Jump to content
Hundesonen.no

Fôrvert ønskes til aussietispe

Caroline
 Share

Recommended Posts

Moira er en 11 uker gammel australian shepherd som ønsker seg en aktiv fôrvert.
Du som skal være fôrvert må være interessert i å gi Moira et aktivt og innholdsrikt liv, helst med trening mot konkurranse. Jeg ønsker selv å ha fortrinn når det kommer til utstillinger, og også at fôrvert bor i nærområdet (Vestfold) og gir meg mulighet til å kunne trene med henne og følge opp pelsstell månedlig (jeg har salong på jobb).

Hun er en glad liten valp som er våken og nysgjerrig, men har god avknapp og er lett å ha inne. Hun er daglig med meg på jobb på gård, og er vant til å enten stå ute i luftegård eller inne i stallen, og er dermed også godt vant til å kjøre bil. Hun er vant til å luftes i bånd hjemme og løs ellers, og har en så langt rimelig god innkalling for alderen. Hun er moderat interessert i lek foreløpig- og mest jaktlek, ikke så mye kamping, så denne må jobbes videre med. Mat er hun mer glad i, og vi har begynt litt med kontakttrening og betinging av klikker. Hun er vant til å omgås andre hunder av ulike størrelser, katter, høner og hester (dog er hun litt redd hester på nært hold foreløpig), og er godt sosialisert med mennesker i alle aldre.

For mer informasjon om Moira, hennes kullsøsken, halvsøsken og foreldre, gå inn på hjemmesiden min, eller les mer i kulltråden deres her på forumet.

Er du seriøst interessert, og klar over de forpliktelser det vil si å være fôrvert, kontakt meg per PM eller per e-post: jogavik (a) hotmail.com (fjern mellomrom), og fortell litt om deg selv, ditt hundehold, hva du ønsker i en hund, hva du føler du kan tilby og dine tanker og forventninger om det å være fôrvert.

10641166_10154506063070641_5765774859106

• Like 1

• 3 weeks later...
  • 3 months later...

Moira er stadig på utkikk etter fôrvert. Ved interesse, kontakt meg privat. Hun er veldig mottagelig for trening og har for alderen bra kontakt, innkalling og lek. Vi har begynt med basisøvelsene.

988965_10154942299215641_469192892396331
6 mnd. gammel

10897066_10154970743340641_8472272352103
La seg til å sove inne hos veterinæren mens vi venta på vaksine

• 1 month later...

Jeg håper også det. Ikke fordi det er noe problem å ha henne her, men fordi jeg ikke har tid til å trene og konkurrere selv med tre hunder. Hun er med på treninger da, og vi trener sitt med kontakt både foran og i utgangsstilling, dekk, bliøvelser, lek, og har begynt med (metall)apport. Veldig artig frøken å trene, litt mer livat enn mora, men ikke fullt så mye fres som i halvsøstra. Burde kunne bli en morsom treningskompis og konkurransehund. Hun er så langt veldig fin i miljø også, og har god konsentrasjonsevne for å være så ung. Pen er hun også, og har allerede to BIS-plasseringer fra valpeklassen.
10862484_10154945564490464_4705180341023

• Like 5

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det kan ta litt tid fra bytte av hjem til hunden reagerer på det og forstår at det ikke er midlertidig. Med løpetid i tillegg kan det godt spille inn. Det kan godt henne at hun opplever løpetiden annerledes på et nytt sted enn der hun har bodd hele livet. Jeg har dessverre ikke så mye innspill utover det.
    • Hei, jeg skal lage hundegård til en kommende huskyvalp som skal bo i Hagen. Vurderer betongheller eller skifteplanen etc langs gjerdet sånn at den inn graver seg ut. Hvor store trenger disse å være? Holder det med 30x30 cm eller blir dette for smått?
    • Min samboer og jeg overtok for noen uker (3 uker) ei nydelig samojed tispe på 3 år, fra hans foreldre. Hun bodde før i Trøndelag, mens vi bor på Sørlandet, så det har vært en klimaendring for henne. Vi har passet henne en del før, så vi er ikke ukjente for Mira.  Siden vi er friluftsmennesker så har vi gledet oss masse til å få hund, og vi dedikerer mye tid til tur, ski og trening - noe hun selvfølgelig elsker! Vi har også brukt en del tid på å trene grunnleggende lydighet, da hun er sta og helst vil gjøre det hun selv ønsker, som en ekte samojed (; her har vi likevel sett stor fremgang på tur. I tillegg er hun veldig sjelden alene, vi er stort sett alltid med henne, tross at hun er vandt til å være en del hjemme alene. Jeg vil derfor tro at endringen i adferd ikke skyldes at hun er understimulert. Det er også viktig å nevne at den endrede adferden hovedsaklig gjelder når vi er hjemme og ikke ute på tur. Mira er generelt sett en veldig rolig og avbalansert hund, som tross rasen sjelden bjeffer eller synger. Hjemme har hun alltid pleid å være veldig rolig, og hun er en svært høflig hund som er veldig «enkel» å ha med å gjøre.  Så til problemet - hun har begynt å bjeffe og ule mye mer enn hva som er vanlig for henne, selv på natten. Hun virker rastløs og piper også mer enn vanlig. Hun sliter med å komme til ro, og mest bekymringsverdig av alt så spiser hun nesten ikke. Vi har ikke skiftet fôr, så her er alt likt (ønsker heller ikke å skifte da hun har en sensitiv mage). Hun har løpetid, så noe av problemene kan nok skyldes dette. Da jeg snakket med svigers nevnte de at det var vanlig at hun blir rastløs og oppmerksomhetssøkende eller pipete, men ikke at hun slutter å spise og begynner å bjeffe/ule. Legg merke til at vi har hatt henne i 3 uker, og at adferden begynte å endre seg for 1 uke siden, så trolig er ikke problemet at hun har flyttet? Vi ønsker likevel å gjøre denne overgangen så enkel og bra som mulig for henne, og viktigst av alt; at hun skal spise som vanlig. Har noen her tips til hva dette kan skyldes, eller hva vi bør gjøre? Evt om vi bør oppsøke veterinær? 
    • Altså, den totale motsetningen av en sånn hvit 😆 Er det en groenendael? Ekstremt søt, om jeg får si det! 
    • Har ikke kjøkkenvekt så hadde håpet på at noen kanskje hadde samme för og kunne måle opp for meg
  • Nylig opprettede emner

• Create New...