Gå til innhold
Hundesonen.no

Middels/liten hund for agility og lydighet - hund nr. to


AstridN
 Share

Recommended Posts

Mokken: Godt poeng at kelpie er veldig forskjellig fra schäfer. Men jeg tenker at det ene ikke utelukker det andre - jeg har tross alt en springer spaniel nå, og de er jo også er kjent for å være rimelig entusiastiske. Men jeg må absolutt treffe noen kelpier for å se om det kan være noe for meg.

- skikkelig fart på agilitybanen, da! Det likte jeg :)

Bare et spørsmål til: hvordan er det med kelpier og bjeffing?

MegaMarie: siden vi har hannhund fra før, må det nesten bli det neste gang også. Men jeg får nok bli litt mer kjent med belgerne også. Jeg er litt bekymret for lyd, da - leser at de bjeffer mye. Vi bor i rekkehus og må kunne holde bjeffing sånn noenlunde i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen i Oslo-området med kelpie har lyst til å gå tur med verdens snilleste springer spaniel og samtidig vise fram sin fortreffelige kelpie, er det bare å ta kontakt :teehe: Gjelder belgere også! Alle i nabolaget mitt har bare settere...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn siden det snakkes om kelpien, så kan jo jeg også fortelle litt om min. Jeg en kelpie tispe på to år. Fra før av har jeg kooiker, noe helt annet.

Kelpien min er veldig begeistret for alt i hele verden, vil mye og har utrettelig med energi som må kanaliseres. (Ikke alle er som min, men min er nå slik og har vært fra hun var liten og fram til nå i en alder av to år). Får hun balansert med mosjon, hodebry, kos og konsekvent oppfølging så er hun helt super synes jeg.
Hun ligger rett ut hjemme og slasker seg og tar livet med ro dersom hun jevnt over får brukt seg litt. Ikke for mye i form av at jo mer jo bedre, men at hun får det hun trenger. Og hos meg er det veldig varierende hva vi gjør. Hun har lyd om hun får lov. Hun må holdes i tøylene på lyd rett og slett.

Hun er en frekkas som vil ha pinnen og leken og at de andre skal løpe etter henne og prøve å ta de tilbake. En liten tøffing som prøver å få med de andre på Emil-apestreker. Hun har ingen problem med å la andre hunder komme inn i hennes hjem, og ingen vokt på ting. Hun kunne nok vært typen til å prøve seg på det kanskje, men hun vet godt at hun ikke eier en dritt, alt er mitt og jeg bestemmer over alt. Alltid. Så hun prøver seg ikke :P

Hun lærer lynraskt og hun vil være flink. Hun er tvers igjennom snill og god. Hun er en klovn og jeg har aldri ledd så mye i hverdagen som etter at jeg fikk henne. Men man må tåle å få seg en Emil-killevink her og der. Hun har et kålhue som virrer litt all over, men hun er full av peace and love.
Vi har reale brytekamper (fordi jeg elsker det!) der hun lett kunne rett og slett spist meg opp om hun ble for ivrig, men hun vet akkurat hvor langt hun kan gå uten å skade mutter'n. Jeg stoler 100% på hunden min og hun er veldig flink med barn. (Stoler aldri på hund og barn alene sammen, men i forholdet mellom henne og meg). Hun elsker dem og hun er flink til å tone seg ned. Voksne derimot.. :P
Jeg opererer også med a la "frihet under ansvar", hun vokser liksom litt på det. Hun liker at jeg blir stolt av henne for ting hun mestrer.
Men hun er barnslig altså..

Hun er av den intense typen som man nok blir dritt lei om man ikke liker det. Noe er trenbart, men om man ikke liker det i det hele tatt, styr unna en type som henne! :P
Selv passer hun meg utmerket i mitt liv. Kunne ikke tenke meg hverdagen uten. Men det er smak og behag.
Hun er dyktig på spor, men blir litt lettere distrahert på lydighetsbanen når vi er i lag med andre der forstyrrelsene kan bli store mens jeg har høyere kriterier. Hun er to år, kan være både alderen og erfaring spiller litt inn her også.
Mens hjemme er konsentrasjonen en annen. Så, det ligger på føreren ;)

Da har du i hvert fall litt om min type kelpie og hvordan jeg opplever hverdagen med henne. Hun er fra de samme linjene som flere av sonenkelpiene.
Lykke til med valg av neste hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker fart på agilitybanen, følger deg som en skygge, er med på alt og liten så tenker jeg dvergpincher. Bare gjør god reaserch først.

Min er en typisk gneldrebikkje, men jeg ser (jippii) at fler og fler er ikke det. Min er også nervøs ovenfor mennesker (drittøff på alt annet..) Men avlen er som flere nevner virkelig på rett vei.

Uansett, en fantastisk liten hund, hun er virkelig min skygge. Der jeg er, der er Kua :P Hun er dritmorsom å trene og lærer superfort. Her står det mer på eier og interesse at vi ikke er ute å konkurerer, mitt hovedfokus i hverdagen er å trene jakthund, Kua (dvergen altså) trenes som båndhund på elg, ellers er hun med på alt av treningsturer fuglehunden får (sykkel, ski, kløvturer).

I AG er hun superrask, så rast at dersom jeg faktisk bestemmer meg for å virkelig gå inn for å trene ag (leker med tanken). Så må jeg lære meg å komandere på avstand, jeg har ikke sjangs i havet til å følge med :P

Andre dag med slalom

558012_10151453813760311_845133141_n.jpg

FULL fart!

303476_10151745035665311_773801414_n.jpg

75201_10151745036900311_1725887149_n.jpg

Ble litt spam, haha. Hun er så søt :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har ikke inntrykk av at belgerne har mye lyd. Ja, mine varsler om det kommer noen på døra (eventuelt opp trappa), men utenom det er det fint lite lyd i dem. Når du sier lyd, så regner jeg med at du tenker på bjeffing.

Sånn angående størrelse så har jeg en veldig liten tispe (55-56 cm og 19 kg) og en veldig høy hannhund (67-69 cm og 27 kg). Begge er kjappe hunder, dog er kanskje tispen kvikkere enn hannen min, men sånn i forhold til agility tror jeg de og de fleste belgere hadde passet bra. De gjør det jevnt over bra i agility, det er ingen bc når det kommer til fart, men de er overraskende kjappe og kvikke i reaksjonene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymeria: Takk for fin beskrivelse :) Jeg vet ikke hvordan det er å leve med en veldig intens hund, men det virker ikke umiddelbart avskrekkende etter det jeg får høre i denne tråden. Og jeg gikk inn på bloggen din og så noen utrolig vakre bilder :wub:

Kaja: Ja, jeg ser at en dvergpinscher kunne passet fint, og jeg har vært på kurs med en som er kjempeartig. Men jeg kjenner litt på at jeg nok ikke har lyst på en så liten hund. Egentlig burde jeg vel endret tittelen på tråden min. I mitt hode er springeren min en liten hund... Men takk for godt forslag, jeg skal ha det i bakhodet! Fine bilder, hun er nydelig :)

Michellus: Litt varsling er helt ok, det kan jeg fint leve med. Det vi helst vil unngå er en hund som bjeffer dagen lang når vi er på jobb, ukontrollert bjeffing på alt liksom... Men det er vel kanskje ikke normalt for noen hund som får det den trenger av mosjon, aktivisering og rammer.

Stine: En agilityvenninne har staff, og det er en helt nydelig hund! Og den er også blitt flink i agility. Men jeg vil nok satse på en rase som er litt raskere og veldig treningsvillig. Etter å ha strevd med en vimsete fuglehund vil jeg legge forholdene til rette for at det skal bli litt enklere neste gang ;) Og staffen er sikkert flink, men den er vel ikke like ivrig som gjeterrasene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen i Oslo-området med kelpie har lyst til å gå tur med verdens snilleste springer spaniel og samtidig vise fram sin fortreffelige kelpie, er det bare å ta kontakt :teehe: Gjelder belgere også! Alle i nabolaget mitt har bare settere...

Både jeg og flere med kelpie bor i Oslo området, og vi har forskjellige typer.

Nymeria: Takk for fin beskrivelse :) Jeg vet ikke hvordan det er å leve med en veldig intens hund, men det virker ikke umiddelbart avskrekkende etter det jeg får høre i denne tråden. Og jeg gikk inn på bloggen din og så noen utrolig vakre bilder :wub:

Kaja: Ja, jeg ser at en dvergpinscher kunne passet fint, og jeg har vært på kurs med en som er kjempeartig. Men jeg kjenner litt på at jeg nok ikke har lyst på en så liten hund. Egentlig burde jeg vel endret tittelen på tråden min. I mitt hode er springeren min en liten hund... Men takk for godt forslag, jeg skal ha det i bakhodet! Fine bilder, hun er nydelig :)

Michellus: Litt varsling er helt ok, det kan jeg fint leve med. Det vi helst vil unngå er en hund som bjeffer dagen lang når vi er på jobb, ukontrollert bjeffing på alt liksom... Men det er vel kanskje ikke normalt for noen hund som får det den trenger av mosjon, aktivisering og rammer.

Stine: En agilityvenninne har staff, og det er en helt nydelig hund! Og den er også blitt flink i agility. Men jeg vil nok satse på en rase som er litt raskere og veldig treningsvillig. Etter å ha strevd med en vimsete fuglehund vil jeg legge forholdene til rette for at det skal bli litt enklere neste gang ;) Og staffen er sikkert flink, men den er vel ikke like ivrig som gjeterrasene?

Men bare et spm, slet ikke du med din tidligere i forhold til aktivitet/tilting på trening? hvordan går det nå? Kelpien er ekstremt villig, men for mange kanskje blir mye hund, de er ivrige. de vil og du må også være litt frempå med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen belgere på agilitybanen :-) Mange lynraske og kjempeflinke hunder, men jeg har foreløpig ikke sett en belger på agbanen uten lyd. Jeg har dog trent lydighet med en del belgere der samtlige var lydløse... Det er noe med farten og høyere stress innen AG som fort kan skape lyd.

Dette med nervøsitet hos belger var jeg også redd for og det var en av grunnene til at belgeren forsvant fra min liste. Men av alle belgere jeg har møtt så har jeg kun møtt en nervøs og usikker hund, de andre har vært trygge, sosiale og trivelige hunder så jeg tror ikke det er noe problem å få en trygg belger i dag :-) Om det er belger du egentlig vil ha så bør du undersøke dem nærmere og møte flere av dem. Det samme gjelder kelpie, dra og møt noen av dem. Gjerne forskjellige typer...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare et spm, slet ikke du med din tidligere i forhold til aktivitet/tilting på trening? hvordan går det nå? Kelpien er ekstremt villig, men for mange kanskje blir mye hund, de er ivrige. de vil og du må også være litt frempå med de.

Det stemmer! Han har hatt en tendens til å koke i topplokket på agility og innimellom på lydighet. Jeg har heldigvis funnet ut av det og får ham raskt ut av den adferden ved å rolig holde ham fast et lite øyeblikk og så kommandere sitt. Jeg er fullstendig klar over at jeg må være forberedt på utfordringer ved å velge en ivrig hund, men det er jeg innstilt på. Det at Derek har såpass mye stress i sånne situasjoner har jo vært ganske lærerikt.

Men, helt klart, jeg må nok treffe noen av dem for å kunne sammenligne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine: En agilityvenninne har staff, og det er en helt nydelig hund! Og den er også blitt flink i agility. Men jeg vil nok satse på en rase som er litt raskere og veldig treningsvillig. Etter å ha strevd med en vimsete fuglehund vil jeg legge forholdene til rette for at det skal bli litt enklere neste gang ;) Og staffen er sikkert flink, men den er vel ikke like ivrig som gjeterrasene?

Den erfaringen jeg har er at Staffen er ekstremt lærevillig (bortsett fra Trym, men han tells ikke :P ) og utrolig raske i agility. Det hender vi blir ledd av når Tuva flyr gjennom slalomen mens pinnene spretter både hit og dit, så hos oss er det jeg som må få opp farten hos meg og farten ned hos henne. 2 mnd etter nybegynnerkurs så tok vi bronsemerket, og det var etter lite trening. Hadde jeg hatt høyere ambisjoner og syntes det hadde vært gøy å trent regelmessig så kunne vi nådd langt, både med Tuva og med Vigdis :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine: Da er de jammen flinke :)

Hva med aussie? De faller vel noenlunde innenfor samme kategori som kelpie og belger når det gjelder aktivitetsnivå og arbeidslyst? De trenger vel også en fast hånd? Jeg kjenner en flink, rask og behagelig aussie, men hun har en veldig erfaren eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kromfolender kanskje? Jeg har møtt et par kule og et par megasære, men kjenner ikke rasen.

918-kromfohrlander.jpg?w=460&ch=-1&up=Tr

3621-kromfohrlander.jpg

Chodsky Pes? En liten schäfer på mange måter. Ikke skarp, men sosial og koselig hund som kan utvikles til bra arbeidsjern. Har møtt ganske mange bra her (5-6 og kanskje et par litt vel rolige), men kjenner heller ikke her rasen så godt. Større enn du ønsker, men ellers tror jeg det burde passe deg veldig bra!

chodsky-pes-0.jpg

Begge raser er ganske skjeldne i Norge, men likevel ganske poppis i de miljøene de er kjent. Anbefaler ihvertfall å ta en titt!

Eller kanskje en kul papillon kunne vært noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Chodsky Pes]: :drool: Gurimalla, de var fine! Såvidt jeg kan lese helt raskt er de kanskje ikke altfor krevende heller. Dessuten er de innenfor mine kriterier for "middels" størrelse :P Takk for originale tips, jeg skal lese mer!

Jeg har vurdert papillon/phalene også, selv om jeg traff et utrolig bjeffete eksemplar på agilitykurs som ifølge eieren tisset inne i stua, det har gjort meg litt skeptisk. En "kul" papillon er selvsagt ikke sånn! Men er de noe tess i lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål til: hvordan er det med kelpier og bjeffing?

Min har en del vakt i seg. Hun mener det er hennes jobb å passe på huset og utenfor huset. Hun bjeffer faktisk mer enn papillonen, som rase er kjent som en gneldrebikkje. Jeg prøver å jobbe med det, og det er blitt noe bedre. Ute kan hun bjeffe litt om hun blir giret opp. Men jeg vet ikke hvor vanlig det er at kelpien bjeffer.

Jeg har vurdert papillon/phalene også, selv om jeg traff et utrolig bjeffete eksemplar på agilitykurs som ifølge eieren tisset inne i stua, det har gjort meg litt skeptisk. En "kul" papillon er selvsagt ikke sånn! Men er de noe tess i lydighet?

Jeg svarer jeg, selv om du egentlig syns den var for liten :aww: Jeg har papillon også nemlig, som nevnt tidligere :D Hun trener jeg i lydighet også, og hun er så kul å trene! De er jo kjent om mini border collien. Min har sølvmerket i lydighet, et usselt poeng unna opprykket til klasse 2. Min største interesse har heller aldri vært lydighet, vi har bare trent det på si for å ha noe annet å gjøre på. I fjor var første gang vi startet offisielt.

Video av min papillon på forrige lydighetskonkurranse.

https://www.youtube.com/watch?v=0IH-2f7L8p0

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en førstegangs hundeeier som valgte belger som første hund. Angrer ikke et sekund på det! Han er riktignok ikke så gammel enda, men både jeg og min mann har forelsket oss sånn i rasen at det kommer en til i hus etterhvert!

Han er en storsjarmør, elsker alt som har bein å gå på, kan leke i timesvis bare med oss eller med hundevenner. Han har en flott avknapp inne, og er en meget rolig type. Men når han er på, så er han virkelig på.

Etter at vi fant riktig motivasjon for trening så har han vært en drøm å trene med. Tar ting kjempe lett, er kjempe gira på å gjøre det bra, og blir super glad når jeg er stolt over han!

Han tror dog at han er mye mindre enn han egentlig er, og vil helst sitte på fanget over alt, uansett hva vi gjør. Skikkelig kosegris.

Vi har fått en valp som er veldig trygg, en rolig og avbalansert hund. Så vi har hatt mulighet til å ta han med oss over alt siden han var 8 uker uten problem.

Vi bor i en 76kvm leilighet i en blokk, og det har aldri vært noe problem. Han bjeffer kun om han blir gira veldig opp i lek, men det er veldig enkelt å avlede. Ellers er det litt boffing om han føler han må passe på. Men det er veldig sjeldent.

Nå er han riktignok bare en valp, men han har aldri hatt den typiske valpe oppførselen sin.

Hvem kan vel motstå et ansikt som dette? :D

post-12267-1408491968,3595_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Chodsky Pes]: :drool: Gurimalla, de var fine! Såvidt jeg kan lese helt raskt er de kanskje ikke altfor krevende heller. Dessuten er de innenfor mine kriterier for "middels" størrelse :P Takk for originale tips, jeg skal lese mer!

Jeg har vurdert papillon/phalene også, selv om jeg traff et utrolig bjeffete eksemplar på agilitykurs som ifølge eieren tisset inne i stua, det har gjort meg litt skeptisk. En "kul" papillon er selvsagt ikke sånn! Men er de noe tess i lydighet?

De kan egne seg godt i lydighet, det var to papillon med i VM i år. Min ene er i klasse 2, den andre holder på å trenes opp til debut, og viser gode takter :) De er veldig lettærte. I agility gjør de det også bra. Norge har bla et eget papillon lag (sommerfuglene).

Noen agilityeksempler:

Og lydighet:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...