Gå til innhold
Hundesonen.no

Søk Spor! - interessant blogginnlegg


Helianthus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Peder er sannsynligvis en av Norges beste hundetrenere, og får dere mulighet til å gå kurs med han, anbefales det på det sterkeste. Han har utrolig mange gode ideer og spennende tanker når det gjelde

Her er lenken til blogginnlegget: Søk spor! Jeg synes han har interessante tanker. 300-500 meter spor er langt for en nybegynner/valp, men det går jo an å gå deler av det og passe på å forster

Godt poeng, jeg tror alt for mange legger alt for korte spor til hundene sine, hvor de mer eller mindre tilfeldig snubler over sluttgjenstanden uten at de har festet seg skikkelig i sporet i det hele

Interessant tema. Jeg har jo merket ofte at Tidi sporer bedre på slutten enn på begynnelsen, og jeg har tenkt ofte at dette har med at hun først senere i sporet har skjønt oppgaven og funnet sporet skikkelig. Men jeg har likevel ikke turt å strekke lengden så veldig. Men nå skal vi prøve oss på en 300 meter kanskje :aww:

Jeg har trent inn spor med godbiter, men for å unngå det som @MarieR er bekymret for, at hunden spiser godbiter og ikke sporer, har jeg vannet ut godbitene fort. Aller første sporet var på kanskje 40-50 meter med godbit i hvert tråkk. Spor nummer 2 hadde jeg allerede kuttet ut mange godbiter. I dag har jeg en hund som gjerne hopper over godbitene i sporet, men innimellom stopper opp for å spise. For meg har det vært en god måte å få hunden til å gå et dypt og nøyaktig spor, i tillegg til å dempe tempoet hennes litt. Hun ruser lett avgårde. Vi går også mye spor i lavt terreng (mose, gress) for å gjøre det vanskeligere og at hun dermed må konsentrere seg og gå saktere. Jeg har også innsett at jeg sikkert har latt sporet ligge for lite. Jeg har latt de ligge fra 20-45 min ca, og da har hun som vanlig ruset avgårde. Med liggetid på 1-2 timer går hun mye roligere og mer nøyaktig.

Dette med å ha leke med i lommen selv og kaste den foran hunden virker som en god idé! Men jeg tror jeg kommer til å ha vansker for å vite hva jeg selv skal belønne, nybegynner som jeg er med spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet litt mening her: Jeg har god erfaring med godbitspor i innlæringsfasen og kommer til å gå for det fremover. Første sporhunden min startet med skikkelige IPO-pølsespor og deretter litt lengre godbitspor med relativt tett med godbiter. Det ga en hund som sporet som en helt: vil frem i sporet, samtidig som han var nøye. Fordi han etterhvert ble mindre opptatt av godbitene og mer opptatt av sporet (det var altså aldri noen fare for at han gikk etter godbitene) gikk jeg raskt over til strategisk plasserte pinner, som jeg selvsagt belønnet han for å finne.

Jeg synes fortsatt innlegget jeg lenket til i begynnelsen er interessant, og jeg tar den delen med å legge lengre spor til etterretning, men enn så lenge er det enklere og tryggere å gjøre det jeg vet har funket tidligere. Så gjenstår det å få kommet seg ut og lagt spor! Mye prat og lite action her for tiden :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...