Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjæledyr kan ikke reise til utlandet uten eier


Justisia
 Share

Recommended Posts

Mattilsynet

En reise med et kjæledyr til og fra utlandet regnes kun som privat (ikke kommersiell) hvis eieren av dyret er med på reisen eller har foretatt den samme reisen i nær tilknytning i tid.

Det er med andre ord ikke mulig for en annen enn eieren å ta dyret med til utlandet uten at eieren reiser for eksempel rett før eller rett etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir pes med forvert osv da

Vi tar aldri med hundene til utlandet, vi. Sluttet til og med å ta dem med til Sverige da det ikke lenger holdt å ha med vaksinekortet. Jeg tror egentlig det er ganske vanlig at norske hunder aldri får hverken sydenturer eller Harryturer, så bare fôrverten gjøres oppmerksomme på at de må inn som medeiere hvis det blir aktuelt med pass, så er det vel ingen stor greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar aldri med hundene til utlandet, vi. Sluttet til og med å ta dem med til Sverige da det ikke lenger holdt å ha med vaksinekortet. Jeg tror egentlig det er ganske vanlig at norske hunder aldri får hverken sydenturer eller Harryturer, så bare fôrverten gjøres oppmerksomme på at de må inn som medeiere hvis det blir aktuelt med pass, så er det vel ingen stor greie :)

Tenkte mer på utstilling/prøver enn harrytur :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om den regelen, og gjett om det kommer til å bli klønete, så mye som vi reiser med hunder til utlandet for å stille. Tror sidene i passet kommer til bli relativt utfylt med ekstra eiere. :)

Tanken bak alle de "kjekke" reglene til mattilsynet er sikkert fine, men det er jo uten tvil de son driver aktivt med sine hunder som får svi. De som smugler hunder klarer det helt fint uansett.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, hvor stort er egentlig problemet om det kan omgås ved å skrive inn den som har med seg hunden i passet som eier? Hvor mange sender dere hundene deres avgårde til utlandet for å stille eller å pare, liksom? Og ikke minst - er det nødvendig å ha en hel liste full av folk du sender bikkja di rundt med for å stille eller pare? Hvor begrensende er egentlig denne regelen?

- Ikke i det hele tatt for mitt vedkommende, btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så enkelte ramaskrik om dette på Facebook i går, hvor folk trodde de måtte foreta eierskifte i NKK i hytt og pine.

Men hvem som står i passet har jo ingen juridisk forpliktelse, jeg kan jo sette opp HKH Mette-Marit der om jeg vil.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange av alle de hundene som var i Finland i helgen som reiste med andre som hadde papirene i orden :P

De jeg veit om som var i Finland, hadde med egne hunder. Det er uansett ikke det jeg spurte om. Hvor mange forskjellige mennesker pleier du å sende hunden din avgårde med på utstilling? Hvor ofte sender du hunden din avgårde med andre mennesker? Er det et reelt problem for deg at vi har fått denne regelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, hvor stort er egentlig problemet om det kan omgås ved å skrive inn den som har med seg hunden i passet som eier? Hvor mange sender dere hundene deres avgårde til utlandet for å stille eller å pare, liksom? Og ikke minst - er det nødvendig å ha en hel liste full av folk du sender bikkja di rundt med for å stille eller pare? Hvor begrensende er egentlig denne regelen?

- Ikke i det hele tatt for mitt vedkommende, btw.

Det lurer jeg også på. Det kunne faktisk ikke falle meg inn å sende noen av hundene mine med andre folk på verken utstilling eller parringstur liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange av alle de hundene som var i Finland i helgen som reiste med andre som hadde papirene i orden :P

Ikke den jeg hadde med meg ihvertfall, var overhodet ikke klar over dette. Var mer opptatt av ormekurer og den slags...

Men det betyr at man må registreres hos MT som importør? Og man må ha en haug med attester som sier ditt og datt om både hund og virksomheten den kommer ifra (altså hundens eier). Eier må også være registrert i det landet den bor i og underlagt regelmessig kontroll?

Det er jo veldig vanskelig å putte en privatperson inn i en virksomhet sine føtter, hvordan løser man egentlig den delen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
1 time siden, jaktlykke skrev:

Drar opp denne igjen.  

Storm skal til Danmark - uten meg.  Han blir hentet i Kristiansand og jeg kommer over noen dager etter og tar ham med tilbake. Hvordan gjør jeg det?  Skal jeg oppføre de som henter ham i passet hans?  Er det andre papirer å tenke på?

Tror ikke det finnes noen slike regler inn i Danmark . Du reiser sammen med ham inn i Norge igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal ha ham med tilbake.  

Jeg får ikke fri fra jobb til å dra nedover på parringstidspunktet så tispeeier henter ham en en liten uke før og jeg kommer etter så snart jeg kan.  Og så drar vi hjem sammen når parringen (e)er over.

Det finnes et erklæringsskriv på Mattilsynet sine sider ser jeg som gir en fysisk person tillatelse til å ta med seg dyret på dine vegne så lenge "forflytingen ikke skjer mer enn 5 dager før eller etter min egen forflytning".

Men det gjelder kanskje INN i Norge og ikke til Danmark...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, jaktlykke skrev:

Ja jeg skal ha ham med tilbake.  

Jeg får ikke fri fra jobb til å dra nedover på parringstidspunktet så tispeeier henter ham en en liten uke før og jeg kommer etter så snart jeg kan.  Og så drar vi hjem sammen når parringen (e)er over.

Det finnes et erklæringsskriv på Mattilsynet sine sider ser jeg som gir en fysisk person tillatelse til å ta med seg dyret på dine vegne så lenge "forflytingen ikke skjer mer enn 5 dager før eller etter min egen forflytning".

Men det gjelder kanskje INN i Norge og ikke til Danmark...?

Ja, det gjelder inn i Norge. Du må sjekke danske regler for inn i Danmark men der kan jeg ikke tro det finnes noen regler på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Norden.org gjelder følgende:

Flytte eller reise med kjæledyr til Danmark
Du kan ta med deg din egen hund, katt eller ilder i ikke-kommersielt øyemed fra et EU-land, samt Norge og Island, til Danmark, dersom følgende krav er oppfylt:
 
Du må selv reise sammen med dyret. I visse tilfeller kan du gi fullmakt til at en venn eller et familiemedlem kan reise med dyret.
Dyret skal være identitetsmerket med mikrochip. Dyr som er merket med lettleselig tatovering gjort før 3. juli 2011 kan likevel utstedt pass.
Dyret må ha et EU-kjæledyrpass, utstedt av en autorisert dyrlege.
Dyret må ha en gyldig rabiesvaksine. Vaksineringen må ha skjedd minimum 21 dager før avreise til Danmark.
Her kan du sjekke hva som gjelder av krav inn til Danmark

Edit: Det ble bare helt teit med mellomrom, får ikke endret det :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...