Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta gode bilder av en aktiv valp?


Fommle
 Share

Recommended Posts

Jeg har et Canon EOS 550D med standardlinsen og en 75-300. Jeg har fått tatt mange gode bilder, men jeg er som mange andre flinkest med auto eller auto uten blits som er min "favoritt"... Det er jo bare dumt å ikke ha lært seg mer, jeg prøvde en stund men så fikk jeg liksom ikke det til. Og det har jo generet blitt mange gode bilder da, altså mer enn gode nok til oss i familien. Og jeg har tatt mye av aktive unger bl.a.

Men en kjapp valp i fullt firsprang mot meg klarer jeg ikke få fine bilder av. Vil så gjerne ha de flagrende ørene osv, få noen glimt av hva som bor i henne når hun ikke sover. For hun er virkelig et fyrverkeri til tider, en herlig jente.

Noen som har tips til innstillinger, hva må jeg tenke på? Jeg har jo bare sekunder på meg så jeg må tenke fort.

Bør jeg ha noen andre linser? Jeg ønsker meg en mellomting av de jeg har og en F50 fra før.

Bør jeg få meg stativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon EOS 550D med standardlinsen og en 75-300. Jeg har fått tatt mange gode bilder, men jeg er som mange andre flinkest med auto eller auto uten blits som er min "favoritt"... Det er jo bare dumt å ikke ha lært seg mer, jeg prøvde en stund men så fikk jeg liksom ikke det til. Og det har jo generet blitt mange gode bilder da, altså mer enn gode nok til oss i familien. Og jeg har tatt mye av aktive unger bl.a.

Men en kjapp valp i fullt firsprang mot meg klarer jeg ikke få fine bilder av. Vil så gjerne ha de flagrende ørene osv, få noen glimt av hva som bor i henne når hun ikke sover. For hun er virkelig et fyrverkeri til tider, en herlig jente.

Noen som har tips til innstillinger, hva må jeg tenke på? Jeg har jo bare sekunder på meg så jeg må tenke fort.

Bør jeg ha noen andre linser? Jeg ønsker meg en mellomting av de jeg har og en F50 fra før.

Bør jeg få meg stativ?

Vanskelig å gi deg et helt kurs i én post, men noe av det viktigste for hunder i bevegelse (og når du ikke tar bilder på autoinnstilling) vil kanskje være:

- Høy lukkerhastighet.

- Gjerne relativt liten blenderåpning for å isolere hunden fra bakgrunnen (hvis det ikke er nok lys, kompenser med høyere ISO - dette kan du til dels redigere bort i etterbehandlingen [ta bilder i RAW, og lær deg enkel etterbehandling, hvis du ikke allerede gjør dette]). (Det er imidlertid lettere å få hunden i fokus med større blenderåpninger.)

- Bruk AI Focus (helst ikke AI Servo, og ikke One Shot)

- Ha på High-Speed Continuous Shooting, ta mange bilder av gangen, og velg ut det beste i etterkant (lettere å få fine poseringer, samt at det er fort gjort for kameraet å miste fokus).

- Bli vant til å bruke autofokuspunktene på kameraet ditt. I begynnelsen kan det være enklest å bare ha midtpunktet aktivt.

Objektiver avhenger av hva du vanligvis tar bilder av, men generelt for hunder i bevegelse er 75-300 fine brennvidder. Stativ kan være en stor fordel, men dette avhenger av hva du tar bilder av ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er godt lys. Har du ikke nok lys, er det vanskelig å få rask nok lukkerhastighet til at motivet blir skarpt.

Bruk gjerne en lukkerhastighet på over 1/500 sek. Da fryser du bildet fort nok til å fange bevegelser.

Bruk også gjerne blenderåpning på rundt 3,5-4. Bruker du større blenderåpning (lavere tall, som f eks f2,8), vil dybdeskarpheten i bildet bli dårligere (men bakgrunnen blir da dus og fin) og det er vanskeligere å treffe riktig med fokus. Jeg antar at dine objektiver ikke kan ha større blenderåpning enn 3,5, så da gir det seg litt selv :).

En liten regel (som det ser ut til at Astrum over blander litt):

- Stor blenderåpning = liten dybdeskarphet i bildet = diffus bakgrunn som fremhever motivet (men gjør det vanskeligere å treffe med fokus på bevegelig motiv) - benyttes gjerne til portrettfoto

- Liten blenderåpning = stor dybdeskarpet i bildet = det meste i bildet blir skarpt (benyttes gjerne til landskapsfoto)

Jeg bruker som regel bare ett fokuspunkt når jeg fotograferer hunder i fart. Jeg bruker det i midten, da er det lettere å sikte riktig :).

Jeg bruker også kontinuerlig fokus (er vel det som kalles AI servo på Canonkamera), men jeg trykker ned utløserknappen slik at den "refokuserer" ofte mens hunden kommer løpende mot meg. Det er veldig vanskelig for et kamera å fokusere selv på et motiv som kommer i full fart i mot, derfor hjelper jeg til litt ekstra der :).

Jeg tar ikke så mange bilder av gangen i serie når jeg fotograferer. Kanskje tar jeg 2-3 bilder før jeg lar kamera fokusere på nytt, så tar jeg nye 2-3 bilder, kanskje opp til 4 :). Kameraet henger sjelden med med fokusen på fler enn det.

Stativ trenger du ikke når du fotograferer ting som beveger seg. Det er først når du skal leke med lange lukkertider at stativ kan være på sin plass :).

Dette bildet er ett av mine siste favoritter...

10293696_863204117040132_216555912212668

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som å se meg selv skrive posten! :P Har et nikon D3200 og jeg får det pokker ta ikke til!! :P Når jeg bruker auto uten blitz blir ALT av bilder blurry, når jeg har blitz blir de fine og klare, men da får jeg ofte ikke blinkskuddene fordi den bruker sånn tid på å fokusere og ta bildet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er godt lys. Har du ikke nok lys, er det vanskelig å få rask nok lukkerhastighet til at motivet blir skarpt.

Bruk gjerne en lukkerhastighet på over 1/500 sek. Da fryser du bildet fort nok til å fange bevegelser.

Bruk også gjerne blenderåpning på rundt 3,5-4. Bruker du større blenderåpning (lavere tall, som f eks f2,8), vil dybdeskarpheten i bildet bli dårligere (men bakgrunnen blir da dus og fin) og det er vanskeligere å treffe riktig med fokus. Jeg antar at dine objektiver ikke kan ha større blenderåpning enn 3,5, så da gir det seg litt selv :).

En liten regel (som det ser ut til at Astrum over blander litt):

- Stor blenderåpning = liten dybdeskarphet i bildet = diffus bakgrunn som fremhever motivet (men gjør det vanskeligere å treffe med fokus på bevegelig motiv) - benyttes gjerne til portrettfoto

- Liten blenderåpning = stor dybdeskarpet i bildet = det meste i bildet blir skarpt (benyttes gjerne til landskapsfoto)

Jeg bruker som regel bare ett fokuspunkt når jeg fotograferer hunder i fart. Jeg bruker det i midten, da er det lettere å sikte riktig :).

Jeg bruker også kontinuerlig fokus (er vel det som kalles AI servo på Canonkamera), men jeg trykker ned utløserknappen slik at den "refokuserer" ofte mens hunden kommer løpende mot meg. Det er veldig vanskelig for et kamera å fokusere selv på et motiv som kommer i full fart i mot, derfor hjelper jeg til litt ekstra der :).

Jeg tar ikke så mange bilder av gangen i serie når jeg fotograferer. Kanskje tar jeg 2-3 bilder før jeg lar kamera fokusere på nytt, så tar jeg nye 2-3 bilder, kanskje opp til 4 :). Kameraet henger sjelden med med fokusen på fler enn det.

Stativ trenger du ikke når du fotograferer ting som beveger seg. Det er først når du skal leke med lange lukkertider at stativ kan være på sin plass :).

Dette bildet er ett av mine siste favoritter...

10293696_863204117040132_216555912212668

Akkurat sånn er det jeg også ønsker å få til!

Må finne ut hva disse tingene dere snakker om er *notere ned blenderåpning og lukkertid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er det jeg også ønsker å få til!

Må finne ut hva disse tingene dere snakker om er *notere ned blenderåpning og lukkertid"

:D

Når det gjelder blenderåpning, så kan man tenke litt på våre egne pupiller. De fungerer akkurat som blenderåpningen på et objektiv. Er det skarpt lys, så trekker pupillen seg sammen, mens i dårlig lys blir den stor for å slippe inn nok lys til at vi kan se :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løpe kombo er

TV setting (canon), sette til 1/1250 auto iso.

ang fokus settingene må du prøve deg frem du liker og trives med, jeg vet hvem som er teknisk sett best, men jeg og den er ikke venner :lol:

Jeg bruker å ha sone fokus punkter kombinert med serie fotografering og ai servo (da refokuserer kamera som en villmann). ai fokus holder den fokus på det du fokuserte først på. one shot tar den nytt bilde for hver gang.

Har jeg veldig dårlig med lys skrur jeg nedove rmot 1/700 osv.

10471197_10154276039525464_8264681008427

Ting som beveger på seg er gøy! (eneste jeg liker å ta bilder av :lol:

188983_10152607652215464_1609984210_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, akkurat slike tips jeg trenger! Hvilken linse bruker du AnnetteH?

Jeg Canon 70-200 f4. (den hvite linsen)

Holder suverent til ute bilder :-)

Har også diverse andre linser og blitz til inne bilder.

Har kjøpt alt brukt unntatt nyeste 17-50 f2.8 linsen min. Bruktmarked på foto. No ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som å se meg selv skrive posten! :P Har et nikon D3200 og jeg får det pokker ta ikke til! :P Når jeg bruker auto uten blitz blir ALT av bilder blurry, når jeg har blitz blir de fine og klare, men da får jeg ofte ikke blinkskuddene fordi den bruker sånn tid på å fokusere og ta bildet :P

Det der hørtes litt rart ut. Det virker som om lukkertiden blir for lang når du ikke bruker blitz, slik at hunden rekker å flytte seg i løpet av den tida kamerat bruker på å ta bildet. Med blitz trenger den ikke å slippe inn lys over lengre tid for å få nok, så da kan den fryse bevegelsene bedre pga kortere lukkertid. Men på den annen side burde det ikke være nødvendig med blitz ute nå? Hva slags objektiv bruker du, og tar du mye bilder i dårlig lys?

D3200 har vel også en sånn sportsinnstilling du kan bruke i stedet for helautomatisk? Da slipper du å tenke, samtidig som kameraet vet at det må bruke kort lukkertid.

Evt kan du bruke lukkertidsprioritering, det heter vel S (for shutter - lukker) om jeg ikke husker feil. Men da må man vel også velge en verdi for iso, og så justerer kameraet blender selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes litt rart ut. Det virker som om lukkertiden blir for lang når du ikke bruker blitz, slik at hunden rekker å flytte seg i løpet av den tida kamerat bruker på å ta bildet. Med blitz trenger den ikke å slippe inn lys over lengre tid for å få nok, så da kan den fryse bevegelsene bedre pga kortere lukkertid. Men på den annen side burde det ikke være nødvendig med blitz ute nå? Hva slags objektiv bruker du, og tar du mye bilder i dårlig lys?

D3200 har vel også en sånn sportsinnstilling du kan bruke i stedet for helautomatisk? Da slipper du å tenke, samtidig som kameraet vet at det må bruke kort lukkertid.

Evt kan du bruke lukkertidsprioritering, det heter vel S (for shutter - lukker) om jeg ikke husker feil. Men da må man vel også velge en verdi for iso, og så justerer kameraet blender selv.

Ja burde være godt nok lys ute men fortsatt så vil den liksom ikke helt.. :( Har prøvd å bruke sportinnstillingen, auto med blitz, og uten blits og eneste bildene som blir klare er de med blitz. Men, da får jeg kun ett og ett bilde og den bruker lang tid før jeg får tatt selve bildet etter at den har fokusert..

Har brukt objektivet som fulgte med kamera, kjøpte meg hin dagen et tamron 18-200 med autofokus, så håper det kanskje kan hjelpe på litt om det er objektivet som er problemet.

Evt så er det jeg som er problemet :P Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja burde være godt nok lys ute men fortsatt så vil den liksom ikke helt.. :( Har prøvd å bruke sportinnstillingen, auto med blitz, og uten blits og eneste bildene som blir klare er de med blitz. Men, da får jeg kun ett og ett bilde og den bruker lang tid før jeg får tatt selve bildet etter at den har fokusert..

Har brukt objektivet som fulgte med kamera, kjøpte meg hin dagen et tamron 18-200 med autofokus, så håper det kanskje kan hjelpe på litt om det er objektivet som er problemet.

Evt så er det jeg som er problemet :P Hehe

Som oftest er det dessverre den bak kamera som kødder det til *ler*.

Kan hende du bruker litt feil fokusmetode? Man kan velge om kameraet skal løse ut kun når motivet er i fokus, eller man kan velge at det løser ut når du trykker på utløserknappen, uavhengig av om motivet er i fokus. Jeg tipper ditt er innstilt på første alternativ nå.

Men det kan selvsagt være noe i veien med autofokusen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det dessverre den bak kamera som kødder det til *ler*.

Kan hende du bruker litt feil fokusmetode? Man kan velge om kameraet skal løse ut kun når motivet er i fokus, eller man kan velge at det løser ut når du trykker på utløserknappen, uavhengig av om motivet er i fokus. Jeg tipper ditt er innstilt på første alternativ nå.

Men det kan selvsagt være noe i veien med autofokusen også :)

Er nok definitivt meg ja :P Hehe

Hvor kan jeg velge fokus da? Alt står på automatisk liksom :P

Skulle fått vært med på et fotokurs eller noe sånt tror jeg :D

AF-søkefunksjon har stått på dynamisk om jeg forstår dette riktig. bør den være på enkeltpunkt? eller autovalg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok definitivt meg ja :P Hehe

Hvor kan jeg velge fokus da? Alt står på automatisk liksom :P

Skulle fått vært med på et fotokurs eller noe sånt tror jeg :D

Fotokurs kan være gull verdt, det altså :).

Jeg aner ikke hvordan man velger slik fokus på ditt kamera dessverre, men les i bruksanvisningen kanskje (men det er ikke alltid så lett å forstå slike bruksanvisninger heller da :))?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotokurs kan være gull verdt, det altså :).

Jeg aner ikke hvordan man velger slik fokus på ditt kamera dessverre, men les i bruksanvisningen kanskje (men det er ikke alltid så lett å forstå slike bruksanvisninger heller da :))?

For meg er det meste sånt gresk så et kurs hadde nok ikke vært dumt :P

Har funnet ut hvor jeg finner instillingene nå da :P og har valgt et annet AF, så får vi se om det gir uttelling senere :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er redigert, siden jeg innså at jeg bare svarte Enits og ikke TS.

TS:

Du spurte om stativ. Det synes jeg personlig er noe herk, selv om sikkert mange er uenig med meg. Jeg sliter skikkelig med å få kameraet i den vinkelen og høyden jeg ønsker, og med hunder i aktivitet som stadig flytter på seg hadde jeg blitt gal av å slåss med kameraet... Stativ er et must hvis du skal ta bilder som krever lang lukkertid, siden det er begrenset hvor lenge man greier å holde et kamera stødig med hendene. Men for hunder i bevegelse er gjerne lukkertida så kort at dette ikke er noe problem. Du vil vel gjerne også holde kameraet ganske lavt for å ta bilder av hunden rett forfra eller fra siden, ikke ovenfra og ned, og jeg vet ikke hvor langt ned man kan få et kamera på stativ?

Ellers skader det ikke å påvirke/planlegge situasjonen litt heller. For eksempel at du kaller inn hunden og knipser når den er på et sted du har tenkt ut på forhånd.

Enits:

Blir alt i bildet uskarpt, eller er det noe som blir skarpt selv om det var noe annet enn du ønsket? Hvis det bare er feil ting som blir skarpt så skyldes det feilfokusering, blir alt bare grøtete så er det nok lukkertiden eller evt feil på kameraet/objektiv eller noe slik.

Endret av Petra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...