Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille ut hund med skade?


spiremor
 Share

Recommended Posts

Hvaslags skade er det snakk om? Reglene sier at hunden skal være frisk og skadefri. Nøyaktig hva de legger i det vet jeg ikke, men man skal ikke stille med hund som ikke fremstår som 100% frisk. Den skal heller ikke gå på medisiner. Tannmangel pga ulykke kan man ha med attest på, hvorvidt dommern ser bort i fra mangelen mener jeg er opp til den enkelte dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare på uten å vite hva slags skade det er?

Om hunden har mistet et øye, blir det umulig for dommer å bedømme øyefargen - for eksempel. Og dette er et eksempel fra virkeligheten, på skadet hund som derfor aldri ble utstilt, men var god avlshund.

Jeg har sett en hund stille med amputert hale etter å ha blitt påkjørt, og det er vanskelig å bedømme haleføring om for mye av halen mangler.

Dommer er ikke forpliktet til å ta hensyn til attesten, men om du skal ha attest - pass på at den er fylt ut korrekt, og er på engelsk.

Noen dommere ignorerer attester, og bedømmer hunden slik den står og går den dagen. Andre dommere leser attesten, og tar den med som en del av vurderingen om de er på vippepunktet.

Jeg har stilt hund som manglet tenner etter sykdom, og de fleste dommere brydde seg ikke om tannmanglene - men hunden var veteran. Kun én dommer sa eksplisitt at det ble trukket i premiegrad, og det var fordi de tenner som manglet gjorde det vanskelig å bedømme om hunden hadde korrekt saksebitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva slags skade vil jeg tro. Onkelen til min hund ble påkjørt og har blant annet amputert endel av halen, han har blitt stilt ut et par ganger. Fått KIP (kan ikke premieres) ene gangen vet jeg, men de stilte jo ut for å få en kritikk på resten av hunden liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min skal operere bort øyet sitt etter å ha blitt angrepet av en katt. Vetrinæren kan attestere at øyet ellers er i perfekt stand. De må fjerne det fordi katten har ødelagt den ene muskelen og synsnerven, slik at han er blind og øyet er veldig skjevt, slik at han ikke vil klare å blunke og rense øyet selv.

Jeg får bare melde meg på å se hvordan det går.. Skal prøve å ringe NKK også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Valpen min skal operere bort øyet sitt etter å ha blitt angrepet av en katt. Vetrinæren kan attestere at øyet ellers er i perfekt stand. De må fjerne det fordi katten har ødelagt den ene muskelen og synsnerven, slik at han er blind og øyet er veldig skjevt, slik at han ikke vil klare å blunke og rense øyet selv.

Jeg får bare melde meg på å se hvordan det går.. Skal prøve å ringe NKK også...

Husk og få med øyenfarge på attesten også. San at tar dommer hensyn tl attesten så står i hvertfall øyenfargen der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det skal jeg huske. Ringte NKK nå og de sa jeg kunne stille, men at det ville være opp til den enkelte dommer. Så da antar jeg at det igjen vil komme an på hvor mange andre griffon bruxellois som er i ringen samtidig... Om dommeren vil bruke tid på han eller ikke.. Vi starter med valpeshow, så får jeg ta det derfra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg låner tråden til noe relatert.

Hvordan er det å stille ut hund som har en testikkel i buken (altså kryptorkid)? Jeg vet at det er en diskvalifiserende feil, og at man kan ryke ut med 0. men jeg vil egentlig bare ha en kritikk på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg låner tråden til noe relatert.

Hvordan er det å stille ut hund som har en testikkel i buken (altså kryptorkid)? Jeg vet at det er en diskvalifiserende feil, og at man kan ryke ut med 0. men jeg vil egentlig bare ha en kritikk på hunden.

Jeg vet ikke hva dommeren vil si. Men du ikke bare kan ryke ut med 0, du skal ha 0.

Du kan ikke spørre om å få en uoffisiell dommeruttalelse etter at en utstilling er ferdig? Det vet jeg at de med kuperte hunder gjerne gjør siden de ikke kan stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva dommeren vil si. Men du ikke bare kan ryke ut med 0, du skal ha 0.

Du kan ikke spørre om å få en uoffisiell dommeruttalelse etter at en utstilling er ferdig? Det vet jeg at de med kuperte hunder gjerne gjør siden de ikke kan stille.

Det var jo selvfølgelig en tanke, men nå lurer jeg på hvorvidt jeg kan stille eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du kan stille, hunder som får 0 får jo en kritikk. De jeg vet av har fått det hvertfall fått det (jeg vet av 2 stk som har fått 0 pga agressjon...)

I Finland blir du nemlig diskvalifisert, men får da også pengene tilbake dersom du ikke får kritikk. Men flere dommere velger allikevel å gi kritikk om hundeeier heller vil det enn å få pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg låner tråden til noe relatert.

Hvordan er det å stille ut hund som har en testikkel i buken (altså kryptorkid)? Jeg vet at det er en diskvalifiserende feil, og at man kan ryke ut med 0. men jeg vil egentlig bare ha en kritikk på hunden.

Min datter stilte i juli en shiba med bare en testikkel, nettopp fordi eieren ville ha kritikk på hunden.

De var jo da innstilt på en 0-premie.

Meeen dommern merket ikke engang at den var krypt, og hunden fikk VG...

Det virker som om det varierer om man får kritikk eller ikke når hunden får 0-premie.

Hampus fikk ikke kritikk da han fikk 0 to uker etter at han ble verdensvinner pga at han geiper.

Dette var en illsint Finsk dommer.

Han fikk 0 en gang senere av samme grunn av Dansk dommer, og fikk da kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter stilte i juli en shiba med bare en testikkel, nettopp fordi eieren ville ha kritikk på hunden.

De var jo da innstilt på en 0-premie.

Meeen dommern merket ikke engang at den var krypt, og hunden fikk VG...

Det virker som om det varierer om man får kritikk eller ikke når hunden får 0-premie.

Hampus fikk ikke kritikk da han fikk 0 to uker etter at han ble verdensvinner pga at han geiper.

Dette var en illsint Finsk dommer.

Han fikk 0 en gang senere av samme grunn av Dansk dommer, og fikk da kritikk.

Kanskje en sammenheng med at det var Finsk dommer, og at de i Finland ikke gir kritikk.

Men godt å høre at du ellers har fått kritikk. Det er jo ikke snakk om å stille ham mye, men et par ganger, gjerne samtidig som søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hund med "skade" og har stilt ut, blitt premiert og fått kritikk to av to ganger vi har vært på utstilling. Her er det snakk om amputert hale (3 ytterste ledd) etter et uhell/ulykke (klemt i tung dør). Første dommer la ikke merke til det, andre dommer spurte om halen var amputert. Jeg forklarte hvorfor og var på tur til å dra vet-attesten opp av lomma, men dommeren bare sa "ok, da gjør det ikke noe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hund med "skade" og har stilt ut, blitt premiert og fått kritikk to av to ganger vi har vært på utstilling. Her er det snakk om amputert hale (3 ytterste ledd) etter et uhell/ulykke (klemt i tung dør). Første dommer la ikke merke til det, andre dommer spurte om halen var amputert. Jeg forklarte hvorfor og var på tur til å dra vet-attesten opp av lomma, men dommeren bare sa "ok, da gjør det ikke noe".

Det er jo lov å håpe at de bryr seg like lite om der er ett eller to øyer :P huff.. Jeg får bare prøve meg og se. Hadde vært kjekt om det hadde gått an å høre med en dommer eller to først, og se hva de tenker om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stilt ut gamlemor som har mistet noen tenner gjennom årenes løp, i veteran. Dommeren bare smilte da jeg kom med attest og sa det ikke var nødvendig. Cujo har amputert en tå og det har aldri blitt bemerket. Leverer alltid attest (det er en ikke-medfødt skade).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd øyet ikke kan berges! Jeg har selv en griffon som kunne ha mistet et øye grunnet katteklor, men Stjørdal Dyreklinikk klarte å redde det ved å operere inn ei kunstig linse. Så her er øyet intakt, men pupillen ser litt rar ut og synet er ikke like godt som det engang var.

Du kan fint forsøke å stille ut hunden din selv om den blir enøyd, for kritikk får du uansett om dommeren finner din hund en premiegrad verdig eller ikke. Dommeren vil kunne se øye/neseplassering ut i fra det andre øyet. Han/hun vil også kunne se størrelsen, hvor dypt øyet ligger i skallen samt øyenfargen ut i fra det andre øyet (fargeforskjell forekommer ikke, enten har hunden den korrekte mørkebrune fargen, eller en lysere nyanse).

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med utstilling, men min erfaring etter åtte år i ringen er at utstilling med griffon er ren bingo ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd øyet ikke kan berges! Jeg har selv en griffon som kunne ha mistet et øye grunnet katteklor, men Stjørdal Dyreklinikk klarte å redde det ved å operere inn ei kunstig linse. Så her er øyet intakt, men pupillen ser litt rar ut og synet er ikke like godt som det engang var.

Du kan fint forsøke å stille ut hunden din selv om den blir enøyd, for kritikk får du uansett om dommeren finner din hund en premiegrad verdig eller ikke. Dommeren vil kunne se øye/neseplassering ut i fra det andre øyet. Han/hun vil også kunne se størrelsen, hvor dypt øyet ligger i skallen samt øyenfargen ut i fra det andre øyet (fargeforskjell forekommer ikke, enten har hunden den korrekte mørkebrune fargen, eller en lysere nyanse).

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med utstilling, men min erfaring etter åtte år i ringen er at utstilling med griffon er ren bingo ;) Lykke til :)

Dette er min aller første utstillingshund.. Jeg har vært tilskuer til en utstilling før.. Thats it...

Øyet kan ikke reddes fordi det er ute av stilling.. Det er såpass skjevt at han ikke blunker som han skal, og det vil føre til at øyet tørker og dermed blir ødelagt. Egentlig skulle det vært fjernet igår, men dyrlegen treier veldig med å fjerne det - fordi øyet ellers er i perfekt stand. Linse og alt er perfekt! Men synsnerven er skadet så det er ingen reaksjon i pupillen, og så er det dette med øyet stilling. Og i forhold til utatillkng spiller det vel liten rolle om øyet er der eller om det står fullstendig på tverke vil jeg tro...

Jeg får bare prøve meg og så hva dommerne sier.. Jeg har sett at det er få brux'er på utstilling, så kanakje det er til vår fordel m.h.t premiering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...