Gå til innhold
Hundesonen.no

Tolkning av reglement angående utstilling av tispe etter valpefødsel.


Hampus
 Share

Recommended Posts

I reglene som ligger på NKK.no står det at man ikke kan stille tispe med valper som er under 75 dager.

Men hva med tispe som har født et kull og mistet alle valpene?

Tispa mi Dina fikk valpene sine sist fredag.

Dessverre skjedde det som ikke skal skje, vi mistet hele kullet.

2 var dødfødte og de siste 2 døde innenfor et døgn.

En forferdelig opplevelse.

Veterinæren antar det var en herpesinfeksjon, valpene blir obdusert uka som kommer.

Nå er det tilbake til hverdagen, hardt og brutalt.

Hun fikk hvile etter 2 tøffe døgn fram til i dag, men nå har vi etter råd fra veterinær kommet i gang med turer og aktivitet igjen.

Og hun er i fin form, leter litt men har egentlig taklet dette langt bedre enn vi fryktet.

Så da vurderer jeg å stille henne nå i høst om hun henter seg fint inn framover.

Men lurer da på om dette er lov innenfor de 75 dagene.

Hun har jo født valper, men har jo ikke valper under 75 dager likevel...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tispen din ikke dier og steller valper, tror jeg du fint kan stille. Sånn ville jeg tolket det, helt klart. Hun slipper jo påkjenningen det er å føde opp valper (dessverre), og vil raskt hente seg inn igjen. Melken forsvinner raskere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde regelen var for å spare tispa jeg, og selv om hun ikke har belastningen av valper som dier osv, så har hun født. Hvorfor haster det sånn å få stilt henne igjen? Det er ikke snakk om 3 mnd engang, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en interresant utstilling man har lyst til å stille på så hvorfor ikke? Det skader jo ikke tispa, Tuva ble jo stilt 1 uke etter at valpene ble 75 dager og ble BIR og BIG på en NKK utstilling. Så ikke ut som om hun hadde hatt valper i det hele tatt, ikke oppførte hun seg som en sliten mor heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk følgende svar fra NKK:

"Hei

Takk for din henvendelse.

I henhold til utstillingsreglenes punkt 3.7 er følgende tolkning gjeldende:

Bestemmelsen vil tolkes bokstavelig slik teksten står «..tispe har valper under 75 dagers alder..». Følgelig din hund kunne stille på utstilling da den ikke har noen valper. Forutsetningen vil selvfølgelig alltid være at hunden er frisk og oppfyller øvrige kriterier.

Lykke til med utstilling til høsten!"

Når det gjelder å spare tispa, så var det vel egentlig ikke det jeg spurte om.

Så det gidder jeg ikke kommentere utover det at vi har fått beskjed av veterinæren at det beste for tispa er fullstendig hvile i et døgn og så tilbake til hverdagen med masse aktivitet og mosjon så snart som mulig.

Det vil være det beste for tispa både fysisk og psykisk.

Ergo kan jeg ikke se noen grunn til å ikke stille henne om noen uker, men det er jo da min mening, så får andre ha sin.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fryktelig å høre. :(

Uff ja det var en forferdelig opplevelse som jeg ikke unner noen...

Men jeg må vel bare ta det som en erfaring med meg videre.

Heldigvis takler Dina dette forbausende bra.

Det virket nesten som om hun på et eller annet vis skjønte at det var over da veterinæren gikk ut med den siste valpen for å la den sovne inn...

Da endret hun adferd fullstendig og ble merkelig rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...