Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpespørsmål som ikke trenger en egen tråd


bippo
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg bare tenkte at det kanskje ville vært kjekt å ha en egen tråd der man kan stille små spørsmål som strengt talt ikke trenger noen egen tråd :) Jeg lurer på masse med min egen valp hele tiden, men syns det er litt unødvendig å lage en ny tråd for alle tingene. Så ja, tenkte kanskje dette var en god idé? :)

Det jeg lurer på nå er; Når man skal gi en hund ris/fiskebolle-blanding, hvordan posjonerer man det? Skal man gi det i tillegg til tørrfôret, eller i stedet for? Og hvor ofte om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han dårlig i magen gir du det istedet for tørrfôr. Skal ikke så mye til, 2-4 boller, litt ris og kokte gulrøtter gjør susen hvor mange ganger avhenger av hvordan magen er, minimum 2-3 ganger til en liten valp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for svar dere :D Han har slitt litt med å få i seg nok væske i dag, så jeg blandet ut litt leverpostei med vannet hans. Tror dere det går greit? Han drakk det hvertfall veldig fort.

Det er helt innafor ja :) veldig viktig å få i seg nok væske når man er litt dårlig i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det var jo meningen at folk liksom skulle bruke denne tråden da, men jaja. Jeg får bruke den selv.

Bobby har fått noen rare myggstikk-aktige klumper på den bare huden på magen og lårene, hva kan det være? Kviser eller noe? Han er jo bare 3 mnd, så det er vel litt tidlig for det? Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuneflue hører jeg også mange som snakker om, selvom jeg aldri har opplevd å verken se eller bli stukket av det selv (eller min hund). Men er vel noen steder det er mer av det enn andre.

Vi bor midt i byen, og her er det ikke så veldig mye fluer at det gjør noe. Hmm.. Begynte å tenke "Shit, kanskje vi har veggedyr" men da ville nok jeg merket noe for lenge siden. Vet ikke hvordan sånne bitt ser ut engang, så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rutiner har dere på foring av valpen? Når på dag og antall måltider? Er det best å ta bort foret igjen om valpen ikke spiser/ikke spiser opp alt? :)

Jeg får aldri mine valper opp i mer enn tre måltider. Frokost-middag-kvelds. Jeg tar alltid bort föret om den ikke spiser opp, og kutter gjerne ned til bare to måltider også. For noen hunder er 3-4 måltider for mye. Jeg har aldri fått valpekullene mine opp i flere enn 3 måltider, da er det fjerde måltidet noe som bare tulles vekk/lekes med og blir liggende igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rutiner har dere på foring av valpen? Når på dag og antall måltider? Er det best å ta bort foret igjen om valpen ikke spiser/ikke spiser opp alt? :)

Mine valper får tre måltider (frokost, middag, kvelds) frem til de ikke spiser opp alle, det pleier å være en god indikator på at valpen får et måltid for mye. Vanligvis ved 4-5 mnd alderen.

Spiser de ikke opp, så fjernes maten etter 5-10 min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo meningen at folk liksom skulle bruke denne tråden da, men jaja. Jeg får bruke den selv.

Bobby har fått noen rare myggstikk-aktige klumper på den bare huden på magen og lårene, hva kan det være? Kviser eller noe? Han er jo bare 3 mnd, så det er vel litt tidlig for det? Hmm..

Google valpekviser å se om det ligner. De kommer ofte i den alderen å veldig vanlig på magen. Om det er det så bare hold det rent til de forsvinner.

Hvilke rutiner har dere på foring av valpen? Når på dag og antall måltider? Er det best å ta bort foret igjen om valpen ikke spiser/ikke spiser opp alt? :)

En har hatt 3 etter den kom til meg, et på morgen et midt på dagen og et til kvelds. Så gikk jeg ned på 2 når han var 3-4 mnd. Den andre var småspist så hun gikk rett ned på 2 måltider (morgen og kveld). Jeg ville ha tatt vekk mat som ikke spises, ja. Kan fort bli enda dårligere matlyst om de har maten tilgjengelig hele tiden. Om du har en småspist hund så kan det hende at 2 måltider er mer fordelaktig enn feks 3. Og evt vente med frokost til etter at dere har vært ute å luftet dere, fysisk aktivitet får gjerne igang apetitten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg aldri greier å få inn mer enn 2 måltider pr. dag for valpedyra. Men de er aldri tynne (tvert i mot) og vokser som de skal, så tror ikke det er så himla nøye.

Valpekjøpere får jo instruks om å gi 3 måltider (fram til de drar får de jo også melk av mora, så da blir det jo en del mellom måltider. Men nesten uten unntak så blir de for feite etter en stund i nytt hjem, så kanskje det er like greit med 2 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rutiner har dere på foring av valpen? Når på dag og antall måltider? Er det best å ta bort foret igjen om valpen ikke spiser/ikke spiser opp alt? :)

Vi har hatt svært få rutiner på fôring. Som regel er det alltid mat i skålen så i praksis har vi frifôret siden vi fikk han ved 8 uker. Han regulerer det helt selv og har gjort det hele veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google valpekviser å se om det ligner. De kommer ofte i den alderen å veldig vanlig på magen. Om det er det så bare hold det rent til de forsvinner.

Åja, det var kviser gitt. Heldigvis ikke gule, som noen av bildene jeg så, ugh. Han er flink til å vaske seg selv, men bør jeg likevel tørke over med en våt klut iblant?

Også var det noe annet jeg lurte på. Bobby har vært ganske stresset i et par dager nå, bjeffer, biter og jokker veldig mye, så de siste dagene har jeg lagt opp til at vi rett og slett skal ha det så kjedelig som mulig. Jeg leker litt med han, trener litt med han og koser masse, men vi går kun på korte tisseturer i bakgården (for å unngå at han treffer folk, for da blir han gæærn), og prøver å få inn så mye søvn som overhodet mulig. Er dette riktig måte å stresse han ned på? Jeg skjønner jo at han kjeder seg, men med en gang det skjer noe som er litt for spennende, så begynner han å jokke med en gang. I går lå han på magen og tygget på et bein og jokket gulvet samtidig. Så jeg vet liksom ikke helt.. Dette er nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det var kviser gitt. Heldigvis ikke gule, som noen av bildene jeg så, ugh. Han er flink til å vaske seg selv, men bør jeg likevel tørke over med en våt klut iblant?

Også var det noe annet jeg lurte på. Bobby har vært ganske stresset i et par dager nå, bjeffer, biter og jokker veldig mye, så de siste dagene har jeg lagt opp til at vi rett og slett skal ha det så kjedelig som mulig. Jeg leker litt med han, trener litt med han og koser masse, men vi går kun på korte tisseturer i bakgården (for å unngå at han treffer folk, for da blir han gæærn), og prøver å få inn så mye søvn som overhodet mulig. Er dette riktig måte å stresse han ned på? Jeg skjønner jo at han kjeder seg, men med en gang det skjer noe som er litt for spennende, så begynner han å jokke med en gang. I går lå han på magen og tygget på et bein og jokket gulvet samtidig. Så jeg vet liksom ikke helt.. Dette er nytt for meg.

Vaske med såpe eller noe så det blir rent og hygienisk, det kan bli betent. Gjerne en mild en som er snill mot huden og beregnet på hund.

Edit: Det andre der er mest sannsynlig pga hormoner og div, jeg hadde ikke villet holde hunden inne/ i ro så lenge som det kan vare, heller komme seg ut å trene på ting som er vanskelig. Men du trenger ikke å overdrive selvsagt, så det blir for mye. Men en valp har alltid godt av å komme seg ut, se på livet, forskjellige miljø og de har definitivt godt av å få brukt både hode og kropp, ikke ligge på vent i en mnds tid til ting roer seg igjen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske med såpe eller noe så det blir rent og hygienisk, det kan bli betent. Gjerne en mild en som er snill mot huden og beregnet på hund.

Edit: Det andre der er mest sannsynlig pga hormoner og div, jeg hadde ikke villet holde hunden inne/ i ro så lenge som det kan vare, heller komme seg ut å trene på ting som er vanskelig. Men du trenger ikke å overdrive selvsagt, så det blir for mye. Men en valp har alltid godt av å komme seg ut, se på livet, forskjellige miljø og de har definitivt godt av å få brukt både hode og kropp, ikke ligge på vent i en mnds tid til ting roer seg igjen,

Nei tenkte bare å holde det litt rolig i et par dager. Vi har jo hatt besøk og lekt og sånne ting, og han ble med på besøk i går. Så han har jo ikke husarrest liksom. Vi hadde nemlig to dager på rad der det skjedde veldig mye, og han slet seg nok ut litt mer enn jeg burde latt han gjøre. Og det var da dette oppstod (i hvertfall i mye større grad enn før). Vi har trent på å være alene litt de siste dagene, og i morgen er det på'n igjen og jeg skal ta han med på bussen for første gang.

Så dette med å holde han i ro er bare over helgen, så han rekker å komme seg litt. Lurte bare på om jeg gjorde det på riktig måte.

Takk for tips ang. kvisene, skal gå over med litt vann og valpesjampo etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tenkte bare å holde det litt rolig i et par dager. Vi har jo hatt besøk og lekt og sånne ting, og han ble med på besøk i går. Så han har jo ikke husarrest liksom. Vi hadde nemlig to dager på rad der det skjedde veldig mye, og han slet seg nok ut litt mer enn jeg burde latt han gjøre. Og det var da dette oppstod (i hvertfall i mye større grad enn før). Vi har trent på å være alene litt de siste dagene, og i morgen er det på'n igjen og jeg skal ta han med på bussen for første gang.

Så dette med å holde han i ro er bare over helgen, så han rekker å komme seg litt. Lurte bare på om jeg gjorde det på riktig måte.

Takk for tips ang. kvisene, skal gå over med litt vann og valpesjampo etterpå :)

Det kommer jo litt an på hvorfor det skjer osv, personlig hadde jeg hatt en mye mer "hands on" tilnærming og heller trent på problemet, men det gjør jo ikke noen skade å skjerme han heller, gitt at det roer seg av seg selv senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har en liten klump med biff i fryseren, og Bobby klør i tennene. Kan jeg gi han biffstykket? Han har spist ris+fiskebolle-komboen i en ukes tid nå, og er ikke dårlig i magen mer, men er litt redd for at rått kjøtt kanskje kan komme litt brått på systemet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten klump med biff i fryseren, og Bobby klør i tennene. Kan jeg gi han biffstykket? Han har spist ris+fiskebolle-komboen i en ukes tid nå, og er ikke dårlig i magen mer, men er litt redd for at rått kjøtt kanskje kan komme litt brått på systemet hans?

Usikker, men jeg hadde nok ventet. Her gikk det mye i frossne gulrøtter i den værste tannfellinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...