Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få mer fart eller gnist i hunden under trening?


Bumblebee
 Share

Recommended Posts

Jeg har en ung labrador som jeg såvidt har begynt å trene med. Han er en rolig, myk hund som har mindre fart enn andre labradorer jeg har hatt tidligere. Når jeg trener f.eks innkalling kommer han i et litt sakte tempo, han traver mot meg, men han løper ikke. Skal jeg trene på fart uavhengig av innkomst til utgangsposisjon? Har noen noe tips?

Han har større fart på vanlig innkalling i skogen, og elsker å løpe når vi er på tur, men jeg får ikke helt til å overføre det til konkurransetrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gode måte å trene innkalling med høyt tempo er å trene på eksplosiv start. Få hunden i sitt, vis frem en supergøy leke mens du går saaakte bakover. I begynnelsen bare noen få skritt hvis det er alt han klarer å bli sittende, så kaller du inn med hvilken som helst lyd også LØPER du fra hunden alt du makter. Når hunden tar deg igjen så er det masse, masse lek.

Pass på at hunden ikke får jukse - hvis den starter å løpe før du har gitt signal, så bare feiler du den uten noe lek og oppmerksomhet og får den tilbake i sitt. Tjuvstarter den for ofte, så kan det være et tegn på at du går for mange skritt før du kaller den inn.

Gjenta dette flere ganger og øk hvor langt du går fra hunden før du kaller den inn. Varier om hunden må sitte, stå eller ligge før den får komme inn. :)

Her er en video fra når jeg trener på dette med min hund (biten med eksplosiv start er fra ca 2:35 ut i videoen).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville delt det helt i to. Bli er en øvelse. Fart er en annen. Full fart får du godt med å ha en hjelper som holder i halsbåndet og du løper vekk og kaller inn. Såkalt valpe innkalling.

Gå rett i lek flere ganger, så tar du en innsitt, så i lek flere ganger. Så kan du prøve en med sitt og bli om du har en god bli. Idet hunden begynner å løpe kaster du leken bakover bak deg og belønner.

God måte å bygge opp fart og spenning uten å ødelegge meg å lokke for mye.

Jeg pleide med den trege hunden alltid å avslutte med valpe innkallinger. Sa jeg sitt og bli så drept jeg gleden. Så dagen før konkurranse kjørte vi alt med masse hjelp så siste minnet var det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ung labrador som jeg såvidt har begynt å trene med. Han er en rolig, myk hund som har mindre fart enn andre labradorer jeg har hatt tidligere. Når jeg trener f.eks innkalling kommer han i et litt sakte tempo, han traver mot meg, men han løper ikke. Skal jeg trene på fart uavhengig av innkomst til utgangsposisjon? Har noen noe tips?

Han har større fart på vanlig innkalling i skogen, og elsker å løpe når vi er på tur, men jeg får ikke helt til å overføre det til konkurransetrening.

JA!

Jeg deler alltid inn i momenter. Jeg har sitt og bli, jeg har innkallingsdelen (fart) der jeg belønner idet hunden har høyest fart, og i starten, før hunden kan sitt og bli, trener jeg dette med medhjelper eller fra fri. Løpe baklengs eller kaste leke i hundens løperetning. Få medhjelper til å holde hunden mens du springer avgårde med favorittleka og la hunden gå rett i belønning.

Jeg har to momenter til, siden jeg har innsitt foran (på yngste hund), så det ene momentet er da å sette seg rett og tett inntil uten å støte, mens siste moment er å finne utgangsstilling fra sitt foran. Først når alle momentene sitter begynner jeg å flette dem sammen, men aldri alt på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips :) Jeg kan gå tilbake i treningen og dele det opp i momenter igjen.

Noe som forvirrer meg litt er når jeg trenger innkallingsdelen eller den eksplosive starten, hvilken kommando bruker jeg da? Om jeg bruker på plass for utgangsposisjonen blir jo det hele momentet, ikke bare fartdelen. Om jeg bruker bare kom, eller noe i den dur og da får til god fart er jeg usikker på hvordan jeg da beholder farten når jeg skal trene hele øvelsen? Det kommer kanskje av seg selv?

Vi har gått på kurs her vi bor, men instruktøren hadde liten erfaring med retrievere så mye av fremgangsmåten fungerte ikke på min hund. Setter derfor stor pris på alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips :) Jeg kan gå tilbake i treningen og dele det opp i momenter igjen.

Noe som forvirrer meg litt er når jeg trenger innkallingsdelen eller den eksplosive starten, hvilken kommando bruker jeg da? Om jeg bruker på plass for utgangsposisjonen blir jo det hele momentet, ikke bare fartdelen. Om jeg bruker bare kom, eller noe i den dur og da får til god fart er jeg usikker på hvordan jeg da beholder farten når jeg skal trene hele øvelsen? Det kommer kanskje av seg selv?

Vi har gått på kurs her vi bor, men instruktøren hadde liten erfaring med retrievere så mye av fremgangsmåten fungerte ikke på min hund. Setter derfor stor pris på alle innspill :)

Du bruker den kommandoen du skal ha på innkalling med innsitt. Hunden skal ikke vite når den får belønning, og hvis du bruker ulike kommandoer, ødelegger du jo all treningen. Jeg kjører alltid mye variasjon når jeg trener innkalling (når hunden kan øvelsen). Av og til belønner jeg bli-en, av og til belønner jeg midt i innkallinga (fart), av og til belønner jeg når han har kommet bort til meg, og av og til når han har kommet inn og satt seg på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker den kommandoen du skal ha på innkalling med innsitt. Hunden skal ikke vite når den får belønning, og hvis du bruker ulike kommandoer, ødelegger du jo all treningen. Jeg kjører alltid mye variasjon når jeg trener innkalling (når hunden kan øvelsen). Av og til belønner jeg bli-en, av og til belønner jeg midt i innkallinga (fart), av og til belønner jeg når han har kommet bort til meg, og av og til når han har kommet inn og satt seg på plass.

ja, jeg tenkte at det var lurest å bruke samme kommando, men jeg forstår fortsatt ikke helt hvordan jeg da trener på fart som eget moment? Om jeg sier på plass som kommando vil han jo komme til utgangsstillingen, og dermed gjøre hele øvelsen. Hvordan kan jeg bruke den originale kommandoen, og trene de ulike momentene for seg?

Jeg beklager, det er helt sikkert jeg som er så uerfaren at jeg må ha ting inn med teskje, jeg er veldig takknemlig for rådene :) Når du sier du av og til belønner bli-en, av ogt til midt i innkallingen osv. Bruker du stemmen da, eller avbryter du øvelsen og gir godbit? om du bruker stemmen, når gir du godbit eller leke som belønning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg tenkte at det var lurest å bruke samme kommando, men jeg forstår fortsatt ikke helt hvordan jeg da trener på fart som eget moment? Om jeg sier på plass som kommando vil han jo komme til utgangsstillingen, og dermed gjøre hele øvelsen. Hvordan kan jeg bruke den originale kommandoen, og trene de ulike momentene for seg? Jeg beklager, det er helt sikkert jeg som er så uerfaren at jeg må ha ting inn med teskje, jeg er veldig takknemlig for rådene :) Når du sier du av og til belønner bli-en, av ogt til midt i innkallingen osv. Bruker du stemmen da, eller avbryter du øvelsen og gir godbit? om du bruker stemmen, når gir du godbit eller leke som belønning?
Men forklarte jeg det ikke over her? F. Ex holder noen han igjen, du girer opp, roper på plass og tar frem leken og går rett i belønning. Her er det tusen varianter. Kast ballen når hunden er midtveis, rett før, med en gang osv. Avstandsbeøønning bak osv. Evnt kan du sette hunden igjen rope på plass og kaste leken avgårde, eller løpe avgårde med den osv. Er ekstremt mange måter å få mye fart, er ofte verre å få de til å sitte etterhvert :-) Om jeg setter igjen lani. Går med leker synlig avgårde, snur meg og roper på plass, så kaster leken når hun er halvveis så kan jeg love deg at på plass er vannet ut og hun går rett i belønningen sin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forklarte jeg det ikke over her? F. Ex holder noen han igjen, du girer opp, roper på plass og tar frem leken og går rett i belønning. Her er det tusen varianter. Kast ballen når hunden er midtveis, rett før, med en gang osv. Avstandsbeøønning bak osv. Evnt kan du sette hunden igjen rope på plass og kaste leken avgårde, eller løpe avgårde med den osv. Er ekstremt mange måter å få mye fart, er ofte verre å få de til å sitte etterhvert :-) Om jeg setter igjen lani. Går med leker synlig avgårde, snur meg og roper på plass, så kaster leken når hun er halvveis så kan jeg love deg at på plass er vannet ut og hun går rett i belønningen sin.

Da forstår jeg, :D belønningen stopper øvelsen, så da ødelegger jeg ikke kommandoen ved å ikke kreve at hunden kommer i utgangsposisjonen :) Ikke meningen å være så treg i oppfattelsen, jeg bare klarte ikke helt å vri hjernen min rundt det. Da skal jeg trene og trene og trene :jump: Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å tenke så fryktelig teknisk ville jeg tenkt på det faktum at du har en Labrador, og de kan være skikkelig hit-or-miss med lydighetstrening. Som du sier er han ekstra krevende, men husk disse tingene jeg anser som Labrador spesial.

*Tenk nårtid på døgnet du trener. Å trene rett etter du kommer hjem fra jobb gir høyere fart og bedre intensitet for da er labradoren lei av å sitte inne og har masse energi i seg.

*Labradorer er glade i mat og de er glade i lek, men de er EKSTRA glade i enkelte matformer eller leker. Min jobber helt OK på godbiter, men tar jeg en tørrfisk fram… Å herregud så lydig hun blir…

*Repeterer jeg det samme mer enn 4 gang gidder hun ikke, så det er bare å la være. Kort, konsist og planlagt. Mest produktivt for oss.

Alle hunder er forskjellige, ikke bare rasemessig, men individsmessig. Men de er lett distraherte og veldig sta disse labradorene. De kan ikke tvinges til å jobbe, så man må jo bestikke de på et eller annet vis :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...