Gå til innhold
Hundesonen.no

Elgkjøtt til gryte - pris?


turbogutten
 Share

Recommended Posts

Vi skal gifte oss neste år og prøver nå å få tak i kjøttet siden det er elgjakt.

Jeg har satt min kusine på saken da hun kjenner litt jegere, men alt avhenger jo av om de har noe til overs.

Hva er det normalt å betale for elgkjøtt fra jeger? Jeg ser jo at man får det for 110-150kr pr kg på diverse nettsider. Er det mye dyrere enn fra jeger?

Dersom noen kjenner noen som trenger å selge litt kjøtt så er det bare å si ifra hehe.

Vi trenger "bare" 20 kg ca.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er sikkert ulike praksiser rundt om, men her er det ikke vanlig å kjøpe direkte fra jegere egentlig - mest fordi det er såpass lite på hver jeger her i traktene. Jeg vet altså lite om pris, ville tatt kontakt med et viltslakteri i østlandsområdet for å høre med de. Men - vær litt nøye på hva dere får. Kjøper du av en privatperson under bordet er det vanskelig å si noe om hva slags kvalitet du får. Jeg hadde ikke turt det til bryllup, må jeg innrømme. Jeg ville heller forsøkt å kjøpe direkte fra et godkjent viltslakteri, da skal i alle fall behandling og pakking av kjøttet oppfylle mattilsynets krav.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er sikkert ulike praksiser rundt om, men her er det ikke vanlig å kjøpe direkte fra jegere egentlig - mest fordi det er såpass lite på hver jeger her i traktene. Jeg vet altså lite om pris, ville tatt kontakt med et viltslakteri i østlandsområdet for å høre med de. Men - vær litt nøye på hva dere får. Kjøper du av en privatperson under bordet er det vanskelig å si noe om hva slags kvalitet du får. Jeg hadde ikke turt det til bryllup, må jeg innrømme. Jeg ville heller forsøkt å kjøpe direkte fra et godkjent viltslakteri, da skal i alle fall behandling og pakking av kjøttet oppfylle mattilsynets krav.

Da skal jeg undersøke viltslakteri! Veldig greit at ting er godkjent ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nødvendigvis helt enig med Aya om at viltslakteri alltid er mye bedre enn privatpersoner. Jeg kjenner flere private som gjør en ypperlig jobb med viltkjøttet sitt og flere viltslakterier som har noen svin på skogen, dessverre...

Men har man ingen kontakter, så er det helt klart tryggest og greiest å oppsøke et viltslakteri. Selv om det vil nok bli dyrere.

Der hvor slekta mi kommer fra er det helt normalt å kjøpe direkte fra jeger. Men vi pleier jo å kjøpe et helt dyr og tar jobben videre sjøl, og det er dere kanskje ikke interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par i familien til eksen min jaktet, vi kjøpte litt fra dem. Begynner å bli lenge siden, men mener å huske at vi betalte rundt 100 kr pr kg for alt vi kjøpte. Det var da en blanding av steik å kjøttdeig, så hadde vi kjøpt bare steik hadde det sikkert vært dyrere og motsatt. Elgjakt er jo ikke billig å drive med heller så synes de prisene ringar funnet er allrighte, og jeg tror ikke du får det veldig mye billigere annen plass. Kanskje med unntak av familie eller venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nødvendigvis helt enig med Aya om at viltslakteri alltid er mye bedre enn privatpersoner. Jeg kjenner flere private som gjør en ypperlig jobb med viltkjøttet sitt og flere viltslakterier som har noen svin på skogen, dessverre...

Men har man ingen kontakter, så er det helt klart tryggest og greiest å oppsøke et viltslakteri. Selv om det vil nok bli dyrere.

Der hvor slekta mi kommer fra er det helt normalt å kjøpe direkte fra jeger. Men vi pleier jo å kjøpe et helt dyr og tar jobben videre sjøl, og det er dere kanskje ikke interessert i?

Jeg mener absolutt ikke alt viltslakteri alltid er mye bedre enn privatpersoner altså, og sa vel ikke det heller? Men så lenge man ikke kjenner noen, og finner et viltslakteri som er offentlig godkjent, så tror jeg har man ørlite mer trygghet enn når man kjøper fra hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt ikke alt viltslakteri alltid er mye bedre enn privatpersoner altså, og sa vel ikke det heller? Men så lenge man ikke kjenner noen, og finner et viltslakteri som er offentlig godkjent, så tror jeg har man ørlite mer trygghet enn når man kjøper fra hvem som helst.

Det er jeg helt enig med deg i og ville definitivt gjort det selv, om jeg ikke kjente noen jeg stolte på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...