Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase? Tibetansk spaniel? Finsk lapphund?


Mariss
 Share

Recommended Posts

For meg er det også slik at det er relativt ofte at sofaen frister mer når jeg kommer hjem. Der og da har jeg ikke lyst å gå tur. Men så snart jeg får på meg turklærne og har kommet meg ut, har kommet over den bøygen, så er det noe helt annet. Det har skjedd mange ganger at jeg tenker "uff, i dag blir det bare en kort tur, jeg orker ikke noe mer" når jeg sitter i sofaen. Men når jeg bare kommer meg ut, så blir turen både en og to timer.

Jeg har tro på variasjon. Trimturer, sløve søndagsturer, lange skogsturer løs, parkturer i bånd, strandtur med andre hunder, korte turer med mye trening/spor/godbitsøk osv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en herlig FL gutt på 5 månder. Vil ikke kalle han gneldre hund men han har lett for og ty til bjeffing! Spesielt om han blir veldig gira. Går nå på valpekurs og der er det 2 andre lappis valper. Det er disse 3 lappene som holder lydnivået oppe på kurset. :teehe:Så det kan være en del lyd i rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hund er en livsstil, det påvirker det meste man gjør eller ikke gjør (på godt og vondt). De fleste lever vel i familier/forhold hvor man deler litt på arbeidet, men på det jevne tar hund mye tid, spesielt i unghundperioden. Personlig synes jeg hunder ofte tar mer tid enn småbarn (gitt at de er barn som sover uten alvorlige sykdommer mm).

Mine hunder har ikke vært alene i 8 timer før de rundet året og vel så det, så det sier seg selv at man har gjort mange kompromiss for å få kabalen til å gå opp.

Syns du virkelig det er mer jobb/tid enn småbarn?

Mulig jeg er heldige med mine hunder, men for min del kan det virkelig ikke sammenlignes med barn, overhodet.

Mine hunder sover som regel så lenge vi er inne. De står aldri opp før vi gjør det. De er aktive når vi er ute. Hundene tilpasser seg, og er fornøyde så lenge de får være med. Nei, de kan ikke være alene hjemme lenge, men det kan virkelig ikke barn heller.

Ja, hund er på mange måter en livsstil. Men det går fint an å også "bare ha en hund". Det er sånn de fleste familiehunder lever. Man må ikke nødvendig gå 3-4 timer tur om dagen og samtidig drive med trening og annet på siden for å være en god hundeeier.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du virkelig det er mer jobb/tid enn småbarn?

Mulig jeg er heldige med mine hunder, men for min del kan det virkelig ikke sammenlignes med barn, overhodet.

Mine hunder sover som regel så lenge vi er inne. De står aldri opp før vi gjør det. De er aktive når vi er ute. Hundene tilpasser seg, og er fornøyde så lenge de får være med. Nei, de kan ikke være alene hjemme lenge, men det kan virkelig ikke barn heller.

Ja, hund er på mange måter en livsstil. Men det går fint an å også "bare ha en hund". Det er sånn de fleste familiehunder lever. Man må ikke nødvendig gå 3-4 timer tur om dagen og samtidig drive med trening og annet på siden for å være en god hundeeier.

Våre hunder har vært mer jobb enn våre barn da de var på det minste ja, helt klart. Men vi var også heldige med å få sovebarn uten særlige plager som kolikk osv. De har også en utmerket av-knapp (hundene, ikke barna), og er rolige så lenge det ikke skjer noe, men vi har to staute hannhunder som har hatt behov for svært mye sosialisering (spesielt mastiffen) og jeg hadde aldri turt å slippe han som jeg gjør i dag hadde det ikke vært for alt forarbeidet og treningen som ligger bak.

Jeg er bare av den oppfatning at det blir et betraktelig lettere hundehold dersom man styrer unna bruks- og jakthunder, det er jo nokså store forskjeller mellom en tibbe og en finsk lapphund.

Som jeg har sagt før; ikke baser et hundehold på hva hunden kan klare seg med, baser hundeholdet på hva du faktisk kan gi hunden og hva som er ideelt for akkurat den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å ha hunder og mange barn og full jobb og likevel gi hundene et godt liv. Det handler om å inkludere hundene i hverdagslivet, og det handler om logistikk. Og vi har stort sett hatt jakt og trekkhunder.

En vanlig dag hjemme hos oss KAN se slik ut:

0600/0630 - 0700: Opp og hopp og lufte hunder, ev så løper jeg en tur med dem på ca 5 km.
0700 − 0745: egenpleie, matpakker, unger opp av senga og ut av huset.

0745 − 1530: jobb, hvis behov kan jeg dra hjem i lunsj og lufte hund. Mannen min har hjemmekontor halve tiden og lufter da gjerne hund, Ev løper han også en tur med frk Setter.

1600 − 2000; diverse - enten følger jeg barn på trening/kamp,(og mannen min følger da en av de andre) og ta da gjerne med minst en hund som jeg enten da sosialiserer/miljøtrener, ev trener lydighet med i miljø med forstyrrelser. Ev løper jeg med hundene mens datterbarn trener, om jeg ikke løp om morgenen. Om ungene ikke har aktivitet de må følges til, drar jeg gjerne ut på tur(etter først å ha satt på en maskin med klær, og piska yngste pode til å rydde kjøkken….). Ev er vi på kurs/fellestreninger med andre hundefolk.
2000 − 2100: vi pleier å spise sen middag, fordi vi er så "opptatt" på ettermiddagene. (jeg trener gjerne litt lydighet, ev tar frem kassa og repeterer den under middagslaginga). Eldste pode tar med seg hund på løpetur ofte om kvelden.
Resten av kvelden varierer etter ork og overskudd. Hundene er sammen med oss, og er rolige og virker tilfredse og fornøyde.

Helger og fridager er vi gjerne på lengre turer i marka, ev fjellet. Ev på helgekurs med hund, besøker venner (og ta da med oss hund som regel). Og noen dager bare sløver vi alle sammen. Går helt greit det også.

Og vi er tre stk som akivt løper med hundene nesten hver dag. I tillegg har yngste pode kompis som har hund, så han vil gjerne gå hunde-tur med kompis når denne foreslår det. Datterbarn turer etter eget hode sammen med venninne, i nærmiljøet rundt huset vår. Og de har stadige prosjekter som involverer hundene - enten skal de lære "triks", eller de må stelles, børstes eller styres med på annen måte. Så hundene her deltar i det meste.

Og så må man ikke glemme at hunder SKAL sove ganske mange timer. Studier har vist at hunder som får for lite søvn (mindre enn 14 timer per døgn om jeg husker rett) blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt er det mange som anbefaler å gå på utstilling, rasetreff etc. før en kjøper en rase. Dette er helt ukjent for meg, men er noe jeg gledelig vil prøve. Men etter å ha googlet dette i kombinasjon med Bergen ble jeg ikke noe klokere. Hvor blir slike arrangement publisert? Og hva gjør en tilskuer? Ser en bare på, eller har en mulighet til å hilse på hundene? Sikkert dumme spørsmål, men må innrømme dette er litt gresk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt er det mange som anbefaler å gå på utstilling, rasetreff etc. før en kjøper en rase. Dette er helt ukjent for meg, men er noe jeg gledelig vil prøve. Men etter å ha googlet dette i kombinasjon med Bergen ble jeg ikke noe klokere. Hvor blir slike arrangement publisert? Og hva gjør en tilskuer? Ser en bare på, eller har en mulighet til å hilse på hundene? Sikkert dumme spørsmål, men må innrømme dette er litt gresk for meg.

Det er bare å beklage tilgjengeligheten på NKKs sider, men her skal iallefall terminlisten ligge. Bare velg det som passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nevner hovedpoenget kanskje ikke er at tur i seg selv ikke må være 3 timer hver dag, men at en finsk lapphund har lav terksel for å gjø, og hvis man da har tenkt å holde seg i grenseland av hva som skaper en hund med mye overskuddsenergi..... Overskuddsenergi er ikke det man vil ha hvis man vil at en hund skal gjø så lite som mulig, når den har en lav terskel for mye lyd. I ei blokk.

Overskuddsenergi på labradoren min fører bare til mas og mye apportering av sokker, leker, søppel(poser) etc. Hun kan også begynne å pipe, brumme og lage lyd for å få fart på meg når hun kjeder seg. Kan bare tenke meg hva en finsk lapphund som liker å bjeffe kan begynne å lage til. Kjedebjeffing på hver en dør som lukker seg.... urk.

Men lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor utstilling i Bergen helgen 27./28. september, det holdes vel som vanlig på Bønes Racketsenter. Sjekk hjemmesidene til BSBK - bsbk.org :)

Sånn generelt ang bjeffehunder og lite aktivisering - min erfaring med min spisshund tilsier at mengde bjeffing/lyd henger sammen med aktivitetsnivå ;) Alt fra kun et par bjeff om det kommer noen på døren når han er godt turet til boffing på tilnærmet hver eneste noenlunde høye lyd i huset og utenfor om han er understimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mariss

På utstillinger kan du ofte møte oppdrettere, de kan være nokså opptatte mens det hele står på (dvs rett før de selv skal i ringen), så jeg vil anbefale deg å ta med en god stol, en kopp kaffe og nyte synet av flotte dyr. Når det hele nærmer seg slutten, evt at oppdretterne ikke har nådd opp hadde jeg gått bort for en liten prat, om ikke annet for å få navn og kontaktinfo, så kan du ta resten via mail eller telefon. Hvis du kjøper deg en katalog ved inngangen vil også navn til oppdretter stå på hver eneste påmeldte hund.

Dersom du vil se flere raser på samme sted anbefaler jeg NKKs storutstillinger (det er vel noe i Rogaland i høst, husker ikke når Bergen pleier å være) eller en dobbeltutstilling (både lør og søn) med mange forskjellige raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor utstilling i Bergen helgen 27./28. september, det holdes vel som vanlig på Bønes Racketsenter. Sjekk hjemmesidene til BSBK - bsbk.org :)

Sånn generelt ang bjeffehunder og lite aktivisering - min erfaring med min spisshund tilsier at mengde bjeffing/lyd henger sammen med aktivitetsnivå ;) Alt fra kun et par bjeff om det kommer noen på døren når han er godt turet til boffing på tilnærmet hver eneste noenlunde høye lyd i huset og utenfor om han er understimulert.

Så bra! Det tror jeg at jeg vil prøve å få med meg. Men har en mulighet til å hilse på hundene på utstillingen, samt ta en prat med eieren? Det er jo dette som er mest interessant for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mariss

På utstillinger kan du ofte møte oppdrettere, de kan være nokså opptatte mens det hele står på (dvs rett før de selv skal i ringen), så jeg vil anbefale deg å ta med en god stol, en kopp kaffe og nyte synet av flotte dyr. Når det hele nærmer seg slutten, evt at oppdretterne ikke har nådd opp hadde jeg gått bort for en liten prat, om ikke annet for å få navn og kontaktinfo, så kan du ta resten via mail eller telefon. Hvis du kjøper deg en katalog ved inngangen vil også navn til oppdretter stå på hver eneste påmeldte hund.

Dersom du vil se flere raser på samme sted anbefaler jeg NKKs storutstillinger (det er vel noe i Rogaland i høst, husker ikke når Bergen pleier å være) eller en dobbeltutstilling (både lør og søn) med mange forskjellige raser.

Ok, da har jeg en plan :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe nyttig å gå på utstilling (eller andre arrangementer) for å se hvordan raser er. Snakk med eiere og oppdrettere, og hils på mange forskjellige individer av rasen. Ofte kan man falle for helt andre raser en de man i utgangspunktet har sett seg ut - eller man faller fullstendig for rasen man i utgangspunktet ønsket.

For å slenge inn en helt annen rase, så tror jeg whippet kan passe deg - i alle fall på aktiviseringsbiten (så lenge den også får løpt løs et par ganger i uken). Ikke rasen man kjøper om man vil satse innen lydighet, men de er lettlærte og trening på lavere nivå passer dem greit. De er med på alt man måtte ønske av mosjon, er sofagriser inne, bjeffer lite, generelt sett en frisk rase med godt gemytt. De kan bære kløv, trekke på ski og sykkel, være med på joggetur, osv.

Jeg er bare av den oppfatning at det blir et betraktelig lettere hundehold dersom man styrer unna bruks- og jakthunder, det er jo nokså store forskjeller mellom en tibbe og en finsk lapphund.

Som jeg har sagt før; ikke baser et hundehold på hva hunden kan klare seg med, baser hundeholdet på hva du faktisk kan gi hunden og hva som er ideelt for akkurat den rasen.

Dette er jeg helt enig i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt rundt er det mange som anbefaler å gå på utstilling, rasetreff etc. før en kjøper en rase. Dette er helt ukjent for meg, men er noe jeg gledelig vil prøve. Men etter å ha googlet dette i kombinasjon med Bergen ble jeg ikke noe klokere. Hvor blir slike arrangement publisert? Og hva gjør en tilskuer? Ser en bare på, eller har en mulighet til å hilse på hundene? Sikkert dumme spørsmål, men må innrømme dette er litt gresk for meg.

I Bergen er første utstilling siste helgen i September på Bønes Racketsenter. Her finner du annonsen for hvilken dag de forskjellige rasene er. Ta kontakt med folk som har rasen, gjerne etter de er ferdig i ringen. Alltid noen som vil snakke om rasen sin :)

Angående rasetreff, så er det best å gå gjennom klubben til rasen, evnt om det finnes rasegrupper på facebook.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tar opp tråden igjen, jeg. Er japansk spisshund og finsk lapphund "like ille" når det kommer til lyd?

Kjenner lite til japansk spisshund, men har via forum inntrykk av at de er relativt like. Finsk lapphund skal jo ikke være gneldrehunder, det er uønsket på rasen, men dessverre finnes det endel hunder med altfor mye lyd. Men gjør man jobben sin med å undersøke linjer, treffe hunder etc, så er det stort sett greit å finne stille individer. Min hannhund på tre år har veldig lite lyd (katter og reinsdyr drar frem lyden i ham, that's it), og han verken varsler på dørklokka, folk/hunder som går forbi hagen etc, og lar seg ikke dra igang om vi har besøk av hunder som varsler :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt til Tibben, og synes disse virker som ganske enkle hunder generelt, som ikke krever mye. Annet enn å være mye med eieren(e) sin(e) for å trives, de er tross alt selskapshunder først og fremst.

Det sagt, bør alle hunder få turer eller finne på noe annet hver dag som en hovedregel, men en halvtime-times tur hver dag pluss lufteturer, og lengre turer som en hovedregel hver lørdag og søndag pluss ferier, og om hunden ellers ikke er veldig mye alene, ser jeg overhodet ikke på det som et dårlig liv for denne rasen. Slik jeg kjenner denne rasen, tror jeg faktisk det passer ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...