Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og tørrfór


Karikari1
 Share

Recommended Posts

Fredag kommer schæfervalpen i hus, en nydelig guttebass på 8 uker. Jeg har kjøpt pro plan valpefor ettersom vi har god erfaring med dette foret til tidligere hund. Jeg har også kjøpt slike Vom-pølser beregnet for valper som jeg tenkte å blande med tørrforet den første tida som en overgang; da valpen er vant med vom og hundefor fra oppdretter. Spørsmålet er da som følgende; ca hvor mange gram bør hver porsjon være når valpen får mat 3 x pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare fortsette med V&H, når det er det valpen er vant til? V&H er et av de beste forene du kan gi hunden din, og å bytte over til et tørrfor med masse fyllstoffer høres ikke ut som en spesielt god idé.

Med V&H forer man etter nåværende vekt, ca 4% av vekta per dag, men man må også se på holdet. Hvis valpen veier 8 kg, skal den ha ca 320 gram V&H per dag. Hvor mye tørrfor den evt skal ha står på pakken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare fortsette med V&H, når det er det valpen er vant til? V&H er et av de beste forene du kan gi hunden din, og å bytte over til et tørrfor med masse fyllstoffer høres ikke ut som en spesielt god idé.

Med V&H forer man etter nåværende vekt, ca 4% av vekta per dag, men man må også se på holdet. Hvis valpen veier 8 kg, skal den ha ca 320 gram V&H per dag. Hvor mye tørrfor den evt skal ha står på pakken.

Og på voksne hunder skal man gi 2% av vekten dems :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag kommer schæfervalpen i hus, en nydelig guttebass på 8 uker. Jeg har kjøpt pro plan valpefor ettersom vi har god erfaring med dette foret til tidligere hund. Jeg har også kjøpt slike Vom-pølser beregnet for valper som jeg tenkte å blande med tørrforet den første tida som en overgang; da valpen er vant med vom og hundefor fra oppdretter. Spørsmålet er da som følgende; ca hvor mange gram bør hver porsjon være når valpen får mat 3 x pr dag.

Skal du blande tørt og rått må du ofte prøve deg litt frem. Om man bare brukes vom og hundemat skal valpen ha 2% av kroppsvekta si. På proplan sekken står det en tabell med hvor mye valpen skal ha, basert på vekt og alder. Så må du regne litt på hvor mye du kan trekke fra, ut fra hvor mye vom du gir. F.eks kan du jo gi halvparten av det hun skal ha av vom og hundemat, og halvparten av det hun skal ha av proplan, fordelt på tre måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

tatt fra broskyra til V og H

Fôringsmengde:
Fôrings-
mengde vil variere enormt med
rase, alder og aktivitetsnivå til
hunden. Ved fullfôring er veile-
dende fôringsmengde ca 2% av
hundens vekt. Valper trenger
betydelig mer. Prøv deg frem til
hva som passer for din hund.
Som fullfôr anbefaler vi
Hundemat m/laks, Valpefôr
og
Sprint
. Disse blandingene
inneholder fl est forskjellige
næringskilder, og er med
innblandet laks rike på omega 3
fettsyrene DHA og EPA.
Her ser en at en voksen hund kan en begynen med 2% av kropsvekta men en må regulere etter behov som aktivitet og forbrenning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mokken, for med det du ønsker å fore hunden på - sålenge det er et kvalitetsfor :)

Skal du blande tørt og rått må du ofte prøve deg litt frem. Om man bare brukes vom og hundemat skal valpen ha 2% av kroppsvekta si. På proplan sekken står det en tabell med hvor mye valpen skal ha, basert på vekt og alder. Så må du regne litt på hvor mye du kan trekke fra, ut fra hvor mye vom du gir. F.eks kan du jo gi halvparten av det hun skal ha av vom og hundemat, og halvparten av det hun skal ha av proplan, fordelt på tre måltider.

Er det ikke 2% av forventet voksenvekt, eller 4% av valpevekt som er utgangspunktet? :)

Og på voksne hunder skal man gi 2% av vekten dems :)

Legger til at 2% bare er veiledende, noen hunder trenger langt mindre, og andre trenger langt mer. :)

Mine voksne hunder spiser 3-4% av vekten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mokken, for med det du ønsker å fore hunden på - sålenge det er et kvalitetsfor :)

Er det ikke 2% av forventet voksenvekt, eller 4% av valpevekt som er utgangspunktet? :)

Legger til at 2% bare er veiledende, noen hunder trenger langt mindre, og andre trenger langt mer. :)

Mine voksne hunder spiser 3-4% av vekten sin.

Jo, så klart! Her gikk det litt kjapt i svingene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga både tørt og vått til Khela en periode da hun slet med matlyst, vekt og avføring og det fungerte helt supert. Prøvde meg frem på mengde og reduserte eller øket etter hold akkurat som ved fullforing på enten tørt eller vått. Nå fullforer jeg kun på V&H, men siden jeg pakker det i porsjonspakker får hun litt tørrfor i tillegg når hun er ekstra aktiv. Ser ikke noe problem med å fore på begge deler :) Dessuten er det greit at hunden er vant med tørrfor om man plutselig ikke har frysemuligheter e.l. (telttur, hyttetur, osvosv).

Det finnes mange gode tørrfor, så hvorfor det skulle være et problem ser jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...