Gå til innhold
Hundesonen.no

hjelp til bakpartskontroll og trening av vendinger


Siljesen
 Share

Recommended Posts

Jeg har begynt å trene bakpartkontroll med kassemetoden med min hund. Han klarer nå å flytte bakbena mot høyre når jeg hjelper med hånden. Han skjønner ingenting når jeg prøver å få ham til å gå mot venstre med bakbena. Jeg klarer ikke å overføre kassemetoden til når han står på bakken, da setter han seg bare ned. Har noen tips til hvordan jeg kommer videre? Han skjønner heller ikke noe om jeg tar bort hånden.

Blir veldig glad om noen har tips eller linker med artikler, videsnutter o.l. å tipse om :)

Jeg er og usikker på hvordan jeg skal begynne å trene på vendinger. Har fått tips om at det er lurt å beherske bakpartskontroll og vendinger før jeg begynner noe særlig med fri ved fot. Vi er som dere sikker skjønner helt i startgropa på treningen. Alle kursene i høst her i byen er fulle, så jeg prøver å trene litt selv frem til neste kurs som begynner til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat hatt kassen (dvs utgangsstilling da, men kassen som et verktøy) i vår forrige trenalong-utfordring:

http://hundesonen.no/forum/topic/75565-ukas-utfordring-uke-34-35-sikk-sakk-og-utgangsstilling/ Der ble det diskutert flere problemstillinger rundt kassetrening. Også oppdaget jeg nettopp av Canis 1/14 og 4/14 (tror jeg) går nøye igjennom kassemetoden og bakpartskontroll (artikkelen er skrevet av Mary Wright). Kanskje du kan plukke opp noen ideer der.

Min beskjedne erfaring med kassemetoden er fra forrige hund og valpen jeg har nå. Med forrige hund holdt jeg på lenge med kassemetoden, og slet veldig med å avvenne han fra kassen. Da gikk han rundt begge veier, kom i utgangsstilling (fra kassen og fra avstand), stillingsendringer, satte seg, la seg osv med beina på kassen. Som sagt ble det litt vanskelig å fjerne kassen, og jeg lurte på om jeg hadde holdt på for lenge med den. Men egentlig måtte jeg holde på så lenge for å få flyt, men kunne kanskje tatt en og annen økt uten kassen slik at det var like selvfølgelig å komme i utgangsstilling med og uten kassen?

Med valpen har det vært litt mer utfordrende å få henne til å fryse forlabbene på kassa samtidig som hun beveger bakbeina, men det eneste jeg kan gjøre er å belønne hver minste ørlille bevegelse/initiativ mens forlabbene er på kassa. Og det har funket bra, selv om vi ikke er der at hun spinner rundt ennå.

Når det gjelder å ta bort kassen så er det ikke noe hastverk for deg der du er nå, men det skader ikke å veksle mellom ulike "plattformer" for å generalisere den. En rute med maskeringstape er også en mulighet. Og når du fjerner plattformen helt så kan du gjøre det etter først å hatt flere gode repetisjoner med bra flyt. Da er det lettere at hunden "bare gjør det" uten å tenke på om kassa er der eller ikke.

Håper dette hjalp litt :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stresset med å fjerne kassen, når hunden ikke beveger seg selvstendig. Jeg ville også prøvd å la være å bruke hånden til hjelp.Om du skal bruke noe hjelp så ville jeg heller tatt et lite steg bort fra hunden, og klikke når den (forhåpentligvis) beveger seg etter, eller rører på bakparten i det hele tatt. Det er da en forutsetning at hunden er stabil med forpotene på kassen i utgangspunktet.

Ha tålmodighet og vent ut hunden, er mitt hovedtips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...