Gå til innhold
Hundesonen.no

Hodelus...

Recommended Posts

Guest Yellow
Skrevet

Fant akkurat levende faenskaper på meg selv. Samboer skal også behandles for sikkerhetsskyld, men leser at dette ikke overføres til kjæledyr.

Hunden sover i sengen med oss. Er det helt sikkert at de ikke trives på hundekroppen og hunden da ikke skal ha noen behandling?

Ellers tar jeg gjerne imot tips fra de som har erfaring med dette.

Skrevet

Min eneste erfaring er den gangen begge søsknene mine hadde det og før vi visste det kosemoste vi like mye på hunden, som for øvrig sover i min seng, uten at jeg eller hunden ble smittet. Og den gangen, paranoid som jeg er, leste jeg meg fram til at de ikke går på hunder :) Bare vask med lusesjampoo og gre med lusekam, vask klær (husker ikke hvor varmt, men varmt) og frys sengetøy. Og varsle alle som kan ha blitt smittet, eller som du mistenker har smittet deg

Skrevet

Helt fritt fra eget hode dette, ingen erfaring eller fakta bak - men jeg tenker at det vil være en forskjell på hunder med hundepels og hunder med hår slik som havanaisen? Eller er det bare ar lusa ikke trives på HUNDER generelt og ikke har noe med hår/pelstype å gjøre? :icon_confused:

Skrevet

Helt fritt fra eget hode dette, ingen erfaring eller fakta bak - men jeg tenker at det vil være en forskjell på hunder med hundepels og hunder med hår slik som havanaisen? Eller er det bare ar lusa ikke trives på HUNDER generelt og ikke har noe med hår/pelstype å gjøre? :icon_confused:

De er kun i stand til å spise menneskeblod

Guest Yellow
Skrevet

Takker for svar! Verste hadde vært om hunden skulle bli plaget, men da er det heldigvis ikke noen fare for det. :lol:

Givende å jobbe med barn, men det har noen bakdeler også, gitt.

Skrevet

Erfaring fra en mamma: kjøp elektrisk lusekam samt lusemiddel. Frys ned sengetøy o.l i ett døgn, og annet aktuelle klær og hodeplagg, sykkelhjelmer etc

Støvsug huset og ta en ekstra helge-støvtørk :)

Skrevet

Menneskelus går på mennesker, hundelus går på hunder osv, dvs at lus er artspesifikke små blodsugere som kun drikker blod fra "sin" art. :) Så du trenger ikke å bekymre deg for smitte til hunder.

Jeg har heldigvis aldri stiftet nærmere bekjentskap med hodelus, men har skjønt at det er viktig å gre gjennom ofte mellom behandlinger for å fjerne evt overlevende lus og egg. Lykke til med å bli kvitt dem! :)

• Like 1
Guest Yellow
Skrevet

Erfaring fra en mamma: kjøp elektrisk lusekam samt lusemiddel. Frys ned sengetøy o.l i ett døgn, og annet aktuelle klær og hodeplagg, sykkelhjelmer etcStøvsug huset og ta en ekstra helge-støvtørk :)

Leste fra pålitelige kilder at det heldigvis ikke er noen sjanse for at lusen overlever og kan komme tilbake uten verten, da de blir svake etter bare noen timer uten verten og dør innen etpar dager.

Men sengesett og håndklær kokvaskes, hodeplagg blir ikke brukt nå annet enn strikker som kanskje også burde fryses sammen med børster. Sofaen er av skinn.

Var hos legen for noen uker siden nå da jeg allerede da hadde noe rød og irritert, og noe kløende (ikke noe særlig egentlig) hodebunn som ble konkludert med at nok var eksem, kanskje det allerede da var snakk om lus. :x Verken jeg eller legen så dette da, men er vel ikke så lett å se når de ikke er fullvoksne eller bare var veldig få.

Passer kanskje ikke under kategorien "Hundens helse og sykdommer" dette, men var først og fremst det med hunden jeg ønsket å få avklart når jeg opprettet tråden. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...