Gå til innhold
Hundesonen.no

Furunkulose


Malamuten
 Share

Recommended Posts

I lys av en annen tråd her så misstenker jeg at Varga har/hadde (?) furunkulose, og ikke "bare" gnag/irritasjon etter sela slik jeg trodde. Nå aner jeg ingen verdens ting om dette så da lurer jeg på hva som er naturlig å gjøre? Symptomene er vekke, men jeg leser jo at det er kronisk, bør jeg da dra til vet? Gjør jeg det isåfall nå eller venter jeg til det evt bryter ut symptomer igjen? Behandling osv? Vil man se med en gang hvor hardt hunden evt har fått det, eller vil omfanget av utbrudd kunne variere fra gang til gang? Nå var hun jo feks ikke spes hardt angrepet, hun virket ikke plaget på noe vis og blemmer og irritasjon forsvant relativt kjapt med vasking og aloe vera gel, om det evt kommer tilbake, men holder seg på det nivået så er det neppe noe som kommer til å bli et problem, men jeg ser jo hunder som er mye hardere angrepet.. Og feel free til å legge til annen info dere tenker er relevant, jeg er helt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest blir utbruddene værre med alderen :/ Du kan nok ta hudprøve av hunden som veterinær sender inn til analyse, da får du svar på om de finner furunkulose. Usikker på om du kan gjøre dette utenom utbrudd...

Det du kan gjøre er å styrke feks immunforsvaret til hunden :-) Mange måter å gjøre det på. Behandling er som regel antibiotikakurer, samt å holde de utsatte områdene tørrest mulig. Vi klemte ut innholdet i byllene på vår hund, deretter vasket vi med grønnsåpe og tørket godt (klippet bort evt pels ved behov).

Jeg ville ventet på nytt utbrudd og deretter kontaktet veterinær for undersøkelse ;) Verdt å sjekke ut vaksinen om det er furunkulose hunden har...

Samt kan du kontakte Dr Baddaky, de skal være god på hudlidelser hos hund ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det blir verre med alderen er kanskje logisk egentlig, ihvertfall når man begynner å få eldre hunder, ettersom imunforsvar kan bli dårligere da, men det er forhåpentligvis noen år igjen til jeg begynner å merke slike aldersplager, hun er jo ikke gammel enda. Ja, viss det ikke dukker opp noen god grunn til at det bør sjekkes ut med en gang så kommer jeg til å vente til et evt nytt utbrudd (som forhåpentligvis ikke kommer ;) )

Men forutenom vaksinen så er det da stort sett behandling av symptomer som gjelder? Holde rent osv og antibiotika om det blir ille. Hvordan fungerer vaksinen? Er det engangs eller er det noe man må gjenta gjevnlig for å evt holde det i sjakk(om det virker)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye info å finne om vaksinen så jeg limer inn det lille jeg har lest.

" Det finnes en vaksine mot furunkulose, men effekten av vaksinen varierer etter hvor godt hundens eget immunforsvar klarer å reagere på den.

Vaksinen består av drepte stafylokokkbakterier. Standardvaksinen er laget av standardstafylokokker. Autovaksinen er det samme, men med stafylokokkbakterier fra hunden selv.

Vaksineringen gjøres 2 ganger i uken - i 7 uker. Vaksinedosen økes stadig (fra 0,2 ml til 2,0 ml) slik at hunden bygger opp sitt eget forsvar mot bakteriene. I særs vanskelige tilfeller kan det være nødvendig med revaksinering månedlig.

Vaksinen kan føre til økt kløe etter de første injeksjonene.

Andre alternativ

Noen hunder med større plager har blitt bra med homeopatmedisin.

Nystatin kan brukes som behandling mot infeksjoner forårsaket av sopp."

Utenom dette så er det behandling av symptomene ja. Vår hund gikk på 2-3 antibiotikakurer i året. I ung alder var han ikke kjempeplaget annet enn at byllene på tærne kunne være vonde. Mens i gammel alder så ble allmenntilstanden påvirket mye :/ Vi fant ut om vaksinen først når han var gammel, hadde han vært yngre så hadde vi nok prøvd den på han. I eldre dager ble det brukt kortison sammen med antibiotika... Så var vi uheldige med at han fikk et kraftig utbrudd demodex i ansiktet. Etter dette utbruddet kom han seg aldri skikkelig på bena igjen, da forble han gammel hund :/ Men vi hadde mange år med han og han ble veldig gammel for å være en stooor og tung hund (nesten 12 år) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå svarte jeg nettopp i den andre tråden, men det Shlush skriver stemmer ganske bra overens med det jeg husker. Min far måtte sette sprøyter på hunden hjemme, og dosen ble økt etterhvert. Jeg er usikker på hvor lenge vår hund gikk på denne vaksinen, for det er mange herrens år siden og jeg var bare tenåring, men en kveld etter økt dose fikk han en allergisk reaksjon. Det poppet opp små kuler over hele hunden, og han klødde som en gal. Etter å ha snakket med vet så ble det våkenatt for oss, hvor vi passet på den stakkars gutten. Min mor satt ned foten der og da: hunden skulle IKKE få mer av den behandlingen.

Og sånn gikk det, men noe må ha fungert, for hunden levde så og si symptomfri i 10 år etter vaksinen. Det eneste var at på vår og høst så ble han litt sår mellom tærne, men det kom aldri så langt at han fikk en eneste byll.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her har fått det mellom en tå på samme fot hver vinter de siste årene. Pga fuktig ute. Har ikke gjort noe med det da det har vært så lite og blitt borte av seg selv relativt raskt.

Nå i sommer fikk hun plustelig sår over albuene på begge sider,samme tå å en liten på neseryggen!! Jeg bestillte dyrlege time en fredag og skulle på mandagen. Iløpet av helga hadde alle untatt den på nesa grodd :) Hun har slått opp den på nesa ofte pga er jo borti mye men,nå ser det ut til at den gror også.

Hun er 8 år så tydlig at kommer litt mer med alderen blir spennende se hvordan det blir i vinter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...