Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som spiser egen avføring?


Enits
 Share

Recommended Posts

I starten tenkte jeg det var et engangstilfelle fordi hun kjedet seg alene hjemme, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

Når hun bæsjer inne, når hun er alene, enten det er på natten eller dagen, så spiser hun avføringen sin. Ikke alt, for restene finner vi litt her og litt der...

Hva kommer det av? Og hva kan vi gjøre med det?

Vi får jo ikke akkurat avbrutt henne og sagt ifra at det ikke er tillatt siden vi jo, tross alt, ikke er tilstede :P

Det har også utviklet seg til å bli mer og mer isteden for mindre og mindre. Nesten så jeg lurer på om hun holder seg for å kunne gjøre det :P

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje hun synes det er "ekkelt" å ha gjort fra seg inne og derfor spiser det?

Jeg vet ikke jeg, men jeg ser for meg at den beste løsningen er å unngå at hun gjør fra seg inne, mer lufting slik at det er større sannsynlighet for at hun gjør fra seg ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje hun synes det er "ekkelt" å ha gjort fra seg inne og derfor spiser det?

Jeg vet ikke jeg, men jeg ser for meg at den beste løsningen er å unngå at hun gjør fra seg inne, mer lufting slik at det er større sannsynlighet for at hun gjør fra seg ute.

Hun gjør fra seg ute, og vi lufter henne godt, men hun gjør likevel fra seg inne. Ikke hver dag, men ofte nok :P

Men ja, der sier du noe, kanskje hun synes det er ekkelt? Det har jeg ikke tenkt på engang ..

Hun virker ikke til å bry seg om hun tisser inne, har ingen problem med å gå i det etterpå eller legge seg i det når hun blir glad. Men avføring er kanskje noe annet? Hun har aldri avføring inne med unntak av de gangene hun gjør det på natten eller når hun er alene hjemme. (hun er på samme område både på natten og når hun er alene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forer du med? Det er noen som mener at hunder spiser mer avføring dersom den inneholder dårlig fordøyd materiale, da spesielt korn etc. som det finnes mye av i tørrfor. Hvis du ikke allerede gjør det, kan du prøve å fullfore på Vom og hundemat en periode og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forer du med? Det er noen som mener at hunder spiser mer avføring dersom den inneholder dårlig fordøyd materiale, da spesielt korn etc. som det finnes mye av i tørrfor. Hvis du ikke allerede gjør det, kan du prøve å fullfore på Vom og hundemat en periode og se om det hjelper.

Hun fores med valpeforet til v&h, noen ganger litt tørrfor utenom men forer da på orijen.

Hvor lenge er hun aleine? Jeg synes dette høres ganske nevrotisk ut, jeg. Å bæsje og "tulle" rundt med det er jo gjerne noe hunder som ikke liker å være aleine kan finne på å gjøre...

Vi filmer henne, vi har dessverre ikke fått det på film når hun bæsjer, men hun har aldri vist noen form for redsler eller lignende på filmene vi får. Da er det bare litt klaging når hun kjeder seg.

Tenker det samme.som Sandra. Hvor lenge er hun alene?

rundt 30-120 minutter et sted. Varierer litt, men som nevnt over, hun virker ALDRI redd på filmene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp gjør også det, men jeg har begynt å korrigere han hver gang, og nå går han bort fra avføringen hver gang han har vært på do. Om han gjør det inne (går bare på do inne om han er løs i magen), så er det ikke alltid jeg er i nærheten, og da tar han seg ofte en jafs, selv om jeg er i rommet ved siden av, så det har ikke noe med at han er alene eller noe sånt.

Min oppdretter ga meg denne linken da jeg nevnte det for henne; http://forskning.no/dyreverden/2012/05/hvorfor-spiser-hunder-baesj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun nå? Hvordan vil du beskrive adferden hennes på filmen? Altså hva gjør hun når hun er alene?

Hun er snart 4 mnd så ikke så gammel enda. Når hun er alene spiser hun først godbiten hun får når jeg går, deretter leker hun litt og valser litt rundt før hun stort sett legger seg til å sove.

Et annet scenario er at hun ikke er trøtt og kjeder seg, da makulerer hun gjerne kladden og biter litt på benken sin/leker med leker.

Har fått andre til å se på video når hun er alene og konklusjonen til alle er at hun ikke er redd men kjeder seg og blir oppfinnsom.

Men, nå har jeg ikke klart å få det på film når hun spiser avføringen sin så akkurat det kan jeg ikke si noe om.

Min valp gjør også det, men jeg har begynt å korrigere han hver gang, og nå går han bort fra avføringen hver gang han har vært på do. Om han gjør det inne (går bare på do inne om han er løs i magen), så er det ikke alltid jeg er i nærheten, og da tar han seg ofte en jafs, selv om jeg er i rommet ved siden av, så det har ikke noe med at han er alene eller noe sånt.

Min oppdretter ga meg denne linken da jeg nevnte det for henne; http://forskning.no/dyreverden/2012/05/hvorfor-spiser-hunder-baesj

Ja har lest den jeg også. Og lurer på om det rett og slett er fordi hun kjeder seg og blir oppfinnsom. Evt synes det smaker godt :P Men, jeg har ikke fått det på film enda når hun gjør det så vanskelig å si sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren min foreslo banan også, men det hjalp ikke. Oppdretter sa hun ikke har hørt om noen det har funket for, men kanskje du er unntaket! Er jo verdt et forsøk :)

Hehe ja :P

Håpet er jo at hun etterhvert får bedre kontroll over avføring og slutter å gjøre fra seg inne da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er snart 4 mnd så ikke så gammel enda. Når hun er alene spiser hun først godbiten hun får når jeg går, deretter leker hun litt og valser litt rundt før hun stort sett legger seg til å sove.

Et annet scenario er at hun ikke er trøtt og kjeder seg, da makulerer hun gjerne kladden og biter litt på benken sin/leker med leker.

Har fått andre til å se på video når hun er alene og konklusjonen til alle er at hun ikke er redd men kjeder seg og blir oppfinnsom.

Men, nå har jeg ikke klart å få det på film når hun spiser avføringen sin så akkurat det kan jeg ikke si noe om.

Ja har lest den jeg også. Og lurer på om det rett og slett er fordi hun kjeder seg og blir oppfinnsom. Evt synes det smaker godt :P Men, jeg har ikke fått det på film enda når hun gjør det så vanskelig å si sikkert..

Altså jeg tviler ikke på at hun ikke er veldig redd, for det ser man jo, samtidig så tenker jeg at en hund som greier å holde seg litt ikke bare uten grunn gjør fra seg (relativt) ofte ila så kort tid om det ikke er et eller annet. Enda mer mistenksomt blir det jo når hun kun gjør det når hun er alene og ikke bare generelt, for da er jo problemet mest sannsynlig ikke at hun ikke greier å holde seg.

Hvilke rutiner har dere før dere drar? Hvor godt blir hun luftet før hun skal være alene? Tenker jo at om hun både har dette problemet med avføringen og i tillegg virker å kjede seg på så kort tid som hun faktisk er alene om det kan være en fordel med litt mer trim og utetid før man drar, slik at hun er sliten å lettere faller til ro og kanskje også får gjort fra seg skikkelig ute på forhånd og ikke inne etterpå? Dette er selvsagt greit å fade ut etterhvert, men i starten så er det jo bare greit med alt som hjelper valpen å ha det best mulig mens den er alene, og det å være sliten/fornøyd slik at man sover er definitivt ikke noe negativt. Nå mener jeg ikke at dere ikke lufter valpen godt nok eller noe altså, bare at litt ekstra kanskje kan hjelpe på situasjonen slik den er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg tviler ikke på at hun ikke er veldig redd, for det ser man jo, samtidig så tenker jeg at en hund som greier å holde seg litt ikke bare uten grunn gjør fra seg (relativt) ofte ila så kort tid om det ikke er et eller annet. Enda mer mistenksomt blir det jo når hun kun gjør det når hun er alene og ikke bare generelt, for da er jo problemet mest sannsynlig ikke at hun ikke greier å holde seg.

Hvilke rutiner har dere før dere drar? Hvor godt blir hun luftet før hun skal være alene? Tenker jo at om hun både har dette problemet med avføringen og i tillegg virker å kjede seg på så kort tid som hun faktisk er alene om det kan være en fordel med litt mer trim og utetid før man drar, slik at hun er sliten å lettere faller til ro og kanskje også får gjort fra seg skikkelig ute på forhånd og ikke inne etterpå? Dette er selvsagt greit å fade ut etterhvert, men i starten så er det jo bare greit med alt som hjelper valpen å ha det best mulig mens den er alene, og det å være sliten/fornøyd slik at man sover er definitivt ikke noe negativt. Nå mener jeg ikke at dere ikke lufter valpen godt nok eller noe altså, bare at litt ekstra kanskje kan hjelpe på situasjonen slik den er i dag.

Hun holder seg ikke noe særlig. Hun tisser inne, og har prøvd å bæsje inne men da klapper vi i hendene og hoier, da kniper hun igjen til vi har løpt ut. Hun bæsjer til ca samme tidene hver dag, og når vi må ut iløpet av den tiden så risikerer vi at hun gjør fra seg inne.

Hun luftes selvfølgelig godt før hun skal være alene. Sånn at hun både har fått gjøre fra seg, og får bli sliten før hun skal være alene. Men, noen ganger har hun mer energi enn andre, og det er vanskelig å forutse hvilke dager hun har mer energi.

Idag for eksempel var jeg vekke fra 12 til 14, og da sov hun såvidt noe, men koste seg med å makulere kladden og leke. Det er en tid hun stort sett pleier å sove så ble litt overrasket over det. Og det til tross for at vi var ute før hun var alene og i tillegg traff på en dame med annen hund og fikk trent på å være rolig og at hun fikk hilse og leke litt.

Hun har heller ikke avføring hver gang hun er alene, eller hver natt. Men de nettene hun har det, så spiser hun/leker med den.

Hun har prøvd seg på å spise avføring ute også, men hun lærte fort at det ikke er lov, men prøver fortsatt å spise det meste hun kommer over, så det er ikke kun i hjemme alene situasjonen at det er et problem.

Utfordringen blir jo hvordan å få henne til å slutte. Men spørs om ikke eneste utveien blir den dagen hun klarer å holde seg/lærer seg å gå på do når vi er ute :P Bare redd for at adferen skal befeste seg, får jo ikke stoppet henne når hun er alene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra dag en sagt "Gå på do" og rasler med bæsjeposen hver gang han huker seg ned for å gå på do, så når jeg nå gjør det, så virker det som han husker at han må på do, også gjør han det. Så nå bæsjer han nesten aldri inne lenger, med unntak av når han er løs i magen, for da har han ikke helt kontroll på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra dag en sagt "Gå på do" og rasler med bæsjeposen hver gang han huker seg ned for å gå på do, så når jeg nå gjør det, så virker det som han husker at han må på do, også gjør han det. Så nå bæsjer han nesten aldri inne lenger, med unntak av når han er løs i magen, for da har han ikke helt kontroll på ting.

Bruker "gå på do" selv også men hun har ikke koblet det helt enda. Hun er veldig flink til å tisse ute, men å be henne bæsje på kommando går ikke enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forsøke å endre på foringstidspunkt, og på den måten kanskje også påvirke når hun går på do? Eller går hun på do til visse tidspunkt fordi det er på den tiden av døgnet at hun har blitt luftet tidligere? Isåfall endre på tidspunkt for tur. Men er du sikker på at hun ikke bæsjer om dere er ute lenge nok selv om det er på "feil tidspunkt"? Systemet har jo en tendens til å sette i gang når hunden er i aktivitet. :) Ellers enig med tankegangen din om at det nok blir bedre med alder og kontroll, men i mellomtiden er det jo dumt at hun får anledning til gjennomføre uønsket adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forsøke å endre på foringstidspunkt, og på den måten kanskje også påvirke når hun går på do? Eller går hun på do til visse tidspunkt fordi det er på den tiden av døgnet at hun har blitt luftet tidligere? Isåfall endre på tidspunkt for tur. Men er du sikker på at hun ikke bæsjer om dere er ute lenge nok selv om det er på "feil tidspunkt"? Systemet har jo en tendens til å sette i gang når hunden er i aktivitet. :) Ellers enig med tankegangen din om at det nok blir bedre med alder og kontroll, men i mellomtiden er det jo dumt at hun får anledning til gjennomføre uønsket adferd.

Det er vel delvis fordi det er da hun pleier og bli luftet, og delvis fordi det er da hun er klar for å gjøre fra seg.

Vi har gått mange turer uten at hun gjør fra seg nemlig. Så virker som hun har en egen rytme på når hun skal bæsje og ikke. Men, skal prøve å se om mer aktivitet og andre rutiner på foring kanskje kan hjelpe på intervallene så det ikke kommer når hun er alene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problemet med min. Hun sov på eget rom om natten, og en og annen gang hadde hun bæsjeuhell i løpet av natten. Da hadde hun alltid spist opp mesteparten, og jeg så bare litt spor igjen på gulvet. Hvis hun en sjelden gang hadde uhell inne på dagtid når vi var sammen med henne (i et uoppmerksomt øyeblikk), så gjorde hun det samme. Utendørs rørte hun aldri bæsjen sin, og har aldri vært interessert i andre hunder sin bæsj heller (utover snusing).

Jeg har hørt at noen valper har lært dette fra sin mor, og at de rett og slett rydder opp etter seg når de bæsjer et sted de oppholder seg mye. Det virket veldig sånn på min, som forøvrig ikke lenger har uhell inne, og derfor har sluttet med bæsjespisingen sin. Jeg vurderte å prøve ananastrkset, men hun hadde uhell såpass sjeldent at jeg heller begynte å gi siste måltid litt tidligere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mer normalt at valper spiser avføring enn vi tror :)

Er hun sjekket hos vetrinær? Noen hunder kan spise bæsjen sin hvis de har mangler i kostholdet.

Som regel vil de aller fleste valper vokser det av seg før de blir ett år. men jo mer vi blander oss i bæsjespisingen, jo mere vil vi få av den også.. Unngå for det det er verdt at hun får det i seg - men hvis uhellet er ute, så ville jeg rett og slett ikke brydd meg, og latt det stå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mer normalt at valper spiser avføring enn vi tror :)

Er hun sjekket hos vetrinær? Noen hunder kan spise bæsjen sin hvis de har mangler i kostholdet.

Som regel vil de aller fleste valper vokser det av seg før de blir ett år. men jo mer vi blander oss i bæsjespisingen, jo mere vil vi få av den også.. Unngå for det det er verdt at hun får det i seg - men hvis uhellet er ute, så ville jeg rett og slett ikke brydd meg, og latt det stå til.

Hun er ikke sjekket noe mer av veterinær enn 3 mnd kontrollen.

Men er rart om hun ikke får i seg det hun skal siden hun fores på vom og hundemat ?

Jeg lurer på om det rett og slett er for å "rydde" ? eller fordi hun kjeder seg..

Vi får se det an om det blir bedring. Virker som hun har begynt å få litt mer kontroll over avføring og tissing inne så kanskje det løser seg selv ganske snart. Om ikke får vi ta en tur til veterinæren :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere ikke litt mye i dette da?

Det er nok en fase som går over uten at du trenger å gjøre noe særlig. Det er nok bare spennende, og/eller at valpen kjeder seg. Trenger verken ha noe med foret, turer, trim og aktivisering å gjøre. Jeg holder en knapp på at det bare går over helt av seg selv :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...