Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og jobb


Enits
 Share

Recommended Posts

Hei.

Hvordan gjorde dere det med valp og jobb?

Jeg tenker på den første tiden etter valpen er kommet i hus.

Er vel ikke alle som kan ta seg et halvt år fri fra jobb så hvordan løste du det?

Kan en valp være alene hjemme relativt tidlig? eller må man finne andre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet hjemmekontor første uka vi hadde Ozu. Uka etter hadde samboer fri (han jobber skiftordning - syv dager på og syv dager av). Den tredje uka jobbet vi som normalt, men siden samboer jobbet natt så var han hjemme med valpen, han bare sov på dagtid (og valpen sov med ham). Litt ekstra våk ble det nok, men det gikk helt greit.

Med min forrige valp var jeg singel og jobbet fulltid. Jeg leide leilighet i huset til ei venninne som var hjemme på dagtid, så vi hadde en avtale om at hun kom ned i 12-tiden og luftet valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første så hadde jeg egentlig fått fri, men ble nektet likevell, da hadde jeg min far hjemme hos meg på kvelden, mens jeg tok på meg bare kveldsvakter, slik at valpen slapp å være alene, etter 2 uker så ble valpen med i bilen og jeg luftet regelmessig, slik at hun skulle få gå på do og strekke på bena. Ingen problem for henne, men det forutsetter jo at man har en trygg valp regner jeg med.

Nr 2 var med i bil helt fra starten, hadde en langhelg hjemme etter den ble hentet så ble den med i bilen og ble luftet 1 gang pr 60-90 min i starten også gradvis nedtrapping til de var hjemme fra ca 6 mnd. Men denne valpen var jo ikke alene, jeg hadde jo en annen hund som var selskap. Helt uproblematisk bortsett fra amputerte pauser for min del.

Edit: Vet av folk som har hatt valper hjemme alene fra 3 mnd alder, personlig synes jeg det er tidlig for en liten valp, selv om den er trygg og klarer holde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løste vi det ved at jeg tok meg fri i to uker fra jobben valpen ikke kunne være med på. For å bli kjent med valpen og sånn at sambo var forberedt til de skulle være alene hjemme de kveldene jeg jobbet.
Jeg er i tillegg instruktør, og valpen er alltid med meg når jeg holder kurs. Da ligger han i bilen og blir luftet og så trener vi når kundene har dratt hjem.

Da jeg jobbet ei hel uke hver eneste dag i juni, tok samboern ut ei uke ferie. Så vi har løst det litt med å være sammen med han på skift.

Nå er han i rett alder og kan lære seg å være alene, skal vi bruke ferien på å lære det. Jeg er heltidsstudent, så dagene kan bli svært varierte. Noen dager trenger det ikke være mer enn 3 timer, andre dager kan det bli 6 timer. Fordelen er at han er vant til å ligge i bil og blir rikelig miljøtrent, så han kan i bunn og grunn være med over alt. Jeg ser på det som en fordel, for da slipper han å være så mye alene i det lange løp :)

Men det er flere her inne som jeg vet tar med valpene på jobb og har de på kontoret så sant det er mulighet for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om jeg vil ha mulighet til å ha med valp på kontoret da jeg ikke har fått jobb enda. Også vil vi være på jobb på dagtid begge to så er ikke mulig å sjonglere det med hvem som er hjemme.

Å ha hunden med i bil kan være en mulighet, men det forutsetter jo at valpen takler det, og det vet jeg jo heller ikke før valpen er kommet :P

Nå er jeg student da, så vil ikke være jobb hver dag, full dag. Men, noe vil det nok være nødvendig at jeg finner løsning på, men jeg har ikke lyst å etterlate den hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om jeg vil ha mulighet til å ha med valp på kontoret da jeg ikke har fått jobb enda. Også vil vi være på jobb på dagtid begge to så er ikke mulig å sjonglere det med hvem som er hjemme.

Å ha hunden med i bil kan være en mulighet, men det forutsetter jo at valpen takler det, og det vet jeg jo heller ikke før valpen er kommet :P

Nå er jeg student da, så vil ikke være jobb hver dag, full dag. Men, noe vil det nok være nødvendig at jeg finner løsning på, men jeg har ikke lyst å etterlate den hjemme.

da kan det jo bli noen utfordringer. Men de fleste valper lærer seg å slappe av i bil relativt kjapt, hvis de er vært i bil før. Det hadde min. Første kvelden han lå i bilen var et «mareritt». Han peip og ulte litt, men siden jeg skulle holde kurs var jeg nødt til å la det passere (han var ikke panisk altså, han ville bare ikke være alene). Da kurskvelden var over fikk han komme ut igjen og kose og leke seg med kollegaene mine og tuslet en god runde for å utforske terenget. Da vi kjørte hjem var han helt stille, og hadde sovnet ;)

Siden da har han ikke hatt noe problemer med å ligge i bil, for han veit at jeg alltid kommer tilbake og han får være med der det skjer. God trening er det i alle fall! :)

Dere kan jo prøve å finne noen som kan ha han på skift de timene dere jobber? Jeg kjenner flere som har gjort det, og som har vært veldig fornøyd med dette i ettertid, fordi hunden takler miljøskifter kjempebra når den er vant til det. Man må jo jobbe, og hvis man ikke kan ta noen dager fri må man bare løse det på best mulig måte! :)

Jeg har forøvrig startet alene-treningen allerede. Bare det å la valpen være igjen på stua mens jeg går til badet er det aller første steget. Men jeg er helt enig med deg at man ikke lar valpen være alene når den er så liten. Det hadde ikke jeg gjort.

Når får dere valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om jeg vil ha mulighet til å ha med valp på kontoret da jeg ikke har fått jobb enda. Også vil vi være på jobb på dagtid begge to så er ikke mulig å sjonglere det med hvem som er hjemme.

Å ha hunden med i bil kan være en mulighet, men det forutsetter jo at valpen takler det, og det vet jeg jo heller ikke før valpen er kommet :P

Nå er jeg student da, så vil ikke være jobb hver dag, full dag. Men, noe vil det nok være nødvendig at jeg finner løsning på, men jeg har ikke lyst å etterlate den hjemme.

Ingen som kan være hjemme hos dere hele eller deler av dagen da? Evt komme midt i og lufte også dra igjen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Birk så hadde jeg 2 1/2 uke fri (avspasering og ferie). Jeg jobbet da 80% man-fre, så hadde litt kortere dager. De første ukene etter at jeg begynte i jobb stakk eksen hjem i lunsjen å luftet hundene.

Når Harly var valp hadde jeg også drøye 2 uker fri. Da jobbet jeg turnus dag/kveld og K har vanelig dagjobb man-fre. Når jeg begynte på jobb var Harly og labbisen hjemme når jeg hadde kveldsvakt. Da var det 1,5-3,5 t til K kom hjem fra jobb.

Når jeg hadde dagvakt tok jeg Harly med i bilen og luftet han i lunsjen og en rask tissepause til i løpet av dagen. Sånn holdt vi det gående til han var ca 4,5- 5 mnd, da ble det så kaldt at jeg ikke ville la han ligge så mange timer i bilen.

Når jeg hentet Lykke hadde jeg ikke fri i det hele tatt. Jeg hadde fri i turnusen de første 3 dagene. Så hadde jeg jobbehelg (natt) og da var K hjemme med henne. Mandag morgen avspaserte han en time, så dro han på jobb når jeg kom hjem fra jobb. Etter jobbehelg har jeg alltid friuke på denne turnusen jeg har nå.

Ettersom jeg nå jobber natt så var Lykke alene hjemme maks 2 t av gangen det første halve året. Jeg har 7-8 vakter pr 3 ukers turnus, avogtil 1-3 ekstravakter pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk første hunden min bodde jeg hjemme enda og hadde sommerferie fra skolen så det passet bra :) sjelden hun var alene. frøkena jeg har nå hentet jeg en fredag og skulle på jobb mandag... Søstra mi som bodde rett over meg hadde hun fra 6-8 da ble hun levert til en nabo med hund til jeg kom hjem kl 1. fungerte fint det gjorde sånn noen mnd til hun var vant til være alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snorken Valpen får vi 4. august. Da har samboer en uke med ferie, etter det er det tilbake i jobb. Jeg er hjemme mesteparten av tiden, men når jeg får jobb så må jeg jo på jobb. Jeg skal søke en stilling nå som er 20%, med fleksibel arbeidstid. Så da tenker jeg den er mulig å ha noen timer hver dag med valp i bilen evt, om jeg får den :P

Jeg studerer hjemme, så blir uansett en deltidsjobb av noe slag.

Må gruble litt på dette frem til jeg får evt jobb kjenner jeg ;) Kjenner dessverre ingen som kan komme hjem å lufte den eller passe den som bor i nærheten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snorken Valpen får vi 4. august. Da har samboer en uke med ferie, etter det er det tilbake i jobb. Jeg er hjemme mesteparten av tiden, men når jeg får jobb så må jeg jo på jobb. Jeg skal søke en stilling nå som er 20%, med fleksibel arbeidstid. Så da tenker jeg den er mulig å ha noen timer hver dag med valp i bilen evt, om jeg får den :P

Jeg studerer hjemme, så blir uansett en deltidsjobb av noe slag.

Må gruble litt på dette frem til jeg får evt jobb kjenner jeg ;) Kjenner dessverre ingen som kan komme hjem å lufte den eller passe den som bor i nærheten :)

Da er det jo relativt fleksibelt! :) Høres veldig ut som vår hverdag, og jeg er overhodet ikke bekymret for vår valp. Det lar seg alltids løse på et vis :)

Når du får den er det jo ikke nødvendigvis så varmt i været heller, så litt tid i bil er ikke så farlig :)

Kjipt at dere ikke kjenner noen som kan hjelpe til enda. Men det kan nok fint være noen melder seg frivillig når de har møtt den lille pelsballen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo relativt fleksibelt! :) Høres veldig ut som vår hverdag, og jeg er overhodet ikke bekymret for vår valp. Det lar seg alltids løse på et vis :)

Når du får den er det jo ikke nødvendigvis så varmt i været heller, så litt tid i bil er ikke så farlig :)

Kjipt at dere ikke kjenner noen som kan hjelpe til enda. Men det kan nok fint være noen melder seg frivillig når de har møtt den lille pelsballen :D

Ja who knows :D Hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snorken Valpen får vi 4. august. Da har samboer en uke med ferie, etter det er det tilbake i jobb. Jeg er hjemme mesteparten av tiden, men når jeg får jobb så må jeg jo på jobb. Jeg skal søke en stilling nå som er 20%, med fleksibel arbeidstid. Så da tenker jeg den er mulig å ha noen timer hver dag med valp i bilen evt, om jeg får den :P

Jeg studerer hjemme, så blir uansett en deltidsjobb av noe slag.

Må gruble litt på dette frem til jeg får evt jobb kjenner jeg ;) Kjenner dessverre ingen som kan komme hjem å lufte den eller passe den som bor i nærheten :)

Det går sikkert fint :) 20% er vel ikke så ille heller. Da blir det jo ikke så mye alene om du i ny og ned ikke kan ta den med i bil eller liknende pga varme eller andre ting. Tipper en normal valp vil tåle å være litt alene etter den har blitt kjent med huset/leiligheten o.l. Så får man legge opp til at den har en plass å gjøre fra seg, vann og mat. Jeg hadde rotta alene i 2 timer om dagen i ny og ned bare to uker eller noe etter at jeg fikk han. Han har ikke tatt noe skade av det. Han var til og med i bur :ustol: frem til jeg skaffa meg grinder ;)

tillegg: da han var 5 måneder var han alene hjemme 4-5 dager i uka ca 4 timer om dagen, i tillegg til 3 timer på kvelden 2-3 dager i uka :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert fint :) 20% er vel ikke så ille heller. Da blir det jo ikke så mye alene om du i ny og ned ikke kan ta den med i bil eller liknende pga varme eller andre ting. Tipper en normal valp vil tåle å være litt alene etter den har blitt kjent med huset/leiligheten o.l. Så får man legge opp til at den har en plass å gjøre fra seg, vann og mat. Jeg hadde rotta alene i 2 timer om dagen i ny og ned bare to uker eller noe etter at jeg fikk han. Han har ikke tatt noe skade av det. Han var til og med i bur :ustol: frem til jeg skaffa meg grinder ;)

tillegg: da han var 5 måneder var han alene hjemme 4-5 dager i uka ca 4 timer om dagen, i tillegg til 3 timer på kvelden 2-3 dager i uka :P

Godt å høre at de ikke tar skade av det om de er normalt skrudd sammen!

Valpen er god og trygg nå, men den er jo enda hos oppdretter og er bare 6 uker gammel og har andre å støtte seg på. tiden vil vise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får jo trivelige hunder hele tiden, er mange som har valper som er heldige om de får en hel uke før de må være alene nesten hele arbeidsdager. Man får tenke at det går bra tror jeg, så får dere heller ta utfordringene når de kommer :) Blir sikkert bra! :) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år vært ultranøye på å ha masse fri når vi fikk valp, fordi å få en hund som blir skremt fra å være alene i den første tiden er jo simpelthen skrekken. Da vi feks fikk Strider, så var han først hos Jeanette til han ble 4 mnd (å være alene hjemme med mor&bestemor hos oppdretter, kan ikke regnes som å være alene). Deretter hadde både gubben og jeg spart all ferien vår, slik at det var 4 uker fri på hver av oss. Med Shy så var det liknende, først måtte den finske oppdretteren gå med på å ha henne litt lenger, Jeanette jobbet turnus og hadde noe fri ellers steppet 2ne inn, og så sjonglerte vi frem og tilbake og gubben og jeg tok ut det vi hadde av ferie, avspasering. Shy kom så sent på året at vi fikk med oss årsskiftet og nytt ferieår.

Shy kom litt brått på, men ellers har vi alltid planlagt ny valp nøye og tatt ferie annen hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dette grubler jeg også på. Jeg kan ikke ta valp med meg på jobb og kan ikke ta mere enn max 4 uker ferie. Må nok eventuelt få noen i familien å komme å lufte valpen eller kanskje å ha den hjemme hos seg noen dager... men vanskelig situasjon når man ikke ha fleksibel arbeidstid og ikke har råd til å ta permisjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...