Gå til innhold
Hundesonen.no

World Dog Show 2014 - Finland


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg skjønner det ikke helt jeg, hvorfor fikk ikke BOB og BOS tittel?

Sånn er det alltid, beste veteran VWW, Cacib vinner WW, og Junior JWW.

BIR og BIM er uanvengig av de her, og en hund kan ikke få to vinner tittler. Det betyr at Junior og veteran er ikke berettiget WW da de ikke kan ta imot Cacib.

Eks i AK ringen ble en junior BOS og en Veteran BOB, "nr 3" på tispe ble WW og "nr.2" på hannhund WW.

De er forøvrig inne å konurrerer om plasseringene på en helt annen måte enn normalen. Kun de berettiget CACIB blir kalt inn i ringen for den tittelen, samme om Cert, også er det tilslutt Veteran, Cacib winner og cert/junior winner inne for å konkurrere om BIR. Om det ble forståelig :P

Plassering av kjønn og utdeling av Cacib/red.Cacib/Cert/res.cert/Beste kjønn er 5 innkalleser til ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det ikke helt jeg, hvorfor fikk ikke BOB og BOS tittel?

Verdensvinnertitlene går til CACIB-vinnerne, så for eksempel på berner ble en veteran BIR - veteran kan ikke konkurrere om CACIB, dermed gikk VV-tittelen til en russer som vant champion og fikk CACIB.

Hvorfor? Det bare er sånn, CACIB ansees vel som den høyeste premieringen en kan få, derfor følger verdensvinnertittelen også. Selv om det er blodig urettferdig for juniorer og veteraner som klarer å gå helt i toppen, og "bare" får en aldersbestemt vinnertittel.

Foenix var med til Finland, og fikk excellent i åpen klasse, men ble uplassert blant de 22 påmeldte. Hun er en slow riser, og jeg ser det godt når hun får konkurranse av storvinnere og championer fra mange land - hun trenger et år eller to til på å bli ferdig. Men fremdeles stolt av at hun likevel får excellent, og hun fikk en kjempefin kritikk.

(Så later vi som at hun ikke stilte på spesialen dagen før, hvor hun fikk good! Samme dommer dømmer Bjerke til helga, og jeg er sjeleglad for at jeg ikke meldte på, for jeg var ganske gretten for det da jeg så det kun var 33 påmeldte. Trenger ikke samle på good, heller :D )

Hannhunden hun skal parres med ble 3 BHK av over hundre hannhunder på spesialen, veldig moro å se ham hevde seg i sterk konkurranse for en dommer jeg nærer dyp respekt for.

Det var en fin tur, selv om jeg var tidvis skuffet over kvaliteten - mye helt ordinært, og mange storoppdrettere som glimret med sitt fravær, både på grunn av avstander, prisnivå i Finland, og årstid - frykt for varmen. Det blir ikke helt verdensvinner, når det er Norden (om en eneste hund fra Danmark kan telle) + Baltikum + Russland + Italia. Men for all del, jeg fikk sett mye fint også, og jeg fikk sett live hunder som jeg hittil bare har sett og likt på bilder. Og jeg fikk sett hunder jeg har likt på bilder som ikke lever opp i virkeligheten, eller faller sammen i bevegelser.

Og jeg fikk sett søstra til faren til partneren til Foenix, og hun ble veteranverdensvinner - hun var i god form, og alltid moro å se linjene utover til sidene og ikke bare direkte bakover i stamtavla. Hun var min favoritt i klassen, så moro at dommer og jeg var enig der. Vi var i grunnen det i flere tispeklasser ;)

Hannhunddommer og jeg var ikke like samkjørt, men jeg klarer heldigvis å se forbi hvem som står først i klassen - en hannhund kan være meget interessant for meg og mitt avlsarbeid selv om den dommeren den dagen i den konkurransen ikke setter ham opp.

Men å dra på en slik utstilling er jo ikke bare å se på hanner - det var veldig koselig å treffe igjen venner i utlandet, snakke med nye folk, nettverke og være sosial. Etter spesialen var det en veldig trivelig fellesmiddag på et hotell rett i nærheten, med over hundre bernernerder som spiste, skravlet og koste seg. Fire kontinent var representert i løpet av de to dagene (ikke nødvendigvis hunder, men i hvert fall eiere/oppdrettere). På middagen var det også en auksjon, hvor inntektene gikk til forskning på bedre helse på rasen, og det kom inn MYE penger - noen hadde mer penger å bruke enn andre :whistle: Men jeg vant en budrunde på den ene tingen jeg hadde tatt meg gift på at jeg SKULLE ha, så da ble jeg happy-happy.

Jeg fikk også forespørsel om valp etter Foenix, og det er jo trivelig, men jeg selger ikke uten videre sånn utenfor en utstillingsring, så de får ta kontakt på nytt om det var seriøst ment.

Neste år skal den norske raseklubben arrangere spesial i forbindelse med Europavinneren, så jeg har også markedsført den i Finland, samt notert meg do's and don'ts vi kan dra erfaring av.

Jeg trodde ikke jeg tok noen bilder, men det er 635 bilder på minnekortet, så da har jeg vel fotografert litt enda. Jeg har ikke rukket å sortere dem, men jeg har ikke bilder av Foenix i ringen på mitt kamera uansett. Vet ikke om andre fotograferte, eller fokuserte på egne hunder.

Men her poserer hun foran det utrolige sjarmerende huset vi hadde leid:

10486036_10154363774375136_6458524055353

Vi bodde i et tidligere gårdshus på en gammel prestegård, som var gjort om til resort, med syv leiligheter. Så vi hadde 40 kvadrat, egen terrasse, ingen naboer vegg i vegg, fullt utrustet kjøkken, skog rett bak, og et herlig sted å bo. Bare en time fra Helsinki, med ro og stillhet for å lade opp batteriene mellom slagene.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Internasjonale CH'er da? De får jo sånn egentlig ikke CACIB.

Jeg synes nå BIR/BIM på en sånn utstilling er da en bedre prestasjon enn et "skarve" CACIB, vinner er vinner liksom selv om du ikke er gammel/ung nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Internasjonale CH'er da? De får jo sånn egentlig ikke CACIB.

Jeg synes nå BIR/BIM på en sånn utstilling er da en bedre prestasjon enn et "skarve" CACIB, vinner er vinner liksom selv om du ikke er gammel/ung nok.

Du får alltid utdelt Cacib :) Også blir det senere overført til res.Cacib, men du beholder tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dere ikke Ulven min gikk hen og vant championklassen (en meget sterk en sådan) og fikk cacib og ble WW-14 da???
Så innmari moro, og det var dagen da alt klaffet. Hun beveget seg så innmari bra og hadde skikkelig driv i ringen, og ville vise seg frem. :D:D:D Hadde virkelig ingen forhåpninger da jeg vet det er mye bra hunder i Finland, så derfor var det jo ekstra moro også .

Grattis til alle andre med fine res. :D

10486221_10152252717396478_2497684487441

  • Like 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På verdensvinneren delte de også ut finsk championat uansett om rasen normalt krever brukskrav for å få det. En dansk stabyhoun ble det selv om han ikke skulle kunne få det. Finnene krever nemlig jaktprøve før en stabyhoun kan oppnå finsk championat.

Dette er nytt - det ble ikke gjort på WDS i 2008. Noen som vet hvorfor de gjør slike unntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skulle vist bli gjort med kelpie fikk jeg høre etter PM gikk ut.

Skjønner ikke greien. (Jeg har to finske Champion så for meg hadde det ikke spilt til eller fra. Men merkelig greie spesielt siden det ikke ble utlyst)

På AK 2008 ble det forresten delt ut 2 cert pr kjønn. Ett i bruksklassen og ett i "vanlig" klasse. Ingen skjønte greien med det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På verdensvinneren delte de også ut finsk championat uansett om rasen normalt krever brukskrav for å få det. En dansk stabyhoun ble det selv om han ikke skulle kunne få det. Finnene krever nemlig jaktprøve før en stabyhoun kan oppnå finsk championat.

Dette er nytt - det ble ikke gjort på WDS i 2008. Noen som vet hvorfor de gjør slike unntak?

Det samme skulle vist bli gjort med kelpie fikk jeg høre etter PM gikk ut.

Skjønner ikke greien. (Jeg har to finske Champion så for meg hadde det ikke spilt til eller fra. Men merkelig greie spesielt siden det ikke ble utlyst)

På AK 2008 ble det forresten delt ut 2 cert pr kjønn. Ett i bruksklassen og ett i "vanlig" klasse. Ingen skjønte greien med det heller.

Det samme skjedde på briard også. Det var vel et unntak bare for WDS. Jeg ville kanskje ikke følt at det var så riktig om min hund hadde fått et championat uten å EGENTLIG oppfylle landets krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis så mye med EGENTLIG fantastiske resultater, Mona, men jeg skjønner at det er himla kjipt å stå som nr 2 med begge damene :). Du får gjøre som jeg har sett mange gjøre - kalle dem Vice-juniorverdensvinner og Vice-veteranverdensvinner :lol: :lol:.

Takk :D

Jeg synes det blir så langt og tungvindt å ha med junior og veteran, så begge to er selvfølgelig reserve-verdensvinnere :sleep:

Ekstra kjipest var det nok med Bella, for hun var dommerens favoritt blant veterantispene. Men desverre så markerte hun lett på ene frambenet :( Hun har vært av å på med litt halting på det benet i mange år, antar det kommer av spondylosen, men nå har hun vært fin kjempelenge og ikke haltet noe på nesten 3 måneder. Spørs om det var det harde underlaget som gjorde det. Det var ikke verre enn at hun fikk excellent og ble plassert som nummer 2, men dommeren sa etterpå at han kunne bare ikke sette henne opp, men hadde hun ikke haltet så hadde hun tatt det. Selvfølgelig både forståelig og helt riktig, men skikkelig kjipt likevel :P

Her er videoer fra plasseringene i junior og veteranklassen :)

Jeg er hun i rød dressjakke.

https://www.youtube.com/watch?v=RmU6QqsyEZU

(Nora i junior)

https://www.youtube.com/watch?v=F3T4xN_4FII

(Bella i veteran)

Gratulerer så mye til Pingo med verdensvinner-tittelen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...