Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp, anbefaling av utstyr


tonjek
 Share

Recommended Posts

Valpen kommer jo snart i hus, og som førstegangs hundeeier og utålmodig tenkte jeg å bruke ventetiden på å handle inn alt jeg trenger (og en drøss til). Men det er jo en jungel av utstyr og merker der ute. Noen som kan gi meg noen anbefalinger av blant annet klotang, shampoo, langline og slikt? Trenger jeg tannbørste og tannkrem? Hvor kjøper jeg i så fall det?
Har allerede halsbånd, kobbel, mat- og vannskål, noen leker, bamse, pledd, klikker, en børste og sånt. Har et par seler også, men tenkte å lage en til ham når han kommer hit. Bruker nok tepper og slikt som valpeseng i begynnelsen, og heller kjøper seng til ham senere. Vil vel tro han ender opp først og fremst i senga vår uansett, men greit med egen seng til ham også. Tenkte å kjøpe både bilbur og bilsele, da det ikke er alle bilene våre som har plass til bur. Tenkte på Variocage, men usikker på størrelsen. Noen som vet hvilken størrelse som antakeligvis passer fint til en border collie-gutt?

Hva mer burde jeg ha her før han kommer hit? Hva er greit å kjøpe billig, og hva burde jeg investere mer i? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra klotang og langline ville jeg ikke orket å handlet noe mer til valpen når den er så liten. Senger tygges gjerne på, og utstyr vokser den fort ut av :) Vi bruker Millers klotang, liker den godt. Når valpen er liten kan du godt bruke en klessnor til langline. Her pusser vi aldri tenner, og når vi dusjer hunden bruker vi sånn x-tra, eller annet billigmerke, sjampo fra dagligvarebutikken. Bur kan jeg dessverre ikke svare på da jeg ikke har peiling på størrelser.

Gratulerer med valp, håper vi får se masse bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt ifra noen ekspert, men er førstegangseier selv, og kan jo fortelle om hva jeg har fått bruk for og hva jeg kunne ventet litt lenger med.

- Til kloklipp har jeg ennå ikke brukt klosaksa jeg kjøpte til han, for jeg kan inntil videre bare bruke vanlig neglsaks. (sånn tang-aktig sak)

- Shampoo kjøpte jeg først i forgårs, for det har bare holdt å skylle han. Har ikke prøvd den ennå, så jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt den er bra eller dårlig, men du trenger det hvertfall ikke med en gang.

- Som tannbørste kan du kjøpe en sånn myk babytannbørste i matbutikken, mest for å venne han til tannpuss. Tannkrem trengs visst ikke helt ennå.

- Hvis valpen din er som min, så bør du ikke ha noe særlig størrelse på tyggebeina, for da er de visst litt vanskelige å håndtere. Valpen min liker de minste tyggebeina best.

- Jeg har en langline som har et slags plastbelegg utenpå, og den er det visst dritdigg å tygge på, så den ødela han nesten første dagen vi brukte den. Må fikse den med gaffateip. Vil anbefale langline som er litt mer solid, for prisen sier tydeligvis ikke noe om kvaliteten (lina kostet 400 kr, syns det var litt mye egentlig, men noen vil sikkert være uenige). Kobbelet er laget i skinn, og det tygger han noe voldsomt på, men det ser omtrent urørt ut ennå. Så det er jeg veldig fornøyd med, og vil gjerne anbefale :) Kjøpte det på FK.

- Jeg kjøpte seng til han på IKEA (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90243787/), og den brukte han først som do, så jeg tok den bort og lot han heller bruke håndkler og fleecepledd som seng. Det kan uansett bare vaskes på 60 grader, så det er ikke noe stress. Nå har jeg lagt frem senga igjen, men han bruker den for det meste som hodestøtte, og ligger med kroppen ved siden av :P

- Angående leker; Bestill masse på Ebay! Jeg har kjempemasse leker som kostet 4 kr per stykk, og noen av de er faktisk i super kvalitet. Tror faktisk favorittlekene hans er derfra. Han har ikke ødelagt noen av de ennå. Jeg har et par dyre leker fra dyrebutikken også, men ebaylekene er faktisk supre.

- I stedet for sånn dyr UrineOff-spray, kan dere lage en blanding av eddik og vann som dere sprayer der han har tisset. Bobby hater det, og holder seg som regel unna det stedet i en stund etterpå. Lurt å spraye på tepper og sånne ting som dere ikke tar bort. Det er mye mulig den dyre sprayen funker bedre, men det gidder jeg faktisk ikke å finne ut ennå :P

- Kjøp inn fiskeboller og ris, biola og alle sånne ting som kan hjelpe på magen, for mest sannsynlig kommer han til å være litt dårlig i magen i en ukes tid. Min dreit blod, jeg var hysterisk, det gikk over. Null stress. :P

- Jeg vet ikke hvordan du skal hente han, men du bør ta med deg våtservietter. Bobby ble kjempedårlig de første 5 minuttene av bilturen, og kastet opp noe voldsomt. Veldig kjekt å ha noe å tørke med da.

Ååå også har jeg et kjempetips. Jeg kjøpte en bamse på ikea for en liten stund siden, som jeg bare har hatt i sengen (og brukt litt som hodepute), og så ga jeg den til Bobby da han kom i hus. Han ELSKER den! Tygger litt på den, ligger oppå den og sover, koser med den, og er rett og slett veldig mye med den. Tror det er fordi det lukter meg av den. Så det vil jeg hvertfall tipse deg om :D

Oi, så plutselig at det ble et fryktelig langt innlegg. Sorry! Men gratulerer med valp! Det er kjempekos! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkeruller!

Ellers kjøpte jeg inn et par leker, og byttet de litt på rundgang så han ikke skulle gå lei av dem. Seng brukte han ikke i det hele tatt, gulvet var best.

Etterhvert kjøpte vi en sele, men etter 1-2 uker var den altfor liten, så kjøpte en kennel sele som han har kunnet bruke i nesten 3 mnd'er nå og den passer enda for den kan tilpasses veldig etterhvert.

Av tyggeting har vi gitt små dentastix, tørket vomruller.

Godbiter har vi brukt alt fra fiskekaker til frolic. Gjerne noen som er litt myke, khal ville ikke spise de som var harde i det hele tatt når han var liten, så natures menu sine og frolic har vært en stor suksess, de kan deles opp veldig enkelt og.

Langline kjøpte vi en 10m lang, den er ikke av plastikk, da jeg syns de er helt umulig å holde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målene til min 1årige BCgutt:

Bilbur: 80*50*60cm (L*B*H)

Innebur: 90*65*70cm (L*B*H)

Har langliner fra Biltema, de fungerer fint, men bør sprayes med eddikk dersom valpetenner er i nærheten.

UrineOff-sprayen fungerer flott den, og lukten er behagelig :)

Her brukes det gamle pledd i buret til valp, veldig greit å kunne kokvaske slike ting synes jeg.

Bio-Groom valpeshampoo er den eneste jeg har prøvd, og er fornøyd, men kan godt hende det finnes noe bedre.

Signerer @bippo , donerte en fleecegenser jeg hadde brukt på hytta en helg til min BC, den er fortsatt svært populær ^^,

Ang mage: kjøp inn zoolac :) uunnværlig når man har hentet valp.

Er det én ting jeg har lært ang valpetid, så er det at de er nærhetssyke på kveldstid. Og det er veldig stor forskjell på å gi valpen nærhet, og å gi oppmerksomhet :)

Gratulerer, og kos deg masse med valp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler det meste på nett, penger og tid spart :)

Shampo (biogroom), klikkere, og puppiasele til valp kjøper jeg på ebay. Ellers synes jeg at både waggytail og canider har mye fint :) Langline til valp laget jeg av flaggline rester vi hadde liggende.

Min kelpiehann (17 kg og 49-50cm) har bilbur i str

H70, B59 og D84 (ville gjerne hatt 90 men 84 er maks for hva bilen tillater).

Har kjøpt kelabur med nødluke bak og støvkant nederst som er laget etter mål, er veldig fornøyd med det :)

Av leker å kjøper jeg noe billig og noen tauleker som er holdbare som valpen får ha fri tilgang på. Så kjøper jeg eller litt dyrere leker som kun brukes ved trening.

Ellers så passer jeg på å ha endel tyggebein av forskjellige typer. Kjøper både hos slakter, matbutikk og i dyrebukk, gjerne i større kvanta/økonomipakke. Har alltid noe liggende i frysen, enten det er okseører, fårikålkjøtt, margbein, kyllingklubber eller annet. Fint både for å hjelpe på såre gommer og som en liten aktivitet for valpen istedenfor at den spiser opp sengen sin eller møblene i stuen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips; ebay som @ nevnte er genialt! Senest i dag kjøpte jeg sele, halsbånd, shampoo og diverse leker herfra, både Kong og andre, og man sparer mye på det om man leter litt :D Mye gratis frakt osv også.

Jeg kan komme med noen linker til deg senere, men akkurat nå får jeg ikke åpnet ebay (andre som har det problemet?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn et lass med tørkeruller og en Klorin-rengjøringsspray på flaske...! :) Du vil trenge det til å tørke opp og rengjøre etter diverse uhell.

Det er litt forskjell på valper, men veldig ofte tiltrekkes valper av absorberende underlag når de vil gjøre fra seg, og søker seg dit når de må tisse og bæsje. Derfor; fjern alle tepper i huset før valpen flytter inn. Dørmatten også, hvis du har en innenfor døra. Kjøp inn og legg ut en såkalt tisseunderlagsmatte et fast sted. Denne er bruk-og-kast, rulles sammen og hives når valpen har gjort fra seg på den. Ingen vasking nødvendig av gulvet (de er plastbelagt på undersiden). Du får kjøpt pakker med sånne på apoteket, og de selges under det fine navnet "kladder":-) Eller "sengekladder". Finnes i ulike størrelser. Anbefales. Jeg brukte dette på begge mine valper. Den første hadde litt uhell rundt omkring også, men valp nr to brukte kun disse kladdene. Han gikk rett bort dit om han måtte på do, og ble renslig på bare fire uker. Han brukte kladden om natta også, de første to ukene, så ble han tørr om natten også.

Å lære valpen å bli husrein er gjerne første-pri for mange nybakte hundeeiere, så derfor nevner jeg dette. Fine hjelpemidler. Tørkeruller, spray og tisseunderlagsmatter, altså.

Valper kan fort søle seg til litt, de har kanskje sensitiv mage og må vaskes etter litt diarè f.eks. Du kan også kjøpe en shampoo for hunder som er mild mot valpehuden. Helt klart greit å ha en hundeshampoo i hus. Valpen må lære å bade og dusje, så det kan være greit å legge inn jevnlige bad i oppveksten tidlig. Så man ikke får en voksen hund som klikker i vinkel når den skal bade :-)

Bittesmå godtbiter til belønning er kjekt å ha, all god atferd som er ønskelig bør belønnes. Da øker sjansene for at valpen fortsetter med det eller gjentar atferden. Som f.eks. når du løper ut med valpen etter spising, soving og lek, da må den gjerne på do, så da er det rett ut på sekundet når den f.eks. våkner etter en lur. Ha da en godbit eller to (små) i lommen til enhver tid, sånn at du kan belønne i tillegg til å rose straks valpen har gjort fra seg. Vær rask, den må kunne koble at det er tissingen du belønner, ikke at den tok et par skritt vekk derfra:-)

Jeg bør vel si at hundetannkrem får du kjøpt f.eks. her. Jeg må tilstå at jeg orker rett og slett ikke styre med puss av tennene til to hunder. Jeg gir dem istedet et pulver på maten (en gang om dagen) som heter PlaqueOff, som skal motvirke dannelsen av plakk/tannstein. Det har fungert til en viss grad, men ene hunden min (har to) hadde litt tannstein ved siste kontroll likevel. Men veterinæren sa det var ikke så mye. Behøvde ikke ta og bestille fjerning av det riktig ennå, så jeg har litt trua på det produktet.

Ellers høres det ut som du har en del i hus fra før, så jeg kommer ikke på noe å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilbur tja du får kikk på slekta om hvor store dem er. Jeg hadde bilbur som var akkurat til en på 30 kg men for stort til en på 15 kg. En BC kan ligge et sted i mellom der på størrelse.

Bilsele så kjøp en ordentlig, vet at allsafe har en sele som er tuklete å ta på men kræsjtestet også finnes det en til som skal tåle mer menn den husker jeg ikke navnet på. Den må etter hva jeg vet importeres.

Sy et enkelt trekk til å ha i basete så du samler med deg alt av bøss. Har ikke testet, men sydde et av to NSB fleectepper som jeg la dobbelt og kjøpte strikk som jeg plasserte i forhold til nakkestøtter. Det vil beskjytte setene noe mot bøss og hår og søle.

Min erfaring er at hunden gjerne må få noe å gnage på og at det er vell så viktig som en haug med leker.

Selv om hunden kommer til å sove i sengen deres så er det lurt ha et sted den kan få fred og ro, den kan gnage på godbitene sine også videre. Etter hvert kan en da be hunden gå på plassen sin i di situasjonene en tenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...