Gå til innhold
Hundesonen.no

Landseer?


Polfarer
 Share

Recommended Posts

Hei!

Håpe noen snille forumfolk kan hjelpe meg med litt fornuftige tanker her..:)

Jeg er veterinærstudent i Polen og savner virkelig det å ha hund. Så i vår begynte jeg å tenke på å kjøpe. Var rundt og tittet på litt forskjellig både valper og omplasseringshunder.

Først tenkte jeg at det hadde vært praktisk med en liten hund som kan reise i kabinen på flyet. Men etterhvert så har dette vært uaktuelt fordi det er de litt større rasene jeg virkelig har lyst på.

Så når jeg før sommeren kjøpte bil fordi jeg skulle ta med hesten min nedover men etterhvert fant ut at å ta med hesten ville vært for min egen trivsel og ikke for hesten sin så han ble solgt til ett nytt godt hjem hvor han stortrives.

Dermed har jeg nå bil og den er med til Polen så jeg vil da kjøre hjem til jul og sommer fremfor å ta fly. Da står jeg også mye friere til å velge større hund. Jeg er nemlig ikke veldig glad i å sende hund med fly hvor de må sitte i lasterommet.

Så var det det å velge rase da. Jeg har alltid hatt lyst på landseer helt siden jeg møtte en når jeg var ca 6 år. Familien har hatt newfoundlendere og har nå en stor mix mellom leonberger, shaefer, border collie og litt til. Så det er relativt store hunder jeg er vandt med å ha.

Vi har en stor leilighet i første etasje med en balkong og en terrasse + gigantiske parker og en stor elv (ikke helt badevennlig men har da sett bikkjer som har fått bade litt der) rett utenfor døren (type 50m).

Har fått kontakt med en oppdretter som venter valper nå de nærmeste dagene og jeg har jo da veldig lyst til å si at jeg vil ha en. Men så er jeg veldig usikker på om det er fornuftig å ha en slik stor hund nå. Aktivitetsnivået og sånt er jeg klar over og det er ikke noe problem. En av grunnene til at jeg vil ha hund er at det blir mye lesing så jeg trenger å ha noe å koble av med.

Vil også kjøpe hund nå/til jul er fordi jeg har få fag frem til mars, og dermed mye tid til å ta meg av en valp og komme inn i en rutine.

Høres det helt høl i hue ut å skaffe en Landseer? Trenger fornuftige svar og kritikk er helt greit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ganske gjennomtenkt og reflektert ut, jeg. Og så er de herlige hunder da!

Om du allerede har bil så er ikke transportutfordringene de store heller (fly med voksen landseer er vel noe tungvindt).

Høres jo ut som du vet hva du går til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig rase! Min kjære gamle onkel (en av mange) hadde alltid en slik eller en nuffe (også en blanding mener jeg), og de var alle som en de mest bortskjemte hundene jeg har møtt. Da vi kom på besøk var det alltid kosetid i sofaen, og selvfølgelig skulle en hund på 70 kg være med på moroa.. Sjarmerende vesener.

Store hunder gjør ikke så mye mer ut av seg enn små, klart en landseer på 70 kg merker du helt klart mer innendørs, men etter valpe- og unghundtiden benytter de ofte tiden til å ta en cowboystrekk eller ti. Dette er jo solide brukshunder som du kan bruke til ALT, og de er glimrende svømmere. Så jeg ville oppsøkt vann titt og ofte, og også trent på å henge på hunden mens den svømmer, om du ikke vil trene den frem til å bli redningshund har du iallefall mulighetene åpne, og det er jo et felt de skal være gode på. Små hunder gneldrer, de er vanskelige å oppdra skikkelig (mange overser bøllete adferd hos mindre hunder, samt at de alltid smetter unna..) Uten referanser forøvrig; Once you go big you never go back!

Ta en god titt på HD og AD statistikk på mors- og farssiden, ellers håper jeg at du blir fornøyd med valget! Jeg synes det er fantastiske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde gått for det, høres ut som du har tenkt deg godt igjennom dette.

Dersom du en dag har mye du må lese osv så tar ikke hunden skade av en dag med ro og du har jo flotte turmuligheter rett utenfor huset ditt så det tar ikke lang tid for deg å komme deg til et egnet sted for å gå tur :)

Hadde ringt oppdretteren før h*n kanskje er full og du ikke får valp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :)

Ser ut til at det blir valp, så lenge mor og far har gode linjer. Men reserverer en valp enn så lenge, er bare snakk om en liten sum så taper ingen ting på det om det er noe tull med linjene.

Tror også at det egentlig er godt gjennomtenkt. Men jeg er alltid mest kritisk til mine egne ideer :P

Har ett senter som bruker landseere til redningshunder bare en time unna her, så blir nok å ta kontakt med dem. I tillegg har vi ett veldig fint senter med gode fornuftige trenere på andre siden av byen så de skal nok brukes flittig.

Så da blir det vel valp til jul da :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :D

Jeg vet ingenting om rasen, annet at det er den av de store rasene som tiltaler meg mest :P

Det er noe elegant og samtidig solid med de. Nydelige hunder :wub:

Husk å poste bilder :aww:

Tusen takk:)

Kullet er ventet neste helg så går alt etter planen henter jeg den når jeg er tilbake etter en forkortet juleferie:)

Bilder kommer det nok masse av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det valper i natt :) Bare tre stk, en tispe og to hanner. Så tispa er desverre allerede reservert, så da blir det nok han. Som egentlig hadde vært førstevalget uansett, men fornuften sa tispe på grunn av størrelsen. Men da slipper jeg ihvertfall å tenke noe mer på det:)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det valper i natt :) Bare tre stk, en tispe og to hanner. Så tispa er desverre allerede reservert, så da blir det nok han. Som egentlig hadde vært førstevalget uansett, men fornuften sa tispe på grunn av størrelsen. Men da slipper jeg ihvertfall å tenke noe mer på det:)

Gratulerer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...