Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke kjøp disse rasene


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

....og allikevel har du gått i avl?

Og jeg kjenner jo ganske mange mennesker som har et dysfunksjonelt eksteriør som har gått i avl også. Blir vel litt dumt å dra inn folk og fe i dette eller? Avlskriteriene er uansett rase - ganske mye strengere på dyr.

For øvrig - til sammenligning - min franske bulldog kan løpe og samtidig svelge en grillpølse på langs uten å få hverken pusteproblemer eller annet, og hun har munnen åpen kun når hun er på jakt etter noe, fjaser eller har "raptus", eller vi går tur og det er rundt 20 grader - ellers er det svært lite pesing med åpen munn, selv på lange turer.... det er mer pesing på puddelen og belgeren.

(nei, jeg sier ikke at alle er sånn - og ja, jeg ser også at en del fraller har svært trange nesebor)

Jeg er ikke en del av et avlsprogram som fremelsker for trange nesebor.

Du ville ikke merket det på meg heller, INGEN merker det på meg.

Jeg visste ikke en gang hva som var galt før det ble slått varsko ved første øreoperasjon da jeg var 6 år. Mamma hadde aldri tenkt på det, ingen rundt meg har lagt merke til det selv om det strengt tatt synes. Jeg fungerer godt.

Men med korrekte nesebor ville jeg definitivt fungert bedre.

Å avle frem en slik dysfunksjon KAN ikke forsvares ved "de fleste" fungerer bra.

Det er direkte uetisk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når en hund snorker nærmest uansett aktivitet, så er det en vesentlig feil med åndedrettsfunksjonen. At den kan løpe og leke i timesvis er fint for den hunden, men du må vel kunne innrømme at det er e

For meg, som er svært opptatt av at hunder skal ha et funksjonelt og friskt utseende, så er den listen meget logisk. Og jeg synes at det er veldig bra at det settes lys på dette for mannen i gata. F

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor hunder skal ha deformiteter, jeg. Sjøl om de er aldri så glade eller velfungerende eller kan herje i skauen like lenge som store, "friske" raser. Fordi vi KAN avl

Posted Images

Problemet er ikke at medlemmer i raseklubbene ikke vil, det er nemlig mange som vil veldig mye, problemet er at man ikke får gjort noe så lenge raseklubber og styrer kun består av mennesker som har som hovedmål å hevde seg innenfor eksteriørutstillinger.

Pøh, man får gjort mye om man faktisk deltar på GF til klubben. Du kan feks sende inn sak til GF, av 500 medlemmer er 250 enig med deg. Dere møter alle på GF eller har med stemmemandat for de som ikke kan møte, eller de har stemt på forhånd (forskjellige regler i klubbene på hva som er tillatt og hva som ikke er) og 100 av de som ikke er enige møter. Dere er da temmelig nært 2/3 flertall for å få saken igjennom (som jeg regner med de fleste klubber har), og om det ikke går i år, så jobber dere desto hardere for å få det igjennom til neste år. Og i mellomtiden opprettholder dere de ønskede krav i egen avl, og kan promotere valpekull som lang overgår klubbens krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasestandard fransk bulldog:

"Neseborene godt åpne og symmetriske, rettet skrått bakover. Neseborenes og oppstoppernesens skråning skal ikke forhindre normal pusting."

Engelsk bulldog:

"Stor og bred med store nesebor. Sort, aldri leverfarget, rød eller brun. Bøyd godt bakover mot øynene. Neseborene meget brede og åpne atskilt med en ydelig definert vertikal linje. "

Trange nesebor er feil. Er det framelsket, isåfall av hvem? Oppdrettere? Valpekjøpere? Klubbene? Dommerne? Er trange nesebor et resultat som steile skuldre på belger er? Det er ikke så enkelt å finne én enkelt årsak, så da tipper jeg at vi neppe vi finner én enkelt løsning heller.

Så, hva skal så til for at vi ser avlen snus tilbake mot standarden? Igjen, jeg har trua på informasjonsarbeid. Økt fokus er i boks, det er veldig bra. Det er et steg i riktig retning og iallfall noe jeg personlig setter pris på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trange nesebor er feil. Er det framelsket, isåfall av hvem? Oppdrettere? Valpekjøpere? Klubbene? Dommerne? Er trange nesebor et resultat som steile skuldre på belger er? Det er ikke så enkelt å finne én enkelt årsak, så da tipper jeg at vi neppe vi finner én enkelt løsning heller.

Så, hva skal så til for at vi ser avlen snus tilbake mot standarden? Igjen, jeg har trua på informasjonsarbeid. Økt fokus er i boks, det er veldig bra. Det er et steg i riktig retning og iallfall noe jeg personlig setter pris på.

Simpelt: det er framelsket i utstillingsmiljøet, og så fort man ganske enkelt slutter å premiere disse hundene vil problemet forsvinne i den utbredning det er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simpelt: det er framelsket i utstillingsmiljøet, og så fort man ganske enkelt slutter å premiere disse hundene vil problemet forsvinne i den utbredning det er i dag.

Supert! Da må det endring til der. Det er jo ikke umulig? BSI-dokumentet må være et steg i riktig retning f.eks, det er holdningsendrende arbeid. Pluss at vi som er medlemmer i NKK kan og bør legge mere press. Vi er ikke maktesløse heldigvis.

Samtidig kan man bevisstgjøre oppdrettere til å forstå hvor uheldig slike nesebor kan være, og det samme med valpekjøpere som kanskje aldri har tenkt over nesebor i det hele tatt.

Stemmer det at trange nesebor er framelsket i utstillingsmiljøet? @Belgerpia , du har stilt Hermine endel, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensene er det vel opp til moderatorer å sette..semantikk? Begrepsavklaring vil jeg kalle det, en forutsetning for enhver god diskusjon.

Tja, jeg vil vel tru at moderatorene her synes det er greit med litt indre "justis" også, og sjøl om jeg er prinsipielt enig med deg om at begrepsavklaring er viktig for en god diskusjon, så lå alt til rette for en "god dag mann økseskaft"-utvikling.

Men kaster herved inn håndkleet siden jeg verken finner denne diskusjonen kul eller lærerik.

God natt ;)

My bad. Jeg trudde at 1) folk som deltok i diskusjoner gjorde det fordi de var interesserte i tematikken, og at 2) at spesielt du, som åpenbart er veldig interessert i menneskelige reaksjonsmønstre skal en dømme etter de siste innleggene dine, ville finne responsen til de ulike aktørene her i tråden lærerik. :teehe:

Jeg husker forresten for noen år tilbake da jeg stilte ut på en stor, internasjonal utstilling i Sverige. Der hadde de nettopp innført RAS, eller i alle fall egne skjemaer for spesielt utsatte raser, og da kryssa dommeren av på om hunden kunne puste, bevege seg osv. Det synes jeg er flott, men jeg veit ikke om det har hatt noen effekt, jeg kjenner ingen som er aktive i de respektive rasemiljøene i Sverige. Og det er jo uansett litt for kort tid til at en kan se dramatiske endringer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simpelt: det er framelsket i utstillingsmiljøet, og så fort man ganske enkelt slutter å premiere disse hundene vil problemet forsvinne i den utbredning det er i dag.

Tror du virkelig det kommer til å gjøre den helt store forskjellen? Misforstå meg rett, å begynne å premiere de hundene med et sunt eksteriør er en viktig del av løsningen, men jeg er redd for at det er som tidligere sagt i denne tråden; at en stor del av hundene ikke engang er registrert i noen kennelklubb og at mange av eierne bare kjøper seg en liten moteriktig hund med inntrykt nese uten å tenke på om hvorvidt hunden kan stilles og gjøre det bra på utstilling. Dessuten så har du alle "stilikonene" med veskehunder og det som verre er, som også påvirker lettvirkelige mennesker til å kjøpe hunder som aldri burde vært født.

Holdningsendring er åpenbart en viktig faktor for å få folk til å la være å anskaffe seg usunne hunder, men akkurat hvordan man skal nå den gemene hop OG få de til å forstå er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig det kommer til å gjøre den helt store forskjellen? Misforstå meg rett, å begynne å premiere de hundene med et sunt eksteriør er en viktig del av løsningen, men jeg er redd for at det er som tidligere sagt i denne tråden; at en stor del av hundene ikke engang er registrert i noen kennelklubb og at mange av eierne bare kjøper seg en liten moteriktig hund med inntrykt nese uten å tenke på om hvorvidt hunden kan stilles og gjøre det bra på utstilling. Dessuten så har du alle "stilikonene" med veskehunder og det som verre er, som også påvirker lettvirkelige mennesker til å kjøpe hunder som aldri burde vært født.

Holdningsendring er åpenbart en viktig faktor for å få folk til å la være å anskaffe seg usunne hunder, men akkurat hvordan man skal nå den gemene hop OG få de til å forstå er en annen sak.

Uansvarlig avl får vi uansett aldri bukt med uten å innføre 100% avlsnekt. Og selv ikke da, det er jo enda amstaffs i Norge som er født lenge etter raseforbudet.... Og narkotika på gatene, selv om det er ulovlig, folk tar til og med livet av hverandre selv om vi ikke skal det ihht. norsk øverste høyesterettsdomstol. Vi vil aldri få 100%. Vi kan derimot legge oss i et spor hvor vi strekker oss mot et mål, og ser en positiv utvikling.

For nei, det er jo ikke sånn at maltesere og pomeranians slutter å poppe opp i alskens sinnsyke varianter hvor jeg antar både svelg, lever, hodeskallen og stort sett det meste er feilprogrammert - bare fordi det premieres gode individer på utstilling. Men vi kan i det minste prøve.

Men det er en start. Som jeg har sagt ørt og førti tusen milliarder ganger, man må starte ett sted. Vi kan ikke sope med oss alt som er galt på en gulvvask, det må flere omganger til med forskjellig vaskemiddel... Vi får ikke bort de uregistrerte, importerte valpefabrikkhundene - ei heller de grilldresslaila nekter å gi slipp på i en campingvogn på toten - før vi iallefall har fått orden på hunderasene våre som REGISTRERES, OFFISIELT PREMIERES etc. De som har offisielle papirer og som er i registrene. De som sees på av såkalt kvalifisert dommerpersonale og som vurderes av veterinærer. Som har registrerte helseresultater. DER må vi faktisk begynne, mener jeg.

Så kan vi ta alt det andre, import, bakgårdsavl, mentalitet på trynet, dårlige bruksemner, etterhvert som vi nå iallefall har bevist vi klarer noe så basic, banalt og grunnleggende som å i det minste ha sunt konstruerte, friske hunder som høyt premierte raserepresentanter på toppen av mestvinnerlister, på toppen av avlslistene, på toppen av NKK's bildekavalkade over "våre hunderaser"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Stemmer det at trange nesebor er framelsket i utstillingsmiljøet? @Belgerpia , du har stilt Hermine endel, sant?

Nei, tvert imot. Vel, i alle fall er det veldig fokus på akkurat det. De ønsker ikke trange nesebor, og der kan jeg si at en del dommere faktisk trekker premiegrader for dette. Spesielt skandinaviske dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasestandard fransk bulldog:

"Neseborene godt åpne og symmetriske, rettet skrått bakover. Neseborenes og oppstoppernesens skråning skal ikke forhindre normal pusting."

Engelsk bulldog:

"Stor og bred med store nesebor. Sort, aldri leverfarget, rød eller brun. Bøyd godt bakover mot øynene. Neseborene meget brede og åpne atskilt med en ydelig definert vertikal linje. "

Trange nesebor er feil. Er det framelsket, isåfall av hvem? Oppdrettere? Valpekjøpere? Klubbene? Dommerne? Er trange nesebor et resultat som steile skuldre på belger er? Det er ikke så enkelt å finne én enkelt årsak, så da tipper jeg at vi neppe vi finner én enkelt løsning heller.

Så, hva skal så til for at vi ser avlen snus tilbake mot standarden? Igjen, jeg har trua på informasjonsarbeid. Økt fokus er i boks, det er veldig bra. Det er et steg i riktig retning og iallfall noe jeg personlig setter pris på.

Nå skal jeg ikke uttale meg bastand, men jeg tror dette med åpne nesebor er noe som er lagt til i rasestandardene på disse utsatte rasene nettopp fordi det brått ble så stort fokus på det. Dermed er det antakelig ikke noe som har stått eksplisitt i standarden hele tida.

Stemmer det at trange nesebor er framelsket i utstillingsmiljøet? @Belgerpia , du har stilt Hermine endel, sant?

Det hjelper fint lite med normale nesebor dersom resten av luftveispassasjen er trang. Og dette er nettopp et resultat av avl med et mål om å få hunder med spesielle skalleformer og flate neser.

Jeg bare spekulerer nå, men jeg tror trange nesebor kommer som en følge at at det fremelskes korte oppstopperneser på disse rasene - det har neppe stått stort om det i standarden, men det har kommet som en naturlig følge av den korte nesa. På den annen side - man ser det vel nesten på de fleste mer eller mindre kortnesede rasene - også boxer, som jo HAR snute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det hjelper fint lite med normale nesebor dersom resten av luftveispassasjen er trang. Og dette er nettopp et resultat av avl med et mål om å få hunder med spesielle skalleformer og flate neser.

Den er i så fall ikke trang, men de kan ha bløt gane. Ved anstrengelser vil slimhinner blu hovne og når det da er litt mer og bløtere vev så vil luftveiene bli innsnevret. Med de følger det har.

Litt lenger nese som fører til bedre kjøling vil uten tvil hjelpe, men også å utelukke hunder med ekstremt bløt gane fra avl.

Nå er dessverre fralle en rase som anbefales til folk som ikke gidder å bruke tid på å trimme bikkja, men min mening er at de bør trimmes. God kondisjon bør alle hunder ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningsendring er åpenbart en viktig faktor for å få folk til å la være å anskaffe seg usunne hunder, men akkurat hvordan man skal nå den gemene hop OG få de til å forstå er en annen sak.

Vel, starten for denne diskusjonen var en artikkel i Dagbladet. Det er definitivt et fokus på helse og eksteriør, og ved at det trykkes en artikkel i en av landets største aviser så ser vi at det både er en interesse også blandt hvermansen og at informasjonen når ut.

Det er ikke sikkert at svartmalingen er så nødvendig. Vi ser rasemiljøet begynner å våkne, vi ser endringer i dommerpanelet, vi ser kennelklubben ha fokus, og vi ser media når ut til massene. Det skjer endringer, og det er faktisk ikke i så halvgærnt tidsperpektiv engang.

Nei, tvert imot. Vel, i alle fall er det veldig fokus på akkurat det. De ønsker ikke trange nesebor, og der kan jeg si at en del dommere faktisk trekker premiegrader for dette. Spesielt skandinaviske dommere.

Det synes jeg er veldig positivt. Hvordan er det med neselengde, ser du noen forskjeller der hvordan det premieres?

Det hjelper fint lite med normale nesebor dersom resten av luftveispassasjen er trang. Og dette er nettopp et resultat av avl med et mål om å få hunder med spesielle skalleformer og flate neser.

Jeg er helt enig i at neselengden med hell kan bli lengre, men det er heller ikke alt. Neselengde er ikke synonymt med god respirasjon. Alt henger sammen, og vi må ikke miste fokus på hele bildet.

Nå skal jeg ikke uttale meg bastand, men jeg tror dette med åpne nesebor er noe som er lagt til i rasestandardene på disse utsatte rasene nettopp fordi det brått ble så stort fokus på det. Dermed er det antakelig ikke noe som har stått eksplisitt i standarden hele tida.

Det endrer ikke noe for meg. Tvert i mot, om det er slik, så er det enda et tegn på at dette problemet tas på alvor og vi ser endringer til det bedre. Drastiske endringer til og med. Reneste gladtråden dette. :P

edit: Rasestandard for engelsk bulldog er fra 2004 ser det ut til, fransk 1997. Det er iallfall de datoene som står på PDFene på NKK, er det slik de funker?

Uansvarlig avl får vi uansett aldri bukt med uten å innføre 100% avlsnekt. Og selv ikke da, det er jo enda amstaffs i Norge som er født lenge etter raseforbudet...

Om det er avlsnekt som skal innføres så bør det ikke være rasespesifikt. For det kan vi erfaringsmessig se at bare ikke funker. Skal det involveres lover så må det skrives så godt at det rammes all usunn avl uansett rase.

Rasespesikk lovgivning har veldig lite for seg om vi skal farlig hundehold til bukt eller om det er andre ting. Dessuten har det større samfunnsmessige implikasjoner med i dragsuget. Jeg mener bestemt at rasespesifikk lovgivning ikke er veien å gå om vi skal endre på lovverk.

Det sagt, vi har allerede et lovverk som skal verne om avl som fremmer sykdom og deformiteter. Kanskje noen skal anmelde oppdrettere de mener strider mot dyrevernsloven? Er noen av de mest bastante i tråden komfortable med det? Isåfall sier jeg go for it jeg. Jeg synes vi skal håndheve, etterprøve og avsløre svakhetene i lovverket vi faktisk har før vi ser om det er nødvendig å pøse på med enda mer.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97 (mine understrekinger)

§ 25. Avl

Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:

a) endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg,

b) reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller

c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så bra. :) Vet du hva som ble endret?

Random

NKK dato er endret dato.

Ad neselengde så vet jeg ikke. Har ikke stilt nok. Men skandinaviske dommere tenderer til å ha mer fokus på pust og bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv fra forrige tråd vi hadde om temaet jeg:

Ja, det har kommet forandringer i rasestandarder de siste årene. På mops ble den sist revidert i 2011, og så vidt jeg husker er alt i bold skrifttype omformuleringer og tillegg som skal klargjøre et par tolkninger. På snuteparti, som jeg siterte tidligere i tråden, har man f.eks disse forandringene:

Relativt kort, stumpt, kvadratisk, ikke oppsvinget. Verken øyne eller nese må påvirkes negativt eller bli dekket av rynken over nesen.
Engelsk bulldoggs standard ble også revidert i 2011, der man fikk inn om snuteparti, som jeg også har sitert før:
Kort, bred, svinger oppover og er meget dyp fra øyekroken til munnviken. Hvis nesefold, hel eller oppdelt, må ikke påvirke negativt eller skjule øyne og nese. Trange nesebor og kraftig nesefold er ikke ønskelig og skal trekkes mye for.

Pekingneser, også revidert 2011, står det: Alle tegn på luftproblemer uansett årsak eller usunne bevegelser er uakseptabelt og skal slås hardt ned på. Ikke overdreven mye pels.

Det er press på de som avler kortnesehunder. At man ikke leser om det på hundesonen eller i Hundesport, betyr ikke at det ikke eksisterer. Om BSI-dokumentet står det på NKKs sider:

Det nordiske BSI-dokumentet er nå ferdigstilt. BSI står for “Breed Specific Instructions regarding exaggerations in pedigree dogs”, og er et prograsom går ut på at eksteriørdommere skal ta hensyn til overdrevne eksteriør- og mentaltrekk som kan påvirke hundenes funksjonelle helse.

Sentralt i BSI står de generelle kravene til funksjonalitet, som skal være oppfylt hos alle hunder uansett rase:

  • Pust: Alle hunder skal kunne puste ubesværet, også under bevegelse
  • Øyne: Alle hunder skal ha øyne uten tegn på irritasjon
  • Hud: Alle hunder skal ha frisk hud uten tegn på irritasjon
  • Tenner og bitt: Alle hunder skal ha friske tenner og bitt beskrevet i standarden. Feilplasserte tenner som skader tannkjøttet eller ganen er diskvalifiserende feil.
  • Ingen hunder skal være overvektige
  • Pelsen skal ikke være så omfangsrik at den plager hunden eller påvirker hundens bevegelsesfrihet.
  • Alle hunder skal bevege seg naturlig uten synlig anstrengelse eller smerte
  • Alle hunder skal ha en mentalitet som tillater at de fungerer i samfunnet. Rasetypisk atferd må tas hensyn til og tillates, men overdrevet reservert eller skarp atferd er ikke ønskelig. Aggressivitet og panisk fluktatferd kan aldri tolereres og skal gis premiering 0.

BSI fokuserer både på de generelle kravene til funksjonalitet samt konkrete utfordringer for forskjellige raser.

Der er også en link til selve BSI-dokumentet (pdf-fil), der man har generelle Basic for all dogs på side 8, om kortnesehunder generelt på side 10, om engelsk bulldog på side 15 og 16, pekingneser på side 32 og mops på side 33. Så å si at det ikke gjøres noe, er en sterk overdrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tvert imot. Vel, i alle fall er det veldig fokus på akkurat det. De ønsker ikke trange nesebor, og der kan jeg si at en del dommere faktisk trekker premiegrader for dette. Spesielt skandinaviske dommere.

Stemmer det at trange nesebor er framelsket i utstillingsmiljøet? @Belgerpia , du har stilt Hermine endel, sant?

http://pedigreedogsexposed.blogspot.se/2014/06/french-bulldogs-from-nose-to-er.html

"A dog with such stenotic nostrils should be penalised. But what did this judge do at Windsor Championship Dog Show this weekend? Why, he gave the dog the Dog CC - and Best of Breed. Meet Ch Renuar New War Bonnet, one of the UK's current top Frenchies. Like many of the Frenchies at Windsor, he was not comfortable in the summer sun."

war+bonnet+BOB.jpg

I 2013 ble Fransk Bulldog TATT VEKK fra "high profile"-breeds listen til The Kennel Club.

​"This means the breed will no longer be subject to vet checks at KC champ shows.

The move is intended as a reward to a breed club that has, under the health stewardship of Penny Rankine-Parsons, embraced that there are problems in the breed and the need for research/health surveys."

Se oversikten over rasene som er under overvåkning her:

http://www.thekennelclub.org.uk/health/health-and-welfare-for-show-dogs/category-three-breeds/

----

Angående engelsk bulldog:

"The new bulldog guidelines declare the bulldog's classic over-nose wrinkle "must never adversely affect or obscure eyes or nose," and that a heavy over-nose wrinkle is "unacceptable and should be heavily penalized."

Previous guidelines that said a bulldog's legs should not be so short that they "cripple him" have now been changed to say the short legs should not detract from his activity. And the previous standard that a bulldog's gait should be "peculiarly heavy and constrained" now says he should walk with "short, quick steps" on the tips of his toes."

http://www.newscientist.com/article/dn16418-comment-good-riddance-to-british-bulldogs.html#.VASkLlYqaJY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er ikke i tvil om at hunder med trange nesebor fortsatt premieres og det er selvsagt trist. Jeg hadde ikke forventet annet egentlig (og dessverre), vi vil ikke se en brå endring fra en dag til den neste. Men det tar ikke vekk fra det faktum at det er økt fokus over hele linja, og at dette bærer frukter også i utstillingsringen. Jeg har ingen grunn til å tro at Belgerpia lyver. Som 2ne skriver, det er økt press på oppdrettere. I tillegg er det økt press på dommere og klubber, og vi ser en helt annen dialog i dag enn vi hadde for bare kort tid siden.

Er ikke det en positiv ting?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det en positiv ting?

Jo, det er da ingen som har sagt det er negativt?

Skal vi bare sette oss ned og si "ah, alt er i orden" da, mener du? Skal vi ikke fortsette å sette et knallhardt fokus på det? Skal vi ikke kunne diskutere det på et hundeforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er i så fall ikke trang, men de kan ha bløt gane. Ved anstrengelser vil slimhinner blu hovne og når det da er litt mer og bløtere vev så vil luftveiene bli innsnevret. Med de følger det har.

Litt lenger nese som fører til bedre kjøling vil uten tvil hjelpe, men også å utelukke hunder med ekstremt bløt gane fra avl.

Nå er dessverre fralle en rase som anbefales til folk som ikke gidder å bruke tid på å trimme bikkja, men min mening er at de bør trimmes. God kondisjon bør alle hunder ha.

Ja og hvorfor har de bløt gane da? Den bløte ganen er jo ingen naturlig tilstand, det er en følge av dette utseendet og det er selvfølgelig ingen som vet hvordan hunden ser ut innvendig. Ganen er ikke bare bløt, den er også for lang, med det resultat at den presses ned mot luftrøret og hindrer normal luftførsel til lungene.

I tillegg kan små poser av bindevev som egentlig vender innover mot strupehodet presses utover, og på den måten også hindre normal luftpassasje.

De kan også ha trangere luftrør enn hva som er normalt og luftrører kan i enkelte tilfeller kollapse.

Alle disse abnormalitetene er (i tillegg til trange nesebor) en følge av en brachiocephal hodeform. En hund kan oppleve alle disse tilstande , og svært få hundeeiere vet hvordan ens egen bikkje ser ut på innsiden.

OT men; folk som ikke vil trimme en hund bør få seg katt. Det er ingen menneskerett å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er da ingen som har sagt det er negativt?

Skal vi bare sette oss ned og si "ah, alt er i orden" da, mener du? Skal vi ikke fortsette å sette et knallhardt fokus på det? Skal vi ikke kunne diskutere det på et hundeforum?

Du trenger ikke ta en så konfronterende tone.

Nei, du, det er ganske vanlig å både evaluere og sette pris på de framskritt man ser og å se på hva det er som fungerer og ikke. Ellers har ting i min erfaring en tendens til å bli både urealistisk og unyansert, noe jeg føler denne tråden tidvis er. Det virker som mange har en tendens til å dyrke det negative. Men for all del, gjør det som funker for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er ikke i tvil om at hunder med trange nesebor fortsatt premieres og det er selvsagt trist. Jeg hadde ikke forventet annet egentlig (og dessverre), vi vil ikke se en brå endring fra en dag til den neste. Men det tar ikke vekk fra det faktum at det er økt fokus over hele linja, og at dette bærer frukter også i utstillingsringen. Jeg har ingen grunn til å tro at Belgerpia lyver. Som 2ne skriver, det er økt press på oppdrettere. I tillegg er det økt press på dommere og klubber, og vi ser en helt annen dialog i dag enn vi hadde for bare kort tid siden.

Er ikke det en positiv ting?

Har du noengang forsøkt å snakke om ting som dette med mopseeiere? Bare se hvordan folk reagerer her, kritiserer du en hund eller et system reagerer folk som om det er et personangrep. Personlig har jeg lite til overs for mennesker som bifaller slik avl, men det er fint lite jeg kan gjøre med det.

Jeg har såvidt nevnt det før, men jeg kan jo glede dere med nyheten om at en norsk versjon av "Pedigrees exposed" er på trappene. Når sant skal sies så gleder jeg meg noe helt enormt, blir det ikke en offentlig diskusjon da så vet ikke jeg. Meg bekjent skal det dog gjelde/ramme hele Norden, og ikke bare Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang forsøkt å snakke om ting som dette med mopseeiere? Bare se hvordan folk reagerer her, kritiserer du en hund eller et system reagerer folk som om det er et personangrep. Personlig har jeg lite til overs for mennesker som bifaller slik avl, men det er fint lite jeg kan gjøre med det.

Jeg har såvidt nevnt det før, men jeg kan jo glede dere med nyheten om at en norsk versjon av "Pedigrees exposed" er på trappene. Når sant skal sies så gleder jeg meg noe helt enormt, blir det ikke en offentlig diskusjon da så vet ikke jeg. Meg bekjent skal det dog gjelde/ramme hele Norden, og ikke bare Norge.

Jeg har snakket om det med engelsk bulldog folk, en oppdretter. Jeg har også snakket med en oppdretter av fransk bulldog om de samme tingene. Jeg har ikke blitt angrepet. Tvert i mot har begge meldt om økt fokus, og begge melder om at noen fortsatt stapper fingra i øra. Enkelte vil man aldri nå dessverre, men man kan håpe at om markedet endrer seg såpass og kjøpere stiller andre krav, så skviser de seg selv ut.

Kjenner ingen mopsefolk da, kan hende de er av et annet kaliber. :)

Jeg synes ikke folk reagerer så forferdelig her. Jeg har ikke sett noen som benekter at det er problemer. Jeg tror mange leser hverandre veldig feil, for uenighetene er faktisk ikke så store.

En dokumentar ønsker jeg hjertelig velkommen. Håper den er av god kvalitet og ikke ensidig og tabloid som jeg synes pedigree exposed periodevis var. Det er en altfor viktig problemstilling til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...