Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund markerer, biter på møbler og bjeffer mye.


Ronnz
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har en Bichon frisé hannhund på 2år, og endel spørsmål om trening og adferd.

For ikke lenge siden la jeg merke til at hunden markerer på besøkende sine sko. Hunden gjør det stort sett på de fleste sko som kommer på besøk. Hva kan man gjøre for å få slutt på dette? Har prøvd å ha døren inn til gangen lukket når det er besøk i huset, men det må vel finnes en annen løsning?

Hunden bjeffer også ganske mye. Den bjeffer når det kjører biler forbi huset, og spesielt mye når det går folk forbi. Den bjeffer også generelt mye når den blir veldig ivrig. Noen som har en grei måte å lære hunden at den ikke trenger å bjeffe vær gang det går folk forbi huset?

Også har vi det siste problemet som har oppstått i de siste ukene. Hunden biter og gnager på en kommode. Den gjør det ikke på noe annet enn akkurat den kommoden. Kan det være en spesiell grunn? Og hvordan skal jeg få han til og slutte?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Får han nok aktivitet? Det høres litt ut som han kjeder seg, siden han biter og gnager på kommoden deres. Hvis det ikke er aktivitet det står på ville jeg bare bedt hunden om å stoppe, evt. tatt en timeout. Samme med bjeffingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han nok aktivitet? Det høres litt ut som han kjeder seg, siden han biter og gnager på kommoden deres. Hvis det ikke er aktivitet det står på ville jeg bare bedt hunden om å stoppe, evt. tatt en timeout. Samme med bjeffingen.

Hunden får masse aktivitet og gode lange turer iløpet av dagen, så det tror jeg ikke er noe problem.

Problemet med bitingen i kommoden er at den er i gangen, og det er ikke så lett å få med seg hva han holder på med der. Oppdaget bitemerkene på hjørnet på kommoden for noen uker siden, men har enda ikke sett at han gjør det. Fikk en liten indikasjon på at han skulle gjøre det idag, da han gikk bort på hjørnet på kommoden og snuste. Jeg sa umiddelbart stopp, og han bare snudde og gikk. Så må nok bare følge ekstra godt med fremover tenker jeg.

Angående bjeffingen. Jeg ber alltid hunden stoppe når den begynner og bjeffe, og det gjør han som regel. Men han blir veldig ivrig, og da er det mange ganger han bare overser alt som blir sagt. Det samme skjer i mange andre situasjoner, som innkalling osv. Virker som han bare lukker ørene og er i sin egen verden når han blir ivrig. Men da bør jeg kanskje prøve å ta en timeout istedenfor. Burde kanskje finne en god måte å roe han ned på først. Tror kanskje det ville hjulpet i større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også kjedsomhet. Hvor mye tur får hunden, og får hunden brukt hodet hver dag? Selskapsraser blir gjerne undervurdert når det gjelder hva de krever.

Når det gjelder markeringen, så hadde nok jeg bare stengt døren. Hvis han ikke markerer inne bortsett fra på besøks-sko, så kan han faktisk vennes av med denne markeringen ved at du forhindrer tilgang. De lærer ikke bare av det de blir fortalt at ikke er lov, de lærer også av å aldri få muligheten til å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også kjedsomhet. Hvor mye tur får hunden, og får hunden brukt hodet hver dag? Selskapsraser blir gjerne undervurdert når det gjelder hva de krever.

Når det gjelder markeringen, så hadde nok jeg bare stengt døren. Hvis han ikke markerer inne bortsett fra på besøks-sko, så kan han faktisk vennes av med denne markeringen ved at du forhindrer tilgang. De lærer ikke bare av det de blir fortalt at ikke er lov, de lærer også av å aldri få muligheten til å gjøre noe.

Hunden får masse trening og aktivitet, og vi leker masse iløpet av dagen :)

Okei, da fortsetter jeg og ha døren til gangen lukket. Er ikke no stort problem uansett, var vell værre for de som var på besøk før jeg visste om det!

Med kommoden kan du prøve å ta på eddik eller noe annet som smaker vondt/sterkt.

Det skal jeg absolutt gjøre! Blir veldig vanskelig og følge med om han er i gangen og gnager. Og hvis jeg også ber han om å stoppe når jeg ser det, så tipper jeg dette blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han alltid vært sånn, eller er det noe som har startet nå? Ved adferdsendringer er det alltid lurt med en grundig veterinærsjekk.

Kan det være løpetid i nærheten som gjør ham mer frustrert?

Og så tror jeg folk vil vite ca hva du legger i masse tur og lek. For noen er en time masse, mens andre holder på i tre-fire timer med hunden sin hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal prøve å leke mindre, å heller bruke energien på noe roligere og mer konstruktivt, som tur, godbitsøk, søk etter leker e.l. Og om dere leker inne så slutt med det, du vil lære hunden at inne er man rolig. Jeg vet jo ikke hva du legger i hverken masse lek eller masse tur, men masse lek hver dag er ihvertfall ikke noe som høres positivt ut i mine ører, så det ville jeg tonet ned en del for å unngå for mye stress. Ellers så må hunden lære å slappe av, ikke la den vandre rundt (i starten), be den legge seg å bli der. Når den slutter å gnage på ting osv så kan du selvsagt la den gå dit den vil å legge seg, men før det skjer så er det lettest å ha den der du kan se den.

Bjeffing på ting, du må nok bare gå å si ifra hver gang at det er ikke lov, etterhvert når han skjønner tegninga, om du er konsekvent så vil det bli bedre, men du må belage deg på å si ifra hver gang en stund før du ser bedring. Å få trent på ro inne er nok også med på å bidrar til mindre bjeffing, og om den står i vindu og følger med eller lignende så ikke la den få lov til det.

Markering, oftest er slikt et problem i starten med besøk, fordi det gjerne er litt ekstra stress akkurat når folk kommer, og det stresset/oppspiltheten kan føre til feks markering. Det finnes nok ingen annen løsning enn å enten lukke døra så han ikke får mulighet eller følge med å si fra når han tenker å prøve seg. Om det blir bedre når han roer seg så er det jo evt et alternativ å lukke døren eller ha hunden i bånd ved seg i starten også åpne/slippe løs etterhvert som besøket har kommet inn å alle har roet seg. Dette vil også bli bedre med tid og alder, så lenge hunden ikke får mulighet til å gjøre slikt. Får den mulighet til å holde på så vil det antagelig bli et vedvarende problem.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han alltid vært sånn, eller er det noe som har startet nå? Ved adferdsendringer er det alltid lurt med en grundig veterinærsjekk.

Kan det være løpetid i nærheten som gjør ham mer frustrert?

Og så tror jeg folk vil vite ca hva du legger i masse tur og lek. For noen er en time masse, mens andre holder på i tre-fire timer med hunden sin hver dag.

Det med markering på sko og biting i møbler har startet nå i det siste. Det har vært litt bjeffing tidligere, men i det siste har han stått i vinduet og bjeffet på alt og alle han ser utenfor. Ser han rådyr, fugler, katter, folk, biler, egentlig uansett hva det er, så begynner han og bjeffe. Jeg sier stopp og han slutter, så lenge han ikke er veldig ivrig.

Har forresten 2 Bichon Frise brødre. Den ene har alltid vært veldig rolig, men har i det siste begynt og henge seg med på broren når han bjeffer. Det er veldig slitsomt med all bjeffingen, men jeg skjønner det finnes løsninger. Må bare prøve å finne ut hvordan å hva som hjelper.

Tilsammen er vi vel på tur 2-3 timer om dagen. Går en liten tur om morgenen på en halvtime ca. På ettermiddagen varierer det litt, men ikke under 1 time. Og på kvelden en liten halvtime. Dette er utenom lek og aktiviteter innendørs.

Om det er løpetid i nærheten er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt bjeffing tidligere, men i det siste har han stått i vinduet og bjeffet på alt og alle han ser utenfor. Ser han rådyr, fugler, katter, folk, biler, egentlig uansett hva det er, så begynner han og bjeffe. Jeg sier stopp og han slutter, så lenge han ikke er veldig ivrig.

Dette gjør min også. Så nå har jeg innført følgende:

Han får lov å stå i vinduet å kikke ut. I det øyeblikk han bjeffer på noe, så går jeg bort og tar ham med meg og han må legge seg på et bestemt sted i stua. Der må han ligge til jeg ser at han roer seg (ikke at ligger i dekk og ser på meg for å få fri-signal). Når han roer seg, så sier jeg "fri" (eventuelt så kan det også være at han bare sovner). Da lærer jeg ham at bjeffing = verden blir kjedelig en liten stund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal prøve å leke mindre, å heller bruke energien på noe roligere og mer konstruktivt, som tur, godbitsøk, søk etter leker e.l. Og om dere leker inne så slutt med det, du vil lære hunden at inne er man rolig. Jeg vet jo ikke hva du legger i hverken masse lek eller masse tur, men masse lek hver dag er ihvertfall ikke noe som høres positivt ut i mine ører, så det ville jeg tonet ned en del for å unngå for mye stress. Ellers så må hunden lære å slappe av, ikke la den vandre rundt (i starten), be den legge seg å bli der. Når den slutter å gnage på ting osv så kan du selvsagt la den gå dit den vil å legge seg, men før det skjer så er det lettest å ha den der du kan se den.

Bjeffing på ting, du må nok bare gå å si ifra hver gang at det er ikke lov, etterhvert når han skjønner tegninga, om du er konsekvent så vil det bli bedre, men du må belage deg på å si ifra hver gang en stund før du ser bedring. Å få trent på ro inne er nok også med på å bidrar til mindre bjeffing, og om den står i vindu og følger med eller lignende så ikke la den få lov til det.

Markering, oftest er slikt et problem i starten med besøk, fordi det gjerne er litt ekstra stress akkurat når folk kommer, og det stresset/oppspiltheten kan føre til feks markering. Det finnes nok ingen annen løsning enn å enten lukke døra så han ikke får mulighet eller følge med å si fra når han tenker å prøve seg. Om det blir bedre når han roer seg så er det jo evt et alternativ å lukke døren eller ha hunden i bånd ved seg i starten også åpne/slippe løs etterhvert som besøket har kommet inn å alle har roet seg. Dette vil også bli bedre med tid og alder, så lenge hunden ikke får mulighet til å gjøre slikt. Får den mulighet til å holde på så vil det antagelig bli et vedvarende problem.

Skal prøve å slutte med leking innendørs og heller finne på konstruktive aktiviteter. Flere hjernetrim aktiviteter som funker fint innendørs?

Hunden er egentlig ganske rolig ellers, har en hundeseng stående som den bruker og ligge i på stua. Og problemet med vinduene er at de er veldig store og går nesten helt ned til gulvet. Så han ser ut vinduet uansett hvor han er i stua. Og han legger veldig fort merke til hva som skjer utenfor. Jeg må vell bare prøve å fortsette og be han om å slutte å bjeffe, og håpe at det begynner og fungere snart.

Det med både markering og gnaging på ting har han begynt med i det siste. Men markeringa har han bare gjort på skoene til de som kommer på besøk. Å da er det ikke noe problem og lukke døren til gangen når besøket kommer. Gnaginga skal jeg følge ekstra godt med på, og prøve som @Ingidano sa over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å slutte med leking innendørs og heller finne på konstruktive aktiviteter. Flere hjernetrim aktiviteter som funker fint innendørs?

Hunden er egentlig ganske rolig ellers, har en hundeseng stående som den bruker og ligge i på stua. Og problemet med vinduene er at de er veldig store og går nesten helt ned til gulvet. Så han ser ut vinduet uansett hvor han er i stua. Og han legger veldig fort merke til hva som skjer utenfor. Jeg må vell bare prøve å fortsette og be han om å slutte å bjeffe, og håpe at det begynner og fungere snart.

Det med både markering og gnaging på ting har han begynt med i det siste. Men markeringa har han bare gjort på skoene til de som kommer på besøk. Å da er det ikke noe problem og lukke døren til gangen når besøket kommer. Gnaginga skal jeg følge ekstra godt med på, og prøve som @Ingidano sa over her.

Det henger jo gjerne samme alt slikt. Men hvorfor skal du finne på ting inne? Dere er jo mye ute, de må lære seg å slappe av også.. Er du ute 2 halvtimer og en time eller mer så trenger du ikke å finne på masse annet, det vil nok bare bidra til at du lager problemer for deg selv. Evt bytt ut litt tur med noe annet slik at du slipper 4-5-6 "økter" om dagen hvor det skal skje ting. Det blir jo bare stress. Men uansett bør du aller helst ta all aktivitet utendørs, spesielt siden du har de problemene du har akkurat nå.

Hundene er jo også 2 år, noe av adferden har sikkert en viss sammenheng med pubertet og hormoner, dette vil jo gi seg etterhvert, men i mellomtiden er det viktig at du passer på så de ikke får erfaring med å gjøre uønskede ting. Og ja, ting som er spennende og slikt tar lang tid å få orden på, men det viktige her er at du er konsekvent, de må få beskjed HVER gang, ellers er det ikke noe vits, og du må gjennomføre hver gang, dvs ikke gi deg før de er stille, samme hvor giret de er og hvor lang tid det tar. Vil du gjøre noe annet enn å gå tur så tenker jeg at det er to ting som kan være greit å gjøre, det ene er aktivitet som gjør at de får brukt seg litt, uten å fyre de opp, feks søk eller spor. Og en annen ting som kan hjelpe deg litt også ifht utfordringene dere har inne er ting som går på selvbeherskelse og selvkontroll, feks bli øvelser, ikke ta leke/mat før værsågod osv, og evt så kanskje hundene hadde hatt godt av litt andre mentale utfordringer som vanskelig miljø etc (om dere går mye i rolig miljø feks). Og du bør også gå etter andre tegn på uro, også de små tegnene som enda ikke er et problem, om det finnes, og vær på de så du får avbrutt alt slikt å heller lagt de i ro..

Edit: Vedr bjeffing, vær nøye på at du gjennomfører, ikke bare si "nei" (feks) også la hunden fortsette å stå der den står bare fordi den ble stille, si gjerne "nei" og be den gå å legge seg. Bjeff=gå å legg de=kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bjeffing, så fikk mine foreldre bukt på bjeffing inne på kort tid ved hjelp av spruteflaske. Bjeffing -> nei, etterfulgt av sprut. Som ved all annen trening er det viktig å være konsekvent.

Når hunden har lett for å bjeffe skal det ofte mye til for å få den til å stoppe. Nei'et veier som regel ikke tungt nok, fordi bjeffing i seg selv er selvforsterkende (gøy å bjeffe). Da må man finne en annen løsning, som timeout (vanskelig å gjennomføre når hunden kan se ut av vinduene hele tiden), spruteflaske (krever at man har en flaske tilgjengelig raskt hele tiden), bjeffehalsbånd (automatisk halsbånd er forbudt i norge), osv.

Det er nok en del her på forumet som syns spruteflaske er dyreplageri, men dersom straffen fungerer syns jeg det er bedre å bli ferdig med det "kjapt og gæli" fremfor å måtte si nei og kjefte i månedsvis - gjerne uten å se bedring.

Ang tissing, så ville jeg bare lukket døren. Det enkle er ofte det beste. Og er ikke noe særlig å gamble med andre sine sko heller, de blir jo ødelagt av tiss dessverre. :)

Inne ville jeg trent på ro. Man får mye igjen for å lære hunden at inne = rolig, ute = moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

De turene dere går, er det i bånd eller løs?

Jeg merker i hvert fall med min hund at han kan gå og gå i det uendelige hvis vi trasker rundt i bånd, mens han blir helt skutt av å løpe løs/leke med andre hunder en halvtimes tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...