Gå til innhold
Hundesonen.no

Skabbrev i området - skal jeg gjøre noe?

Recommended Posts

Skrevet

Vi er på ferie hjemme i Vesterålen, og det er påvist skabb hos rev og noen hunder på "vår side av brua" i kommunen: http://www.vol.no/nyheter/sortland/article10193877.ece

Jeg har hverken sett rev eller skabbrev eller hørt noe snakk om dette fra hundefolk i området før det var i papirutgaven av avisen i går. Men jeg lurer på om det er noe jeg må eller burde gjøre, eller må man bare "vente å se" om hunden blir smittet og så behandle?

Lokale veterinærer anbefaler å passe på hunden når man går tur, samt holde hunden sin unna andre hunder. (Edit: Leste feil, det er hundeeiere som har fått sine hunder smittet som anbefaler å holde egne hunder unna andres, but the point still stands.) NKK Harstad går i helgen og mange lokale skal dit.

Jeg har aldri vært borti skabb før, så hva tenker dere?

Skrevet

Jeg har hatt skabb på mine hunder sååå mange ganger! Bodde i et skabbrevområde, og de var fæle til å rulle seg i sånne groper som reven rullet seg i (dustedyr). Det var veldig enkelt å behandle da, med dråper alla flåttmiddel hvis jeg husker riktig, og da var det bare å holde de unna andre hunder i den periden de var smittefarlige. Jeg holdt de unna fra de begynte å klø, men tok ingen andre forholdsregler altså.

• Like 1
Skrevet

Har du mistanke om at bikkja har vært utsatt for skabbsmitte (gnidd seg en plass skabbreven har ligget, el) Så vask den med grønnsåpe med en gang du kommer hjem. Det funker! Har hatt bikkjer i hi med skabbrev flere ganger, og et bad etterpå hindrer smitte :)

• Like 1
Skrevet

Takk for svar, @Aya og @Pringlen! :)

Da senker jeg skuldrene litt, og dusjer hunden med grønnsåpe istedet for vanlig sjampo som vi vanligvis bruker. Blandes grønnsåpen ut før vask, eller hvordan gjør du det, Pringlen?

Skrevet

Nei, har bare brukt den ren. Vanlig sjampo går sikkert like greit, hovedsaken er å få vasket hunden før skabben graver seg inn i huden (eller hva den nå gjør :P )

Skrevet

En jeg kjenner fikk det på hunden sin i sommer, og den ble styggdårlig, og har fremdeles ikke kommet seg 100%. Så jeg ville ha vært forsiktig.

Hvordan dårlig ble den?

Hatt skabb på mine to ganger, ene gangen var de bokstavlig talt oppå en skabbrev som hadde forvillet seg inn på tunet. Fikk reven skutt og behandlet hundene. Andre gangen var det samojeden til svigers som hadde vært bortpå noe med skabb. Han sleit med kløe og sår leeenge etter at behandlingen var over, men fin igjen nå heldigvis.

Skrevet

Jeg vet også om en hund som har blitt skikkelig dårlig av skabb (kanskje samme som Tuvane snakker om), og det er vel en hund som har vært syk en del, og har nedsatt immunforsvar?

Skrevet

Hunden min hadde skabb tidligere i år, og det var forferdelig. Har ikke hørt om andre hunder i området som har hatt det, men vi har jo en del rev her.. Ikke så enkelt å unngå hele tiden heller, siden den kommer i hagen.
Jeg vet ihvertfall at det skal ikke mange symptomer til før vi behandler neste gang, nå fikk hun Stronghold etter litt, og det fungerte veldig bra.
Her er innlegg på bloggen med bilder, enda så har jeg ikke med bilder av de verste dagene :(
Har du mistanke om at hunden kan være smittet så kontakt veterinær.

http://boerboelheidi.com/2014/06/16/hund-med-skabb-bilder/

Skrevet

Hvordan dårlig ble den?

Hatt skabb på mine to ganger, ene gangen var de bokstavlig talt oppå en skabbrev som hadde forvillet seg inn på tunet. Fikk reven skutt og behandlet hundene. Andre gangen var det samojeden til svigers som hadde vært bortpå noe med skabb. Han sleit med kløe og sår leeenge etter at behandlingen var over, men fin igjen nå heldigvis.

Den mista nesten all pels, lå langflat i ukesvis (egentlig en sprek unghund), og det har tatt laaang tid før den begynte å komme tilbake til nromalen.

Skrevet

Den mista nesten all pels, lå langflat i ukesvis (egentlig en sprek unghund), og det har tatt laaang tid før den begynte å komme tilbake til nromalen.

Åh såpass!

Vi sleit jo lenge med samojeden, kløen forsvant ikke selv om skabben var borte. Han fikk store væskende står på store deler av kroppen og bådet mistet pels og måtte klippes for å få kommet til pelsen, men sånn bortsett fra kløen og at han ble sliten av det, så var allmentilstanden fin hele tiden. Etter flere kortison og antibiotikakurer så gikk kløen bort også, nå er han kløfri. :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...