Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket kamera bør jeg velge?


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Hei dere!

Nå har det seg sånn at jeg lenge har ønsket å kjøpe meg speilreflekskamera, men nå "må" jeg faktisk også, pga studier (som begynner til neste år vel og merke, men pyttsann :P) *hosthost unnskyldninger host* :innocent:

Problemet nå ligger i hva jeg skal velge. Det er jo en jungel av kameraer der ute! Har aldri eid speilrefleks før, men har et avansert systemkamera (Sony Cybershot dsc rx100) og er generelt veldig interessert i foto. Er ganske hendig med sånt noe så tror nok jeg skal klare å sette meg inn i systemet ganske greit, bare jeg får prøvd meg litt. Greia nå er at jeg trenger et kamera jeg kan bruke både nå som jeg er sånn helt passe med alt som har med foto å gjøre, til forhåpentligvis noe mer avansert bruk etterhvert.

Aner ikke engang om jeg skal gå for Nikon eller Canon, har egentlig fått for meg at Canon er "best", og kjøpte nesten Canon EOS 650D her for en stund tilbake men ble bare med tanken.

Okei, rotete innlegg, men sånn ca hva jeg er ute etter er et avansert men forståelig kamera som også filmer i HD, og har en skjerm som kan flippes rundt. Sikkert noe mer spesifikt jeg vil ha også, men det er det jeg kommer på i farta som jeg føler jeg "må" ha, og som jeg regner med de fleste kameraene i dag har? Men altså, det jeg trenger sånn oppsummert, er et kamera som jeg kan utvikle meg sammen med.

Tanker og forslag tas imot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon og Canon er da helt samma de - jeg pleier å tenke som så at jeg kjøper kamera etter hvilke objektiver mine venner, familie og bekjente har. For da kan jeg låne :) Dessuten er det supertrivelig å kunne låne batteriladder og batterier når man glemmer/mister slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du har råd til nå, og hva du tror du kommer til å få bruk for eller lyst på når du begynner på studiet ditt - og ikke minst hvilket studium du skal begynne på. Det er jo ofte et utstyrshysteri innen foto - og en del er jo sånn at de bare MÅ ha det dyreste og fineste som finnes - mens andre nesten blir litt motsatt: man SKAL liksom greie seg med det simpleste av utstyr :). De fleste er jo et sted mellom der.

Du kan jo kikke litt på brukte kamera på foto.no. Der kan du få mye snadder til en god pris. Jeg er for øvrig enig med Kanger - Canon og Nikon er like bra systemer, men Canon er kanskje noe billigere generelt sett, i hvert fall når det kommer til amatørkamera (som det virker som du er ute etter i første omgang). Det er jo også viktig at du synes kameraet er godt å holde i og passer til dine fingre. Nå er jeg usikker på hvordan kamerastørrelsen har utviklet seg, men før var det litt sånn at Canon gjerne var litt mindre og lettere enn Nikon, og passet til litt mindre hender :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om noe OT? Hvordan er du fornøyd med det kameraet du har? Jeg har bestilt det nemlig. Jeg har speilrefleks og er drittlei av å frakte det med meg. RX 100 har fått knallkritikker og han jeg nsnakket med åp elkjøp mente at jeg ikke kom til å savne speilrefleksen min etter at jeg begynte å bruke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon og Canon er da helt samma de - jeg pleier å tenke som så at jeg kjøper kamera etter hvilke objektiver mine venner, familie og bekjente har. For da kan jeg låne :) Dessuten er det supertrivelig å kunne låne batteriladder og batterier når man glemmer/mister slikt :)

Jeg valgte å kjøpe nikon d3200 :) selv om du kan låne Canon utstyr går det ann å kjøpe en ting man har i mellom kameraet og linsa for at det skal passe. Har det problemet siden min søster har Canon.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Kjenner egentlig ingen med speilrefleks som er der at de har kjøpt objektiv, så sånn sett spiller det ingen rolle om jeg velger Canon eller Nikon, jeg må egentlig ordne meg med flere objektiv selv uansett. Ellers har jeg prøvd ei kusina mi sin Canon EOS 500D (tror jeg det var, begynner å bli en stund siden), syns set up'et der var helt greit forståelig egentlig. Har aldri prøvd Nikon så vet ikke hva forskjellene der er.

Det kommer litt an på hva du har råd til nå, og hva du tror du kommer til å få bruk for eller lyst på når du begynner på studiet ditt - og ikke minst hvilket studium du skal begynne på. Det er jo ofte et utstyrshysteri innen foto - og en del er jo sånn at de bare MÅ ha det dyreste og fineste som finnes - mens andre nesten blir litt motsatt: man SKAL liksom greie seg med det simpleste av utstyr :). De fleste er jo et sted mellom der.

Du kan jo kikke litt på brukte kamera på foto.no. Der kan du få mye snadder til en god pris. Jeg er for øvrig enig med Kanger - Canon og Nikon er like bra systemer, men Canon er kanskje noe billigere generelt sett, i hvert fall når det kommer til amatørkamera (som det virker som du er ute etter i første omgang). Det er jo også viktig at du synes kameraet er godt å holde i og passer til dine fingre. Nå er jeg usikker på hvordan kamerastørrelsen har utviklet seg, men før var det litt sånn at Canon gjerne var litt mindre og lettere enn Nikon, og passet til litt mindre hender :).

Altså, uten å høres helt teit så har jeg vel råd til "hva som helst" (pga hva jeg fikk igjen på innbo forsikring, om noen skulle syns det hørtes rart ut), men ser ikke for meg å gå over 10.000, sånt utstyr trenger jeg vel strengt talt ikke. (?) Men jeg betaler gjerne ekstra for å få det jeg trenger og for så vidt også om det er et jeg "bør" ha, selv om det da kanskje ikke er et must sånn sett.

Jeg er usikker på hva jeg trenger, særlig i forhold til studiet mitt. Det heter Kommunikasjon og visuelle medier, og det er mye jobbing med både bilder og film, for å nevne noe. Håpet er jo dessuten det å ende opp med en grei samling kamerautstyr etterhvert, og jeg vil jo da ha et kamera som får det meste ut av dette, når ferdighetene mine tillater det riktignok, uten å være et kamera til 20.000 liksom.

Jeg har forøvrig bittesmå hender haha, så da er det kanskje Canon som er greiest, hvis de ellers er veldig like altså..

Kan jeg få spørre om noe OT? Hvordan er du fornøyd med det kameraet du har? Jeg har bestilt det nemlig. Jeg har speilrefleks og er drittlei av å frakte det med meg. RX 100 har fått knallkritikker og han jeg nsnakket med åp elkjøp mente at jeg ikke kom til å savne speilrefleksen min etter at jeg begynte å bruke dette.

Jada det går fint! Jeg er jevnt over veldig fornøyd med det. Har ikke fått brukt det så mye som jeg ønsket, men jeg kjøpte det altså før jeg dro på utveksling for å ha et kamera som tok bra bilder og film i HD, men som ikke var tungvindt å ta med seg overalt. Og det har det virkelig gjort jobben sin med! :) Det er jo ikke lite i den forstand, men det er lite nok til å ikke bli drassete å ta med seg, samtidig som det er stort nok til å være brukandes - de har jo fått plass til ekstremt mange funksjoner i den forholdsvis lille greia. Det eneste jeg egentlig har å klage på er at jeg sliter litt med å ta makrobilder av og til, det er ikke alltid kameraet er så samarbeidsvillig når det kommer til å fokusere på ting som er veldig nærme (da snakker vi veldig nærme også da). Ellers er det ikke det beste å holde i, altså grepet kunne vært noe bedre, men det er egentlig alt jeg har å klage på også.

At du ikke kommer til å savne speilrefleksen din vet jeg ikke om jeg hadde turt å sagt, for man får jo tross alt ikke byttet objektiv og sånt noe. Det er nok litt drøyt den påstanden, men at det er et godt alternativ når du ikke gidder å dra med deg et stort kamera og tre forskjellige objektiv; definitivt :)

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om noe OT? Hvordan er du fornøyd med det kameraet du har? Jeg har bestilt det nemlig. Jeg har speilrefleks og er drittlei av å frakte det med meg. RX 100 har fått knallkritikker og han jeg nsnakket med åp elkjøp mente at jeg ikke kom til å savne speilrefleksen min etter at jeg begynte å bruke dette.

Nå kjenner jeg ikke til dette kameraet, men hver gang jeg har brukt et kompaktkamera og sett bildene etterpå, så har jeg forkastet dem og gått tilbake til speilrefleksen... Bildekvaliteten er sååå himla mye dårligere enn med speilrefleks at jeg får helt mark (men det er muuuuulig jeg bare er litt kresen på kvaliteten da - og henger meg opp I detaljer som for de fleste oftest er uvesentlige :D).

Altså, uten å høres helt teit så har jeg vel råd til "hva som helst" (pga hva jeg fikk igjen på innbo forsikring, om noen skulle syns det hørtes rart ut), men ser ikke for meg å gå over 10.000, sånt utstyr trenger jeg vel strengt talt ikke. (?) Men jeg betaler gjerne ekstra for å få det jeg trenger og for så vidt også om det er et jeg "bør" ha, selv om det da kanskje ikke er et must sånn sett.

Jeg er usikker på hva jeg trenger, særlig i forhold til studiet mitt. Det heter Kommunikasjon og visuelle medier, og det er mye jobbing med både bilder og film, for å nevne noe. Håpet er jo dessuten det å ende opp med en grei samling kamerautstyr etterhvert, og jeg vil jo da ha et kamera som får det meste ut av dette, når ferdighetene mine tillater det riktignok, uten å være et kamera til 20.000 liksom.

Nei, det høres ikke teit ut I det heletatt - det gir deg bare masse frihet til å kjøpe noe du kommer til å bli veldig fornøyd med :).

Det jeg ville gjort I din situasjon var kanskje å kjøpe et ok kamerahus som passer til ditt bruk (jeg tar jo mye bilder av hunder I ulike situasjoner og ofte I dårlig lys, så da har jeg gått for et kamera som kan ta mange bilder I sekundet og har gode ISO-egenskaper) - også lagt litt penger I gode objektiver. Det er objektivene som stort sett utgjør kvaliteten på bildene (I tillegg til den som står bak kameraet :)).

Jeg kjøpte en Nikon 5100 til min niese I konfirmasjonsgave og jeg synes det ser ut som et godt kamera med vridbar skjerm og videomuligheter (men å ta opp film med speilreflekskamera er ikke så enkelt og blir vel ikke noe sånn kjempebra - til det ville jeg faktisk heller kjøpt et eget videokamera).

I tillegg kunne du da kjøpt et eget makroobjektiv (enten 105 mm eller 150 mm), med f2,8 (god lysstyrke), og evt et 24-70 mm f2,8 (bade Sigma og Nikkor er bra - Sigma mye billigere enn Nikkor). Jeg har et Nikkor 70-200 mm f2,8 - det er et kanonbra objektiv, men det er jo svindyrt, så kanskje er et 55-200 mm objektiv godt nok til ditt bruk (Nikkor 55-200 mm har jeg hatt og det var et knallbra objektiv - kjapt og bra kvalitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 550 D som jeg fikk i gave ettersom jeg ikke ville ha 600D (som har vridbar skjerm). Veldig enkelt og greit kamera syntes jeg, kamerat av samboeren hr 650 D og filminga er faktisk overraskende bra, hvertfall med de nyeste som har autofokus under filming (noe mitt ikke har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke til dette kameraet, men hver gang jeg har brukt et kompaktkamera og sett bildene etterpå, så har jeg forkastet dem og gått tilbake til speilrefleksen... Bildekvaliteten er sååå himla mye dårligere enn med speilrefleks at jeg får helt mark (men det er muuuuulig jeg bare er litt kresen på kvaliteten da - og henger meg opp I detaljer som for de fleste oftest er uvesentlige :D).

Jeg er også veldig kresen :o Men tester av dette kameraet skryter av sylskarpe bilder, god bildesensor, rask autofokus + + . Jeg er heller ikke flink til å ta vare på speilrefleksen min. Bruker sjelden veske da det bare er tungvint å bruke. Så kameraet henger og dingler rundt halsen og får seg noen kakk både her og der.

Så det skal bli spennende å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig kresen :o Men tester av dette kameraet skryter av sylskarpe bilder, god bildesensor, rask autofokus + + . Jeg er heller ikke flink til å ta vare på speilrefleksen min. Bruker sjelden veske da det bare er tungvint å bruke. Så kameraet henger og dingler rundt halsen og får seg noen kakk både her og der.

Så det skal bli spennende å prøve :)

Mine kamera henger også bare rundt halsen og dingler, så de må tåle litt ja :).

Jeg stoler vel ikke akkurat helt på disse testene alltid, og de er jo gjerne sammelignet med tilsvarende kamera, så sammenlignet med andre kompaktkamera er det sikkert veldig bra, men faller nok gjennom om man skal sammenligne det med speilrefleks tenker jeg. Ikke med tanke på skarphet kanskje, men dybden I bildene mangler liksom I kompaktkameraene (men bildebrikkene har vel sikkert blitt bedre med årene, de også) :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri, har Canon hatt et kamera som er mindre enn Nikons D40? Har alltid tenkt på Nikon som mindre og lettere enn Canon nemlig :P

Jeg kjenner egentlig ikke D40 så godt, men det er vel et av de minste kameraene Nikon har kommet med, tror jeg :). Jeg har liksom alltid gått for de litt større og tyngre greiene (min D50 som kom før D40 var nok større enn D40 - tror kanskje D40 og en del av de første billige Canonkameraene I hvert fall var små - mulig de var omtrent like store/små :lol:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det høres ikke teit ut I det heletatt - det gir deg bare masse frihet til å kjøpe noe du kommer til å bli veldig fornøyd med :).

Det jeg ville gjort I din situasjon var kanskje å kjøpe et ok kamerahus som passer til ditt bruk (jeg tar jo mye bilder av hunder I ulike situasjoner og ofte I dårlig lys, så da har jeg gått for et kamera som kan ta mange bilder I sekundet og har gode ISO-egenskaper) - også lagt litt penger I gode objektiver. Det er objektivene som stort sett utgjør kvaliteten på bildene (I tillegg til den som står bak kameraet :)).

 

Jeg kjøpte en Nikon 5100 til min niese I konfirmasjonsgave og jeg synes det ser ut som et godt kamera med vridbar skjerm og videomuligheter (men å ta opp film med speilreflekskamera er ikke så enkelt og blir vel ikke noe sånn kjempebra - til det ville jeg faktisk heller kjøpt et eget videokamera).

 

I tillegg kunne du da kjøpt et eget makroobjektiv (enten 105 mm eller 150 mm), med f2,8 (god lysstyrke), og evt et 24-70 mm f2,8 (bade Sigma og Nikkor er bra - Sigma mye billigere enn Nikkor). Jeg har et Nikkor 70-200 mm f2,8 - det er et kanonbra objektiv, men det er jo svindyrt, så kanskje er et 55-200 mm objektiv godt nok til ditt bruk (Nikkor 55-200 mm  har jeg hatt og det var et knallbra objektiv - kjapt og bra kvalitet).

Takk for tips, skal sjekkes ut :)

Dette med objektiv og mm er jeg helt grønn på, vet liksom ikke hva det betyr :lol:

Så hvilke objektiv det er lurest å gå for og hva de brukes til er veldig greit å få en forklaring på :)

Jeg har 550 D som jeg fikk i gave ettersom jeg ikke ville ha 600D (som har vridbar skjerm). Veldig enkelt og greit kamera syntes jeg, kamerat av samboeren hr 650 D og filminga er faktisk overraskende bra, hvertfall med de nyeste som har autofokus under filming (noe mitt ikke har)

Hva var grunnen til at du ikke ville gå for 600D egentlig? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var grunnen til at du ikke ville gå for 600D egentlig? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg kjøpte kamera når 600D var rimelig nytt og kostet en god del mer, og til mitt brukt fant jeg ut at vridbar skjerm og bittelitt bedre kamera ikke helt var verdt prisforskjellen det var den gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Canon entusiast, har pr i dag 20d og 7d. Kjøpte 7D da jeg ville ha et raskere kamera. (først og fremst). Strålende fornøyd. Men dette er jo ikke det billigste der ute. Selv om 7D begynner å dra litt på åra nå så mulig man kan få tak i et billig. Har ikke vridbar skjerm, og har aldri savnet det heller. Ser sjelden og aldri på skjermen under fotografering uansett. Ser ut gjennom objektivet.

Ang kompakt kamera, jeg har et sånt et også. Et som har fått bra kritikker for blant annet bildekvalitet. Men det kan jo ikke sammenlignes med et speilrefleks! For meg er dette bare et morokamera. Et som tåler både fall, vann og annen juling. Kommer aldri til å erstatte speilrefleksen, men i noen tilfeller er det et praktisk og morsomt kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg kommer til å ende på et Canon-kamera, men er enda veldig usikker på hvilket.

Har sett litt på Canon EOS 700D, er det et greit kamera? :) eller rettere sagt, vil det fremdeles være et greit kamera om 1-2 år når jeg (forhåpentligvis) har tilegnet meg mye mer kunnskaper og ferdigheter, så vel som kamerautstyr generelt? At det ikke bare er et "amatørkamera"?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg kommer til å ende på et Canon-kamera, men er enda veldig usikker på hvilket.

Har sett litt på Canon EOS 700D, er det et greit kamera? :) eller rettere sagt, vil det fremdeles være et greit kamera om 1-2 år når jeg (forhåpentligvis) har tilegnet meg mye mer kunnskaper og ferdigheter, så vel som kamerautstyr generelt? At det ikke bare er et "amatørkamera"?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Venninna mi bruker et slunkent gammelt 450 D kamera, men med kunnskap og erfaring tar hun drøyt bedre bilder enn meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppgadert til 70D nå (fra 400D). Bildene jeg får til nå er veldig mye bedre enn det jeg fikk til med det andre kamera. Jeg er ikke noen "billedkunstner", så bildene jeg får til er først og fremst kamera sin fortjeneste (og objektiv selvsagt, har brukt mer penger på hovedobjektivet mitt enn jeg gjorde på kamerahuset).

http://digital-photography-school.com/review-comparison-of-the-canon-eos-70d-vs-canon-700d/

Jeg tror kanskje du kan risikere å ikke bli helt fornøyd med 700D, ville som en nevnt over her kanskje heller vurdert å kjøpe et brukt 7D (eller 70D om du finner, dette er nesten like kameraer, men 7D er litt eldre). Spesielt dersom du planlegger å ha det i noen år, samt bruke det på studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg kommer til å ende på et Canon-kamera, men er enda veldig usikker på hvilket.

Har sett litt på Canon EOS 700D, er det et greit kamera? :) eller rettere sagt, vil det fremdeles være et greit kamera om 1-2 år når jeg (forhåpentligvis) har tilegnet meg mye mer kunnskaper og ferdigheter, så vel som kamerautstyr generelt? At det ikke bare er et "amatørkamera"?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vil påstå at det som har mye å bety er utstyret du kjøper til kameraet og ikke selve kameraet :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Drar denne opp igjen. Er fremdeles ute etter speilreflekskamera, og nå har jeg bestemt meg for å gå til innkjøp av et så raskt som mulig så jeg kan ha sjangs til å lære meg mest mulig om instillingene før jeg faktisk begynner på studiet mitt. Er det mye som har forandret seg siden juli i fjor eller det fremdeles Canon 70D jeg burde se etter?

Er altså ute etter et kamera jeg kan lære mye med, jeg er jo faktisk helt ny i speilrefleksverden men samtidig må det være såpass avansert at jeg fremdeles kan bruke det i forbindelse med studiene mine (Kommunikasjon og medieproduksjon) og ha sjangs til å utvikle meg med. Vil ikke risikere å ikke være fornøyd med det, si, to år fra nå når jeg har lært meg mer.

Ønsker meg veldig en vendbar skjerm, samt at det også filmer i god kvalitet.

Kameraet vil som sagt bli brukt i forbindelse med studier, og ellers blir jeg å ta mye bilder av hund. Kanskje noen også kunne anbefalt meg linser? Sikler etter å ta gode bilder av hunder i bevegelse, både ute og inne (tenk utstillingsring etc). Er ellers veldig ivrig amatør fotoentusiatist, så blir mye bilder av det aller meste, mye natur osv. Dessuten digger jeg de bildene som gjør bakgrunnen veldig blurry, hvilke linser gjør det igjen?

- Hilsen newbie :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har prøvd med vendbar skjerm har ikke vært spesielt gode. Eller vel de dekker ikke mitt behov. Solgte min nikon med vendbar skjerm og har Canon 7d.

Tipset mitt er finn ut hvilken modell du vil ha også sjekk foto. No sitt brukt marked. Jeg sparte mange mange tusen kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...