Gå til innhold
Hundesonen.no

Selvstendig valp


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

Har en liten puddelvalp på 4 mnd.

Har hatt flere valper tidligere, og er vant til valper som er kontaktsøkende og diltende.

Hun her er glad i mennesker generelt, men veldig selvstendig. Tar ikke kontakt for kos, og sliter med innkallingstrening.

Prøver å lokke med godbit og lys stemme - ikke interessert. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten puddelvalp på 4 mnd.

Har hatt flere valper tidligere, og er vant til valper som er kontaktsøkende og diltende.

Hun her er glad i mennesker generelt, men veldig selvstendig. Tar ikke kontakt for kos, og sliter med innkallingstrening.

Prøver å lokke med godbit og lys stemme - ikke interessert. Noen tips?

Arthur var slik når han var valp han også, rasen hans er kjent for å være selvstendig :) Jeg foretrekker selvstendige valper jeg, har en opplevelse av at de er tryggere, men det er nå bare meg :) Selvstendighet er noe jeg ser på som veldig positivt, selv om det kan ha sine utfordringer, feks mtp på innkalling ;)

I forbindelse med innkalling ville jeg prøvd å gjøre det til en lek :) Løp vek fra henne, lag mye tull og fjas og ha gjerne en leke som du kaster litt på :) Når hun kommer etter deg, blir det FEST! Her snakker jeg kylling, leverpostei osv :)

Leke gjemsel er også et bra alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rop kun på henne dersom du er over 90% sikker på at hun kommer. I starten vil det kanskje tilsi at du ikke kan rope på henne i det hele tatt (er uansett ikke noe poeng i å rope når hun ikke kommer, det eneste du oppnår er at kommandoen blir utvannet).

Du starter med å belønne alle frivillige innkallinger, altså alle gangene hun av seg selv tar kontakt med deg på tur. Dersom du bruker en god forsterker vil hun ta kontakt med deg oftere og oftere, og da begynner du å si "kom hit" når hun er så godt som borte hos deg. Etterhvert kan du si "kom hit" i det hun starter å løpe mot deg. Når du er sikker på at ordet begynner å sitte, så kan du prøve og kalle inn i enkle situasjoner, og etterhvert avansere.

Forslag på situasjoner, husk at du hele tiden skal ha helst 90% suksessrate.

- Hunden løper mot deg

- Hunden tusler mot deg

- Hunden ser på deg

- Hunden ser en annen vei

- Hunden tusler en annen vei

- Hunden løper en annen vei

- Hunden har sett noe veldig spennende

I tillegg går jeg min vei dersom valpen ikke holder øye med hvor jeg er. Dette er ekstra viktig med selvstendige valper, de må lære at de er nødt til å følge med på hvor du befinner deg. Jeg orker i alle fall ikke å ha hunder jeg hele tiden er nødt til å rope på dersom jeg har dem løs, er hundene mine løse skal de følge meg. Dersom valpen tusler vekk, så kan jeg f.eks snu, stå i ro, eller gjemme meg. Jeg roper ikke på valpen med mindre jeg ser den leter, men leter i feil retning (noen av mine har f.eks begynt å løpe tilbake der vi har gått før), hadde også ropt på den om den hadde blitt redd (enda ikke opplevd). Masse ros når den finner meg, etterhvert blir det til en lek, og det er "julekveld" hver gang de finner meg.

Sånn har jeg gjort det med alle mine, og benytter samme metode på min veldig selvstendige whippet-valp nå :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå med valpen løs, i det hele tatt.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Det hjelper lite på innkallingstreninga, har jeg hørt.

Men ja, langline eller bånd til enhver tid på en slik valp kan være greit.

Ellers ville jeg begynt å jobbe med grunnleggende lydighet og samarbeid generelt - lær hunden å jobbe sammen med deg, og lær inn et belønningssystem.

Vi hadde også en slik valp, og han var i tillegg overhodet ikke interessert i hverken lek eller godbiter. Fire år senere har vi heller ikke spesielt god innkalling, men både det og samarbeid generelt sett kommer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg går jeg min vei dersom valpen ikke holder øye med hvor jeg er. Dette er ekstra viktig med selvstendige valper, de må lære at de er nødt til å følge med på hvor du befinner deg. Jeg orker i alle fall ikke å ha hunder jeg hele tiden er nødt til å rope på dersom jeg har dem løs, er hundene mine løse skal de følge meg. Dersom valpen tusler vekk, så kan jeg f.eks snu, stå i ro, eller gjemme meg. Jeg roper ikke på valpen med mindre jeg ser den leter, men leter i feil retning (noen av mine har f.eks begynt å løpe tilbake der vi har gått før), hadde også ropt på den om den hadde blitt redd (enda ikke opplevd). Masse ros når den finner meg, etterhvert blir det til en lek, og det er "julekveld" hver gang de finner meg.

Det kommer litt an på valpen hvor godt det fungerer. Min siste brydde seg fint lite om hvor jeg var og tuslet gjerne rundt på egenhånd med meg ute av syne. Brydde seg ikke om at jeg hadde forsvunnet. :P Den forrige valpen var derimot av typen som begynte å lete med én gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det hjelper lite på innkallingstreninga, har jeg hørt.

Jeg er uenig, nettopp ved at valpen ikke får mulighet til å feile gjør at den lærer riktig adferd. Det er slik den lærer innkalling er min påstand.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp var også lik da han var liten :-) Så startet jeg med å bruke jaktlek og drakamp som belønning, leke var med meg OVERALT til en hver tid. Det fikk innkallingstreninga til å løsne. godbiter og lokking hadde redd og slett ikke nok verdi, mend leken virkelig trigget han.

Jeg kjørte mye på plena i starten. Sa navnet hans og kjørte jaktlek :-) Etterhvert reagerte valpen raskt og forventningsfulg pga riktig belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på valpen hvor godt det fungerer. Min siste brydde seg fint lite om hvor jeg var og tuslet gjerne rundt på egenhånd med meg ute av syne. Brydde seg ikke om at jeg hadde forsvunnet. :P Den forrige valpen var derimot av typen som begynte å lete med én gang.

Selvfølgelig. Det sier seg selv at det ikke fungerer om valpen overhodet ikke bryr seg om hvor eieren befinner seg. En slik valp ville jeg heller ikke sluppet løs, da ville jeg hatt på langline.

Har enda ikke hatt en valp som har vært så selvstendig at den ikke har brydd seg i det hele tatt, men en del av dem har brukt litt tid de første gangene på å forstå at de har vært alene. De første gangene har jeg gjerne måttet vente en stund før det har skjedd noe (har dem selvsagt alltid under oppsyn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig, nettopp ved at valpen ikke får mulighet til å feile gjør at den lærer riktig adferd. Det er slik den lærer innkalling er min påstand.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Jeg har et levende bevis på at det ikke fungerer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen her er også ei passe selvstendig frøken, hun gikk på tur alene første gangen til naboens hage da hun var 4 uker gammel eller noe, og det syns hun tidvis at hun burde fortsatt. Jeg gjorde en kombinasjon av å lære henne at det lønte seg å holde seg i nærheten ved å være raus med godbitene når hun kom nære nok, og å lære henne at det ikke lønte seg å ikke høre når jeg ropte ved å gå etter henne til jeg fikk tak i henne og nappe henne i pelsen før jeg gikk fra henne og ropte henne inn igjen med morsom stemme og masse belønning når hun kom etter. Hun har fått en veldig fin innkalling nå, til tross for at hun egentlig syns vi burde hilse på alt og alle. Eneste gangene hun ikke hører, er når hun er på fugl-, ekorn- eller harejakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...