Gå til innhold
Hundesonen.no

piiiip piiiiip piiiiiiiiiiiip!


Enits
 Share

Recommended Posts

Vet dere, jeg blir gal!

Har dere noen gode tips for hva jeg kan gjøre for å redusere/fjerne den evinnelige pipingen?

Hun piper for ALT! Enten piper hun fordi hun er glad, eller fordi hun kjeder seg, eller fordi hun er trøtt, eller fordi hun er alene, eller fordi vi kjører bil, eller fordi hun vil ha mat, eller fordi hun vil ha maten jeg spiser eller eller eller!

Hittil ignorerer vi og bruker hysjlyden for å få henne til å stoppe, men det funker jo ikke :P

Nå er hun riktignok bare 12 uker, men, jeg klarer virkelig ikke en hund som skal pipe så jeg ønsker å gjøre noe med det før det blir sånn i voksen alder!

Har du hatt pipehund og klart å få det vekk? Hva gjorde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun ellers da og hva gjør dere (ikke bare ifht pipingen, men generell ro, herjing/lek?, mye som skjer hele tiden?)

Nei, hun sover mesteparten av døgnet. Mest på dagtid, mindre på natten. Da holder hun oss våken med piping :P

Hun er veldig flink til å finne roen. Vi leker og koser oss, uten at hun bikker over i stress. Så gir vi oss, hun tygger litt på beinet sitt før hun sover en stund. Og sånn går nå dagene :P

Har vært i sentrum et par ganger, da er hun fin og trygg og finner roen når vi sitter oss et sted. Ellers leker hun fint med andre hunder, propell når hun ser mennesker og vil hilse på alt og alle.

Hun piper uavhengig av om vi har gjort mye eller lite iløpet av dagen. Nesten så jeg lurer på om hun ikke vet selv at hun piper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det Finsk Lapphund da? De har mye på hjertet :P Særlig når de er glade og opphissa. Iallefall de jeg har møtt :P

Jeg har ikke vært borti en eneste lapphund som piper sånn som dette. At de kan boffe og litt sånn er jeg med på. Men konstant piping og syting nei :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, vi har to pipe vorstehhunder, den ene 8år og vi har aldri fått det bort. Det er ikke hele tiden, men nå og da er den en konstant fløyte i nesen dems :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ikke oppmuntrende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min peip for ALT før jeg ble også gaaaaal! Jeg måtte bare ha is i magen og ignorere totalt og gi oppmerksomhet når han var tyst. Det tok en stund før det roa seg, men nå piper han svært sjeldent. :)

Det var oppmuntrende å høre :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke oppmuntrende :P 

Vet :P Men tror ikke de var slik som valp. Husker ikke at de peip da. Som pappa sier etter noen år "jeg må bare ikke tenke på det for da klikker det for meg". Haha :P

Men lykke til! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun sover mesteparten av døgnet. Mest på dagtid, mindre på natten. Da holder hun oss våken med piping :P

Hun er veldig flink til å finne roen. Vi leker og koser oss, uten at hun bikker over i stress. Så gir vi oss, hun tygger litt på beinet sitt før hun sover en stund. Og sånn går nå dagene :P

Har vært i sentrum et par ganger, da er hun fin og trygg og finner roen når vi sitter oss et sted. Ellers leker hun fint med andre hunder, propell når hun ser mennesker og vil hilse på alt og alle.

Hun piper uavhengig av om vi har gjort mye eller lite iløpet av dagen. Nesten så jeg lurer på om hun ikke vet selv at hun piper..

Har flere ganger vært borti hunder som virker tilsynelatende uvitende om at de lager lyd. Om det er tilfelle så tror jeg jeg ville sagt ifra, ikke på en sur måte, men bare laget en lyd eller noe for å avbryte. Gjør dere det mange nok ganger så kan det hende hun blir mer bevist på det og får kontroll. Viss ikke ville jeg bare ha oversett om hunden slår seg raskt til ro å satse på at det roer seg selv når hunden blir litt eldre. Og forutenom det vært flink til å trene ro (men det virker det jo som dere gjør :) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert har merket litt til, er Meesha en pipehund. Han er blitt mye bedre! Da han var yngre havnet han på soverommet i time-out om han peip uten grunn (tok lang tid før jeg fant ut at han kunne pipe uten grunn da, jeg tenkte jo tisse, bæsje, sulten, tørst, ensom, trist, redd, vondt osv osv osv :P). Time-out hjalp veldig, for han liker best å være med menneskene. Nå får han slike pipe-tak iblant, for eksempel er det noen ganger det VERSTE i verden at sambo går ut av rommet selv om jeg sitter her, så han står ved døra og piiiiiiiiiiiiiiper så inderlig at det er som å ha en kniv i ørene. Da kjefter jeg og holder han ikke stilt da, så ber jeg han strengt om å legge seg, nå er han blitt så stor at han tåler at jeg blir sur for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en piper. Han pep MASSE de første månedene i sitt liv og jeg var mildt sagt bekymret, for en jakthund som piper går faktisk ikke! Men han har blitt vannvittig mye bedre! Nå piper han nesten ingenting, bare når han blir gira/frustrert. Jeg har vært veldig bevisst på at han ikke skulle få noe oppmerksomhet for pipingen, men ikke noe utover det, så jeg tror rett og slett han har vokst mye av seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hvordan ligger det ann med piping hos deg nå? Min har starta igjen etter han kom i kjønnsmodninga... Blir gaaal! :frantics::thumbsdown:

Hun er bedre, men fortsatt myyyye lyd! :P hehehe

Føler med deg, den pipingen er helt forfeeeerdelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia er en piper på 8 år. Min erfaring er at det ofte er ubevisst fra hunden sin side, og derfor en atferd som er vanskelig å "korrigere". Hos min hund så vil det å si "hysj!" bare øke frustrasjonen hennes og dermed forsterke det.

Det som har fungert hos oss er å senke forventningene i situasjoner hvor hun vanligvis girer seg opp fordi hun venter på at noe spesielt skal skje. Tidligere pep hun mye når jeg spiste middag, fordi hun visste at jeg en eller annen gang i løpet av middagen kom til å miste noe ned til henne. Da fikk hun skyhøye forventninger til dette, og kunne ligge og pipe lavt og jevnt i en halvtime i strekk. Jeg løste det ved å aldri gi henne når jeg selv spiste (også når hun ikke pep), og hun måtte ligge i ro i sengen sin inntil jeg var ferdig med å spise. Meningen var at min middagsspising skulle gi henne et lavt stressnivå fordi hun ikke hadde noe forventning til situasjonen.

Det samme gjelder t-baneturer og bussturer. Hun kunne ligge og pipe tur etter tur fordi det var "kjedelig", og av og til ble hun til og med belønnet for det ved at andre passasjerer hilste på henne. Etter 10-20 bussturer med fullstendig ignorering og nulltoleranse for hilsing så sluttet hun også med det. Men gud så slitsomt!

Det samme gjelder fellesdekk, bilturer "spesielt på humpete veier som hun forbinder seg skogsvei = snart tur), mating osv.

Men nå som hun har blitt eldre har vi blitt sløvere på det med tigging, og det får vi igjen for nå :icon_redface: Får hun ikke mat ved bordet så klager hun med pipekonsert, og da plasserer jeg henne ofte i et annet rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka kan være lage rar pese lyd fra munnen sin dersom hun feks gjør noe gøy, venter på noe, mener noe +++

Jeg VET at det ikke er noe pga sykdom eller smerter, så jeg har opp igjennom årene bare sagt "hømhøm", i begynnelsen holdt jeg hånden litt foran munnen hennes så hun skjønte hva jeg mente.

Når hun gjør det nå så sier jeg enten "hømhøm" eller lager nesten samme lyden og da skjønner hun at hun har hengt seg litt opp, for hun henger seg veldig opp når hun lager denne lyden, det er lettere å få hun tilbake på "stasjonen" når jeg har fått hun til å slutte med den pese/prate lyden hennes.

Hun er også VELDIG pratsom, det får hun lov til, siden det ikke er en så irriterende lyd og hun låser seg ikke med pratingen som hun gjør med den pese lyden.

Hadde hunden min gått og piiipet hele tiden så hadde jeg nok prøvd å få den bevist på hva den gjør, er ikke sikkert hun hører det selv eller rett og slett ikke vet at det er en jæ** irriterende lyd for oss mennesker, går ihvertfall ann å prøve å få den til å stoppe med pipingen, for jeg er enig med deg, det er utrolig irriterende og jeg hadde IKKE klart å leve med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lumi piper ikke bare av forventning. Hun piper for ALT :P Mye er uten at hun vet at hun gjør det selv, mens noe gjør hun med vilje. Stort sett funker det å hysje eller be henne kutte ut, men ikke alltid eller i alle situasjoner.

Sånn som bilkjøring, der funker det ikke å si noe, hun må bare få "pipe seg ferdig" først.

Piping i situasjoner der hun forventer noe kan også i stor grad korrigeres eller kontrolleres ved å be henne om å ha et lavere forventingsnivå ved å si nei eller hysj, og da prøver hun så godt hun kan å kontrollere seg selv litt bedre.

Piping fordi hun er trøtt er ofte ubevisst fra hennes side, da må vi be henne legge seg og ti stille så sovner hun etterhvert.

Men, stort sett alle settinger, do's/dont's, alt vi liksom skal gjennom iløpet av en dag har en form for pipekombo :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med oppdretter og evnt eiere av søsknene hennes om de også har mye lyd?

Evnt om det er en rasegreie, eller linjeavhengig?

Om det er et kjent "problem" på rasen så ville jeg ha forhørt meg med andre lapphundeiere om hvordan de har tatt tak i det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med oppdretter og evnt eiere av søsknene hennes om de også har mye lyd?

Evnt om det er en rasegreie, eller linjeavhengig?

Om det er et kjent "problem" på rasen så ville jeg ha forhørt meg med andre lapphundeiere om hvordan de har tatt tak i det :)

Bare min som er sånn :P har undersøkt det. Ene kullsøsteren har litt lyd i form av piping men ikke på langt nær så mye.

Vi begynner å lure på om det er hennes måte å kommunisere på eller noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en piper. Men hun er MYE bedre nå enn hun var. Ikke før hun ble voksen skjønte hun at piping ikke er veien til å få det hun vil ha av oppmerksomhet. Nå er er pipingen mye lavere og ikke ofte i det hele tatt. Vi fant ut at å ignorere ikke vikrer. Hos oss løste vi det ved å "hssss!!" Krasst med stemmen så fort hun prøvde å pipe. Streng tone.

Du kan jo håpe at det samme skjer hos dere - at det er en sånn barnslig måte å være på??

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en piper. Men hun er MYE bedre nå enn hun var. Ikke før hun ble voksen skjønte hun at piping ikke er veien til å få det hun vil ha av oppmerksomhet. Nå er er pipingen mye lavere og ikke ofte i det hele tatt. Vi fant ut at å ignorere ikke vikrer. Hos oss løste vi det ved å "hssss!" Krasst med stemmen så fort hun prøvde å pipe. Streng tone.

Du kan jo håpe at det samme skjer hos dere - at det er en sånn barnslig måte å være på??

Jepp håper virkelig det :) hehe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...