Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil - vil ikke ha liker-knapp

128 stemmer

1. 1.

• Ja
      82
    • Nei
      18
    • Nøytral
      28

Recommended Posts

Er det ikke sånn at "vet ikke"-stemmene er blanke og går til flertallstemmene? Da blir det mer som 26% + 60% = klart flertall for liker-knapp. Og hvis vi da skal følge din logikk, @Bølla , så bør vi lytte til nei-stemmene siden flertallet ikke er i stand til å ta en god beslutning. Mao, liker-knappen må bort :teehe:

(Beklager, men jeg klarte ikke å la være :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

*nikker og smiler* (håhå tenk så irriterende med ti sånne innlegg etter hvert "hovedinnlegg" da ) Men synes denne funksjonen har en megafeil da... man burde jo kunne like egne innlegg.

Til informasjon: Denne avstemningen er ikke startet av administratorer, moderatorer eller Hundsonens eiere. Likerknappen er ikke noe problem i seg selv, og fungerer helt utmerket både på Face

Liker-knappen erstatter nikking og smiling, og gjør dermed kommunikasjonen mer lik ansikt-til-ansikt-kommunikasjon. Synes jeg.

Posted Images

Guest Kåre Lise

Kanskje det lureste er å se hva som gagner forumet og ikke minst graden av seriøsitet her inne, moderatorene selv bruker jo disse liker-knappene flittig selv når det er sarkasmestikk til meddebattanter og liten grad av saklig fokus i innlegg, så jeg vil tro at dette er et område hvor eierne selv bør kunne bestemme da de ikke er like personlig farget.

Do'h!

Så om jeg starter en poll på hvorvidt moderering er ønsket eller om man ønsker anarki. Legger dere opp modererering om det blir resultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk men hvis folk har så sart hud at man ikke tåler "liker"-knappen burde man virkelig utsette seg for å være på diskusjonsforum da? :ermm: Har aldri sett på den som et problem jeg, synes tvert i mot at den er kjekk å ha for å slippe å quote hvis man får et svar hos noen men det er ikke så mye å svare tilbake men man likevell vil vise at man har sett svaret. Eller hvis man leser et godt innlegg. Kanskje man er enig i et innlegg men ikke orker å engasjere seg mer i diskusjonen der og da enn det. Og mange andre grunner som flere andre har ramset opp - jeg orker ikke quote de men har trykket liker etterhvert som de ble skrevet :shifty:

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk men hvis folk har så sart hud at man ikke tåler "liker"-knappen burde man virkelig utsette seg for å være på diskusjonsforum da?

Det har ikke med sart hud å gjøre. Men ja, det er noen positive ting med knappen, men ved å trykke 'liker' så vet man ikke hva vedkommende egentlig mener. Om denne er helt enig i kommentar/innlegg, om denne liker at vedkommende er ærlig med sine meninger (men at man selv ikke nødvendigvis er enig i selve meningen) osv osv - så 'liker' kan bety så mangt.

Er det to som diskuterer heftig og den ene kun får 'liker' og den andre ingen, så blir det litt sånn 'gjengen' står og heier uten selv å bidra med noe konstruktivt (som er i strid med retningslinjene). Å det kan føles som mobbing for den som ikke får noen 'liker'. For man skal huske at det er endel her som har vært her fra starten og det er (føles slik i alle fall) at disse er en 'gruppe' som for det meste er enige og de er offensiv i både å kommentere og trykke 'liker'. Nye og andre brukere kan godt være enig med den som ikke får noen 'liker', men de er nye og/eller liker ikke å stikke seg fram med å trykke 'liker' til en som diskuterer med en som får masse.

Når man i tillegg har det i retningslinjene §1.6 "Begrunnelser og forklaringer er påkrevd" så strider egentlig knappen med regler satt, så da det bør ikke være grunnlag for avstemning engang, den må bort, eller retningslinjene må endres.(da først kan det være aktuelt med avstemning)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det var ett problem med å være nøytral (dvs plager meg ikke/spiller ingen rolle/ser ikke problemet) så endret jeg det til "Ja" vil ha. For jeg har ingen problemer med den og ikke noen negative tanker heller.

Det er ca 7700 medlemmer på forumet, og 112 medlemmer har stemt.

Tror alle vet at det er ikke 7700 aktive medlemmer på dette forumet jeg :)

**

Med tanke på at avstemmingen er anonym så kan jeg ikke helt skjønne at det er ett problem for folk å stemme.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå si at vi tar denne pollen med i beregningen, hvem skal vi da høre på? Flertallet som syns det er greit med en liker-knapp? Eller de som ikke liker den?

Er det ikke noen eiere til dette forumet som dere kan spørre da?

Og det å ta med "nøytral" som et alternativ til om man skal ha Liker-knappen eller ikke må vel være akkurat like glupt som å ha følgende alternativer:

Kanskje

Vet ikke

De "nøytral-stemmene," hvilken side går de til? Ja? Nei? 50/50? :rolleyes:

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det å ta med "nøytral" som et alternativ til om man skal ha Liker-knappen eller ikke må vel være akkurat like glupt som å ha følgende alternativer:

Kanskje

Vet ikke

Det er de som gir f*** det mimmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at "vet ikke"-stemmene er blanke og går til flertallstemmene? Da blir det mer som 26% + 60% = klart flertall for liker-knapp. Og hvis vi da skal følge din logikk, @Bølla , så bør vi lytte til nei-stemmene siden flertallet ikke er i stand til å ta en god beslutning. Mao, liker-knappen må bort :teehe:

(Beklager, men jeg klarte ikke å la være :P )

Nei, jeg tenker det er en beslutning som er opp til eierne og ikke debattanter eller moderatorer, det er jo de som har råderett ift hvilket type forum de ønsker å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig i at det er litt kjipt å få masse liker i bildetråder, og nesten ingen kommentarer. Akkurat der er det hyggelig å få litt mer respons egentlig. Men er jo ikke sikkert man får det heller, så da er 10 liker bedre enn ingen kommentarer. Er ikke sikker på om folk hadde kommentert bilder noe mer jeg, uten likerknappen.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette dekkes av

§1.6

Begrunnelser og forklaringer er påkrevd. Ethvert innlegg som skrives skal ha en mening for leseren. Gjentatt posting av innlegg som "enig", "den suger", "fint!", "haha" " :D" og tilsvarende innlegg uten mer forklaring kan føre til at posten slettes. Dette sørger for at man ikke kan "spamme" for å få innlegg på innleggstelleren.

Edit: Forøvrig litt morsomt å bruke dette som er argument for 'liker' knappen, når det kommer på kant med retningslinjene slik du beskriver det.

Ja, men at det dekkes av retningslinjene betyr ikke at folk lar være å poste de innleggene :) . Da må vi muligens oftere minne om at det skal skrives litt mer enn "fin!", ikke at jeg har opplevd det som et veldig stort problem tidligere men. Jeg vil nok tro at den knappen har gjort at en del av de innleggene har forsvunnet.

Moderator/admin IW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje

Vet ikke

Eierne følger med når de kan og har sett tråden, men dette er ikke en tråd som er opprettet etter ønske fra dem eller av oss i moderatorteamt.

Ønskes det ytterligere kontakt med eiere så er mailadressen [email protected] :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men at det dekkes av retningslinjene betyr ikke at folk lar være å poste de innleggene :) . Da må vi muligens oftere minne om at det skal skrives litt mer enn "fin!", ikke at jeg har opplevd det som et veldig stort problem tidligere men. Jeg vil nok tro at den knappen har gjort at en del av de innleggene har forsvunnet.

De har ikke forsvunnet, men gått i 'liker' knappen - noe som sagt er i strid med retningslinjene. Jeg tror nok denne utfordringen har økt, for det er langt lettere å 'like' enn å bare kommentere med det man ikke vil ha, som <"enig", "den suger", "fint!", "haha" ":D">. Dermed har man bidratt til å skjule utfordringen man ikke vil ha. Utfordringen har altså ikke forsvunnet.

At folk også kan poste skikkelige innlegg, fjerner ikke 'liker' og/eller bare sier <"enig", "den suger", "fint!", "haha" ":D">, som retningslinjene ikke vil ha. (det eneste det endrer er at disse ikke øker trådens lengde) - det er tilbakemelding/innlegg uten "Begrunnelser og forklaringer" det teller som. Retningslinjene sier ingenting om at man kan poste <"enig", "den suger", "fint!", "haha" ":D">, for så å gi begrunnelse og forklaring i et nytt innlegg - dette skal høre sammen slik jeg forstår retningslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke forsvunnet, men gått i 'liker' knappen - noe som sagt er i strid med retningslinjene. Jeg tror nok denne utfordringen har økt, for det er langt lettere å 'like' enn å bare kommentere med det man ikke vil ha, som <"enig", "den suger", "fint!", "haha" ":D">. Dermed har man bidratt til å skjule utfordringen man ikke vil ha. Utfordringen har altså ikke forsvunnet.

At folk også kan poste skikkelige innlegg, fjerner ikke 'liker' og/eller bare sier <"enig", "den suger", "fint!", "haha" ":D">, som retningslinjene ikke vil ha. (det eneste det endrer er at disse ikke øker trådens lengde) - det er tilbakemelding/innlegg uten "Begrunnelser og forklaringer" det teller som. Retningslinjene sier ingenting om at man kan poste <"enig", "den suger", "fint!", "haha" ":D">, for så å gi begrunnelse og forklaring i et nytt innlegg - dette skal høre sammen slik jeg forstår retningslinjene.

Først - jeg er ikke noe fan av likerknappen - selv om jeg er kjapp på å bruke den selv. Dobbeltmoralen lenge leve :aww: Men, jeg ser ikke hvordan "liker"knappen strider mot retningslinjene - jeg ser hva du skriver, men "liker" er nå en gang ikke et innlegg, og det er innleggene som skal ha mening.

Vi har hvertfall aldri vært ekstremt strenge på den regelen - rett og slett fordi noen innlegg, foreksempel i bildetråder, er helt legitime med "åååh så fine hunder" Slike godtar vi enda, og jeg regner med de kommer til å bli godtatt fremover.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke med sart hud å gjøre. Men ja, det er noen positive ting med knappen, men ved å trykke 'liker' så vet man ikke hva vedkommende egentlig mener. Om denne er helt enig i kommentar/innlegg, om denne liker at vedkommende er ærlig med sine meninger (men at man selv ikke nødvendigvis er enig i selve meningen) osv osv - så 'liker' kan bety så mangt.

Er det to som diskuterer heftig og den ene kun får 'liker' og den andre ingen, så blir det litt sånn 'gjengen' står og heier uten selv å bidra med noe konstruktivt (som er i strid med retningslinjene). Å det kan føles som mobbing for den som ikke får noen 'liker'. For man skal huske at det er endel her som har vært her fra starten og det er (føles slik i alle fall) at disse er en 'gruppe' som for det meste er enige og de er offensiv i både å kommentere og trykke 'liker'. Nye og andre brukere kan godt være enig med den som ikke får noen 'liker', men de er nye og/eller liker ikke å stikke seg fram med å trykke 'liker' til en som diskuterer med en som får masse.

Når man i tillegg har det i retningslinjene §1.6 "Begrunnelser og forklaringer er påkrevd" så strider egentlig knappen med regler satt, så da det bør ikke være grunnlag for avstemning engang, den må bort, eller retningslinjene må endres.(da først kan det være aktuelt med avstemning)

Bare meg som ser ironien i at 4 stk som ikke liker liker-knappen, trykket liker på dette innlegget?

--

Jeg stemte nøytralt. Fordi jeg ikke bruker den i stor grad selv, og fordi jeg ikke helt ser at det er et problem at man kan like andres innlegg. Om jeg må velge enten eller, så blir svaret at jeg vil ha liker-knapp, for å slippe alle "åh, enig"-innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg ser ikke hvordan "liker"knappen strider mot retningslinjene - jeg ser hva du skriver, men "liker" er nå en gang ikke et innlegg, og det er innleggene som skal ha mening.

Det er ikke innlegg skriftlig, men det er uansett ett innlegg - som f.eks at personen ytrer en ting som "enig". (uten begrunnelse eller forklaring) - som er i strid med retningslinjene. Om man skriver "enig" eller trykker "enig/liker" så er betydningen den samme (kan være iom 'liker' kan bety annet). Sånn sett er egentlig 'liker' knappen mindre forklarende og begrunnet enn et innlegg der man skriver dette(å bryter mer med retningslinjene enn et innlegg). Da er det mindre sjanse til å missforstå meningen.

Som sagt er det mange grunner til at man kan trykke 'liker'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke innlegg skriftlig, men det er uansett ett innlegg - som f.eks at personen ytrer en ting som "enig". (uten begrunnelse eller forklaring) - som er i strid med retningslinjene. Om man skriver "enig" eller trykker "enig/liker" så er betydningen den samme (kan være iom 'liker' kan bety annet). Sånn sett er egentlig 'liker' knappen mindre forklarende og begrunnet enn et innlegg der man skriver dette(å bryter mer med retningslinjene enn et innlegg). Da er det mindre sjanse til å missforstå meningen.

Som sagt er det mange grunner til at man kan trykke 'liker'.

Men "liker" fyller ikke opp tråden med "meningsløse innleg", den tar ikke opp plass så man må scrolle forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "liker" fyller ikke opp tråden med "meningsløse innleg", den tar ikke opp plass så man må scrolle forbi.

DET har man som sagt regler på, så det er ingen begrunnelse for å bryte reglene med andre løsninger. Enten har man retningslinjer for at disse skal følges, ellers er det ingen grunn til å ha de. Så slikt fyller uansett ikke opp trådene når retningslinjer blir fulgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET har man som sagt regler på, så det er ingen begrunnelse for å bryte reglene med andre løsninger. Enten har man retningslinjer for at disse skal følges, ellers er det ingen grunn til å ha de. Så slikt fyller uansett ikke opp trådene når retningslinjer blir fulgt

Men er det ikke denne retningslinjen du mener det strider mot? Nøyaktig hva er det det strider mot der?

§1.6

Begrunnelser og forklaringer er påkrevd. Ethvert innlegg som skrives skal ha en mening for leseren. Gjentatt posting av innlegg som "enig", "den suger", "fint!", "haha" " :D" og tilsvarende innlegg uten mer forklaring kan føre til at posten slettes. Dette sørger for at man ikke kan "spamme" for å få innlegg på innleggstelleren.

Regelen er jo forklart med "Gjentatt posting av innlegg som... " Jeg ser ikke at "liker" går under den den regelen i det heletatt. Det står også begrunnet at "dette sørger for at man ikke kan "spamme" for å få flere innlegg på innleggstellern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eierne følger med når de kan og har sett tråden, men dette er ikke en tråd som er opprettet etter ønske fra dem eller av oss i moderatorteamt.

Ønskes det ytterligere kontakt med eiere så er mailadressen [email protected] :)

Men da kommer denne tråden til å rusle og gå og rusle og gå og ingen tar en avgjørelse ang den knappen. Stilig det også da - litt sånn "Hundesonens egen variant av å diskutere Pavens skjegg." :teehe:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kommer denne tråden til å rusle og gå og rusle og gå og ingen tar en avgjørelse ang den knappen. Stilig det også da - litt sånn "Hundesonens egen variant av å diskutere Pavens skjegg." :teehe:

Skal jeg stenge den mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§1.6

Regelen er jo forklart med "Gjentatt posting av innlegg som... " Jeg ser ikke at "liker" går under den den regelen i det heletatt. Det står også begrunnet at "dette sørger for at man ikke kan "spamme" for å få flere innlegg på innleggstellern.

Så det erstattes med 'spamming' av 'liker' i tråder, betydningen er den samme. "Begrunnelser og forklaringer er påkrevd. Ethvert innlegg som skrives skal ha en mening for leseren."

Man kan jo bortforklare det med at det står 'skrives', men denne regelen ble vel skrevet før man hadde 'liker' knappen, uansett gir ikke antall 'liker' en mening for leseren (like lite som eksemplene i retningslinjene sier), for denne leser jo også antall 'liker'.

Når det gjelder telleren, så slår vel dette ut motsatt - at endel poster vittige/morsomme/frekke/fengende kommentarer for å sanke 'liker' på statistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
    • Av praktiske årsaker, skal ha med hunden på flere reiser uten fryser. Tenker å gi blanding av vom og tørrfor på sikt.  I tillegg liker jeg å bruke deler av måltidene til trening på tur, noe som er vanskelig med råfor...  
    • Tispen min er 10 måneder nå.  Meget omgjengelig familiehund. Mjuk pels og gemytt 🤣. Lettlært. Nydelig vakker. Perfekt størrelse.  Vi driver med blodspor og lydighet.  Grua meg mest til pelsstell når jeg vurderte rasen, ja snø i pelsen er irriterende, men jeg må lære meg å huske å bruke riktig tøy 🙈 Koser meg overraskende med å klippe og stelle pelsen.  Jeg har dessverre vært ekstremt uheldig med sykdom på henne, men slik jeg har forstått det er dette en sunn rase med få plager.   
    • Blir spennende å følge med videre!   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...