Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden passer på meg.


delina
 Share

Recommended Posts

Hunden min skal passe på meg i når de løper fritt i parken sammen med andre fremmede hunder. Hun står rett ved meg og jager bort alle andre hunder ved å klappe med tennene og hoppe byksende mot hunder og å gå rundt meg. Det er så slitsomt dette og jeg vet ikke hvordan jeg bør trene på dette og hvorfor hun gjør sånn? Jeg snur ryggen til, flytter meg, dytter henne bort men da kommer hun bare tilbake og skal passe på meg. Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min skal passe på meg i når de løper fritt i parken sammen med andre fremmede hunder. Hun står rett ved meg og jager bort alle andre hunder ved å klappe med tennene og hoppe byksende mot hunder og å gå rundt meg. Det er så slitsomt dette og jeg vet ikke hvordan jeg bør trene på dette og hvorfor hun gjør sånn? Jeg snur ryggen til, flytter meg, dytter henne bort men da kommer hun bare tilbake og skal passe på meg. Hva bør jeg gjøre?

Si nei, la vær med ting som trekker henne til deg (godbiter, leker etc), hold deg i bevegelse heller enn å stå i ro. Eller dra derifra når hun begynner å tulle. Er hun mer opptatt av å passe på deg enn å leke, løper eller utforske har hun nok ikke spes mye glede av å dra i parken uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å si nei, men det funket dessverre ikke og jeg bruker ikke godbiter der da det ikke er lov. Jeg går også rundt men da følger hun etter meg.

Hun gjør dette bare noen ganger. Plutselig får hun får seg at hun skal passe på meg og da gir hun seg ikke før vi må gå. Andre ganger leker henne med de andre hundene. Det er gjerne hunder som er litt store og breie feks. Staffen. De som er litt brå i bevegelsene og frampå. Jeg bøyer meg ned å klapper disse hundene men hunden min gir seg ikke da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser hun begynner slik, så kan du ta med deg hunden og gå. Finn på noe annet. Kan være flere årsaker til at hun passer på deg utover ressursforsvar også, slik som usikkerhet og stress kan være en mulig faktor.

Spør eventuelt noen hunder du vet hun liker om å møtes for å gå turer sammen innimellom. Sikkert mer trivelig for dere alle :) Stillestående hundetreff kan nemlig være roten til mye ondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder passer ikke i en hundepark, og det høres ut som din er en av dem... hvorfor utsette hunden for den situasjonen når det kun skaper stress for henne (og deg)?

Finn deg heller noen hundevenner du kan gå tur med jevnlig, i stedet for å stå rolig i en park der verken du eller bikkja har det trivelig. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å si nei, men det funket dessverre ikke og jeg bruker ikke godbiter der da det ikke er lov. Jeg går også rundt men da følger hun etter meg.

Hun gjør dette bare noen ganger. Plutselig får hun får seg at hun skal passe på meg og da gir hun seg ikke før vi må gå. Andre ganger leker henne med de andre hundene. Det er gjerne hunder som er litt store og breie feks. Staffen. De som er litt brå i bevegelsene og frampå. Jeg bøyer meg ned å klapper disse hundene men hunden min gir seg ikke da heller.

Om det er ressursforsvar så vil det ikke hjelpe at du klapper på eller gjør andre ting med den andre hunden, tvert i mot vil det antagelig bare trigge mer dum oppførsel fordi hunden din vil "ha deg i fred" og derfor jager den vekk de andre.

Nå vet ikke jeg hvordan dette utarter seg, men har du mulighet til og se på hunden at hun tenker å begynne slik før hun faktisk gjør det så er det jo greit nok, fordi da kan du være der så lenge det går bra å gå ut med en gang du ser antydning til at ting går over styr, viss du ikke har mulighet til å se det før det smeller så bør du la vær å dra dit, da det mest sannsynlig er et tidsspm før det smeller og blir slossing, fordi de andre hundene ikke godtar oppførselen hennes.

Skal du forsøke å ta av henne denne oppførselen så må du gå inn hardt nok til at hun forstår at dette ikke er akseptabelt, men det kan være vrient, spesielt i en slik setting hvor det er en del løse hunder rundt om, og antagelig noe stress inne i bildet. Et bedre alternativ vil være å heller treffe noen utvalgte hunder som hun kjenner og går godt over ens med og gå en tur sammen heller enn slipp på hundejordet. Det skaper en helt annen setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min gjør også det på hundetreff. Da skal han vokte meg, virker det som.

Jeg har vel egentlig funnet ut at når han bruker mer tid på å holde andre unna meg enn å kose seg sammen med de andre hundene, så er det antakelig ikke riktig sted.

Prøv å la hunden din treffe en eller to hunder av gangen, og se om han reagerer på en annen måte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...