Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Fredag kommer schæfervalpen i hus, en nydelig guttebass på 8 uker. Jeg har kjøpt pro plan valpefor ettersom vi har god erfaring med dette foret til tidligere hund. Jeg har også kjøpt slike Vom-pølser beregnet for valper som jeg tenkte å blande med tørrforet den første tida som en overgang; da valpen er vant med vom og hundefor fra oppdretter. Spørsmålet er da som følgende; ca hvor mange gram bør hver porsjon være når valpen får mat 3 x pr dag.

Skrevet

Hvorfor ikke bare fortsette med V&H, når det er det valpen er vant til? V&H er et av de beste forene du kan gi hunden din, og å bytte over til et tørrfor med masse fyllstoffer høres ikke ut som en spesielt god idé.

Med V&H forer man etter nåværende vekt, ca 4% av vekta per dag, men man må også se på holdet. Hvis valpen veier 8 kg, skal den ha ca 320 gram V&H per dag. Hvor mye tørrfor den evt skal ha står på pakken.

• Like 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare fortsette med V&H, når det er det valpen er vant til? V&H er et av de beste forene du kan gi hunden din, og å bytte over til et tørrfor med masse fyllstoffer høres ikke ut som en spesielt god idé.

Med V&H forer man etter nåværende vekt, ca 4% av vekta per dag, men man må også se på holdet. Hvis valpen veier 8 kg, skal den ha ca 320 gram V&H per dag. Hvor mye tørrfor den evt skal ha står på pakken.

Og på voksne hunder skal man gi 2% av vekten dems :)

Skrevet

Jøss, må man forsvare fórvalgene sine og nå...?!

Det er vel helt opp til TS å velge om h*n vil fòre rått, tørt eller begge deler.

• Like 2
Skrevet

Fredag kommer schæfervalpen i hus, en nydelig guttebass på 8 uker. Jeg har kjøpt pro plan valpefor ettersom vi har god erfaring med dette foret til tidligere hund. Jeg har også kjøpt slike Vom-pølser beregnet for valper som jeg tenkte å blande med tørrforet den første tida som en overgang; da valpen er vant med vom og hundefor fra oppdretter. Spørsmålet er da som følgende; ca hvor mange gram bør hver porsjon være når valpen får mat 3 x pr dag.

Skal du blande tørt og rått må du ofte prøve deg litt frem. Om man bare brukes vom og hundemat skal valpen ha 2% av kroppsvekta si. På proplan sekken står det en tabell med hvor mye valpen skal ha, basert på vekt og alder. Så må du regne litt på hvor mye du kan trekke fra, ut fra hvor mye vom du gir. F.eks kan du jo gi halvparten av det hun skal ha av vom og hundemat, og halvparten av det hun skal ha av proplan, fordelt på tre måltider.

Guest lijenta
Skrevet

tatt fra broskyra til V og H

Fôringsmengde:
Fôrings-
mengde vil variere enormt med
rase, alder og aktivitetsnivå til
hunden. Ved fullfôring er veile-
dende fôringsmengde ca 2% av
hundens vekt. Valper trenger
betydelig mer. Prøv deg frem til
hva som passer for din hund.
Som fullfôr anbefaler vi
Hundemat m/laks, Valpefôr
og
Sprint
. Disse blandingene
inneholder fl est forskjellige
næringskilder, og er med
innblandet laks rike på omega 3
fettsyrene DHA og EPA.
Her ser en at en voksen hund kan en begynen med 2% av kropsvekta men en må regulere etter behov som aktivitet og forbrenning
Skrevet

Enig med mokken, for med det du ønsker å fore hunden på - sålenge det er et kvalitetsfor :)

Skal du blande tørt og rått må du ofte prøve deg litt frem. Om man bare brukes vom og hundemat skal valpen ha 2% av kroppsvekta si. På proplan sekken står det en tabell med hvor mye valpen skal ha, basert på vekt og alder. Så må du regne litt på hvor mye du kan trekke fra, ut fra hvor mye vom du gir. F.eks kan du jo gi halvparten av det hun skal ha av vom og hundemat, og halvparten av det hun skal ha av proplan, fordelt på tre måltider.

Er det ikke 2% av forventet voksenvekt, eller 4% av valpevekt som er utgangspunktet? :)

Og på voksne hunder skal man gi 2% av vekten dems :)

Legger til at 2% bare er veiledende, noen hunder trenger langt mindre, og andre trenger langt mer. :)

Mine voksne hunder spiser 3-4% av vekten sin.

Skrevet

Enig med mokken, for med det du ønsker å fore hunden på - sålenge det er et kvalitetsfor :)

Er det ikke 2% av forventet voksenvekt, eller 4% av valpevekt som er utgangspunktet? :)

Legger til at 2% bare er veiledende, noen hunder trenger langt mindre, og andre trenger langt mer. :)

Mine voksne hunder spiser 3-4% av vekten sin.

Jo, så klart! Her gikk det litt kjapt i svingene. :)

Skrevet

Jeg ga både tørt og vått til Khela en periode da hun slet med matlyst, vekt og avføring og det fungerte helt supert. Prøvde meg frem på mengde og reduserte eller øket etter hold akkurat som ved fullforing på enten tørt eller vått. Nå fullforer jeg kun på V&H, men siden jeg pakker det i porsjonspakker får hun litt tørrfor i tillegg når hun er ekstra aktiv. Ser ikke noe problem med å fore på begge deler :) Dessuten er det greit at hunden er vant med tørrfor om man plutselig ikke har frysemuligheter e.l. (telttur, hyttetur, osvosv).

Det finnes mange gode tørrfor, så hvorfor det skulle være et problem ser jeg ikke.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...