Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig stressa i bil


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Over natten ble Meesha plutselig stressa i bil. Vi snakker piping, "sutring" og pesing (såpass at han er våt på fremlabbene) i opptil en time.

Da han var yngre brukte vi lang tid på å få han komfortabel i buret i bagasjerommet, hvor han måtte sitte da det var lånt bil. Vi landet til slutt på å ha teppe over hele buret, da var han rolig. Han har både stresset og vært rolig i fremmede biler. Vi har kjørt relativt hyppig, både til morsomme ting som tur, kjedelige ting som å hente matfar eller dra på butikken hvor Meesha ikke er ute av buret engang men må sitte i bilen og vente, og til kjipe ting som dyrlege (prøver å unngå å koble bil til enten kun morsomme eller kun kjipe ting for å unngå forventninger som slår ut i stress). Han er roligere dersom vi f.eks. kjører hjem fra tur (altså etter aktivitet). Ingen rutiner har endret seg fra han var rolig til han begynte å stresse. Det kom veldig plutselig. Ingen bråstopp eller slikt som vi kan huske som kan ha gjort han redd eller vondt.

Almenntilstanden er uendret; han er fremdeles sitt livlige, glade, sovende, kosesyke, matglade jeg. Vi skal til veterinær om ikke så lenge (satser på ila. uken) for vaksine og sånt, så jeg skal nevne det for vet da. Men hunden fremstår altså som helt frisk. Jeg har tenkt at det kan være hormoner, for han er jo en hannhund på rett over året.

Nå har vi kjøpt oss egen bil hvor Meesha til nå har sittet uten bur i forsetet, og kjørt to turer; piping og pesing en tur, rolig den andre turen. Planen er at han skal ligge i baksetet uten bur da vi sannsynligvis ikke får plass til buret (det er en sånn bil som ikke er stasjonsvogn så bagasjerommet er fullstendig utelukket).

Noen ideer? Kan det være så enkelt som hormoner og at det som har gått greit før plutselig ikke er greit, men så blir det greit igjen om litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedd de 10 siste gangene vi har kjørt ca. Begynte i "gamle" bilen (altså den vi har lånt siden vi fikk han). Ble flyttet fra bur til sete da vi fikk ny bil, så ingen direkte link der.

Bilsyk har jeg faktisk ikke tenkt på, herregud :P Kan det komme helt plutselig? Har tenkt at siden han hverken spyr eller gjør fra seg så er han ikke bilsyk. Hva annet enn reisesyketabletter kan hjelpe? Vil det være konstant, kan vi trene på det på noe vis?

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedd de 10 siste gangene vi har kjørt ca. Begynte i "gamle" bilen (altså den vi har lånt siden vi fikk han). Ble flyttet fra bur til sete da vi fikk ny bil, så ingen direkte link der. Bilsyk har jeg faktisk ikke tenkt på, herregud :P Kan det komme helt plutselig? Har tenkt at siden han hverken spyr eller gjør fra seg så er han ikke bilsyk. Hva annet enn reisesyketabletter kan hjelpe? Vil det være konstant, kan vi trene på det på noe vis?Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Hunden til mamma og pappa er bilsyk. Han spydde 2 ganger som valp, ellers ligger han bare og stirrer med munnen lukket igjen. Han sliter stakkar. Syter eller sier ingen ting, men det har tatt 2 år å få han til å gå frivillig inn i bilen. Får tabletter før planlagte bilturer. Han har ikke blitt bedre, men han skulle fått tabletter myyye tidligere. Nå kan det hende at det sitter i så godt fordi han forventer å bli dårlig. Har de assosiasjonene til bil liksom. Han kan sitte 6 timer i bil uten å duppe/slappe av stakkaren :(

Red. Reisesyketabletter skal vel også gjøre de litt trøtte? :)

Endret av LinL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan reisesyke komme så plutselig?

Han hopper forøvrig frivillig inn i buret, kan sitte pent med åpen dør og vente på å få komme ut, og lager hverken lyd eller peser når bilen står i ro, men i det sekundet hjulene begynner å rulle er det pip&pes.

Skal få tak i reisesyketabletter, for om det er det så får vi nå kanskje tatt det tidlig, og dermed unngå forventninger/assosiasjoner om å bli dårlig slik du skriver @LinL.

Må vi til vet for å få reisesyketabletter?

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja jeg hadde en som virket som reisesyk/redd (husker ikke eksakt hva det var) KAstet ikke opp men stresset noe utrolig i bil og siklet. Hanfant jeg ut at ble litt bilsyk og hadde mange forventninger til det å kjøre bil. Så mange og hyppige små turer hvor det ikke skjedde noe etterpå ble løsningen. HAn likte ikke etterpå å kjøre bil men han sluttet å sikle og stresse i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan reisesyke komme så plutselig?

Han hopper forøvrig frivillig inn i buret, kan sitte pent med åpen dør og vente på å få komme ut, og lager hverken lyd eller peser når bilen står i ro, men i det sekundet hjulene begynner å rulle er det pip&pes.

Skal få tak i reisesyketabletter, for om det er det så får vi nå kanskje tatt det tidlig, og dermed unngå forventninger/assosiasjoner om å bli dårlig slik du skriver @LinL.

Må vi til vet for å få reisesyketabletter?

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Nei, jeg har bare brukt Postafen, som man bruker til mennesker. Har gitt en halv tablett, ca 1 time før man skal ut å kjøre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ingvildoline Vi bruker også de til mennesker, tror ikke det finnes noe eget til hund jeg? Halv tablett en time før her også :) Er du usikker så kan du ringe vet og spørre om hvor mye han skal ha ift vekten hans. Foreldrene mine sin hund er en whippetblanding, rett under 20 kg ca- han får halv tablett 1 t før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...