Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har alltid hatt Mana alene hjemme uten noen problemer. Hun sover som regel når jeg er borte.

MEN... I det siste så har det plutselig hendt at hun har stresset når jeg kommer hjem fra jobb.

Idag kom jeg hjem til en megastressa hund OPPÅ pulten min, med sikling, pesing og jeg hørte et lite bjeff før jeg fikk åpna døra. Hun hadde også fått tak i en tube med blå maling så det var blå maling OVERALT på pulten min, samt at headsettet mitt var tygd istykker.

Sist gang hun stresset sånn var da sambos bikkje hadde løpetid, og hannbikkja stressa og peip/hylte, noe som gjorde at Mana ble stressa. Det har også hendt at sambo har kommet hjem til en stresset hund oppå pulten - EN gang. Uten at vi veit helt hvorfor.

Jeg prøver jo å komme på hva som kan utløse dette fordi det skjer plutselig, og tilsynelatende uten grunn. Jeg KAN tenke meg at det kan være noe i det at når sambo drar med bikkjene, at det kan utløse det at Mana vil være med, ikke får det og dermed blir stressa når de drar. Men igjen så er det litt merkelig fordi det ikke har vært sånn før.

Jeg er litt oppgitt fordi dette aldri har vært et problem før. Og jeg vil holde meg unna bur så langt det er mulig. Jeg skal dog gjerde inn pulten min, fordi det var flaks at macen min overlevde malingsangrepet for å si det mildt.

Noen som kan tenke seg til hva som kan være årsaken? Det kan være at løpetida ikke er så langt unna, men herlighet da, det har da aldri vært sånn før....

Skrevet

Varga har et par anledninger hatt skikkelig sep angst ved innbilt svangerskap(ikke hver gang og hun var vell 3 år første gangen). Helt sinnsykt hvor stressa og redd hund har vært, til vanlig sover hun bare og når det er over er hun like trygg igjen, som om ingenting har skjedd. Så hormoner kan nok være en faktor. Kan jo også være en kombinasjon av litt ekstra hormoner og at hun blir satt igjen hjemme mens din sambo tar med de andre ut, derfor er det et problem nå og ikke ellers.

Skrevet

Når frøkena her var yngre var det et par ganger jeg kom hjem til en stresset hund å da var løpetiden på vei. Ga seg med alderen. For en god stund siden hørte jeg hun på lang avstand da je nesten var hjem, å da sto hun i vinduet å bjeffet! Masse snute merker på vinduet ( hun stresser aldri ellers med vinduet altså) Det foregikk vel en mnd tid i følge naboene. Vi bor i 1 etasjen og hun er litt var for høye dunke lyder som blir fra taket da har vært ekstremt til tider. Så,dunke lyder pluss oppussing i gangen med masse bråk satte i gang stresset da. Nå har hun heldigvis vent seg til dunke lydene. Så mye de kan reagere på ja. Håper det ordner seg for Mana!

Skrevet

Ja, jeg tenker jo at det kan være hormoner... For meg er det det mest logsiske akkurat nå ihvertfall.

Som sagt tordenvær bryr hun seg ikke om. Hun ligger gjerne på trappa hun mens det buldrer og braker. Samme med andre dunkelyder/bråk utenfor. Ikke noe hun har brydd seg om før ihvertfall.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så dette skjer sammen med andre hunder i huset? Det høres jo ut som hun kan trenger litt tydeligere rammer og trening på ro rundt de andre hundene generelt. Alt dette er jo ting som bør jobbes med, og ikke bare avbrytes og unngåes der og da. Hvis dette allerede har vært sånn i snart to år så vil jeg anbefale å få hjelp av en hundetrener som komme hjem til dere og se på rutinene og hjelpe med et treningsopplegg som kan gjøre henne både tryggere og roligere.
    • Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...