Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H på valp?


mvedvik
 Share

Recommended Posts

Vurderer å före valpen min på Vom og Hundemat når han kommer i hus.

Noen tanker/erfaringer? Lurer også på om noen har noen bra fremgangsmåter for tilvenning? Og også snacks til trening som da ikke blir tørrför-varianter, men samtidig ikke like kostbart som kyllingfilet etc., da jeg ønsker å gi han masse godbiter den første tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å före valpen min på Vom og Hundemat når han kommer i hus.

Noen tanker/erfaringer? Lurer også på om noen har noen bra fremgangsmåter for tilvenning? Og også snacks til trening som da ikke blir tørrför-varianter, men samtidig ikke like kostbart som kyllingfilet etc., da jeg ønsker å gi han masse godbiter den første tiden?

Vom og hundemat er bra det :) Personlig har jeg bare gjort forbytter med en gang, aldri hatt noe å si her i huset, men viss du ikke vil bytte brått så kan du enten bytte ut et måltid tørrfor med vom og fore de andre måltidene som vanlig før du bytter helt. Eller du kan gi tørrfor som vanlig og gi litt vom utenom måltidene får at hunden skal få prøve litt også bytte senere. Men skal du gi begge deler så ville jeg ikke blandet i samme måltid, men gi et av hver om du skjønner. :)

Godbiter her i huset er pølser (kylling og kalkun), billig og magert. Kan også enkelt deles opp i små biter slik at de ikke får for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var veldig sart i magen før han ble tilvent rått, spesielt som valp, så er nok litt preget av det og ville tatt overgangen gradvis, siden rått er så annerledes enn tørt og om valpen aldri har smakt rått kjøtt tidligere. :)

Så er det veldig mye forandring for valpen med en gang, så det er veldig fint om du får med evt. kjøper samme fôr valpen er vant med for hvertfall noen dager, så ville jeg bare gitt smakebiter (evt. lite mellommåltid) av VogH disse dagene før et fullt måltid.

Jeg kjøper billig kjøtt og lager godbiter av det. :) Kyllingfilet kjøper jeg aldri da det er dyrt, men frosne koteletter er ofte billig f.eks og egner seg ypperlig til å tørke eller koke godbiter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du gi begge deler så ville jeg ikke blandet i samme måltid, men gi et av hver om du skjønner. :)

Godbiter her i huset er pølser (kylling og kalkun), billig og magert. Kan også enkelt deles opp i små biter slik at de ikke får for mye.

Hva er grunnen til dette? Er det noe som forvirrer magen mer enn om en bytter ut ett og ett helt måltid?

Pølser ja, hehe, jeg tenker at alt er så avansert nå de siste ukene før valpen kommer at tanken på pølser ikke hadde slått meg en gang! Men det er jo ypperlig prismessig også, samt at det ikke gir for mye tyggemotstand mens vi trener.

Min var veldig sart i magen før han ble tilvent rått, spesielt som valp, så er nok litt preget av det og ville tatt overgangen gradvis, siden rått er så annerledes enn tørt og om valpen aldri har smakt rått kjøtt tidligere. :)

Det er slik jeg ser for meg at valpen min også kommer til å oppføre seg, bror til oppdretter jobber for en tørrforprodusent så han får ikke smake annet enn det før han kommer hit, dessverre. Tok overgangen lang tid? Og viste hunden tegn til ubehag annet enn diare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til dette? Er det noe som forvirrer magen mer enn om en bytter ut ett og ett helt måltid?

Pølser ja, hehe, jeg tenker at alt er så avansert nå de siste ukene før valpen kommer at tanken på pølser ikke hadde slått meg en gang! Men det er jo ypperlig prismessig også, samt at det ikke gir for mye tyggemotstand mens vi trener.

Fordi det er forskjell på hvordan tørt og rått fordøyes, så det er lettere for magen å få de hver for seg :) Pølser er genialt det, enkelt, billig og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke rett fra tørt til rått, og hunden var voksen da så ikke like sart mage lenger, så det gikk veldig fint her uten problemer med gradvis overgang. Husker bare som valp så tålte han veldig lite nytt før magen reagerte, blitt mer stabilt både med tiden og tåler mye mer etter at han ble tilvent rått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bare ga vom og hundemat med en gang han kom i hus. Vi skulle egentlig få med litt fôr fra oppdretter men de gikk akkurat tomme, og Orijen var veldig vanskelig å få tak i for 2 år siden (måtte kjørt helt til Strømstad) så da var det ikke så mye annet valg. Ingen trøbbel her hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine lundehundvalper på 7 uker har fått en blanding av karbonadedeig, surmelk og eggeplomme. Etterhvert har jeg erstattet eggeplommen med VH, men har vært nødt til å ta det veldig piano med opptrappingen. Det er ikke til å stikke under en stol at lundehundmager kan være enda mer sensitive enn andre valpemager, så jeg ville prøvd meg veldig forsiktig fram. Ikke mer enn en teskje første gang, i hvert fall, som et lite mellommåltid. Og da gjerne blandet med litt surmelk, om han er vant til det. Gjerne biola eller skummet kultur. Det bidrar også til å redusere fettkonsentrasjonen litt, og det gjør ikke noe. Friske lundehunder tåler og behøver en del fett i kosten, men man behøver ikke overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine lundehundvalper på 7 uker har fått en blanding av karbonadedeig, surmelk og eggeplomme. Etterhvert har jeg erstattet eggeplommen med VH, men har vært nødt til å ta det veldig piano med opptrappingen. Det er ikke til å stikke under en stol at lundehundmager kan være enda mer sensitive enn andre valpemager, så jeg ville prøvd meg veldig forsiktig fram. Ikke mer enn en teskje første gang, i hvert fall, som et lite mellommåltid. Og da gjerne blandet med litt surmelk, om han er vant til det. Gjerne biola eller skummet kultur. Det bidrar også til å redusere fettkonsentrasjonen litt, og det gjør ikke noe. Friske lundehunder tåler og behøver en del fett i kosten, men man behøver ikke overdrive.

Tusen takk! Fint å høre fra noen som har samme rase, jeg blir jo gjerne litt redd for å overdrive med de sarte magene dems, samtidig som jeg ikke vil ha han på diett fra første stund bare for å være føre var. Kommer til å ta i bruk tipsene dine, og de andre som har kommentert her, og ta en svært gradvis overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er forskjell på hvordan tørt og rått fordøyes, så det er lettere for magen å få de hver for seg :) Pølser er genialt det, enkelt, billig og godt.

Det er ikke det altså. :) Vet der er en myte som lever i beste velgående her, men ingen studier tilsier at dette stemmer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke noen forskjell på hundene mine om jeg blander type mat. Syns også dette virker veldig rart.

Det gjør ikke jeg heller, men så har ingen av mine hatt sarte mager og dermed har jeg aldri hatt behov for forsiktig bytte, tilvenning osv, jeg bare bytter jeg og det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...