Gå til innhold
Hundesonen.no

Feilslått introduksjon til spor...


Tuvane
 Share

Recommended Posts

Jeg tenkte det var på tide å introdusere valpen på 5 mnd til spor, når det endelig var blitt litt kjøligere og levelig i skogen. Jeg la ut et blodspor på ca 50 meter, og lot det ligge i litt over 30 min.

Jeg tok med valpen ut, satte på lina, og gikk vinkelrett mot sporet, for å se om hun tok ferten. Det gjorde hun ikke, så jeg fortsatte å krysse sporet til hun til ferten av det. Med en gang hun fikk ferten av sporten ble hun litt urolig, men hun tok sporet rolig og fint, før hun etter et par meter skvatt noe helt fryktelig, hoppet ut av sporet og forsøkte å flykte. Hun kom tilbake og fortsatte å spore, men sporet var nå kjempeekkelt, hun skvatt av alle lyder, og hun tittet framover som om det var et monster som lå og ventet på henne i sporslutt. Jeg endte til slutt opp med å avslutte sporet og bare leke litt i skogen, for hun ville rett og slett ikke gå framover når hun fikk ferten av blodet.

Jeg la deretter ut et kort spontanspor mens hun sto bundet og så på, sånn at vi skulle få en litt mer positiv slutt på sporintroduksjonen, men da var hun veldig stressa, og det var ikke mye ønskelig sporatferd, selv om hun i alle fall ikke var redd.

Førstehunden syntes blodspor var kjempegøy, men jeg skjønner at jeg nå at dette ble helt feil for valpis, og lurte på om noen hadde noen tips eller råd til hvordan jeg kan re-introdusere spor på en hyggelig måte? Jeg er lp-tante og ikke veldig bevandret i sporverdenen, men synes det er gøy å gå spor innimellom LP-treningen. Jeg tenkte kanskje å legge noen korte godbitspor med tett med godbiter, men jeg har egentlig ikke peiling på om det er det mest hensiktsmessige, ergo denne posten. :)

På forhånd takk for svar! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten ingenting om blodspor, men av det jeg har hørt så lukter blod så sterkt at enkelte hunder kan faktisk synes det er ekkelt. Det anbefales derfor at blodspor bør ligge flere timer før man går sporet, selv hos en nybegynner-hund.

Hvordan du kan begynne å trene inn spor kommer jo også an på hva slags spor du har tenkt å jobbe videre med. Blodspor? Bruksspor? ID-spor?

Men du kan jo begynne med godbiter, for å få lysten opp igjen hos valpen. Bind henne til et tre, vift med noe du vet hun liker veeldig godt, også går du synlig ca 10 meter mens du legger ned godbiter og lager en liten jackpot på slutten. Så går du tilbake til henne, og lar henne gå sporet.

Hun vil nok gå på syn og hukommelse til og begynne med, men da får du i hvert fall motivasjonen opp og nesen ned, og gir henne positive assosiasjoner til å gå spor.

Er mitt noob-tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nesten ingenting om blodspor, men av det jeg har hørt så lukter blod så sterkt at enkelte hunder kan faktisk synes det er ekkelt. Det anbefales derfor at blodspor bør ligge flere timer før man går sporet, selv hos en nybegynner-hund.

Hvordan du kan begynne å trene inn spor kommer jo også an på hva slags spor du har tenkt å jobbe videre med. Blodspor? Bruksspor? ID-spor?

Men du kan jo begynne med godbiter, for å få lysten opp igjen hos valpen. Bind henne til et tre, vift med noe du vet hun liker veeldig godt, også går du synlig ca 10 meter mens du legger ned godbiter og lager en liten jackpot på slutten. Så går du tilbake til henne, og lar henne gå sporet.

Hun vil nok gå på syn og hukommelse til og begynne med, men da får du i hvert fall motivasjonen opp og nesen ned, og gir henne positive assosiasjoner til å gå spor.

Er mitt noob-tips. :)

Kan hende det, men skulle jo tro at en råfora hund forbandt blod med mat. :rofl:

Tenkte å prøve med godbitspor i morgen, hvis det ikke kommer noen med noe andre revolusjonerende ideer. :)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 1- 1 1/2 time liggetid på nybegynnerhunder i blodspor. :)

Ene hunden min fikk jeg aldri til, han synes tydelig at blodlukten var veldig ubehagelig.

Ja, det ble kanskje litt vel kort liggetid. :no: Hun elska blodlukta da jeg drev og fylte på flaska, så rart at den plutselig var så ekkel ute i skogen. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha vært noe helt annet som skremte henne? (ekkelt innsekt, annen lukt etc?)

Prøv et kort forslep på et kjent sted? (bland blod og v&h til en velling, ha i en pose, klipp av hjørnet og slep av gårde.bruk posen som sporslutt) kan være en fin blod-tilvenning for sarte sjeler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme opplevelse med en hannhund jeg hadde før også. Første gangen på blodspor ble han redd og krøyp omtrent bortover sporet, men da han fikk skanken på slutten ble det liksom moro like vel :).

Men ja, prøv litt med godbitspor i morgen og se om det gjør susen :). Om ikke kan du jo bruke sterkere påvirkning dersom hun virker usikker da også :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha vært noe helt annet som skremte henne? (ekkelt innsekt, annen lukt etc?)

Prøv et kort forslep på et kjent sted? (bland blod og v&h til en velling, ha i en pose, klipp av hjørnet og slep av gårde.bruk posen som sporslutt) kan være en fin blod-tilvenning for sarte sjeler...

Aner ikke, normalt sett er hun en tøffing, som ikke lar seg påvirke av miljøet, så jeg tror det var et eller annet med blodet, i kombinasjon med at hun trodde det var et eller annet skummelt i skogen. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd mange hunder som synes blod er vemmelig og ekkelt når de introduseres for det første gang. Det er noe med at det er så fremmed. Alder på bikkja har selvsagt også noe å si; i spøkelsesalderen er det mange ting som kan være skumle. Det kan også være som Pringlen sier andre dyr (hva med masse pissemaur som kravler overalt i blodet?) eller noe annet som har skremt henne.

Uansett. Prøv igjen og denne gangen ville jeg lagt meg ned på kne foran sporstarten og gjort meg veeeeldig interessant og kanskje det kunne trigget nysgjerrigheten hennes. "Dette oppdager vi sammen; dette er gøy" og ikke så fryktelig mye mer enn det. Bare sånn at hun overkommer den der skrekken for lukta eller hva det nå enn var som skremte henne.

La også sporet få ligge noen timer og godgjøre seg før dere begynner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd mange hunder som synes blod er vemmelig og ekkelt når de introduseres for det første gang. Det er noe med at det er så fremmed. Alder på bikkja har selvsagt også noe å si; i spøkelsesalderen er det mange ting som kan være skumle. Det kan også være som Pringlen sier andre dyr (hva med masse pissemaur som kravler overalt i blodet?) eller noe annet som har skremt henne.

Uansett. Prøv igjen og denne gangen ville jeg lagt meg ned på kne foran sporstarten og gjort meg veeeeldig interessant og kanskje det kunne trigget nysgjerrigheten hennes. "Dette oppdager vi sammen; dette er gøy" og ikke så fryktelig mye mer enn det. Bare sånn at hun overkommer den der skrekken for lukta eller hva det nå enn var som skremte henne.

La også sporet få ligge noen timer og godgjøre seg før dere begynner.

Gikk forbi sporstedet på kveldstisseturen nå nettopp, og da oppsøkte hun på eget initiativ sporstedet og fulgte sporet til hun ikke så meg lengre, og da kom hun tilbake. Så da var det tydeligvis et eller annet som skjedde i sted, enten det var at sporet var for ferskt, eller at hun skremt/stukket/bitt av noe. Hun tråkket på et eller annet som stakk nå, i samme område, men heldigvis ikke i forbindelse med sporet. Da satser jeg på å legge et par godbitspor i morgen, og kanskje et kort blodspor som skal få ligge lenge. :)

Tusen takk for hjelpen! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...