Gå til innhold
Hundesonen.no

hjelp til bakpartskontroll og trening av vendinger

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har begynt å trene bakpartkontroll med kassemetoden med min hund. Han klarer nå å flytte bakbena mot høyre når jeg hjelper med hånden. Han skjønner ingenting når jeg prøver å få ham til å gå mot venstre med bakbena. Jeg klarer ikke å overføre kassemetoden til når han står på bakken, da setter han seg bare ned. Har noen tips til hvordan jeg kommer videre? Han skjønner heller ikke noe om jeg tar bort hånden.

Blir veldig glad om noen har tips eller linker med artikler, videsnutter o.l. å tipse om :)

Jeg er og usikker på hvordan jeg skal begynne å trene på vendinger. Har fått tips om at det er lurt å beherske bakpartskontroll og vendinger før jeg begynner noe særlig med fri ved fot. Vi er som dere sikker skjønner helt i startgropa på treningen. Alle kursene i høst her i byen er fulle, så jeg prøver å trene litt selv frem til neste kurs som begynner til våren.

Skrevet

Vi har akkurat hatt kassen (dvs utgangsstilling da, men kassen som et verktøy) i vår forrige trenalong-utfordring:

http://hundesonen.no/forum/topic/75565-ukas-utfordring-uke-34-35-sikk-sakk-og-utgangsstilling/ Der ble det diskutert flere problemstillinger rundt kassetrening. Også oppdaget jeg nettopp av Canis 1/14 og 4/14 (tror jeg) går nøye igjennom kassemetoden og bakpartskontroll (artikkelen er skrevet av Mary Wright). Kanskje du kan plukke opp noen ideer der.

Min beskjedne erfaring med kassemetoden er fra forrige hund og valpen jeg har nå. Med forrige hund holdt jeg på lenge med kassemetoden, og slet veldig med å avvenne han fra kassen. Da gikk han rundt begge veier, kom i utgangsstilling (fra kassen og fra avstand), stillingsendringer, satte seg, la seg osv med beina på kassen. Som sagt ble det litt vanskelig å fjerne kassen, og jeg lurte på om jeg hadde holdt på for lenge med den. Men egentlig måtte jeg holde på så lenge for å få flyt, men kunne kanskje tatt en og annen økt uten kassen slik at det var like selvfølgelig å komme i utgangsstilling med og uten kassen?

Med valpen har det vært litt mer utfordrende å få henne til å fryse forlabbene på kassa samtidig som hun beveger bakbeina, men det eneste jeg kan gjøre er å belønne hver minste ørlille bevegelse/initiativ mens forlabbene er på kassa. Og det har funket bra, selv om vi ikke er der at hun spinner rundt ennå.

Når det gjelder å ta bort kassen så er det ikke noe hastverk for deg der du er nå, men det skader ikke å veksle mellom ulike "plattformer" for å generalisere den. En rute med maskeringstape er også en mulighet. Og når du fjerner plattformen helt så kan du gjøre det etter først å hatt flere gode repetisjoner med bra flyt. Da er det lettere at hunden "bare gjør det" uten å tenke på om kassa er der eller ikke.

Håper dette hjalp litt :) Lykke til!

Skrevet

Jeg ville ikke stresset med å fjerne kassen, når hunden ikke beveger seg selvstendig. Jeg ville også prøvd å la være å bruke hånden til hjelp.Om du skal bruke noe hjelp så ville jeg heller tatt et lite steg bort fra hunden, og klikke når den (forhåpentligvis) beveger seg etter, eller rører på bakparten i det hele tatt. Det er da en forutsetning at hunden er stabil med forpotene på kassen i utgangspunktet.

Ha tålmodighet og vent ut hunden, er mitt hovedtips.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...