Gå til innhold
Hundesonen.no

dine beste, billigste og/eller sunneste brødoppskrifter


Raksha
 Share

Recommended Posts

Husmora i huset her (meg) savner å bake med vanlig mel, så funderer på å lage brød til Bonden og Lillemor. At brødprisene på coop marked er helt horrible om man skal ha noe annet enn x-tra kneip og loff er også medvirkende faktor.

Så da begynner jakten på forskjellige oppskrifter så jeg får testa ut hva de liker og hva som er greit økonomisk. Baker uten brødbakermaskin i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke denne oppskriften sånn ca (type mel og sånt varierer litt med hva vi har i hus)

1 kg sammalt hvete (fin eller grovt)

0.5 kg fullkorns hvetemel

300 gr med sammalt rug (grovt eller fint)

200 gr med linfrø, solsikkekjerner, havregryn etc

1 pose gjær

1.5 dl lunkent vann

litt salt hvis man vil og 2 ss olje hvis man vil.

Deigen er klissete, så jeg rører den sammen for hånd og putter den oppi brødformer. Settes inn i kald ovn og skru på 75 grader i 1 time, skru så opp til 220 i en halvtime, ta brødene ut av formen og snu dem, sett dem så inn igjen i ca 15-20 min (hvis det kommer en hul lyd når du banker på dem er de ferdige)

Det her blir da altså 2 store brød, ganske tungt men metter bra og jeg synes de er veldig gode :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm skulle hatt oppskrifta som mor mi en gang lagde tl meg. Den var god og mettende og fornuftig pris på regner jeg med siden hun er av den aldersgruppen som ikke hadde så mye. Får se i morgen om jeg kan finen de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri oppskrift på brød, men tar det jeg har i skapet, derfor blir de aldri like. Det viktigste for at jeg skal få de til er at det ikke blir for lite siktet hvetemel i forhold grovt.

- Det er veldig godt med havregryn og havrekli. Litt yoghurt i gjør underverker.

- Den beste ferdigblandingen er å bruke 2 deler dansk rugbrødblanding og 1 del hvetemel for å få et litt luftigere brød.

- Hvis jeg bruker helkorn og/eller frø så skolder jeg de og lar de ligge og svelle før jeg blander det i melet, for da blir kornene ikke så harde og brødet holder seg saftig. Men egentlig unngår jeg mest mulig korn og frø av diverse årsaker :icon_redface:

Jeg skulle gjerne hatt oppskriften på min gamle, avdøde bestemors brød. De var litt mørke inni og med nesten brent skorpe. Kjempegode og holdt seg lenge.

Et tips er å lage ferdig brødleivene og fryse de uten å steke de først. Da er det bare å ta de opp, tine dem og la heve, og steke :D Det samme med rundstykker og boller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...