Gå til innhold
Hundesonen.no

åh. Arya "boffet" nettopp mot nabo..


Renate Kristiansen
 Share

Recommended Posts

Arya var ute i hagen med meg på luftetur, så kommer naboen hjem og hun gjør noe hun aldri har gjort før, hun boffet! flere ganger til naboen var gått inn og noen boff etter han var gått inn. Jeg ble så paff at jeg ikke reagerte på noe vis, da hun sluttet å boffe snakket jeg med henne så gikk vi inn. Er dette noe som kan bli værre? :/ hva burde jeg gjøre? bare overse som bjeffing? og hva etter overseing? rose?

mye mas herfra men vil så gjerne gjøre en god jobb og ikke ende opp med gneldrehund..

Hun elsker jo alle mennesker, barn,dyr ( så langt) trygg i alle situasjonene hittil.. så boffinga mot ett menneske overrasket meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville distrahert henne sånn at hun snapper ut av det. Ropt på henne eller sagt med lys og entusiastisk stemme feks noe sånt som "næmmen, så hyggelig, nå kommer naboen, jo!" Nå er hun jo bare valpen, så hun tester sikkert ut hva som er kult, og det å bjeffe på naboen faller sikkert i den kategorien. :P Om hun gjør det pga usikkerhet vil det å få henne til å forstå at naboen er snill og velkommen (lyse stemme-taktikken) være lurt. Jeg hater bjeffing og river meg i håret hver eneste gang den fordømte nabobikkja får lov å holde på med sine høyfrekvente, hysteriske konserter. De har ignorert bjeffinga og nå er det ingen vei tilbake.

Du må ikke være redd for å rettlede valpen din. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffing er selvforsterkende, hunder syns det er så digg å høre sin egen stemme at de gjerne fortsetter med det, og jo mer de holder på, jo mer vil de holde på.

Ikke la hunden være i situasjoner hvor du vet at den vil bjeffe (mye), og avbryt + led bort fra situasjoner når de begynner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boffing er jo sånn typisk usikker. Det kan være at det kom litt brått på, eller fordi det er mørkere ute nå enn tidligere, eller om hun er ung så skal de jo gjennom en del forandringer osv. Men uansett så ville jeg bare forsøkt å avlede, ikke lage noen sak utav det med "nei" eller "fy" eller lignende, men enten bare godsnakket litt med mild stemme type "tullehund, det der er jo ikke noe å bjeffe på" bare for å ufarliggjøre situasjonen, eller kalt henne inn for å få forkus bort fra mennesket og det som evt er litt ekelt også rost henne når hun har fokus på deg og er stille. Det går nok helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...