Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva ville dere ha gjort?


Recommended Posts

Hei.. Etter at hunden vår på 11 måneder fikk konstantert HD ting gått nedover med han.. Han kan ikke lengre brukes på tur, da får han smerter og må gå på metacam i mange dager! Var så dum og tok han med på badetur for ca en uke siden.. Han har gått på smertestillende etter dette.. Merkes godt på hunden at han ikke får den fysiske altiviteten han trenger..

Jeg tenker tanken på at han skal få slippe nå.. Men det er så vanskelig å ta den avgjørelsen.. Men ser ting går fort nedover med han, å vil heller ikke at han skal lide! Føler allerede at han lider egentlig.. :-( Er samtidig redd for å angre, for det klarer jeg ikke og leve med!

Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på hva du skal gjøre, men på generelt grunnlag mener jeg at en hund som ikke har det bra i hverdagen bør få slippe. Hvis han ikke kan gå tur, hva slags livskvalitet har han?

Har du hørt med dyrlegen om det evt er noe som kan opereres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si hva du skal gjøre men om det var min hund så ville jeg latt den slippe. Jeg har selv hatt en hund som har vært såpass plaget av sykdom at den ikke kunne være med på tur, og når jeg ser tilbake så ser jeg at jeg holdt henne for lenge i forhold til livskvaliteten hun hadde.

:console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at denne avgjørelsen er en veterinær absolutt den rette til å diskutere med, fordi denne kan komme med innspill på eventuelle hvilke tiltak/behandling/prognoser det kan være for din hund til å bedre funksjonsnivået. Det er også eventuelt føles lettere for deg å ta avgjørelsen om avlivning dersom veterinæren konkluderer at dette er best for dyret ut fra dens sykdomsbilde og alternativer/prognoser.

Jeg lurer også på om du mener skikkelige turer (fjell, lange distanser, høy intensitet osv) - eller om du mener tusleturer. For hvis hunden ikke kan være med på joggeturer og krevende fjellturer, kan en hund likevel finne stor glede i roligere aktiviteter med rusling, oppdage nye områder, få hjernetrim i form av spor, søk, lydighet og annet arbeid. Hvis det sistnevnte er mulig, vil jeg påstå at de fleste hunder kan ha høy livskvalitet og daglige gleder selv om de ikke kan brukes fysisk med intensitet/belastning. I tillegg er det viktig å holde hunden slank og med god muskulatur, derfor er tilpasset trening særdeles viktig. Dette kan også en veterinær hjelpe til med å gi råd og instrukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at det er det rette og gjøre.. Men føler meg så ond som tenker slik.. :-(

Det er "ondere" (selv om det er feil ord) å la en hund leve fordi man ikke klarer å gi slipp selv, hvis hunden ikke har det bra. Det er den vonde siden av å være en ansvarsfull hundeeier. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har selv en hund med mange plager, og jeg tenker at den dagen jeg ser at livskvaliteten forsvinner og han ikke kan gå tur lenger, da er det for meg et signal om at det er på tide å la han få slippe.

Du er ikke ond som evt. lar han slippe nå, du er det motsatte, du prøver å tenke på hva som er riktig og hva som er best for han.

Hvis du føler at han lider, og at han ikke får det han trenger, da har du kanskje svaret ditt der.

Det er uansett en forferdelig vanskelig situasjon å stå i, og valget føles fryktelig selv om du som du sier vet hva du føler er riktig.

Hva sier veterinæren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke gi deg noen råd, men skjønner at det er et vondt valg, jeg har også måtte tatt "umulige" valg for dyrene mine oppgjennom.... den første familiehunden vår måtte avlives før han rakk å bli 3 år grunnet patellaluksasjon på begge knær.... var nok utrolig vondt for mamma å ta den avgjørelsen den gang.... kjempetrist at du står oppi denne situasjonen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han bare 11 mnd og HD-røntget alt, så har han hatt plager en stund allerede, ikke sant?

Hør med veterinær om hvor reelt det er å kunne gi behandling som bedrer livet hans. Prøv ut smertestillende for en stund. Når hunden din alt plages så mye som den gjør, så gjelder liksom ikke helt langtidsbivirkninger ved medisinbruk lenger, syns jeg, da lever de jo allerede på lånt tid. Og om du syns han har fått nok, så har han sannsynligvis fått det. Det pleier å være ganske nært nok den dagen man begynner å vurdere om ikke avlivning er det beste alternativet, er min erfaring.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært plaget i lengre tid ja, han var i røngten da han var 10 måneder.. Har metacam til han, men synes ikke det er rettferdig å pakke i han medisiner kun for meg! Er sekvfølgelig villig til alt, men når han er så sterkt hemmet av det er det ikke så mye å gjøre.. Ser jo at han selv er frustrert, og hvor mye bedre han blir etter smertestillende.. Etter badeturen vi var på, slet han veldig etterpå, det var vondt og se på, å kan han ikke være en hund, er det vel heller lite med livskvalitet i han.. Stakkars pelsbabyen min ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dra innom vetrinæren når jeg har pause imorgen..

Vet at det rette er og la han slippe, trenger mest en bekreftelse på at jeg har rett.. Men får snakke med vetrinæren imorgen, og finne ut av dette.. :-(

Så bra at du drar innom veterinæren. Et hett tips er å bestille tid slik at veterinæren har satt av nok tid til dere, for det er ikke uvanlig at det er travelt på veterinærkontoret.

Han har vært plaget i lengre tid ja, han var i røngten da han var 10 måneder.. Har metacam til han, men synes ikke det er rettferdig å pakke i han medisiner kun for meg! Er sekvfølgelig villig til alt, men når han er så sterkt hemmet av det er det ikke så mye å gjøre.. Ser jo at han selv er frustrert, og hvor mye bedre han blir etter smertestillende.. Etter badeturen vi var på, slet han veldig etterpå, det var vondt og se på, å kan han ikke være en hund, er det vel heller lite med livskvalitet i han.. Stakkars pelsbabyen min ❤️

Metacam fungerer ofte bedre når det gis fast over litt tid. Spesielt som betennelsesdempende, vil det gi en mye bedre fysiologisk respons når det gis fast to ganger til dagen over en periode i forhold til et sporadisk bruk. Det finnes også ulike smertestillende å velge i. Jeg vil gi et tips om injeksjoner med Cartrophen: http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/cartrophen-arthropharm-572533 som du kan spørre veterinæren kan være aktuelt å prøve (må vurderes nøye mtp alder, da skjelettet må være ferdig utvokst).

Når hunden responderer såpass bra på smertestillende, synes jeg ikke det er egoistisk å la hunden bli medisinert for å få leve godt en stund til. Dette er selvfølgelig noe du og veterinæren vurderer da. Ditt valg!

Har hunden vært til veterinæren siden du røntget den i slutten av juni? Spesielt siden hunden din vurderes av deg til å lide, så har du kanskje vært hos veterinæren for hjelp og tiltak? Hva sier veterinæren da? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han responserer jo greit på smertestillende, men kan ikke gå turer med han fordet, for da blir han verre! Selv på korte turer. Vetrinæren sier ikke så mye.. Hun sa at vi skulle gi han metacam ved behov.. Den andre vetrinæren sier at hun er spent på hvordan dette skal gå.. (I en sann tone at jeg skjønner at det er lite håp) jeg sa at jeg visste hvordan vei det gikk, men husker ikke hva hun svarte da.. Tror ikke hun sa noe..

Hadde metacamen funket, og han kunne blitt brukt litt, hadde ting vært annerledes.. Er som sagt villig til det aller meste, men sann som ting er nå, kan han ikke gjøre noen ting.. Han har jo alltid vært glad i å være ute.. For eksempel før, når han var ute i linen, når vi holdt på ute selv, var han alltid og sprang og fulgte med oss, men nå er han ute en liten stund, så går han enten inn og legger seg, eller under treet.. Dette har sjedd iløpet av 1-2 måneder..

For et par måneder siden kunne vi gå ei løype på 50 min, sist gabg brukte vi over 1,5 time! Det for at han ikke klarte å gå mere, og måtte legge seg ned.. Han lå å slappet av i 15 min, og når han var ferdig å ligge i gresset, subbet han sakte hjem.. :-/ som sagt går ting fort nedover med han.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han responserer jo greit på smertestillende, men kan ikke gå turer med han fordet, for da blir han verre! Selv på korte turer. Vetrinæren sier ikke så mye.. Hun sa at vi skulle gi han metacam ved behov.. Den andre vetrinæren sier at hun er spent på hvordan dette skal gå.. (I en sann tone at jeg skjønner at det er lite håp) jeg sa at jeg visste hvordan vei det gikk, men husker ikke hva hun svarte da.. Tror ikke hun sa noe..

Hadde metacamen funket, og han kunne blitt brukt litt, hadde ting vært annerledes.. Er som sagt villig til det aller meste, men sann som ting er nå, kan han ikke gjøre noen ting.. Han har jo alltid vært glad i å være ute.. For eksempel før, når han var ute i linen, når vi holdt på ute selv, var han alltid og sprang og fulgte med oss, men nå er han ute en liten stund, så går han enten inn og legger seg, eller under treet.. Dette har sjedd iløpet av 1-2 måneder..

For et par måneder siden kunne vi gå ei løype på 50 min, sist gabg brukte vi over 1,5 time! Det for at han ikke klarte å gå mere, og måtte legge seg ned.. Han lå å slappet av i 15 min, og når han var ferdig å ligge i gresset, subbet han sakte hjem.. :-/ som sagt går ting fort nedover med han.. :-(

Kanskje den kjemiske kastreringen også kan hatt påvirkning på atferden/vekt nå i sommer? Det har jo vært uutholdelig varmt også.

Ønsker dere lykke til videre hos veterinæren. Håper du får svar og hjelp - eller får bekreftelsen du trenger slik at du føler deg sikrere i valget du tar :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært plaget i lengre tid ja, han var i røngten da han var 10 måneder.. Har metacam til han, men synes ikke det er rettferdig å pakke i han medisiner kun for meg! Er sekvfølgelig villig til alt, men når han er så sterkt hemmet av det er det ikke så mye å gjøre.. Ser jo at han selv er frustrert, og hvor mye bedre han blir etter smertestillende.. Etter badeturen vi var på, slet han veldig etterpå, det var vondt og se på, å kan han ikke være en hund, er det vel heller lite med livskvalitet i han.. Stakkars pelsbabyen min ❤️

Du gir ikke for din egen del, du gir for å gi han mer tid, og for at den tiden skal være så smertefri som overhode mulig.

Jeg tenker sånn i forhold til allergihunden her, jeg har satt henne på kortison, for det er det eneste som har holdt kløen borte. Jeg veit at kortison forkorter livet hennes, men det gjør kløa hennes også. Da får hun kortison, og forhåpentligvis tåler hun det greit, og da slipper hun å klø seg sår og til blods i den tiden jeg har igjen med henne. Så får vi heller ta den delen som det kommer, det viktigste er at hun har det bra nå.

Med en hund som er så plaget at man allerede vurderer avlivning, så har man ikke så mye å tape på å prøve, ikke sant? Du vil jo fortsatt vurdere hvorvidt smertestillende fungerer såpass at han har et greit liv. Og gjør det det, så har dere det fint en stund til. Gjør det ikke det, så har du i det minste prøvd. Sånn tenker i hvert fall jeg :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på vetrinærkontoret idag, det er enige med meg, og mener at det er greit og la han slippe..

skjønner tanken din 2ne, men når man uansett ikke kan bruke hunden selv om han er på smertestillende, blir ting fort annerledes.. Hunden får likevel ikke et fullverdig hundeliv.. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke orket å la hunden min lide, bare for å trekke ut tiden med den litt til og litt til... De beskrivelsene du har gitt, tyder på at hunden har store smerter hele tiden, selv etter at det er gitt smertestillende. Medisinen demper kanskje noe, men åpenbart ikke helt siden den fremdeles sliter med en normal tur osv etterpå.

Det er den aller, aller vanskeligste oppgaven vi har som hundeeiere, og det er å se til at det er hundens beste som blir fulgt, at den skal få slippe å lide mer når nok er nok. Vi kan ikke følge våre egne følelser bare fordi vi tenker på sorgen vi vil oppleve, og så prøve å utsette sorgen ved å utsette avlivingen. Vi må ta hensyn til hundens beste, og bare det.

Du har min medfølelse i denne utrolig vanskelig situasjonen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det MiO

Jeg vet at det må gjøres.. Og det er så utrolig vondt.. Jeg virkelig elsker Odin.. Jeg vet jo at det er det beste jeg kan gjøre for han og..

Må snakke med samboeren når jeg kommer av jobb.. Men han er nok enig.. Så må vi bare nyte den siste tiden.. Å sørge for at han har det bra til siste slutt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på vetrinærkontoret idag, det er enige med meg, og mener at det er greit og la han slippe..

skjønner tanken din 2ne, men når man uansett ikke kan bruke hunden selv om han er på smertestillende, blir ting fort annerledes.. Hunden får likevel ikke et fullverdig hundeliv.. :-(

Nei, jeg er enig, om smertestillende ikke fungerer, så har ikke hunden din det noe bra :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hmm.. hvor skal jeg begynne.. :P

vi var enige om å la han slippe, skulle bare ha et par uker på å si hadet, og gjøre oss selv klare... dro på teltur ut i marka, hvor han sprang og herjet i flere timer, og regnet med at det kom til å bli maaange dager med smertestillende etter dette =(

når vi kom hjem dagen etter hadde han ingen smerter =D ingen behov for smertestillende! to dager etter dette reiste vi til min bror og kjæresten. Vi fant ut at vi skulle gå en turløype, så jeg tok med hunden. turløypen var lengre enn jeg trodde, og regnet med at hunden skulle slite etter dette, men nei! ingen smerter eller noe etter dette!!

Har gått noen turer med han i det siste, for å teste han litt, å ser jo at han er blitt mye bedre! går ikke på asfalt med han i det hele tatt lengre.

så jo selv på røngten at han har nok HD, for det var ikke akkurat fine hofter.. men hvordan er dette mulig? Kan vetrinæren ha oversett en betennelse? Eneste forklaringen jeg har!

men nå er avlivningen lagt på hylla! og håper på at han har mange gode år igjen! =D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...