Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Nok en varm ettermiddag. Valpene er på den svaleste flekken jeg kan finne, og ser ut til å ha det alldeles utmerket. Mamma Lina ser dog ut til å synes \\at det er i varmeste laget med tre stadig større valper krypende over seg når det er tid for mat.

10489690_10152197467886006_1649693501730

• Like 3
  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Natt til onsdag denne uka fikk jeg og Lina vår ilddåp som henholdsvis førstegangsoppdretter og -mor. To av valpene ville ut samtidig, og dermed ble det keisersnitt. Det ble noen slitsomme og frustrere

Fem uker er de blitt nå. Jeg synes mamma Lina er veldig tålmodig med dem fremdeles. Man kan nesten se sansene, språket og motorikken deres utvikle seg time for time nå. Vi har begynt å øve litt på bil

Føtter kan brukes til mer enn å bite i:

Skrevet

Tre uker i dag. Har kjøpt kamera, mangler tålmodighet, så det blir bare to uklare bilder av Månestråle for å markere dagen.

Her ser hun ut "as if butter wouldn't melt in her mouth", som det heter på utenlandsk. At jeg kunne love henne bort er jo helt ufattelig. Men jeg er heldigvis helt sikker på at hun vil bli høyt verdsatt der hun skal flytte.

10404868_10152205881746006_3121012956440

Er så svak for frambeina hennes. De sier den mørke vil bli mye lysere med tida, så det er bra jeg dokumenterte kontrasten nå:

10426678_10152205897106006_4477839848114

• Like 5
Skrevet

Du verden dette går fort! Nå er de snart fire uker gamle, og tenna begynner å titte fram. Utviklingen skjer så fort! Både motorisk, sosialt og på alle måter. Personlighetene trer også mer og mer fram.

Storebror Sølvpilen var den som så dagens lys sist. Først i løypa når det gjelder matlyst og utforskertrang, men åpnet øynene sist, og har godt sovehjerte:

10525624_10152217169461006_6543437298945

Minstemann Falk er filosofen i kullet. På dette bildet ser han ut til å ha rennende øyne, men jeg lurer på om det rett og slett er melkerester, for han kom nettopp fra matfatet:

10406353_10152217169431006_2721510213227

Månestråle, kravstor og høylydt; en bitch i ordets beste betydning. "Butter wouldn't melt in her mouth", som engelskmennene sier:

10527556_10152217169336006_4986370738752

• Like 7
Guest Belgerpia
Skrevet

Jeg kjenner at jeg virkelig liker navnene dine - mine barndoms helter - ingenting var så gøy som når tirsdagen kom og mamma var å handlet Hjemmet, Donald og Sølvpilen *sukk*

Nydelige valper da, og uttrykket til Månestråle er jo bare vidunderlig :)

Skrevet

Så skjønne de er <3 :D

Takk skal du ha! Kan ikke annet enn si meg enig!

Herremåne for et uttrykk på Månestråle, hun var bare super-søt :ahappy:

Ja, hun tvinner de fleste rundt lillefingeren allerede. :wub:

Jeg kjenner at jeg virkelig liker navnene dine - mine barndoms helter - ingenting var så gøy som når tirsdagen kom og mamma var å handlet Hjemmet, Donald og Sølvpilen *sukk*

Ikke sant? Det er hyggelig med norrøne guder og helter (som mange lundehunder er oppkalt etter), men det kjentes vel så naturlig å kalle dem opp 70-/80-tallets helter. Og når kjønnsfordelingen ble som det ble, ga det seg nesten selv.

Hvordan i all verden skal du klare å selge de der :wub: ????

Ja, du kan så si. Men det skal jeg altså. Hadde det vært en annen rase, tror jeg nesten ikke jeg hadde satt på hunden min valper om jeg ikke skulle beholde noe selv. Men når det gjelder lundehund, holder ikke det. Her må vi sørge for å beholde så mange som mulig i avl: Heldigvis skal tispa til noen som jeg vet blir å ta godt vare på henne, både som individ og som framtidig avlstispe. Hvis alt går etter planen. Og det skal det jo.

Nydelige!

Takk!

Skrevet

Herlige de er nå <3 Jeg dåner av rampeblikket til Månestråle :wub: Ser ut som hun får greie labber også, det er jo kjekt for framtidig avl :ahappy: Venstre framlabb ser ut til å få veldig fint plasserte ekstratær! Åssen er labbene til mor og far? Mm, jeg elsker lundelabber :D

Er dog fremdeles ekstremt svak for Sølvpilen. jeg tror han blir en veldig stilig fyr!

Skrevet

Herlige de er nå <3 Jeg dåner av rampeblikket til Månestråle :wub: Ser ut som hun får greie labber også, det er jo kjekt for framtidig avl :ahappy: Venstre framlabb ser ut til å få veldig fint plasserte ekstratær! Åssen er labbene til mor og far? Mm, jeg elsker lundelabber :D

Er dog fremdeles ekstremt svak for Sølvpilen. jeg tror han blir en veldig stilig fyr!

Takk! Mor og fars labber er helt grei pluss, såvidt jeg kan bedømme. Valpene ser ut til å ha OK labber foran, tror jeg, men ikke superlabber. Litt mer variabelt bak. En av de ekstra baktærne til Månestråle er nesten ikke-eksisterende. Falk er nok den med jevnest labber på alle fire føtter. Bak ser det riktig bra ut på ham, så vidt jeg kan bedømme. Mulig jeg må prøve å ta litt skikkelige bilder en dag.

Sølvpilen er fin, ja! Tror han faktisk blir enda flottere når han vokser til. Det lille blisset han har nå kommer nok til å forsvinne, mer eller mindre. Mistenker at han ikke blir noen liten gutt, og kjønnspreg tror jeg ikke han blir å mangle!

• Like 1
Skrevet

Fem uker er de blitt nå. Jeg synes mamma Lina er veldig tålmodig med dem fremdeles. Man kan nesten se sansene, språket og motorikken deres utvikle seg time for time nå. Vi har begynt å øve litt på bilkjøring, stå på bord og hilse på barn, og i dag har vi øvd på tordenvær. Det sov de seg gjennom, så den leksjonen var visst ikke så spennende.

Lina og Sølvpilen:

10429810_10152235220101006_2822559722058

Hele haugen med lundelykke:

1174567_10152235221051006_39670117577384

Månestråle, aka Tjorven og Gizmo - kjært barn har mange navn ...

1908023_10152235218116006_19041051598129

• Like 11
Skrevet

Smelt :wub:

Takk! Hun er en perle, det er hun virkelig. Uredd, sosial og matglad! Slett ikke verdens beste labber, men det er heldigvis ikke så høyt på prioriteringslista til de nye eierne heller. Skulle veldig gjerne beholdt henne selv, men strengt tatt har jeg vel nok med to hunder til hverdags akkurat nå. Og sånne eiere som hun skal til vokser da heller ikke på trær, så fornuften får ta førersetet her, tenker jeg.

• Like 3
Skrevet

Herlighet, Månestråle ser jo ikke ekte ut!

Hehe, nei, og når de traver over stuegulvet, ser de alle ut som små trekkoppdyr, for tida.

Berner og lundehund er forresten en velprøvd kombinasjon i opptil flere hushold - nudge, nudge!

Skrevet

For noen vanvittig skjønne valper! (Og lundehunder er veldig veldig fine altså.. nysgjerrighets spørsmål - har de ekstra tærne klør som må klippes på lik linje med "de vanlige"?)

Skrevet

For noen vanvittig skjønne valper! (Og lundehunder er veldig veldig fine altså.. nysgjerrighets spørsmål - har de ekstra tærne klør som må klippes på lik linje med "de vanlige"?)

Ja, det har de. De slites heller ikke like fort som klørne på de ordinære tærne, så man må være ekstra påpasselig for å unngå at de vokser seg for lange. De ble nok mer slitt i lundeura enn de blir på asfalt, for å si det sånn. Tre lundehundvalper = 72 klør å klippe ;-)

Skrevet

Jeg var så heldig å få låne denne flotte foringsstasjonen fra oppdretterne til Lina (hun kom fra et kull på fem). Den manglet skåler, men mammas crème brûlée-former passet perfekt!

10514553_10152241353441006_1472978946352

• Like 8
Skrevet

Berner og lundehund er forresten en velprøvd kombinasjon i opptil flere hushold - nudge, nudge!

Hehehe, jeg vet, det bor noen ikke så langt fra meg som har hatt kull på begge raser, så vidt jeg vet.

• Like 1
Skrevet

åh så herlige <3

Takk!

Ååh :wub::wub: De er altfor vakre! Lundisvalper altså... Det finnes ikke noe vakrere :wub:

Skal ikke nekte for at jeg er litt svak for dem selv.

Fine søtnoser det der! Kanskje lundehund er på oppsving nå?

Vi kan jo håpe på det. Det har vært en del nokså store kull ei stund, og jeg synes også jeg ser en tendens til at også yngre mennesker og mennesker med andre raser får opp øynene for rasen. Det gjelder et par av disse også.

Minstekaren Falk er ikke minst tøff!

1920376_10152243953861006_34798464241075

Månestråle og Sølvpilen slår av en prat ved vannposten.

10269345_10152243953781006_6838092855531

Månestråle

10583776_10152243953646006_3942262016668

• Like 8

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...