøvrig begynt på aupunktur og hun skal få noen uker før vi prøver andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...