Gå til innhold
Hundesonen.no

Druknet hund funnet bundet til sementblokk


Sasha&Kiara
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Dette er helt sant. Og jeg tenker nøyaktig det samme om lynsjemobber. Det ligger i vår menneskelige natur. Se på de som filmet og tok instagram-bilder av han som tenkte å ta selvmord i Drammen. Vi er ikke stort mer siviliserte i dag enn de var i Colosseum under Romerriket. Mennesker er mennesker, vi har vår natur på godt og vondt.

Det er også naturlig ja, men det fine er jo at vi har et valg. Vi har et valg om å avstå fra å drepe/mishandle og vi har et valg om å avstå fra slik neandertalsk adferd.

Valget er ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En ting er at en skyldig person får som fortjent, men problemet med slik offentlig uthenging er at det ikke bare er den personen det går utover. Hva med eventuelle barn, foreldre og andre familie og v

Det kan godt være at denne hunden har det bedre som død, men jeg synes måten han valgte å myrde den på er helt forferdelig.. det finnes flere metoder som er mindre traumatisk og mindre smertefullt for

Sitat fra artikkelen: "Spesialist i klinisk voksen-psykologi, Anders Lindskog, mener folk som skriver slike hat- og trusselmeldinger i sosiale medier får utløp for hverdagsaggresjonen sin. – Mange a

Du glemmer et vesentlig poeng; det er forskjell på mennesker. Hvorfor skal jeg personlig ha noe utbytte av å se denne mannen lide? Ikke kjente jeg hunden, ikke kjente jeg oppdretteren - jeg har null forbindelse med alle involverte. Jeg tror ikke på personlig hevn, vet du hvordan verden hadde sett ut om vi skulle følge dette eksempelet? Det hadde blitt det komplette kaos. Rettsstaten er her for å holde ro og orden i samfunnet, og den dømmende makt og tilhørende straffesystem er til nettopp fordi staten er ansvarlig for hevnen i dag.

Å reagere så følelesmessig og infantilt ligger vel plantet hos veldig mange mennesker ja, men slettes ikke alle. Bruk et kvarter og oppdater deg på alle lidelsene som forekommer i verden; folk dør i hopetall, dyr mishandles, drepes og barn sultes. Er det rettferdig? Nei. Hjelper det at du bruker caps lock og tyve utropstegn her inne eller på facebook? ... (Retorisk spm).

Til siste avsnitt, jeg ser da titt og ofte at folk forbanner seg over ting som skjer. Det er da flere mødre her på hundesonen som har skrevet at de ville ønsket noen vondt om deres barn ble skadet. Dyremødre går aggressivt til verks om noen truer deres barn eller territorium. Hvorfor skal man som menneske sitte som lobotomert robot og preprogrammert være helt docile og respondere med følelsesmessige traumer med "det er ok, jeg kan ikke gjøre noe med det, rettsstaten som er kjemperettferdig og alltid fungerer perfekt vil løse problemet".. I just don't see it.

EDIT: Hvorfor er det et ideal å ikke reagere følelsesmessig på noe grusomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også naturlig ja, men det fine er jo at vi har et valg. Vi har et valg om å avstå fra å drepe/mishandle og vi har et valg om å avstå fra slik neandertalsk adferd.

Valget er ditt.

Enig. Jeg kjenner bare at det som virkelig opprører meg i denne saken er handlingen til denne mannen. Og nettopp pga handlingen til denne mannen, så klarer jeg ikke å ha noen som helst sympati med ham eller bli opprørt over lynsjemobben. Det blir for meg fullstendig druknet (pun not intended) av det jævlige i hans egne handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Til siste avsnitt, jeg ser da titt og ofte at folk forbanner seg over ting som skjer. Det er da flere mødre her på hundesonen som har skrevet at de ville ønsket noen vondt om deres barn ble skadet. Dyremødre går aggressivt til verks om noen truer deres barn eller territorium. Hvorfor skal man som menneske sitte som lobotomert robot og preprogrammert være helt docile og respondere med følelsesmessige traumer med "det er ok, jeg kan ikke gjøre noe med det, rettsstaten som er kjemperettferdig og alltid fungerer perfekt vil løse problemet".. I just don't see it.

EDIT: Hvorfor er det et ideal å ikke reagere følelsesmessig på noe grusomt?

Selvfølgelig ville man ønsket hevn om noen skadet ditt eget barn. Men er denne hunden ditt barn? Ditt dyr? Jeg finner det naturlig at de folkene som har vært glade i hunden reagerer med kraftig hevnmod og ønsker om fysisk kastrering med machete, og det er også helt naturlig å ha slike tanker.

Dette handler ikke om at man ikke kan gjøre noe med det, for det kan man absolutt. Men å sitte på nett og hammertaste på bakgrunn av en nesten fiktiv hevnmod er ikke å gjøre noe. Oppsøk myndigheter, organisasjoner med lobbyvirksomhet og gjør noe for dyrs velferd og rettigheter om du er så engasjert. Denne mannen kommer jo neppe til å få noe særlig til dom, synes du det er allright? Er det noe du kunne ønsket endring på?

En rettsstat vil aldri bli 100 % perfekt eller rettferdig ettersom den er bygget opp av mennesker. Mennesker gjør feil og mennesker tar valg basert på følelser. Men det er sannelig bedre enn en folkemobb og så lenge man kan forbedre ting er det alltid noe vi kan gjøre, jeg ser ikke på det som noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vi holder oss så til ekstremene her... Hva med å bare la folk som reagerer med avsky reagere med avsky? Som jeg har prøvd å si tidligere (se side 4/5) så er det en forståelig reaksjon fra folk - om vi ser bort fra de som mangler impulskontrollen mot ytringer som er i gråsonen for straffbare. Ikke alle som reagerer, reagerer med å håpe han blir plukket fra hverandre lem etter lem.

Og for meg er uskyldige individer uskyldige individer. Min empatiske følelse er kanskje noe overutviklet for de svake i samfunnet, men jeg reagerer med sterk harme når noe skjer urettferdig. Antakeligvis med samme harme som enkelte gjør kun for egen familie. Ser ikke problemet med det, vi er jo alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relatert/urelatert... ikke vet jeg, men jeg gjør meg noen betraktninger når jeg ser denne nyhetsartikkelen:

http://www.nordlys.no/nyheter/article7491699.ece

Her har man VIDEO av noen som står oppå hodet til en levende måse, og mishandler den, før den etterpå dør av skadene. Man vet hvem vedkommende er. Og saken er anmeldt. Politiet svarer med: "Hvis det er en veldig grov overtredelse, så kan de straffes med fengsel inntil tre år. Sånn sett er det veldig alvorlige straffetrusler, men vi får se hva denne saken bringer. Vi må undersøke først, sier politioverbetjenten." Det er mulig jeg ser verden med andre øyne, men den tiltaksløsheten som vises her er bare trist. Det er da ikke fryktelig mye å undersøke her, det er et åpenbart brudd på dyrevelferdsloven. Det som må undersøkes er vel helst hvordan man enklest skal få saken ut av verden - uten at gutta boys skal få straff for det..

Herlig, herlig verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Og for meg er uskyldige individer uskyldige individer. Min empatiske følelse er kanskje noe overutviklet for de svake i samfunnet, men jeg reagerer med sterk harme når noe skjer urettferdig. Antakeligvis med samme harme som enkelte gjør kun for egen familie. Ser ikke problemet med det, vi er jo alle forskjellige.

Hvor har jeg sagt at jeg kun bryr meg om min egen familie? Jeg kan bli påvirket av hva som helst, men jeg går ikke av skaftet fordi ei geit i Moasambik ble amputert og måtte lide resten av livet pga en noe korttenkt og mindre empatisk gutt.

Det er veldig symptomatisk hvordan mennesker reagerer. Se for eksempel på tsunamien som var i Thailand; der døde nordmenn og vi reagerte med kondolanseprotokoller, milliardinnsamlinger, offentlige gudstjenester og samlinger. Hvor mange omkom i Indonesia på samme tid? Eller i Afrika? Hva med de som dør i Ukraina hver dag? Eller forsøksdyrene i Russland? Eller på østlandet for den saks skyld? Alle individer er åpenbart ikke like viktige individer, hadde det vært slik hadde du ikke kjøpt Iphone eller gått i klær sydd av 5-åringer fra Bangladesh.

Vi har veldig få tragedier i våre liv, og man leter nærmest etter interesseområder hvor man kan fylle et mentalt hull.. Rent mentalt så er det faktisk mest logisk å engasjere seg i ditt liv, dine nærmestes liv og i ditt nærmiljø/samfunn. Det betyr altså både bestemoren din og han som kjørte deg til skolen hver dag i 9 år.

Jeg er en dyreelsker, men jeg lar meg ikke sjokkere eller gå i fistel over saker som dette, det skjer, det har skjedd og det vil skje igjen. Faktum er at nordmenn evner å gjøre dette flere ganger hvert eneste år, og det er bare de sakene hvor dyrene blir funnet. Tenk hvor mange som ligger igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg sagt at jeg kun bryr meg om min egen familie? Jeg kan bli påvirket av hva som helst, men jeg går ikke av skaftet fordi ei geit i Moasambik ble amputert og måtte lide resten av livet pga en noe korttenkt og mindre empatisk gutt.

Det er veldig symptomatisk hvordan mennesker reagerer. Se for eksempel på tsunamien som var i Thailand; der døde nordmenn og vi reagerte med kondolanseprotokoller, milliardinnsamlinger, offentlige gudstjenester og samlinger. Hvor mange omkom i Indonesia på samme tid? Eller i Afrika? Hva med de som dør i Ukraina hver dag? Eller forsøksdyrene i Russland? Eller på østlandet for den saks skyld?

Vi har veldig få tragedier i våre liv, og man leter nærmest etter interesseområder hvor man kan fylle et mentalt hull.. Rent mentalt så er det faktisk mest logisk å engasjere seg i ditt liv, dine nærmestes liv og i ditt nærmiljø/samfunn. Det betyr altså både bestemoren din og han som kjørte deg til skolen hver dag i 9 år.

Jeg er en dyreelsker, men jeg lar meg ikke sjokkere eller gå i fistel over saker som dette, det skjer, det har skjedd og det vil skje igjen. Faktum er at nordmenn evner å gjøre dette flere ganger hvert eneste år, og det er bare de sakene hvor dyrene blir funnet. Tenk hvor mange som ligger igjen?

Jeg tror du må ta dine sammenlikninger et annet sted, for jeg er helt feil person å skrive disse tingene til :P Jeg er hun som blir upopulær fordi jeg sier "men hva med de i Nord-Korea" "hva med ... ". Sånn som nå når alt bare handler om Gaza og Israel, mens man har flyktninger fra Syria og en krig mellom Russland og Ukraina. Aldri ensidig fokus. Derfor finner jeg det du skriver stort sett selvfølger for meg :P

Den eneste grunnen til at jeg ikke skriver om de sakene (vel, jeg gjør jo i det i ny og ne også her inne) er fordi jeg er på et hundeforum. Et norsk, sådan. Og her diskuterer vi gjerne saker som omhandler HUNDER. I NORGE. Derfor er denne saken oppe til diskusjon og harme her. Hva jeg skriver om på andre, internasjonale forum er på de forumene. Blir litt snevert å nekte folk å reagere bare fordi man ser en side av de på et hundeforum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg tror du må ta dine sammenlikninger et annet sted, for jeg er helt feil person å skrive disse tingene til :P Jeg er hun som blir upopulær fordi jeg sier "men hva med de i Nord-Korea" "hva med ... ". Sånn som nå når alt bare handler om Gaza og Israel, mens man har flyktninger fra Syria og en krig mellom Russland og Ukraina. Aldri ensidig fokus. Derfor finner jeg det du skriver stort sett selvfølger for meg :P

Den eneste grunnen til at jeg ikke skriver om de sakene (vel, jeg gjør jo i det i ny og ne også her inne) er fordi jeg er på et hundeforum. Et norsk, sådan. Og her diskuterer vi gjerne saker som omhandler HUNDER. I NORGE. Derfor er denne saken oppe til diskusjon og harme her. Hva jeg skriver om på andre, internasjonale forum er på de forumene. Blir litt snevert å nekte folk å reagere bare fordi man ser en side av de på et hundeforum...

Skriv gjerne om sak, og statuer gjerne hvordan du tar avstand fra vold m.m, men denne lynsjingen vi ser har jeg store problemer med å godta. Det er mye mer interessant å lære hvorfor folk gjør sånt (ofte er dessverre svaret så enkelt som idioti), og ikke minst trå i de kanaler der du kan få gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv gjerne om sak, og statuer gjerne hvordan du tar avstand fra vold m.m, men denne lynsjingen vi ser har jeg store problemer med å godta. Det er mye mer interessant å lære hvorfor folk gjør sånt (ofte er dessverre svaret så enkelt som idioti), og ikke minst trå i de kanaler der du kan få gjort noe.

Men igjen, som jeg føler jeg nettopp sa - det er jo forskjell på en lynsjemobb som vil fyre opp hus, kappe av lemmer eller sitte som en sjaman og ønsker sykdommer på noen VERSUS de som reagerer med avsky og synes det er en grusom handling. For å si det ekstremt politisk korrekt, litt som Norge gjør ang Israel/Gaza - jeg fordømmer hans handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt både forståelig og naturlig å reagere med avsky, det jeg reagerer på med denne facebook-lynsjemobb-tendensen, er at den gjerne dukker opp før man veit sikkert hvem som er skyldig, der det oppfordres til å gjøre like jævlige ting mot personene som står bak som de gjorde mot hunden. Uten noen form for bevis annet enn at noen sier at de veit at disse er skyldige, så henger flokkevis med folk seg på og roper om hevn og gjengjeldelse og straff og faenskap. Hva om de tar feil? Hva skjedde med "uskyldig til det motsatte er bevist"? Det eksisterer jo ikke lenger på sosiale media det.

Vi liker å tro at vi er intelligente, siviliserte mennesker som ikke styres av instinkter. Da burde vi oppføre oss som intelligente, siviliserte mennesker som ikke styres av instinkter - og det innbefatter det at vi behandler også avskum som mennesker med rettigheter, uavhengig av hva de har gjort. Det er i hvert fall ikke opp til nabolaget å dømme og straffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker å tro at vi er intelligente, siviliserte mennesker som ikke styres av instinkter. Da burde vi oppføre oss som intelligente, siviliserte mennesker som ikke styres av instinkter - og det innbefatter det at vi behandler også avskum som mennesker med rettigheter, uavhengig av hva de har gjort. Det er i hvert fall ikke opp til nabolaget å dømme og straffe.

Men det gjør vi jo ikke. Selv skinnhellige Norge bryter i prinsippet menneskerettighetene med måten vi behandler Anders Behring Breivik på. Men ... "han fortjener det jo"... eller vent nå, da er vi jo ikke så rettferdige som vi tror. For jeg ser ingen som står utenfor stortinget og protesterer mot brudd på menneskerettighetene allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjør vi jo ikke. Selv skinnhellige Norge bryter i prinsippet menneskerettighetene med måten vi behandler Anders Behring Breivik på. Men ... "han fortjener det jo"... eller vent nå, da er vi jo ikke så rettferdige som vi tror. For jeg ser ingen som står utenfor stortinget og protesterer mot brudd på menneskerettighetene allikevel.

Åh? Så folk vil gjerne bombe ABB og jage han rundt på en øy mens de skyter på ham? Det visste jeg ikke. Det syns jeg selvsagt ikke at han fortjener, og siden han sitter inne, så antar jeg at det ikke er noen umiddelbar fare for at han blir hverken bombet eller skutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Men det gjør vi jo ikke. Selv skinnhellige Norge bryter i prinsippet menneskerettighetene med måten vi behandler Anders Behring Breivik på. Men ... "han fortjener det jo"... eller vent nå, da er vi jo ikke så rettferdige som vi tror. For jeg ser ingen som står utenfor stortinget og protesterer mot brudd på menneskerettighetene allikevel.

Akkurat den saken er spesiell. Gjør man det vil man få et nasjonalt hylekor etter seg, mest sannsynlig offentlig eggekasting og påfølgende rosetog med "Ja vi elsker" og andre kosesanger.

Jeg har aldri hevdet at mannen var verken psyk eller gal, jeg har for lengst innfunnet meg med at menneskelig aggresjon finnes og bør tas på alvor, ikke skyves under teppet som noe sykt og uforventet. Men i akkurat den saken tror jeg aldri man får se en ferdig sonet dom og muligheten til et rehabilitert liv.

Edit; helt feil ordbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh? Så folk vil gjerne bombe ABB og jage han rundt på en øy mens de skyter på ham? Det visste jeg ikke. Det syns jeg selvsagt ikke at han fortjener, og siden han sitter inne, så antar jeg at det ikke er noen umiddelbar fare for at han blir hverken bombet eller skutt.

Du har ikke fått med deg at Anders Behring Breivik har sittet på isolat i 3 år? Uten noen form for omgang med andre mennesker enn sin advokat og de 4-5 andre som rullerer på vakta - eller omverdenen siden? Dette er også bekreftet av Kriminalomsorgen sør. Selv utenom Anders Behring Breivik er Norge et verstingland når det gjelder bruk av isolasjon, fritt fra amnesty.no's nettsider:

"Både Den europeiske torturkomité og FNs menneskerettighetskomité har kritisert norske myndigheters bruk av varetekt. Senest i november 1999 kritiserte FNs menneskerettighetskomité Norge for at personer i enkelte tilfeller har sittet for lenge i varetekt. Konvensjonen om sivile og politiske rettigheter og Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen fastslår at varetektsfengslede personer skal løslates dersom saken ikke er pådømt innen rimelig tid. Amnesty International er bekymret over at det i et land som ønsker å fremstå som et foregangsland på menneskeretttighetsområdet, ikke er uvanlig at det sitter personer i varetekt i godt over ett år, noen ganger lengre. Amnesty mener effektivisering av saksbehandlingen i straffesaker er et viktig virkemiddel for å redusere varigheten av varetektsopphold. Av hensyn til rettssikkerheten til varetektsfengslede mener vi at det også kan være hensiktsmessig å vurdere å innføre absolutte tidsgrenser for hvor lenge personer skal kunne holdes i varetekt."

Det er naturlig å trekke fram Breivik som et eksempel i og med at han ikke har hatt kontakt med andre mennesker på over 1000 dager nå (nærmere 1100 for å være helt spesifikk). Dette ville vi omtalt som krigsforbryteri og tortur om det hadde omhandlet land som Kina, Nord-Korea eller andre kommunist-diktaturer.

Allikevel er det ikke en kjeft som roper opp. Fordi alle føler han fortjener det. De vil han vondt. Hadde det vært så innmari prinsippielt perfekt og utopisk "rettssystemet fikser biffen og vi skal ikke være neandertalere" så hadde det vært fullstendig opprør mot behandlingen av Breivik utenfor stortinget i dag og i går. I stedet stod folk i stillhet og minntes ofrene og forbannet Breivik. Vi er bare mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nei, @Kangerlussuaq. Den saken er et ormebol, og man kan ikke nevne hans navn uten å bli stemplet som enten 1) meningsfelle, 2) ufølsom for de etterlatte og/eller 3) psykisk syk. Jeg er helt sikker på at man hadde reagert annerledes om det var en annen sak, men problemet er jo at ingen andre handlinger hadde ført til så lang isolasjon heller.

Går man offentlig ut og indirekte støtter (ved at du kritiserer hans soningsforhold) landets verste massemorder gjennom alle tider kan du være sikker på at du bør anskaffe trygghetsalarm, si farvel til en godt betalt jobb og ende opp som en ustøtt einstøing - mye på grunn av en velfungerende lynsjemobb. Man klarer ikke skille sak og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, @Kangerlussuaq. Den saken er et ormebol, og man kan ikke nevne hans navn uten å bli stemplet som enten 1) meningsfelle, 2) ufølsom for de etterlatte og/eller 3) psykisk syk. Jeg er helt sikker på at man hadde reagert annerledes om det var en annen sak, men problemet er jo at ingen andre handlinger hadde ført til så lang isolasjon heller.

Går man offentlig ut og indirekte støtter landets verste massemorder gjennom alle tider kan du være sikker på at du bør anskaffe trygghetsalarm, si farvel til en godt betalt jobb og ende opp som en ustøtt einstøing - mye på grunn av en velfungerende lynsjemobb. Man klarer ikke skille sak og følelser.

Nettopp. Du kommer ikke til å finne EN person i norge som offentlig går ut og sier noe som helst om han annet enn fordømmelse etc. (Utenom hans advokater, men de har jo en unnskyldning). Poenget er at ET HELT LAND faktisk kan oppføre seg slik, et helt land føler "ah, den fortjener han" SELV når det er noe så graverende alvorlig og noe som vi i Norge roper ekstremt høyt om ellers - nemlig menneskerettigheter. Ergo er det ikke noe unaturlig eller rart at også en gruppe mennesker opplever harme og ekstreme reaksjoner på grunn andre følelsesmessige traumer. For n'te gang: vi er bare mennesker. Det er ikke heldig å henge ut folk, nei, men vi må få lov å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette noen i isolat er ikke det samme som å hevne seg ved å gjøre det samme mot ham som han har gjort mot andre. Han har også vært gjennom en rettsak og funnet skyldig, og dømt til den straffen han får. Det er heller ikke det samme som å gjøre mot ham som han har gjort mot andre. Det er ikke noe øye for øye, tann for tann-prinsipp i straffen til ABB, da hadde han blitt bombet og skutt.

Det er nesten for latterlig å sammenligne en inhuman avlivning av en hund med en terroraksjon som resulterte i 77 døde mennesker. Den diskusjonen gidder jeg ikke å være med på videre, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nettopp. Du kommer ikke til å finne EN person i norge som offentlig går ut og sier noe som helst om han annet enn fordømmelse etc. (Utenom hans advokater, men de har jo en unnskyldning). Poenget er at ET HELT LAND faktisk kan oppføre seg slik, et helt land føler "ah, den fortjener han" SELV når det er noe så graverende alvorlig og noe som vi i Norge roper ekstremt høyt om ellers - nemlig menneskerettigheter. Ergo er det ikke noe unaturlig eller rart at også en gruppe mennesker opplever harme og ekstreme reaksjoner på grunn andre følelsesmessige traumer. For n'te gang: vi er bare mennesker. Det er ikke heldig å henge ut folk, nei, men vi må få lov å reagere.

Er du villig til å risikere venner, jobb og personlig anseelse for at en massemorder skal få bedre vilkår da? Kjenner du mannen personlig osv? Og dette er på ingen måte sammenliknbart med saken i Moss.

Og nei, jeg har møtt mange som ikke fordømmer mannen, de fordømmer hans handlinger, men ikke mannen. Vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du villig til å risikere venner, jobb og personlig anseelse for at en massemorder skal få bedre vilkår da? Kjenner du mannen personlig osv? Og dette er på ingen måte sammenliknbart med saken i Moss.

Og nei, jeg har møtt mange som ikke fordømmer mannen, de fordømmer hans handlinger, men ikke mannen. Vesentlig forskjell.

Jeg bruker saken om ABB som en illustrasjon på hvordan et helt land oppfører seg som det du karakteriserer som "neandertal atferd" - nemlig det å ville et annet menneske vondt, det å ville et annet menneske noe som faktisk er en forbrytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg bruker saken om ABB som en illustrasjon på hvordan et helt land oppfører seg som det du karakteriserer som "neandertal atferd" - nemlig det å ville et annet menneske vondt, det å ville et annet menneske noe som faktisk er en forbrytelse.

Nei, da har du ikke skjønt poenget mitt.

Før ABB ble dømt og under rettsaken var absolutt en lynsjemobb tilstede, hadde mannen kommet til rettsalen uten politieskorte hadde han aldri vært i live i dag, det sier sitt.

Mannen er dømt, han har fått sin straff og som sådan kan man enten si seg enig eller uenig med domstolen. At folk ikke reagerer på at han fortsatt sitter på isolat trenger overhodet ikke å ha noe gjøre med å ønske han vondt å gjøre, for mange kan det være reellt ja, men de vil man jo alltid kunne finne i den evigvarende lynsjemobben som oppstår i alle slike saker.

Jeg er god, du er ond. Sort-hvitt. Slik vokser mennesker opp, tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da har du ikke skjønt poenget mitt.

Før ABB ble dømt og under rettsaken var absolutt en lynsjemobb tilstede, hadde mannen kommet til rettsalen uten politieskorte hadde han aldri vært i live i dag, det sier sitt.

Mannen er dømt, han har fått sin straff og som sådan kan man enten si seg enig eller uenig med domstolen. At folk ikke reagerer på at han fortsatt sitter på isolat trenger overhodet ikke å ha noe gjøre med å ønske han vondt å gjøre, for mange kan det være reellt ja, men de vil man jo alltid kunne finne i den evigvarende lynsjemobben som oppstår i alle slike saker.

Jeg er god, du er ond. Sort-hvitt. Slik vokser mennesker opp, tro det eller ei.

Jeg ville bare poengtere at det er naturlig at folk reagerer med følelser. For du fikk det til å høres litt uønsket ut, en liten stund, der bake på side 5 eller 6. Vi er alle enige om at lynsjemobb ikke er heldig, men følelser VIL og kommer ALLTID til å forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Jeg ville bare poengtere at det er naturlig at folk reagerer med følelser. For du fikk det til å høres litt uønsket ut, en liten stund, der bake på side 5 eller 6. Vi er alle enige om at lynsjemobb ikke er heldig, men følelser VIL og kommer ALLTID til å forekomme.

Ja, selvfølgelig, men vi er alle utstyrt med selvkontroll og impulsstyring. Og det vil alltid være en fordel å kunne skille sak og følelser, selv om vi kvinner er utstyrt med et stort handicap der.

Likegyldig så finner jeg denne adferden og fremtoningen infantil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig, men vi er alle utstyrt med selvkontroll og impulsstyring. Og det vil alltid være en fordel å kunne skille sak og følelser, selv om vi kvinner er utstyrt med et stort handicap der.

Likegyldig så finner jeg denne adferden og fremtoningen infantil.

Og selv om alle er utstyrt med det, så er alle kollektivt enige om Breivik - noen er mer ekstreme enn andre. Om du mener hele Norges reaksjoner på hundetorturen og drapet er infantil, even still - så tenker jeg at du ikke helt ser perspektivet av det og/eller ikke føler det samme som vi andre gjør. Det er greit for meg. Det fine med oss mennesker er jo at vi har forskjeller oss imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Og selv om alle er utstyrt med det, så er alle kollektivt enige om Breivik - noen er mer ekstreme enn andre. Om du mener hele Norges reaksjoner på hundetorturen og drapet er infantil, even still - så tenker jeg at du ikke helt ser perspektivet av det og/eller ikke føler det samme som vi andre gjør. Det er greit for meg. Det fine med oss mennesker er jo at vi har forskjeller oss imellom.

Hehe.

Nei til begge påstandene dine, men takk for at du her beviser poengene mine. Her merkelapper du meg som mindre følsom enn resten, og de som ikke er på allment nivå om Breivik er det noe galt med, og som sådan faller du i fellen som du så fint anklager mange andre for å gjøre. Du er et helt vanlig menneske, verken mer eller mindre.

Jeg snakker om en offentlig lynsjemobb hvor en hel familie blir hundset, mennesker oppfordrer til vold, trusler flagrer og obskøn ordbruk forekommer i annethvert innlegg. Det er det jeg har et problem med, ikke at folk reagerer på vold mot dyr. Klarer du å se forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...