Gå til innhold
Hundesonen.no

Selge bolig - Tips og triks?


Anette
 Share

Recommended Posts

Skal selge leiligheten vår nå og lurer litt på hva som er lurt og ikke. Har OBOS megler som skal bistå men de er jo passe dyre å ha og bruke så :P

Vi har avtale om et hus vi skal kjøpe (er ikke kjøpt, privat visning og privat avtale gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har solgt to leiligheter på egen hånd og skal jeg selge igjen, så gjør jeg det selv en gang til.
Jeg hadde før jeg solgte siste leiligheten min tre meglere som var på befaring. Prisene deres var skikkelig stive, og prisoverslagene var ganske sprikende.

Det jeg gjorde, var å sette inn en annonse på finn.no. Kostet 5000,- (i 2011) og den fornyes så lenge du vil uten ekstra kostnader helt til du har solgt leiligheten.
Jeg ryddet og flyttet på ting, så det var så lite som mulig med på bildene jeg tok. Jeg brukte ikke vidvinkel, er ikke helt fan av boligannonser hvor badet ser ut som det er gedigent også er det knapt rom til å snu seg på det.
Annonseteksten laget jeg ut fra andre boligannonser og papirene på leiligheten.
Budkjema lastet jeg ned fra nettet.
Kontrakt fant jeg mal til på nettet.
Kontaktet en advokat som tok seg av papirarbeide og den økonomiske biten.

Selv synes jeg det er lurt når man skal selge at leiligheten er så "ren" som mulig, få møbler, puter, sengeteppe ol som matcher. Minimalt med pyntegjenstander og personlige ting.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takst måtte du ha også ikke sant? Vi kjøpte den ifjor og annonsen på den ligger ute. Så har sånn sett mye å ta av der evnt.

Men vet ikke om jeg kan selge selv når det er forkjøpsrett og slikt her? Er OBOS leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

mener du kan bruke fritt hvilken megler du vil men budet må innom OBOS for å gå runden med ansinitet og sant. Det er lenge siden jeg var borti boretslag og det er seint så noen avvik kan det vre men da var det i hvertfall noe sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tok ikke takst. Satte prisen basert på hva meglerene antydet. Hadde selvsagt hatt takst dersom interesserte ville hatt det, men i første omgang ville jeg spare de utgiftene også.

Jeg hadde borettslagsleilighet med forkjøpsrett, så salget måtte meldes inn, men for borettslaget hadde det ingen betydning hvem som var ansvarlig for salget. Ei venninne solgte sin OBOS-leilighet selv. Ikke noe problem det heller, bare man melder inn salget slik at OBOS får lagt ut kjøpet slik at interesserte eventuellt kan benytte forkjøpsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takst måtte du ha også ikke sant? Vi kjøpte den ifjor og annonsen på den ligger ute. Så har sånn sett mye å ta av der evnt.

Men vet ikke om jeg kan selge selv når det er forkjøpsrett og slikt her? Er OBOS leilighet.

Regner med du vet at hvis du selger etter mindre enn ett år, så må du betale skatt på boligsalget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt spandert de 5000 eller hva det er taksten koster, både for deres og kjøpers interesse. Sannsynligheten for at kjøper krever erstatning etter avhendingsloven ang mangler osv er høyere uten takst. Jeg trodde takst var påkrevd ved salg men det er kanskje ikke det?

Ellers vil jeg anbefale å tømme leiligheten for alt overflødig, sett utfra en fremmed interesse og ikke egeninteresse. Få det til å virke så stort som mulig med få møbler og ting stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg et skeptisk til er om det kommer så mye folk når det er privat selger som OBOS.

Takst synes jeg forsåvidt er greit å ha som du nevner.

Mitt inntrykk er at mange styrer unna private selgere, men det er nok fortsatt mulig å få solgt til god pris.

Men, meglere har erfaring og om du finner en dyktig så kan det bety flere 100 000 i høyere pris. Ja det er dyrt med megler men man kan fortsatt tjene mer på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte leiligheta mi privat. På facebook faktisk. Så sparte jeg de 5000 kronene. :ahappy:

Det var en borettslagsleilighet, tilsvarende OBOS. Jeg bare meldte inn forkjøpsretten og ordnet med de papirene de trengte. Var veldig greit å få hjelp til det jeg trengte derfra.

Jeg brukte en megler til å ta papirarbeidet. Kunne sikkert fått en advokat men fant ingen som kunne ta det på litt kort varsel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første MÅ du ta en takst nå, den som kjøper av dere må jo ha en "fersk" takst å vise banken sin for å få lån. Videre, hvis du skal selge privat, la papirarbeidet besørges av en megler som MorBilly gjorde ovenfor. Obos er behjelpelig med både takst og papirarbeid (vi solgte leiligheten vår til sønnen i vinter og Obos fikset alt sammen, kostet 8000 Kr - verdt hvert ett øre).

Så spennende!Har dere kjøpt noe i Gardemomme allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første MÅ du ta en takst nå, den som kjøper av dere må jo ha en "fersk" takst å vise banken sin for å få lån. Videre, hvis du skal selge privat, la papirarbeidet besørges av en megler som MorBilly gjorde ovenfor. Obos er behjelpelig med både takst og papirarbeid (vi solgte leiligheten vår til sønnen i vinter og Obos fikset alt sammen, kostet 8000 Kr - verdt hvert ett øre). 

 

Så spennende!Har dere kjøpt noe i Gardemomme allerede?

Kostet det 8000 med megler fra OBOS?

Vi skulle få tilbud på mandag.

Bankene har ikke trengt takst, de har krevd verdivurdering og det har vi fått alt.

Frister litt å gjøre ting selv for å spare penger. Hvor mer vi har igjen hvor mer har vi i egenkapital så liksom :-P

Har ikke kjøpt, bare sagt vi ville ha den, måtte ringe bank og meglere og sånt. Også tipper jeg megleren der oppe ringer oss også. Dette var helt privat visning og boligen er ikke lagt ut for andre sine øyne :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostet det 8000 med megler fra OBOS?

Vi skulle få tilbud på mandag.

Bankene har ikke trengt takst, de har krevd verdivurdering og det har vi fått alt.

Frister litt å gjøre ting selv for å spare penger. Hvor mer vi har igjen hvor mer har vi i egenkapital så liksom :-P

Har ikke kjøpt, bare sagt vi ville ha den, måtte ringe bank og meglere og sånt. Også tipper jeg megleren der oppe ringer oss også. Dette var helt privat visning og boligen er ikke lagt ut for andre sine øyne :-)

Fader så proff du er da, skiller på takst og verdivurdering! :P Ja, jeg mener en fersk takst eller verdivurdering! Så sinnsykt spennende da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...